Postreh: Ako sa môže odborný lesný hospodár vyhnúť zbytočnému papierovaniu s neistým koncom
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Novely zákona o lesoch a zákona o ochrane prírody a krajiny, ktoré platia od začiatku minulého roka, priniesli viacero zásadných zmien. Niektoré sú viditeľné na prvý pohľad, iné akoby boli v paragrafových zneniach trochu ukryté. Skúsený lesnícky praktik, ktorý dokáže čítať zákony v súvislostiach a vnímať premietnutie zmien zákonných ustanovení do lesníckej prevádzky, nás upozornil na zmenu, ktorá spôsobuje lesníkom zbytočné problémy.
V pôvodnom znení zákona o lesoch totiž nebolo zakotvené tak prísne obmedzenie hospodárskych spôsobov a ich foriem. Vylúčená bola iba možnosť svojvoľne použiť holorub okrem prípadov, ak bola uvedená v predpise lesného hospodárskeho plánu (programu starostlivosti o lesy). Lesní hospodári mohli meniť účelový hospodársky spôsob na podrastový - čiže jemnejší na hrubší. Obmedzenie sa týkalo porastov nad 50 rokov, maximálne do výšky +15% objemu v metroch kubických v porovnaní s predpisom. A zároveň bolo toto množstvo neprekročiteľné za jednotku, pre ktorú sa vyhotovuje program starostlivosti o les, teda lesný resp. vlastnícky celok.
V aktuálne platnej novele zákona o lesoch takáto zmena už nie je možná. Zákon určuje, že odborný lesný hospodár môže zjemniť hospodársky spôsob napr. veľkoplošnú podrastovú formu na maloplošnú alebo skupinovú účelovú na stromovú. Avšak opačne postupovať nemôže. Problém je v tom, že predpisy v starších programoch starostlivosti o lesy s touto zmenou legislatívy nerátali.
A tak už odborný lesný hospodár nemôže vo svojej kompetencii meniť účelový hospodársky spôsob na podrastový, stromovú formu na skupinovú. Takúto zmenu môže dosiahnuť iba zmenou predpisu programu starostlivosti o lesy. Musí ju schváliť orgán štátnej správy lesného hospodárstva, ale so záväzným stanoviskom odbornej organizácie ochrany prírody a orgánu životného prostredia, čo je zakotvené v novela zákona o ochrane prírody a krajiny.
Z praktického hľadiska táto legislatívna zmena spôsobuje problém v tom, že odborný lesný hospodár nemôže reagovať napríklad na výskyt vitálneho prirodzeného zmladenia na väčšej ploche. Pritom odborný lesný hospodár je ten, ktorý nesie zodpovednosť za realizáciu predpisov v programoch starostlivosti o lesy, aj pri previerkach ich dodržiavania štátnou správou lesného hospodárstva, pretože najlepšie pozná podmienky v danom lese.
Skúsený lesnícky praktik preto odporúča neplánovať postupy pri tvorbe programu starostlivosti o lesy úzkoprso. Lepšie je podľa neho postaviť v predpisoch programu starostlivosti o lesy dostatočne široké mantinely, medzi ktorými bude môcť odborný lesný hospodár voľnejšie reagovať na vývoj v lese a efektívnejšie pracovať s prírodou. Vyhne sa tak zbytočnému papierovaniu s neistým koncom, pretože jeho dobrý úmysel nemusí byť vždy správne pochopený pracovníkmi ochrany prírody.
Jozef Marko