Pri plánovaní ciest treba myslieť na migrujúcu zver
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
WWF spája sily s odborníkmi z oblasti dopravy, priestorového plánovania a ochrany prírody z krajín karpatského regiónu, aby spoločne postupovali pri plánovaní dopravných koridorov rešpektujúc potreby voľne žijúcich živočíchov.
Veľké líniové stavby, ktoré sa postupne budujú naprieč krajinou sa často dotýkajú cenných území a pretínajú migračné trasy živočíchov. Rozbieha sa ambiciózny projekt TRANSGREEN, ktorého cieľom je zaviesť environmentálne šetrné plánovanie dopravných koridorov v rámci karpatských krajín.
„V európskom kontexte sú Karpaty pohorím s nádhernou prírodou a unikátnou biodiverzitou. Napriek tomu, že Karpaty pretína viacero dopravných tepien, stále tu žijú významné populácie veľkých šeliem. Karpaty predstavujú posledné zvyšky skutočnej divočiny v strednej Európe. Pre živočíchy, ako sú medveď, vlk a rys je však migrácia potrebnou súčasťou života najmä z pohľadu zachovania zdravých populácií," hovorí Mgr. Miroslava Plassmann, PhD. riaditeľka WWF DCP Slovensko.
Výstavbou diaľkových dopravných koridorov sa však v krajine vytvárajú výrazné bariéry, ktoré život veľkých šeliem ohrozujú. Diaľnice a železnice rozdeľujú krajinu, čo negatívne ovplyvňuje prírodu a populácie živočíchov. Tento proces je často nezvratný. Problémom je aj umiestnenie ciest v horských údoliach. Zástavba neustále pribúdajúca pozdĺž ciest vytvára nepreniknuteľnú bariéru. V kritických miestach sa s narastajúcou intenzitou dopravy zvyšuje pravdepodobnosť úhynu živočíchov na cestách.
Množstvo pôvodných migračných trás živočíchov už bolo prerušených doterajšou výstavbou ciest. Na záchranu populácií veľkých šeliem v Karpatoch je nevyhnutné zabezpečiť prísnu ochranu a obnovu existujúcich migračných koridorov. Ak sa v krátkom čase nepodniknú v tomto smere žiadne kroky, populácie veľkých šeliem budú v mnohých častiach Karpát odsúdené na zánik.
V nasledujúcich rokoch sa v karpatských krajinách očakáva masívny rozvoj dopravných sietí. V Európe existuje množstvo príkladov ako možno negatívne dopady dopravy na životné prostredie minimalizovať. ,,Máme jedinečnú príležitosť využiť skúsenosti z iných európskych krajín, vyhnúť sa chybám a vytvoriť v rámci Karpát dopravnú infraštruktúru, ktorá bude brať ohľad na migrujúce živočíchy," zdôrazňuje Ing. Ladislav Dudáš, PhD., MBA investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.
V rámci projektu sa vypracuje súbor všeobecných opatrení a pravidiel napr. v oblasti priestorového plánovania, manažmentu územia, ako i monitoringu živočíchov, ktorý sa bude dať aplikovať v celom karpatskom regióne. Projekt má však ambíciu navrhnúť aj konkrétne „zelené" opatrenia, ktoré pomôžu minimalizovať vplyv dopravných stavieb na prírodu s osobitným dôrazom na ekologické koridory. ,,Naším cieľom je zaistiť bezpečnú migráciu a pohyb druhov živočíchov, ktoré sú najzraniteľnejšie voči vplyvu dopravnej infraštruktúry, najmä medveďa, vlka a rysa. Je však nevyhnutné, aby bola ochrana migračných koridorov zabezpečená ich premietnutím do územných plánov, ako i vhodným systémom manažmentu okolitého územia", konštatuje RNDr. Ján Kadlečík, vedúci odboru medzinárodnej spolupráce zo Štátnej ochrany prírody SR.