Neštátni vlastníci vydali pred voľbami memorandum
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
V Turčianskych Tepliciach sa konal programový snem Únie regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska.
Únia združuje regionálne združenia reprezentujúce súkromných a spoločenstevných majiteľov a obhospodarovateľov cca 300-tisíc hektárov lesov (urbárov). V sobotu 6. februára sa v Hoteli Lesník zúčastnili na sneme ich zástupcovia a hostia z obecných a diecéznych lesov asociovaných v Rade združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska. Pred parlamentnými voľbami hodnotili plnenie programového vyhlásenia dosluhujúcej vlády. Ocenili, že v legislatívnej oblasti sa podarilo dosiahnuť výrazný pokrok, najmä prijatím nových zákonov respektíve noviel zákonov (zákon o pozemkových spoločenstvách, novely lesného zákona a zákona o ochrane prírody a krajiny), ktoré vytvorili predpoklady zlepšenie právneho postaveniam vlastníkov lesov a tiež pre riešenie ich vzťahov s ochranou prírody. Kritizovali však najmä to, že neboli vytvorené ekonomické nástroje na podporu neštátnych lesov, ktoré mali oceniť ich verejnoprospešné služby vykonávané pre povznesenie nášho vidieka. Taktiež odzneli kritické slová vo vzťahu k zákonu o ochrane prírody a krajiny, ktorý aj napriek jeho novelizácii mnohí účastníci snemu považujú za protiústavný.
Milan Ovseník, predseda Únie prostredníctvom príkladu malého urbárskeho podniku v horskom regióne Slovenska hľadal odpovede na otázky, kam sa posunulo neštátne lesníctvo na Slovensku za 20 rokoch po masívnej obnove vlastníckych či užívacích práv a aký význam má v súčasnosti urbár (spoločenstvo). Ten je podľa neho v značnej miere sociálny podnik v lokálnej ekonomike dedín pri udržaní kvality života a rozvoja vidieka.
Celá spoločnosť a aj politici deklarujú význam lesov pre človeka, potrebu ich dobrého zdravotného stavu, ktorý zvlášť v období klimatických zmien a lokálnych prírodných pohrôm veľmi závisí od ľudskej pomoci. Úžitok z dobrého obhospodarovania lesa má celá spoločnosť v podobe čistého vzduchu a vody, čo vplýva na zdravotný stav ľudí.
Ako však odznelo, vypuklým problémom je stále pretrvávajúca neochota pomenovať celospoločenskú verejnú objednávku, ktorú by mali vo väčšej či menšej miere realizovať miestne podniky a nastaviť adekvátne ekonomické nástroje na jej podporu.
Účastníci snemu sa zhodli na tom, že škodlivo do racionálneho fungovania sektoru zasahuje vleklosť obnovy a usporiadania vlastníctva k pôde. Niektorí sa vyjadrili, že napriek poctivej práci štátnych lesníkov výrazne negatívne sa prejavuje dominantné postavenie štátnych lesov, ktoré podľa nich výrazne deformuje trh s drevom na škodu celého lesnícko-drevárskeho komplexu.
Významné škody sa podľa M. Ovseníka v posledných viac ako 10 rokoch prejavujú v dvojkoľajnosti štátnej správy v lesníctve a pri ochrane prírody založenej na obmedzeniach a reštrikcii, ktorá v mnohých konkrétnych prípadoch vedie k zbytočnému plytvaniu najmä európskych peňazí zo strany štátu:
- Veď ako inak vnímať, ak na celé územie lesov v Nature 2000, ktorých je na Slovensku takmer 39 % bolo v rámci európskych platieb obhospodarovateľom vyplatených za predchádzajúcich 7 rokov toľko, koľko stáli dva projekty - na vypracovanie programov starostlivosti o ne, teda v územiach Natury 2000, kde sa použili v značnej miere už existujúce dáta a na infocentrum pre Naturu 2000, vybudované vo vstupnej časti v ZOO Bojnice, praďaleko od cenných lesov.
A pritom vraj stačí, aby sa aktívne zapojili do činností miestni ľudia, miestni urbárnici, aby mali robotu, aby aj ich deti zostávali doma, neodchádzali za prácou, lebo na 30 rokov odovzdali do úžitku svoje lesy štátnej ochrane prírody:
- A ak im nevie pomôcť verejnosť cez verejnú objednávku, tak bude postačovať, aby ich zbytočne neobmedzovali, nezakazovali to čo bežne v minulosti robili ich predkovia, pre čo máme také bohaté, cenné lesy na Slovensku.
Neštátni vlastníci sa zhodovali, že na zachovanie jedinečnosti Slovenska a jej budúcej tváre nepotrebujú množstvo obmedzení, ale rovnoprávne postavenie a aktívnu podporu pri udržiavaní a zveľaďovaní lesov.
Na záver rokovania účastníci snemu prijali Memorandum, v ktorom deklarujú svoje zámery a požiadavky a vyzývajú politickú reprezentáciu, ktorá vzíde z nadchádzajúcich parlamentných volieb, aby sa nimi so všetkou vážnosťou zaoberala.
Zdroj: red, privlesy
Memorandum prinášame v plnom znení:
Rada združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska
J. Kráľa 14, 960 01 Zvolen
Asociovaní členovia
v Únia regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska
v Združenie obecných lesov Slovenskej republiky
v Únia diecéznych lesov Slovenska
v Združenie vlastníkov lesov Banskobystrického kraja
___________________________________________________________________________
MEMORANDUM
Pozície neštátnych lesov Slovenska
pre parlamentné voľby
2016
Turčianske Teplice 06.02.2016
berúc do úvahy, že naše - neštátne lesy spoločenskými zmenami po roku 1989 postupnou obnovou vlastníckych a užívacích práv na temer milióne hektárov lesov sa stávajú významným prvkom lokálnej ekonomiky vidieka, ktorý nespochybniteľne výrazne ovplyvňuje udržiavanie a zlepšovania kvality života na vidieku,
uznávajúc, že aj keď veľmi pomaly dochádza k pozitívnemu pokroku vnímania neštátneho sektora lesného hospodárstva a jeho významnosti pre temer ¼ územia Slovenska verejnosťou a vládnucimi politickými špičkami premeneného do reformných krokov predchádzajúcich parlamentov a vlád, avšak v mnohých prípadoch deklaratórnych a nedokončených,
uvedomujúc si, že naše lesy, ako súkromné vlastníctvo, si nechceme a nemôžeme nechať len pre seba, pretože vieme, že bez ich krásy, čistého vzduchu a pramenistej vody neodhliadnuc od dreva ako strategickej suroviny, ktoré od pradávnej minulosti dávalo ľudstvu možnosť prežitia ( teplo, poživeň i príbytok), nemôže existovať nikto,
akceptujúc preto, že lesy, ktoré sú našim vlastníctvom musia slúžiť nielen nám, ale aj ostatným členom nášho občianskeho spoločenstva pričom, naše lesy musia pri svojej existencii zabezpečovať okrem ekonomických aj sociálne a ekologické funkcie, ktoré musia fungovať vo vzájomnom súlade tak, aby boli uspokojované potreby všetkých na princípe ich zachovania pre budúce generácie,
z obavami vnímajúc neustále dynamicky rastúcu celospoločenskú objednávku verejnosti na sociálne funkcie lesov formou ich využívania na rekreáciu, turistiku, bicyklovanie, poľovníctvo a ďalšie zážitkové aktivity a nedostatočne odborne, doslova hysterické presadzovanie environmentálnych opatrení ochrany biodiverzity, často nezmyselne financovaných z verejných zdrojov, ktoré vyúsťujú do masívneho obmedzovania legálnej hospodárskej činnosti využívajúcej zdroje lesov a spochybňovania plánovitého a racionálneho využívania ich bohatstva pre prospech samotných ľudí,
poukazujúc, že výsledkom týchto dejov je vytváranie stále nebezpečnejšej nerovnováhy medzi požiadavkami verejnosti – štátu na lesy a schopnosťou ich vlastníkov/obhospodarovateľov tieto zabezpečovať bez ich podpory – teda podpory z verejných zdrojov, často na úkor svojich legitímnych ekonomických záujmov, ktoré navyše oslabujú aj ďalšie pretrvávajúce diskriminačné a nedemokratické úchylky, menujúc najmä napriek nastaveným ekonomickým nástrojom pretrvávajúcu politiku štátu v nedostatočnej miere spolupodieľať sa na úhrade ekosystémových služieb zabezpečovaných vo verejnom záujme neštátnymi vlastníkmi lesov ( majetkovej ujmy, ktorá vzniká vlastníkom lesov najmä z dôvodov ochrany prírody), daňovú politiku samospráv v niektorých prípadoch uvaľujúcich drastické dane za vlastnený majetok - lesné pozemky, ktoré slobodne užíva verejnosť a legislatívnu ochranu podnikateľských subjektov, ktoré využívajú majetok neštátne lesy bezplatne,
naliehavo upozorňujúc, že tieto problémy vystupujú do popredia najmä v čoraz výraznejšie cyklicky sa prejavujúcich zničujúcich lokálnych prírodných pohromách ako aj vo vzťahu k následkom globálnej finančnej a hospodárskej krízy, ktoré spôsobili a spôsobujú, že vlastníci lesov v mnohých prípadoch strácajú posledné možnosti na to, aby boli schopní podieľať sa na financovaní tých funkcií lesov a zabezpečovať tie ekosystémové služby, ktorých zachovanie, zveľadenie a poskytovanie je vo verejnom záujme,
apelujúc na politikov zastupujúcich verejnosť, že zodpovední vlastníci/obhospodarovatelia neštátnych lesov pre zachovanie jedinečnosti Slovenska a jej budúcej tváre nepotrebujú množstvo obmedzení ale spravodlivé, rovnoprávne postavenie a aktívnu podporu pri udržiavaní a zveľaďovaní tohto bohatstva, ktoré je zárukou, že naša krajina bude i v budúcnosti miestom, kde je možné žiť plnohodnotným životom,
vedení touto snahou sme formulovali pred parlamentnými voľbami 2016 základné pozície neštátnych vlastníkov lesov Slovenska, ktorých uvedenie do života by znamenalo významný pokrok k dosiahnutiu a udržaniu našej ekonomickej životaschopnosti, bez ktorej je z dlhodobého hľadiska vylúčené, aby boli environmentálne udržateľné a sociálne súdržné pri zabezpečovaní stále významnejších ekosystémových služieb - sociálnych a ekologických funkcií lesov Slovenska.
Pozície neštátnych vlastníkov lesov Slovenska
l V záujme efektívnejšieho zosúladenia verejných objednávok spoločnosti a vlastníkov lesov, pričom zdôrazňujeme, že máme na mysli neštátne subjekty ako aj samotný štát, s cieľom odstránenia narastajúceho antagonizmu medzi záujmami vlastníkmi lesov a ochranou prírody, v konečnom dôsledku v mnohých prípadoch spôsobujúceho škody vytvoriť jeden ústredný orgán štátnej správy lesov a životného prostredia, spolu s poľnohospodárstvom – správu prírodných zdrojov na vidieku, ktorý bude zodpovedne systémovo usmerňovať tieto sektory hospodárstva na vidieku, vrátane hľadania a realizácie účinných nástrojov na riešenie negatívnych vplyvov klimatických zmien. Zásadnou a prvoradou úlohou na zabránenie často zbytočného míňania verejných zdrojov je potreba zosúladenie štátnej politiky v oblasti tvorby programov starostlivosti o chránené územie - lesy a zabezpečenie a ich hospodárne financovanie, nie cez dočasné EÚ fondy.
l V záujme zabezpečenia ústavou zaručeného práva na rovnaký obsah a ochranu všetkých druhov vlastníctva ( štátneho i neštátneho) zabezpečiť realizáciu takého organizačného a právneho usporiadania správcov lesov vo vlastníctve štátu, ktoré odstráni negatívne politické vplyvy na ich obhospodarovanie a zmierni ich škodlivé dominantné postavenie na trhu z drevom, ktorý svojím postavením značne deformuje a znemožňuje prijať a realizovať účinné stimulačné opatrenia pre rozvoj konkurencieschopných priemyselných kapacít umožňujúcich v rámci Slovenska spracovanie čo najširšieho množstva sortimentov slovenského dreva a kapacít na využitie obnoviteľného zdroja energie – palivovej dendromasy prinášajúcich zvýšený úžitok aj obhospodarovateľom lesov.,
- V záujme racionálneho nakladania z prírodnými zdrojmi Slovenska – pôdou a udržania života na vidieku , revidovať a novelizovať pozemkové zákony (zákon č. 229/1991 Zb., č. 330/1991) a zrušiť zákon č. 80/1998 Z.z. tak, aby bol konečne uzavretý proces reštitúcií a odovzdávania pozemkov ich vlastníkom a nastavený vhodný systém umožňujú ich racionálne obhospodarovanie na vidieku. Závažný problém neznámych a neprihlásených vlastníkov riešiť urýchlením procesu pozemkových úprav tak, aby nenarastal podiel neznámych vlastníkov. V záujme stabilizovania situácie pozemkových spoločenstiev nepripustiť delenie spoločných nehnuteľností a umožniť sceľovanie podielov najmä umožnením skúpenia podielov štátu a hospodárenia na plochách malých výmer, ktoré sú v ich blízkosti. Tam kde je to vhodné podporovať obhospodarovanie komplex pôdy – poľnohospodárskej a lesnej jedným hospodárom – farmárom, gazdom, ktorý bude vykonávať aj nepoľnohospodárske a nelesnícke činnosti (zabezpečovanie ekosystémových služieb) - spojenie všetkých rozhodujúcich aktivít vo vidieckej krajine do jedného funkčného celku.
- V záujme racionálneho nakladania z prírodnými zdrojmi Slovenska – pôdou a udržania života na vidieku,dôsledné reálne napĺňať ciele platných strategických dokumentov na národnej a európskej úrovni dotýkajúcich sa lesov, životného prostredia, vidieka. Deklarovanými opatreniami nastaviť spravodlivý, spravodlivo rozdeľovaný, reálny a realizovateľný finančný mechanizmus na podporu malých lesníckych a lesnícko-poľnohospodárskych podnikov, ktoré poskytujú na vidieku obrovský rozsah služieb všetkým občanom našej krajiny bezplatne zameraných na podporu tvorby a udržania pracovných miest na realizáciu opatrení pri obhospodarovaní lesov a udržiavaní kultivovanej krajiny, najmä činnosti verejného záujmu ( protipožiarne hliadky, monitoring a stráž ochrany prírody, ochrana pred povodňami ap.), podporu združovania spoluvlastníkov pôdy za účelom spoločného obhospodarovania pôdy –poľnohospodárskej a lesnej vo forme malých podnikov a vytváraním krátkych miestnych reťazcov najmä v lesnícko-drevárskom s cieľom maximalizácie pridanej miestne hodnoty, vytvorenie systém daňových kompenzácií a úľav štátu i územnej samosprávy pre tieto podniky v mnohých prípadoch zabezpečujúcich služby vo verejnom záujme bezplatne a daňové úľavy a zníženie odvodových povinností pri vlastnej práci vykonávanej spoluvlastníkmi na vlastnej pôde.
- V záujme racionálneho nakladania z prírodnými zdrojmi Slovenska – pôdou a udržania života na vidieku, dopracovať a schváliť normu, ktorá bude základom pre ocenenie (environmentálnych a sociálnych) - ekosystémových služieb, ktoré zabezpečujú lesy pre verejnosť a na jej základe, za plnenie verejnej objednávky na udržanie a rozvoj najmä biodiverzity, vodoochranných, rekreačných, športových, turistických, vzdelávacích a environmentálnych aktivít v lesoch zabezpečiť kompenzácie a najmä stimulypre vlastníkov lesov formou jednoducho nárokovateľnej priamej finančnej platby na plochu.
l V záujme racionálneho nakladania z prírodnými zdrojmi Slovenska – pôdou a udržania života na vidieku, taktiež zrýchliť proces prehodnotenia chránených území tak, aby tento proces prebehol na partnerskom princípe za účasti vlastníkov lesov. Podmienkou schválenia CHÚ by malo byť výpočet a vymáhateľný záväzok vlády SR ako vyhlasovateľa CHÚ reálnych nákladov na zabezpečenie opatrení na jednotlivé chránenéúzemia vrátane zmluvne garantovaných kompenzačných a stimulačných platieb pre realizátorov opatrení – vlastníkov/obhospodarovateľov pôdy pri ktorých bude preferovaná zmluvná starostlivosť založená na jasných, v zmluve upravených pravidlách.
l V záujme spravodlivosti a v európskom duchu vyriešenia minulých krívd odstrániť diskriminácie vlastníkov lesov majiteľmi a prevádzkovateľmi líniových stavieb a podnikateľskými subjektmi, ktoré obchodujú s vodou a obmedzujú ich bez náhrady.
Záver
Veľa pozitívnych zmien nastalo v predchádzajúcom období, naštartovali sa mnohé procesy, ktoré považujeme za kľúčové pre existenciu lesov, lesného hospodárstva a vidieka vrátane života v ňom vôbec. Vzhľadom na dlhodobosť procesov však akékoľvek krátkodobé experimentovanie v podobe nenapĺňania deklarovaného prináša len škody.
Preto tieto pozície, ktoré podľa nášho názoru majú viesť k dotváraniu rovnoprávnych podmienok existencie vlastníkov lesov na Slovensku sú minimom, ktoré požadujeme od našich politikov s dôrazným poukazom najmä na to, že ak chce verejnosť, aby sa aj neštátne lesy stali lesmi skutočne pre všetkých, nemôžu byť všetky ťarchy, ktoré sú v tejto súvislosti prenášané na vlastníkov a správcov týchto lesov byť len ich záležitosťou, ale musia sa stať aj záležitosťou verejnou a aj verejnosť by malo znášať tieto ťarchy.
Tieto pozície by sa mali objaviť v programovom vyhlásení vlády a mali byť následne rozpracované do agende viacerých ministerstiev najmä:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR:
- By malo vypracovať normu, ktorá bude základom pre ocenenie environmentálnych a sociálnych služieb lesov pre verejnosť a na jeho základe zabezpečiť kompenzačné a stimulačné platby pre vlastníkov lesov formou priamej finančnej podpory.
- By malo vypracovať materiál, ktorý bude analyzovať problém klimatickej zmeny a jej vplyvu na naše lesy a tiež návrh riešení na jej zmiernenie.
- By malo systémovo riešiť problém pozemkov tzv. neznámych vlastníkov, ktorý bráni konečnej obnove vlastníckych práv k pôde na základe nových prístupov k ich využívaniu.
Ministerstvo životného prostredia SR:
- By malo zrýchliť proces prehodnocovania chránených území tak, aby tento proces prebiehal za účasti vlastníkov lesov a nevyhnutnou podmienkou pre jeho schválenie boli dohody s vlastníkmi pozemkov podľa §61 zákona o ochrane prírody a krajiny.
- Po jeho ukončení by malo byť podmienkou jeho schválenia výpočet nákladov na jednotlivé chránené územia ako aj za celú SR a MŽP by malo zabezpečiť krytie týchto nákladov z verejných zdrojov.
Ministerstvo hospodárstva a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR:
- By mali nájsť finančný mechanizmus na podporu malých lesníckych a lesnícko-poľnohospodárskych podnikov zameraných na vznik nových pracovných miest pri obhospodarovaní lesov a kultivovaní krajiny.
Ministerstvo hospodárstva SR:
- By malo nájsť spôsob podpory pre vznik priemyselných kapacít na spracovanie cenných sortimentov listnatého dreva
- By malo riešiť na ústavnej báze problém líniových stavieb a ich vzťahu k vlastníkom pozemkov.
Ministerstvo financií SR:
- By malo vziať do úvahy, že neštátne lesné a lesnícko-poľnohospodárske podniky poskytujú obrovský rozsah služieb všetkým občanom našej krajiny bezplatne, pretože ich k tomu zaväzujú zákony nášho štátu. Z toho dôvodu by malo vytvoriť systém daňových kompenzácií a úľav pre tieto podniky ako spravodlivú reakciu na neodôvodnenú tvrdosť opatrení prijatých po roku 2012.
Ministerstvo vnútra SR:
- By malo obnoviť prvostupňovú špecializovanú štátnu správu lesov a túto personálne posilniť.
Vláda SR:
- By mala riešiť jednotnú štátnu správu prírodných zdrojov zlúčením MPRV a MŽP.
My sme pripravení na diskusiu, ako majú slúžiť „Naše lesy pre všetkých....“, očakávame však aj ochotu verejnosti prostredníctvom politikov, ktorá bude pretavená do skutkov.
Lebo tento stav, v mnohých prípadoch diskriminačný s prvkami nedemokratického prístupu pretrvávajúci dlhodobo sa už nedá dlhodobo trpieť vlastníkmi, ani odumierajúcimi lesmi samotnými.
Pozície neštátnych lesov Slovenska
pre parlamentné voľby
2016
Závery a odporúčaniaprogramového snemu neštátnych lesov Slovenska
Turčianske Teplice 06.02.2016
Vlastníci neštátnych lesov reprezentovaní Radou združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska vedení snahou zlepšiť postavenie vlastníkov neštátnych lesov, ako sociálnej skupiny občanov, ktorá významným spôsobom prispieva k udržaniu ekonomickej životaschopnosti a sociálnej súdržnosti nášho vidieka a k zabezpečeniu environmentálnej udržateľnosti a ekologickej stability našej krajiny sa stretli dňa 6.februára 2016 s predstaviteľmi rozhodujúcich politických strán, aby s nimi prediskutovali svoje pozície a definované v dokumente "Memorandum - Pozície neštátnych lesov Slovenska pre parlamentné voľby 2016".
Základným prvkom týchto pozícii je odstránenie diskriminačných a nedemokratických úchyliek, ktoré pretrvávajú v našej legislatíve vo vzťahu k vlastníkom lesov a ktoré v konečnom dôsledku obmedzujú a často až znemožňujú plnenie cieľov, zadefinovaných v strategických dokumentoch štátu, ktoré od našich lesov očakáva verejnosť.
Na základe týchto dokumentov a tiež aj rozsiahlej diskusie, ktorá na tomto sneme prebehla boli prijaté tieto závery a odporúčania:
- Rada združení vlastníkov neštátnych lesov prijíma "Memorandum - Pozície neštátnych lesov Slovenska pre parlamentné voľby 2016".
- Rada združení vlastníkov neštátnych lesov vyzýva všetkých vlastníkov lesov, aby sa parlamentných volieb konaných dňa 5. marca 2016 zúčastnili.
- Rada združení vlastníkov neštátnych lesov odporúča všetkým vlastníkom lesov pri svojej voľbe brať do úvahy najmä záujem jednotlivých politických strán riešiť po voľbách základné existenčné problémy vlastníkov lesov na Slovensku a brať pritom do úvahy aj ich postoje k týmto problémom v minulosti.
Rada združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska
Ing. Juraj Vanko, predstaviteľ rady