Vládna novela rieši holoruby i OLH
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Čo prinesie vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopåňa zákon č.326/2005 Z.z. o lesoch?
Vláda Slovenskej republiky 18. apríla 2007 schválila návrh predmetného zákona predloženého na rokovanie vlády Ministerstvom pôdohospodárstva SR.
Podľa dôvodovej správy predložený návrh zákona na základe skúseností z aplikácie zákona č.326/2005 Z.z. o lesoch spresňuje niektoré pojmy a postupy pri jeho uplatňovaní s cieľom odstráni nejasnosti v jeho praktickej aplikácii.
Okrem iných skutočností rieši umožnenie pužitia holorubného hospodárskeho spôsobu v prísne určených prípadoch, kedy obnovu lesa nie je možné z hľadiska prírodných podmienok dosiahnu ostatnými hospodárskymi spôsobmi uvedenými v zákone a prirodzená obnova vysokého lesa v týchto prípadoch nieje možná, navyše použitie iného hospodárskeho spôsobu by v daných prírodných podmienkach bolo pre vlastníkov a obhospodarovateľov ekonomicky neúnosné. Súčasne sa upresňuje maximálna výmera, na ktorej možno použi veľkoplošnú formu hospodárskeho spôsobu holorubného a podrastového. Taktiež sa upravuje možnos priraďovania obnovných rubov, keď v prípade holorubného hospodárskeho spôsobu najmenšia prípustná vzdialenos susedných obnovných rubov, ako aj ich vzdialenos od plochy s lesnym porastom nezabezpečeným minimálne rovná sa ich šírke. Pri podrastovom hospodárskom spôsobe sa táto podmienka uplatňuje len pri dorube, keďže tento hospodársky spôsob predpokladá pri obnove využívanie bočného svetla a z uvoľnených, presvetlených plôch, na ktorých boli vykonané všekty jeho fázy. Zároveň sa tým umožní využí čas najväčšej fruktifikácie obnovovaného lesného porastu (semenný rok), ktorý sa v závislosti od druhu dreviny vyskytuje v cykloch od dvoch do dvanástich rokov.
Návrh zákona zároveň rieši odstránenie deformácií pri zabezpečení odborného hospodárenia v lesoch vlastníkov lesa malej výmery a presnejšie sa upravujú podmienky výkonu odbornej správy lesov.
Týmto návrhom sa riešia aj ustanovenia o zapezpečení odborného hospodárenia v lesoch vlastníkov s malou výmerou poverenou organizáciou na základe rozhodnutia príslušného orgánu štátnej správy lesného hospodárstva z viacerých dôvodov. Zákon o lesoch zaviedol rôznu ochranu vlastníctva lesného majetku podľa jeho výmery, t.j. rozdielny prístup k vlastníkom, ktorých úhrnná výmera majetku presiahne, alebo je do 25 hektárov. Predmetné ustanovenia sú v rozpore s ústavou, ktorá v čl. 20, ods. 1 jednoznačne deklaruje, že vlastníctvo všetkých má rovnaký zákonný obsah a ochranu. Týmito ustanoveniami sa však mení zákonná ochrana vlastníkov podľa veľkosti ich majetku najmä vo vzahu k § 49, ktorý v prípade vlastníkov, neplniacich si povinnos odborného hospodárenia v lesoch, zavádza odbornú správu lesov s uplatnením záložného práva na majetok vlastníkov s povinnosou úhrady straty vzniknutej z tejto správy. Tieto ustanovenia odbornú správu lesov zúžili len na vlastníkov nad 25 hektárova zároveň nezohľadňujú druhy vlastníctva, t.j. nerozlišujú medzi reálnym vlastníctvom (spoluvlastníctvom) pozemkov a medzi vlastníctvom podielov spoločnej nedeliteľnej nehnuteľnosti (napr. bývalé urbárske a želiarske spoločnosti), t.j. len určitej, reálne nevylíšenej výmery. Podľa súčasného znenia môže nasta situácia, keď spoluvlastník, resp. spoluvlastníci nebudú vlastni podiel nad 25 hektárov a pritom celková výmera spoločnej nedeliteľnej nehnuteľnosti bude túto výmeru vysoko prekračova. Podľa znenia zákona náklady na činnos odborného lesného hospodára pre takéto spoločenstvá bude hradi štát, pretože vlastníkom majetku, resp. jeho podielov naďalej zostávajú jednotliví vlastníci, napriek tomu, že spoločenstvo môže prekroči aj napríklad výmeru 500 hektárov a na celom majetku podielnikov bude dosahova zisk.
Súčasná definícia vlastníka lesa malej výmery je nejasná a v reálnom prostredí jej aplikácia spôsobuje veľké problémy. Z uvedeného ustanovenia nie je jasné, či jednotlivý vlastník môže by vlastníkom, resp. spluvlastníkom lesných pozemkov v rôznych katastrálnych územiach na Slovensku. V prípade, ak by v rôznych katastrálnych územiach mal majetok, resp. podiely, ktoré nie je možné racionálne obhospodarova a ich výmera presiahne 25 hektárov, nemal by nárok na podporu štátu vo forme zabezpečenia odborného hospodárenia. Pritom zisovanie takýchto skutočností, bez návrhu spôsobu ich zisovania a preukazovania v návrhu zákona je v praxi a vzhľadom na stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov a ich evidencie v katastri nehnuteľností problematické.
Samostatnou oblasou riešenou v návrhu zákona je systém výberu vyhotovovateľa lesného hospodárskeho plánu a s tým súvisiacich činností vrátane spôsobu ich úhrady. Dôležitou je zmena odseku 5 § 40, podľa ktorého náklady na vyhotovenie lesného hospodárskeho plánu nehradí štát len v prípadoch, ak si vyhotovovatateľa plánu vlastník, správca alebo obhospodarovateľ zabezpečí sám. Vlastníkovi, správcovi a obhospodarovateľovi lesa umožňuje samostatne rozhodnú o tom, kto bude vyhotovovateľom lesného hospodárskeho plánu pre príslušný lesný celok. Touto zmenou dochádza aj k zmene spôsobov jeho výberu a nepostupuje sa podľa zákona o verejnom obstarávaní, vlastgník, správca, obhospodarovateľ lesa na základe uzatvoreného zmluvného vzahu s vyhotovovateľom plánu vyhotovenie plánu uhradí. S cieľom zjednotenia podmienok na vyhotovenie plánu a efektívnejšieho a hospodárnejšieho zabezpečovania nielen samotného obstarávania, ale aj vyhotovovania plánov sa ukladá ministerstvu zabezpečova verejné obstarávanie na vyhotovenie.
V § 23 sa navrhovaným znením upresňuje miesto a čas povinnosti označi vyažené drevo ciachou alebo iným povoleným označením najneskôr pred odvozom z odvozného miesta, v § 24 sa navrhuje, aby náklady a ujmu vzniknuté so zdržaním alebo zaistením neoznačeného dreva, ku ktorému doklady o pôvode dreva nemajú predpísané náležitosti, alebo údaje uvádzané v doklade sa nezhodujú so skutočným stavom uhradil obhospodarovateľ alebo nákupca dreva.
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopåňa zákon je pomerne rozsiahly (v článku I. má 90 zmien alebo upresnení). Okrem uvedených zmien definuje napr. lesnú plantáž, novo definuje lesné pozemky bez lesných porastov, precizuje definíciu mimoriadnej ažby a zároveň rozširuje o ažbu stromov a krov v súvislosti s uplatňovaním výnimiek, umožňuje v nepôvodných alebo fenotypovo nevhodných lesných porastoch predčasnú obnovu, umožňuje obnovné ruby pri rekonštrukcii lesných porastov, upresňujú sa ustanovenia o odbornom lesnom hospodárovi,upresňuje ustanovenia o správe lesného majetku vo vlatníctve štátu a správu ostatného majetku, navrhuje zvýši pokutu v blokovom konaní atď.
V prechodných ustanoveniach navrhuje možnos uplatnenia holorubného hospodárskeho spôsobu ak to neumožňovali pokyny na vyhotovenie plánu do 30. júna 2007,splnenie osobitného kvalifikačného predpokladu do 1. júla 2009, usporiada prevádzkovateľom líniových stavieb vybudovaných na lesných pozemkoch právne pomery k nim do 1. júla 2012.
Predkladaný návrh zákona zásadne nemení konštrukciu pôvodného zákona, rozsahom a obsahom úprav významne prispieva k jeho jednoznačnejšej aplikácii v praxi. Treba len veri, že navrhované znenie nebude zmenené účelovými a nefunkčnými pozmeňovacími návrhmi v Národne rade Slovenskej republiky.
Ing. Milan Fischer