Namiesto vlakov bicykle
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
V regióne Snina bolo v minulosti takmer dvadsať úzkokoľajových dráh na zvážanie dreva z Vihorlatských vrchov. Od roku 2012 sú dve z nich oficiálnymi cyklotrasami.
Ide konkrétne o značené trasy Po sninskej úzkokoľajke a Po stakčínskej úzkokoľajke. Sú dlhé vyše 25 kilometrov. Projekt s názvom Vihorlatské úzkokoľajky - 2. etapa riešil konkrétne obnovu mosta Rakovec na stakčínskej úzkokoľajke. Obnovené boli aj ďalšie technické prvky bývalej sninskej úzkokoľajky - úvrať Konské, umelý vodný kanál Kopaný potok a kamenný priepust v lokalite Pri umartom. Väčšinu prác uskutočnili dobrovoľníci od apríla do novembra tohto roka.
- Obe cyklotrasy boli v spolupráci so samosprávami Stakčín, Zemplínske Hámre a Snina vyčistené od náletových drevín a odpadkov. Zároveň boli zlikvidované aj dve menšie čierne skládky, - priblížila ďalšie aktivity Daniela Galandová, koordinátorka projektu.
Na trase sninskej úzkokoľajky vyčíňali pred časom vandali. Poškodili turistický altánok, zastrešenie studničky, orientačnú mapu aj smerovníky. Založili čierne skládky, ktoré postupne prerástli do väčších rozmerov. Týmto neduhom chcú po novom predchádzať fotopascami. Niektoré miesta sú už pod drobnohľadom týchto zariadení. Aj ich kúpu financoval spomínaný projekt.
Jeho hlavným propagačným výstupom je tlačená turistická mapa s názvom Objavte zaujímavosti Vihorlatu a tiež reliéfna mapa s vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne. Tá bude využívaná v múzeu v Zemplínskych Hámroch pri výučbe regionálnej výchovy.
Celkové výdavky projektu Vihorlatské úzkokoľajky - 2. etapa predstavovali takmer 8000 eur. Sumou 2500 eur ho podporila Karpatská nadácia. Ďalšie prostriedky zabezpečili projektoví partneri - Detská organizácia Fénix Snina, obce Stakčín, Zemplínske Hámre a Nadácia pre ochranu biodiverzity Karpát so sídlom v Stakčíne. K spoločnému dielu prispel aj Lesopoľnohospodársky majetok Ulič, štátny podnik, spravujúci časť územia bývalej sninskej úzkokoľajky.
Zdroj: dnes24.sk