Tézy zákona o š.p. LESY SR
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Uverejňujeme tézy zákona o štátnom podniku Lesy SR, ktorý odovzdali prezidentovi republiky členovia petičného výboru "¼udia pre lesy".
Tézy zákona o štátnom podniku LESY Slovenskej republiky
(návrh)
Predkladajú: Anita Fáková, Peter Gogola, Jozef Marko a Ján Mičovský
Zvolen, január 2010
Úvodná poznámka
Tézy zákona o štátnom podniku LESY SR sú pracovným materiálom, ktorý jeho tvorcovia predkladajú na základe vlastných skúseností ako svoj iniciatívny návrh do rúk predsedu vlády Slovenskej republiky. Predkladatelia považujú za spoločensky potrebné, vecne odôvodnené a legislatívne možné aby Zákon o štátnom podniku LESY SR vznikol a bol prijatý. Sú presvedčení, že predložené tézy sa v rukách profesionálnych legislatívnych pracovníkov Úradu vlády SR stanú vhodným podnetom pre úspešné zavàšenie legislatívneho procesu, ktorého výsledok bude slúži k prospechu všetkých občanov Slovenskej republiky.
Tézy Zákona o štátnom podniku LESY SR sú ideovou nadstavbou petície ¼udia pre lesy, ktorá vznikla ako občianska iniciatíva po udalostiach v tomto podniku z 24. júna 2009, keď jeho zamestnanci otvorene poukázali na nekalé praktiky v riadení organizácie, ktorá je najvýznamnejším správcom životodarných zdrojov našej krajiny.
Tézy plne rešpektujú princípy uvedené v Národnom lesníckom programe, ktorý schválila vláda SR a na vedomie vzala Národná rada SR a v ďalších aktuálnych lesnícko-politických dokumentoch. V tomto zmysle chcú by ich špecifickým doplnkom vo vzahu k celospoločensky významnému podniku LESY SR, š. p.
Dôvodová správa
Lesy na území Slovenska sú dôležitým zdrojom prosperity krajiny. Štát má povinnos vytvára podmienky pre uvážlivé hospodárenie vo všetkých lesoch, bez ohľadu na ich vlastníctvo a bonitu. Osobitnú zodpovednos má štát za správu lesov vo svojom vlastníctve. Toto vlastníctvo je mimoriadne významné, a to nielen z pohľadu všeobecne prospešných úžitkov, ktorých hodnota nie je finančne doposiaľ spoločensky plne akceptovaná, ale aj z pohľadu komerčne atraktívnych komodít (drevo, poľovné revíry, chaty...). Práve táto druhoradá lukratívna stránka vlastníctva lesov, mimoriadne dôležitá pre vyvážené plnenie všetkých (sociálnych, ekologických i ekonomických) funkcií lesov, je pre podnik štátnych lesov potenciálnou hrozbou. Tá spočíva v tom, že ľudia zodpovední za riadenie podniku môžu by vystavovaní tlaku vplyvných skupín, snažiacich sa uprednostni vlastné záujmy pred celospoločenskými. Skúsenosti z podniku LESY SR, š. p., ukázali, že takéto nebezpečenstvo je reálne a preto je potrebné ľudí poverených riadením podniku pred nim v budúcnosti chráni.
1. Postavenie štátneho podniku LESY SR
1.1. Vzorové hospodárenie
Lesy sú dominantnou krajinotvornou súčasou Slovenka. Ich všestranný význam bude trvalo narasta. Štát má záujem na riadnom obhospodarovaní všetkých lesov Slovenska. Lesy, ktoré sú vo vlastníctve štátu, musia by obhospodarované vzorovým spôsobom, a to aj v prípadoch, kde z hľadiska rentových pomerov ide o lesy stratové. (V tom je rozdiel oproti majiteľom neštátnych lesov, pre ktorých síce platia rovnaké zákony, no ktorí pre vzorové, spoločensky želateľné hospodárenie, často nenachádzajú dostatočné dôvody).
1.2. Výlučné spravovanie lesov vo vlastníctve štátu
Lesný majetok vo vlastníctve štátu je spravovaný (s výnimkou lesov vojenských a lesov TANAP-u) jednotne jedinou na to určenou organizáciou LESY Slovenskej republiky, š. p. (ďalej „LSR“). LSR sú zriadené štátom, pričom žiadna súčas tohto podniku a ňou spravovaného štátneho majetku sa nesmie ani dočasne sta vlastníctvom inej štátnej alebo neštátnej organizácie. LSR je organizáciou, ktorej povinnosou je komplexne hospodári na zverených lesných pozemkoch, a to po stránke lesníckej, ekologickej i etickej.
1.3. Vlastníctvo lesných pozemkov a lesných porastov
LSR nie sú vlastníkom lesných pozemkov a lesných porastov vo vlastníctve štátu, tieto môže vlastni výlučne Slovenská republika.
1.4. Výkon hospodárskej činnosti
LSR vykonávajú hospodársku činnos pomocou vlastných zamestnancov na základe pracovného práva a prostredníctvom externých subjektov na základe obchodného práva. LSR nesmú nahradi hospodárenie na zverenom lesnom majetku postúpením práv tretím osobám. Prostredníctvom tretích osôb je možné zabezpeči len samotný výkon činností vykonávaných v záujme realizácie lesnej výroby, a to na zmluvné obdobie nie dlhšie ako jeden rok.
1.5. Odpredaj lesného majetku vo vlastníctve štátu v správe LSR
O odpredaji akéhokoľvek lesného majetku štátu (t.j. lesných pozemkov a lesných porastov) môže rozhodnú jedine vláda SR, pričom neobíditeľnou podmienkou je, že súčasne s odpredajom sa musí vykona hodnotovo rovnocenný nákup lesného majetku, a to minimálne v rovnakej, prípadne väčšej trhovej hodnote.
1.6. Odpredaj nehnuteľného majetku LSR
LSR vypracujú a trvalo vedú zoznam nehnuteľného nelesného majetku, ktorý:
a/ Je na podnikovom zozname historického lesníckeho dedičstva a nemožno ho v žiadnom prípade odpreda.
b/ Je potrebný pre výkon riadneho lesného hospodárenia a možno ho odpreda len výnimočne, na základe súhlasu Dozornej rady LSR, a to za podmienky, že podnik súčasne získa trhovo rovnocenný, alebo hodnotnejší nehnuteľný majetok.
c/ Možno preda ako prebytočný.
1.7. Prenájom lesného majetku štátu a nehnuteľného majetku LSR
Lesné pozemky a lesné porasty nie je možné prenaja na účely výkonu správy lesa. Možno ich prenaja na iné účely (napr. poľovníctvo), a to za podmienky, že prenájom je trvalo pre štát finančne výhodnejší ako užívanie vo vlastnej réžii.
Nehnuteľný majetok je možné prenaja iba v prípade ak patrí medzi prebytočný majetok (kat „c“ bodu 1.6.).
1.8. Narábanie so získanými prostriedkami z predaja a prenájmu
Takéto prostriedky možno použi výhradne v prospech hospodárenia podniku, t.j. nemôžu sa sta súčasou mimoriadnych odvodov smerujúcich mimo LSR.
2. Hospodárenie LSR
2.1. Základný princíp
Hospodárenie LSR musí by vykonávané s maximálnou efektívnosou tak, aby boli bez porušenia zákonov štátu, prírody a lesníckych zásad vytvárané zdroje pre spravovanie lesného majetku štátu. Hospodárska úspešnos LSR sa nehodnotí dosiahnutými tržbami, ale účelne vynaloženými nákladmi v prospech lesa, krytými predovšetkým vlastnou hospodárskou činnosou. LSR hospodária tak, aby celkové hospodárenie bolo vyrovnané, t.j. aby lesy, ktoré vplyvom rentových dôvodov poskytujú zisk, umožňovali primerané hospodárenie aj v lesoch, ktoré sú z rentových dôvodov stratové.
LSR hospodária so zreteľom na trvalos využívania všetkých funkcií lesa spoločnosou, pričom osobitne dbajú na:
• Nezmenšovanie výmery lesnej pôdy a lesných porastov
• Zvyšovanie podielu jemnejších spôsobov hospodárenia
• Zachovávanie množstva a kvality vodných zásob
• Ochranu pôdy a ovzdušia
• Zachovanie osobitne chránených území lesa, lesných živočíchov a rastlín
• Ekologickú rovnováhu
• Možnosti rekreačného využívania lesa
2.2. Podpora z verejných zdrojov
LSR hospodári na vlastný účet a vlastnú zodpovednos. Špecifické výkony súvisiace s verejnoprospešnými funkciami lesa (voda, pôda, rekreácia, protilavínová ochrana), s významnými investíciami (lesné cesty, protipožiarne pásy,...) a so strategickými lesohospodárskymi opatreniami (likvidácia kalamity, prírode blízke hospodárenie...) sa vykonávajú s účinnou podporou verejných zdrojov.
3. Orgány podniku
3.1. Stanovenie orgánov podniku
Orgánmi podniku sú:
Dozorná rada
Predstavenstvo
Etická rada
Spoločenská rada
3.2. Postavenie orgánov LSR
Najvyšším orgánom LSR je Dozorná rada. Schvaľuje strategické, koncepčné a zásadné dokumenty LSR. Vyberá a menuje členov Predstavenstva LSR. Kontroluje činnos predstavenstva LSR. Na jej čele stojí predseda Dozornej rady. Rada rozhoduje hlasom nadpolovičnej väčšiny všetkých svojich členov.
Predstavenstvo je najvyšším výkonným orgánom LSR. Jeho členovia riadia podnik na vlastnú zodpovednos v zmysle zákonov a stanov. Na jej čele stojí generálny riaditeľ. Za svoju činnos sa predstavenstvo zodpovedá Dozornej rade.
Etická rada dbá na dodržiavanie Etického kódexu podniku. Rieši v rámci vlastnej iniciatívy, ako aj na základe podnetov daných vo veci porušenia etického kódexu.
Spoločenská rada je poradným orgánom LSR. Pozostáva zo zástupcov mimovládnych organizácií, občianskych združení, štátnej správy, vlastníkov neštátnych lesov, zástupcov drevárskeho priemyslu, prípadne iných nárokových skupín, ktorí formulujú želania spoločnosti vo vzahu k správe lesného majetku štátu. Spoločenská rada nemá právne nástroje na presadenie svojich postojov, má sa však za to, že tlmočí názory odbornej i laickej verejnosti, pričom je vhodné, aby orgány LSR tieto názory pri svojej činnosti primerane zohľadňovali, resp. vysvetľovali prečo to nie je vhodné. Členovia spoločenskej rady sú čestní funkcionári, ktorým z členstva nevyplývajú žiadne práva a povinnosti. Na čele stojí predseda spoločenskej rady, ktorého si volia sami členovia.
3.3. Kreovanie orgánov LSR
Cieľom metodiky kreovania orgánov LSR je plná odborná a morálna kompetentnos ich členov s dôrazom na nezávislos týchto orgánov na aktuálnej mocenskej štruktúre štátu.
3.3.1. Menovanie Dozornej rady
Dozorná rada má sedem členov, vrátane predsedu. Funkčné obdobie členov Dozornej rady je 7 rokov. Členov Dozornej rady vymenuje prezident republiky na základe návrhov:
Ministerstva pôdohospodárstva SR, ktoré navrhuje troch členov.
Zamestnancov LSR, ktorí prostredníctvom priamej tajnej voľby navrhujú jedného člena.
Slovenská lesnícka komora, ktorá navrhuje jedného člena.
Lesníckej fakulty TU Zvolen, ktorá navrhuje jedného člena.
Zväzu spracovateľov dreva, ktorý navrhuje jedného člena.
Nevyhnutnou podmienkou pre návrh kandidáta členstva Dozornej rady je vysoký morálny kredit a preukázateľné mimoriadne pracovné výsledky vo svojom odbore. Kandidát, ktorý je členom politickej strany sa musí vopred písomne zaviaza, že v prípade menovania zo strany vystúpi, a to na celú dobu výkonu funkcie člena Dozornej rady.
3.3.2. Predstavenstvo
Predstavenstvo má troch členov, vrátane generálneho riaditeľa. Členov predstavenstva a generálneho riaditeľa menuje Dozorná rada, pričom rešpektuje výsledky ňou vypísaného výberového konania.
3.3.3. Etická rada
Má 9 členov, ktorí sú menovaní Dozornou radou z radov renomovaných zamestnancov LSR. Dozorná rada menuje aj predsedu Etickej rady. Členstvo v Etickej rade je časovo neobmedzené. Dozorná rada môže rozhodnú o odvolaní doterajších a vymenovaní nových členov Etickej rady.
3.3.4. Spoločenská rada
Má najviac 11 členov, ktorí si sami volia svojho predsedu. Môže ich na základe návrhu vysielajúcich inštitúcií menova minister pôdohospodárstva SR.
3.4. Zánik členstva
Členstvo v orgánoch LSR zaniká smrou a spáchaním úmyselného trestného činu. Členstva sa možno písomne vzda. Členov Predstavenstva, vrátane generálneho riaditeľa, môže kedykoľvek odvola Dozorná rada. Člena Dozornej rady môže odvola iba prezident republiky, a to iba v prípade, ak by bola zjavne a mimoriadne závažným spôsobom ohrozená vážnos tohto orgánu. V takomto prípade prezident republiky vymenuje nových členov obvyklým postupom na základe návrhu tých inštitúcií, ktoré odvolaných členov nominovali. Vo všetkých orgánoch LSR je prípustné opakovanie členstva bez časového obmedzenia.
3.5. Povinnosti orgánov podniku
3.5.1. Povinnosti Dozornej rady
a/ Menuje a odvoláva Predstavenstvo a generálneho riaditeľa, rozhoduje o pracovných zmluvách členov Predstavenstva a generálneho riaditeľa.
b/ Kontroluje činnos Predstavenstva.
c/ Schvaľuje stanovy LSR a rozhoduje o ich zmenách.
d/ Schvaľuje Etický kódex a rozhoduje o jeho zmenách.
e/ Schvaľuje ročnú uzávierku.
f/ Dáva Predstavenstvu súhlas na konanie vo veci predaja lesného majetku štátu (1.5.) a nehnuteľného majetku LSR (1.6.).
g/ Schvaľuje rozdelenie nehnuteľného majetku do troch základných kategórií (1.6.) a vopred odsúhlasuje návrh Predstavenstva na presun majetku v rámci uvedených kategórií.
h/ Odsúhlasuje obchodné zmluvy presahujúce štatútom stanovenú finančnú výšku.
3.5.2. Povinnosti Predstavenstva
a/ Riadi LSR na vlastnú zodpovednos podľa platných zákonov a stanov podniku.
b/ Vedie podnik so starostlivosou riadnych hospodárov, pričom všetky svoje právomoci a povinnosti vykonáva výhradne v prospech LSR.
c/ Ak poruší svoje povinnosti, zaväzujú sa členovia Predstavenstva nahradi spoločne vzniknutú škodu. Ak je sporné, či členovia Predstavenstva spôsobili škodu, potom nesú dôkazné bremeno.
d/ Povinne sa podriaďuje všetkým rozhodnutiam Dozornej rady.
e/ Zastupuje podnik vo všetkých interných i externých úkonoch, a to spoločne, pokiaľ stanovy neurčia inak.
f/ Povinne poskytuje Dozornej rade na jej požiadanie akékoľvek informácie a túto zároveň bez požiadania vždy vopred informuje o všetkých dôležitých rozhodnutiach.
3.5.3. Povinnosti Etickej rady
a/ Získava poznatky o porušeniach Etického kódexu, vyhodnocuje ich a predkladá Predstavenstvu návrhy na ich riešenie. Akékoľvek podozrenie z porušenia Etického kódexu je dôvodom na povinnos zaháji do 30 dní rokovanie Etickej rady a vydanie jej stanoviska.
b/ Predkladá Dozornej rade návrhy na úpravu Etického kódexu.
3.5.4. Povinnosti Spoločenskej rady
a/ Má čestnú povinnos poukazova na akékoľvek okolnosti súvisiace s lesným majetkom štátu v správe LSR. Svoje návrhy tlmočí písomne. Raz do roka má právo zúčastni sa spoločného rokovania s Dozornou radou a Predstavenstvom.
b/ Má právo požadova a získa od Predstavenstva i Dozornej rady akékoľvek informácie o spravovanom majetku štátu a verejne sa k ním vyjadrova.
4. Iné dôležité ustanovenia
4.1. Kariérny rast
Kritériom pre kariérny postup v LSR sú výlučne pracovné výsledky, morálna a odborná zdatnos a výkonnos. Je zakázané spája ktorékoľvek pracovné pozície s inými kritériami, osobitne kritériami politickými. Obsadzovanie v štatúte určených vedúcich funkcií je možné vykona len na základe výberového konania.
4.2. Práca s verejnosou
Medzi štandardné povinnosti LSR patrí práca s verejnosou s cieľom pravdivo, komplexne a trvalo vysvetľova funkcie lesa a zmysel hospodárenia v ňom. Osobitná pozornos je v tejto súvislosti venovaná lesnej pedagogike, lesníckej publicistike, lesníckym informačným kanceláriám a lesníckemu múzejníctvu.
4.3. Verejné súaže
Prioritnou metódou pri obchodnej činnosti podniku sú verejné súaže a aukcie, ktoré LSR vyhlasujú za účelom dosahovania najnižších cien vstupov a najvyšších výstupov, a to bez toho, aby tým bola ovplyvnená požadovaná kvalita. Trvalý dôraz sa kladie na využívanie súaží pri predaji dreva.
4.4. Spolupráca so školami
LSR aktívne spolupracujú s lesníckym školstvom s cieľom ovplyvňova odborné vedomosti, praktické schopnosti a charakterové vlastnosti študentov tak, aby spåňali požiadavky na zamestnanca podniku. Osobitnú pozornos LSR venujú podpore a získavaniu mimoriadne talentovaných študentov.
4.5. Lesnícky výskum
Podnik navrhuje témy lesníckeho výskumu, skúšobne overuje jeho predbežné výsledky a už osvedčené výsledky prakticky uplatňuje.
Prológ
Zákon vypracovaný v intenciách navrhnutých téz prospeje efektívnosti a čistote riadenia štátneho podniku LSR, a tým prospeje všetkým občanom Slovenskej republiky.