NLC: Lesníci podporujú vzdelávanie v oblasti udržateľného rozvoja
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Udržateľný rozvoj je novodobou premisou budúcnosti našej planéty. Historický summit Organizácie spojených národov v roku 2015 zaviazal 193 zúčastnených krajín k spoločným krokom v boji proti chudobe, globálnej klimatickej zmene a nespravodlivosti. Výsledný dokument pod názvom Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj vo svojich 17 cieľoch definuje hlavné oblasti udržateľného rozvoja, kde vzdelávanie a výchova k udržateľnému rozvoju a životnému štýlu v harmónii s prírodou má svoje pevné miesto.
Úlohou kompetentných je preto vytvárať také podmienky, ktoré budú napĺňať stanovené ciele. Oblasť lesného hospodárstva má účinný nástroj, ktorým dokáže prispieť k zvyšovaniu povedomia o udržateľnom rozvoji. Je ním lesná pedagogika, ktorá umožňuje pochopiť všeobecný koncept a princípy trvalej udržateľnosti na príklade lesa. Koncept lesnej pedagogiky má medzinárodnú úroveň a oficiálne je implementovaný do štruktúr Európskej lesníckej komisie.
Hlavným nástrojom je lesná pedagogika
Lesná pedagogika ako súčasť environmentálnej výchovy sa počas 20 rokov svojej existencie na Slovensku pomaly, ale isto etablovala nielen v teórii, ale aj v praxi. Poznajú ju lesníci, učitelia, v citačných zdrojoch možno nájsť odkazy na odborné publikácie a články. Má za sebou úspešné projekty a príklady dobrej praxe národného a medzinárodného charakteru. Od roku 2019 sa v spolupráci s Pedagogickou fakultou UKF v Nitre a NLC rieši projekt podporený APVV „Lesná pedagogika a výchova k trvalo udržateľnému rozvoju v predprimárnej a primárnej edukácii“ v odbore predškolská a elementárna pedagogika.
Potreba vzdelávania a osvety v duchu definície trvalo udržateľného hospodárenia: „Napĺňanie potrieb súčasnosti bez kompromisov vo vzťahu k schopnosti budúcich generácii naplniť ich vlastné potreby“, je veľmi naliehavá. Lesníci si uvedomujú svoju zodpovednosť aj za túto oblasť. Svedčia o tom štatistky zo Správy lesnej pedagogiky za rok 2019, z ktorých vyberáme: celkový počet zrealizovaných aktivít lesnej pedagogiky – 1108; počet lesných vychádzok - 350; počet účastníkov všetkých programov viac ako 140 000; najzastúpenejšia kategória - žiaci ZŠ prvý stupeň a rodiny s deťmi.
„Ohýbaj ma mamko“, alebo lesná pedagogika pre materské školy
Za najväčší úspech posledného obdobia možno považovať celoslovenský vedecko-odborný seminár: Lesná pedagogika v podmienkach materskej školy organizovaný Slovenským výborom Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (SV OMEP). SV OMEP touto témou nadviazal na dlhoročné skúsenosti zo svetového projektu ESD (trvalo udržateľného rozvoja), po úspešnom projekte ESD sa členky SV OMEP začali venovať outdoorovej edukácii detí vďaka projektu Erasmus+ Take me out. V tomto roku sme sa potešili, že prostredníctvom lesnej pedagogiky môžeme plynulo prejsť do nadväzujúcej problematiky, ktorá má obohacujúci charakter a vďaka, ktorej sa naše poznanie o prírode v prírode bude rozširovať, uviedla vo svojom príhovore Monika Miňová, predsedkyňa SV OMEP.
Fakt, že lesná pedagogika nie je pre nich neznámym pojmom spolu so záujmom o environmentálne vzdelávanie poskytované lesníckou inštitúciou je signálom, že smer, ktorým sa vzdelávanie v oblasti udržateľného rozvoja poskytovaného lesníkmi uberá, je správny.
Lesná pedagogika zastáva holistický prístup, t.j. celostný rozvoj osobnosti, alebo berúci na zreteľ všetky vlastnosti a okolnosti systému. V našom prípade je to nevyhnutnosť systematického vzdelávania o lesoch a ich benefitoch pre spoločnosť a zároveň dopyt pedagogických zamestnancov po kvalitných odborných programoch.
Nový vzdelávací program má prvé absolventky
Učenie o lese je „novou vetvou“ environmentálneho vzdelávania poskytovaného lesníkmi pre pedagogických zamestnancov. Prvých 13 absolventiek akreditovaného vzdelávacieho programu úspešne ukončilo kurz 2. Októbra v Národnom lesníckom centre vo Zvolene prezentáciou záverečných prác pred skúšobnou komisiou. Učitelia s odbornými informáciami a s kladnými skúsenosťami sú predpokladom šírenia objektívnych informácií o lesnom hospodárstve pre spoločnosť. Lesníci podporujú vzdelávanie v oblasti udržateľného rozvoja.
Ing. Dana Chlpošová
NÁRODNÉ LESNÍCKE CENTRUM - Ústav lesníckeho poradenstva a vzdelávania