Kam kráčaš slovenské lesníctvo?
Redakcia LES&Letokruhy uverejnila v roku 2011, č. 9-10 výzvu na diskusiu k téme: „Kam kráčaš slovenské lesníctvo?“
Zároveň v tomto čísle sme uverejnili tri ažiskové príspevky týkajúce sa uvedenej problematiky. V ďalších dvoch číslach nášho časopisu (č. 11-12, 2011, č. 1-2, 2012) sme uverejnili 15 diskusných príspevkov k tejto téme. Z toho zo štátnych lesov bolo 6 respondentov, z neštátnych lesov 5, štátnej správy 2 a po 1 z príspevkovej a zo záujmovej organizácie. Redakcia stručne zhrnula názory respondentov a spracovala rámcový návrh ďalšieho riešenia uvedenej problematiky.
V čom respondenti vidia hlavné problémy lesníctva?
Mohli by sme ich rozdeli do dvoch hlavných oblastí:
1. vo vnútri odvetvia lesníctva,
2. vo vzahu k externému prostrediu.
Vo vnútri odvetvia lesníctva viacerí respondenti poukazovali najmä na nejednotnos v lesníckej komunite. Táto bráni zásadným spôsobom rieši problémy tohto odvetvia. Nejde len o rozdielnos názorov, ale často aj o malú ochotu hľada spoločné postupy, najmä spája sa v záujme spoločného cieľa. Problémom je skutočnos, že aj napriek značnému zblíženiu neštátneho a štátneho sektoru, pretrváva tu určitá nedôvera. Na túto skutočnos poukazovali respondenti z neštátnych lesov, najmä vlastníci týchto lesov. Z diskusie vyplynulo, že si treba ujasni v čom sú rozdiely medzi štátnymi a neštátnymi lesmi. Identifikova rozporné oblasti, hľada spoločné riešenie. Ak sú tieto riešenia mimo kompetencie týchto dvoch sektorov treba predklada spoločné návrhy vládnucim štruktúram štátu, respektíve iným rezortom a subjektom.
Respondenti z neštátneho sektoru poukazovali na to, že sa očakáva korektný prístup od štátnych lesov, najmä pri vydávaní neštátnych lesov pôvodným vlastníkom, pri vydávaní lesných ciest, pri obhospodarovaní súkromného nevydaného majetku a podobne.
Vo vzahu k externému prostrediu dochádzalo v názoroch väčšiny respondentov tak v štátnom ako aj neštátnom sektore k vzájomnej zhode. Poukazovalo sa najmä na nepriaznivý vplyv na lesy a lesné hospodárstvo zo strany environmentálnych hnutí, či politiky životného prostredia v rámci ochrany prírody. Okrem iného aj na to, že tieto subjekty negatívne ovplyvňujú verejnú mienku. Taktiež kriticky poukazovali na nedostatočnú činnos lesníckej komunity smerom k verejnosti. V tomto smere kritizovali aj slabú aktivitu lesníckej infraštruktúry.
Osobitnú pozornos respondenti venovali ekonomickej stabilite lesného hospodárstva, zvláš diverzifikácii tovarov a služieb. Väčšina sa prikláňa k návrhom, ktoré odzneli v úvodných vystúpeniach Novotného, Midriaka, Krečmera, vrátane oprávnenej požiadavky odvetvia lesníctva, aby sa zabezpečilo financovanie environmentálnych služieb. Väčšina respondentov sa prikláňa k organizačnému splynutiu štátnej správy lesného hospodárstva a ochrany prírody, respektíve k prevzatiu kompetencie ochrany prírody na lesných pozemkoch odvetvím lesníctva.
Zo stanovísk respondentov podľa jednotlivých sektorov, či skupín organizácií vyplynulo:
Niektorí zamestnanci štátnych lesov označili diverzifikáciu tovarov a služieb ako „beh na dlhé trate“. Potvrdzujú potrebu zlepši prácu s verejnosou. Zhodujú sa pokiaľ ide o negatívny vplyv na lesy a lesné hospodárstvo zo strany ochrany prírody. Poukazujú na nepriaznivý zdravotný stav smrečín a na jeho príčiny. Drevinu smrek považujú z ekonomického hľadiska aj naďalej za veľmi významnú.
Niektorí priznávajú úpadok lesného hospodárstva. Poukazujú na nevyváženú dotačnú politiku v porovnaní s poľnohospodárstvom a životným prostredím (napríklad v poľnohospodárstve existujú priame platby, v lesnom hospodárstve nie). Ďalej vymenúvajú ďalšie možnosti získania finančných prostriedkov z iných zdrojov, napríklad v rámci obchodu s CO2. Upozorňujú na zaaženie organizácii lesného hospodárstva v dôsledku dane z lesných pozemkov. Odporúčajú zamera sa na rozvoj bioenergie. Niektorí sa nazdávajú, že musí existova spoločenská objednávka na celospoločenské - environmentálne služby. Pestovatelia pripomienkujú, že treba vytvára viacvrstvové lesné porasty. Ku vzahu k neštátnemu sektoru, či problémom, ktoré by sa mali v rámci spolupráce s nim rieši sa vyjadrujú len okrajovo (nedoriešené vlastnícke vzahy). Sú tej mienky, že prestáva existova problém „štátny a neštátny lesník“.
Respondenti z neštátneho sektoru poukazujú na príčiny rozporov v lesníckej komunite. Zdôrazňujú potrebu riešenia vzahu štátneho a neštátneho sektoru. Rozdielne majú názory na integráciu štátnej správy so životným prostredím. Podporujú diverzifikáciu tovarov a služieb, návrhy na zmeny vo financovaní lesníctva. Rovnako ako respondenti zo štátneho sektoru upozorňujú na negatívny vplyv ochrany prírody na hospodársku činnos neštátnych lesov, na nedoriešené vzahy z inými odvetviami, s aktivitami iných subjektov na pozemkoch neštátnych lesov. Konštatujú, že nie sú doriešené ujmy v dôsledku ochrany prírody, líniových stavieb, ropovodov atď. Predkladajú konkrétne návrhy na riešenie problémov súkromných vlastníkov a spoločenstiev v oblastiach tvorby legislatívy, odbornej spôsobilosti vlastníkov lesov, usporiadania užívacích práv k lesným pozemkom a k združovaniu vlastníkov lesných pozemkov.
Zamestnanci štátnej správy lesného hospodárstva poukazujú na príčiny nízkeho zapájania sa pracovníkov lesnej prevádzky do verejných diskusií. Analyzujú situáciu v neštátnom sektore lesného hospodárstva. Charakterizujú postavenie odvetvia lesného hospodárstva vo vládnucich štruktúrach štátu. Osobitnú pozornos venujú súčasnej situácii v príprave zákona o ochrane prírody a krajiny. Aby sa zmenila pozícia lesníctva navrhujú, okrem iného, realizova opatrenia v práci s verejnosou, v ekonomickej a vo vlastnej stavovskej.
Príspevok respondenta z príspevkovej organizácie kriticky hodnotí súčasnú situáciu v lesníctve na Slovensku. Konštatuje, že lesné hospodárstvo sa nemôže orientova len na jeden účel – produkciu dreva, ale aj na zabezpečovanie environmentálnych služieb. Tieto služby musí ich užívateľ plati tak, ako iné výrobky. Odporúča využi predvolebné obdobie na propagáciu oprávnených požiadaviek lesného hospodárstva.
Respondent zo záujmovej organizácie potvrdzuje príčiny súčasného nepriaznivého stavu (nejednotnos lesníckeho stavu, negatívny vplyv straníckej politiky na lesníctvo, problematické vzahy s vonkajším prostredím). Navrhuje zblíženie štátneho a neštátneho sektoru, spracovanie spoločného postupu obidvoch sektorov. Taktiež riešenie vzahu lesného hospodárstva s ochranou prírody.
Záver a rámcový návrh ďalšieho riešenia problematiky
Celkove možno poveda, že výzva redakcie LES&Letokruhy uverejnená v roku 2011 na diskusiu k téme: „Kam kráčaš slovenské lesníctvo?“ sa stretla s pozitívnym ohlasom. Respondenti nemali zásadné výhrady k obsahu uverejnených troch ažiskových príspevkov a v nich uvedených záveroch. Takmer všetci súhlasili s tým, že lesníctvo na Slovensku prežíva zlomové obdobie, keď sa rozhoduje o jeho budúcnosti. Aby sa jeho marginalizácia zastavila treba prija zásadné opatrenia, ktoré povedú k zmene pozície tohto odvetvia v hospodárskych a environmentálnych štruktúrach štátu. Okrem iného treba vysvetľova verejnosti a vládnucim štruktúram štátu význam lesov a lesníctva pre spoločnos. Ďalej, že základnou úlohou lesníctva je zabezpečova dlhodobý rozvoj lesov tak, aby trvalo i v ďalekej budúcnosti plnili svoje poslanie.
V ďalšom postupe redakcia časopisu LES&Letokruhy požiada kompetentné lesnícke inštitúcie, či rozhodujúce subjekty (MPRV SR - Sekcia lesného hospodárstva a spracovania dreva, Rada združení neštátnych vlastníkov lesov Slovenska, Slovenská lesnícka komora, Lesy SR, š.p., Národné lesnícke centrum, Technická univerzita LF Zvolen atď.), aby zaujali oficiálne stanovisko k problémom, ktoré boli predmetom diskusie. Taktiež, aby navrhli spôsob ako odstráni existujúce problémy a nastúpi cestu rozvoja. Takto spracované materiály by mali slúži ako podklad pre formuláciu návrhov zásad novej štátnej lesníckej politiky po voľbách 2012.
Redakcia