Stanovisko k novele lesného zákona
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Rada združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska vydala nasledovné stanovisko:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka pripravuje novelu zákona o lesoch ( zákon č.326/2005 Z.z.), ktorá sa v súčasnom období nachádza v procese medzirezortného pripomienkového konania. Na prácach súvisiacich s touto novelou sa aktívne zúčastňovala aj Rada združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska, ktorá ako reprezentant približne milióna občanov vlastniacich na Slovensku lesy vzniesla v prípravnej fáze týchto prác svoje požiadavky, ktoré boli ministerstvom prevažne akceptované.
V rámci tohto konania sa rozpútala veľmi živá a, žiaľ, aj veľmi demagogická diskusia súvisiaca s doplnením §30 zákona o ustanovenia, ktoré majú spresniť podmienky pre využívanie lesov na hromadné turistické a športové akcie a akcie komerčného charakteru. Vzhľadom na to, že máme záujem, aby bola verejnosť o celej záležitosti objektívne informovaná uvádzame k nej nasledovné:
1.Novela sa nedotýka verejnej prístupnosti lesov, pretože platí a naďalej bude platiť ustanovenie § 30 zákona v tom, že každý má právo vstupovať na lesné pozemky. Všetky poukazy časti našej verejnosti na to, že novela zákona prinesie obmedzenie tohto vstupu sú nepravdivé a teda neodôvodnené.
2.V záležitosti organizovania hromadných turistických a športových akcií v lesoch je podmienka novely zákona na dohodu organizátora hromadnej turistickej a športovej akcie s vlastníkom, alebo obhospodarovateľom lesa opodstatnená a logická, pretože pri počtoch účastníkov takýchto akcií idúcich do stoviek až tisícov je nevyhnutné, aby bola súčinnosť medzi vlastníkom lesov a organizátorom akcie zo zákona povinná, pretože vedením trás týchto akcií na miesta, kde prebiehajú lesnícke práce by mohlo dôjsť k ohrozeniu zdravia a životov ich účastníkov. Na druhej strane pri rozsahu týchto akcií reálne hrozí tiež poškodenie lesného majetku (vznik požiarov, znečistenie lesa odpadom, škody na rastlinách a voľne žijúcich živočíchoch) a v tomto prípade musí mať vlastník lesa adresného partnera, voči ktorému môže ak je to nutné, v zmysle platných právnych predpisov, vyvodzovať zodpovednosť za tieto škody. Táto zmena zákona teda nemá žiadny iný zmysel, ako jasné stanovenie takých pravidiel, ktoré chránia záujmy všetkých, ktorí sú účastníkmi týchto akcií a nie je pravda, že sú zamerané iba na obmedzovanie verejnosti a tobôž nie na spoplatňovanie týchto aktivít.
3.Konanie akcií komerčného charakteru na cudzích pozemkoch, teda akcií zameraných na zárobkovú a inú činnosť ktorej cieľom je tvorba zisku, je možné v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky (napr.Občianky zákonník, §451) iba na základe dohody s vlastníkom tohto pozemku a na zmluvnom základe. Rešpektovanie tohto práva je jedným zo základných pilierov právneho štátu a preto akékoľvek námietky na jeho uplatňovanie neobstoja.
4.Argumenty, podľa ktorých táto novela prinesie významné obmedzenie turistického ruchu u nás sú neprijateľné a účelové. Najlepšie je to možné demonštrovať na príklade susedného Rakúska, ktoré je svetovou turistickou veľmocou aj preto, že má jasne stanovené prísne pravidlá pre využívanie svojich lesov v ktorých sú všeobecne zákonom povolené iba chôdza a oddych a ostatné turistické a športové aktivity sú podmienené súhlasom vlastníka lesov. Obdobná situácia je aj v ďalších turisticky atraktívnych krajinách Európy (Nemecko, Taliansko) pričom nie sú zaznamenávané žiadne pokusy o zmenu tohto stavu, pretože v týchto krajinách je rešpektovanie vlastníckeho práva prirodzené a mimo akúkoľvek diskusiu.
Juraj Vanko
predstaviteľ rady