Obľúbená 25 kilometrová cyklomagistrála slúži verejnosti aj vďaka lesníkom
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Lesníci zo spoločnosti Pro Populo Poprad, obhospodarujúci lesy Spišského biskupstva, významne prispeli k tomu, že najmä Popradčania často a radi využívajú 25 kilometrovú cyklomagistrálu, ktorá vedie zo Sídliska Juh popri rieke Poprad cez Spišskú Teplicu až do lyžiarskeho strediska v Lopušnej doline a vracia sa cez Svit opäť popri rieke späť do Popradu. Na 12 kilometrovom úseku v lokalite Vápenica pri Spišskej Teplici, ktorý sa nachádza na pozemkoch Spišského biskupstva, postavili cirkevní lesníci kvalitnú asfaltovú cestu. Trasa cyklookruhu nie je fyzicky náročná a preto je vhodná najmä pre rodiny s deťmi. Snehovú nádielku v zimnom období na nej s obľubou využívajú bežkári.
„Na trase cyklomagistrály sme vybudovali náučný chodník Vápenica v dĺžke štyri kilometre so štyrmi informačnými panelmi. Názorne informujú o lesníckych činnostiach, kolobehu vody v prírode, certifikácii lesov a o rozklade odpadu v lese. Náučný chodník sme doplnili o interaktívne vzdelávacie prvky pre rodiny s deťmi, ktoré sa môžu naučiť spoznávať lesné dreviny, zahrať si na dendrofóne a vyfotografovať sa pri rozprávkovom paneli. Okrem toho sme v lokalite Vápenica postavili altánky, rozhľadňu a ukážku krmelca pre lesnú zver. Podarilo sa nám to vďaka zapojeniu sa do medzinárodného projektu Lesy pre spoločnosť – lesy bez bariér, financovaného z grantu Nórskeho kráľovstva prostredniíctvom Nórskeho finančného mechanizmu a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Pro Populo Poprad Ing. Jozef Jendruch, PhD.
Vedúci lesnej výroby spoločnosti Pro Populo Poprad Ing. Tomáš Hutyra obýva storočnú horáreň, zrekonštruovanú v roku 2004, nachádzajúcu sa v bezprostrednej blízkosti cyklomagistrály pri Spišskej Teplici. „Počas víkendov odhadujem počet cyklistov, prechádzajúcich po cyklotrase, na minimálne päťsto denne. Cyklomagistrála je využívaná aj v pracovných dňoch a s rozmachom využívania elektrobicyklov počet ľudí na cyklomagistrále stúpa. Žiaľ, nerešpektujú zákaz vjazdu pre bicykle do 15. hodiny, kedy je cesta využívaná na odvoz dreva. Hlavným dôvodom obmedzenia pohybu cyklistov sú neprehľadné zákruty a technické parametre cesty. Šírka cesty je cca 3 metre, a pri šírke nákladného vozidla 2,5 metra neostáva ostatným účastníkom bezpečný priestor na pohyb po lesnej ceste. Doteraz sa stalo, že zákazovú značku boli ochotní rešpektovať iba cykloturisti z Anglicka a Česka.“
Jozef Marko