Majetok štátu
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka zverejnilo na svojej internetovej adrese Správu o stave usporiadania pozemkov a stavieb v štátnych organizáciách lesného hospodárstva so stavom k 31.12.2011. Vybráme z nej:
Lesné pozemky vo vlastníctve Slovenskej republiky a neštátneho sektora
1.1. Výmera, vlastníctvo a správa lesných pozemkov
Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, lesné pozemky tvoria pozemky s lesnými porastmi, dočasne bez lesných porastov pri ich obnove alebo po vykonaní náhodnej ažby, na ktorých sú zriadené lesné škôlky alebo semenné sady, o ktorých bolo rozhodnuté o dočasnom vyňatí a obmedzení využívania funkcií lesov na nich, pozemky bez lesných porastov, ktoré slúžia lesnému hospodárstvu a sú pre jeho činnos nevyhnutné, ktorých využívanie súvisí s využívaním funkcií lesa a nad hornou hranicou stromovej vegetácie, vyhlásené za lesné pozemky a pozemky, na ktorých boli lesné porasty odstránené protiprávnym konaním.
Správu lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (ďalej len „ministerstvo“) vykonávajú 4 štátne organizácie lesného hospodárstva (ďalej len „ŠOLH“). Ide o LESY Slovenskej republiky, štátny podnik (ďalej len „LESY SR, š.p.“), ktoré spravujú 703 985 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, Lesopoľnohospodársky majetok Ulič, štátny podnik (ďalej len „LPM Ulič, š. p.“), ktorý spravuje 18 457 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, Štátne lesy Tatranského národného parku Tatranská Lomnica (ďalej len „ŠL TANAP“), ktoré spravujú 41 691 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a Národné lesnícke centrum Zvolen (ďalej len „NLC Zvolen“), ktoré spravuje 6 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu.
Lesné pozemky vo vlastníctve štátu vo vojenských obvodoch a na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu spravuje právnická osoba, ktorej zakladateľom je Ministerstvo obrany SR (ďalej len „MO SR“). Takouto právnickou osobou sú Vojenské lesy a majetky Slovenskej republiky, štátny podnik Pliešovce (ďalej len „VLM, š. p.“). VLM, š. p. a iné štátne organizácie spravujú lesné pozemky vo vlastníctve štátu na základe výnimky podľa § 11 ods. 3 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov alebo na základe súhlasu podľa § 50 ods. 4 a ods. 5 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
Osobitne je potrebné uvies, že ŠOLH v pôsobnosti ministerstva evidujú 167 sporných prípadov vlastníctva lesných pozemkov o výmere 31 742,9 ha. Ide o 38 prípadov o výmere 12 784,33 ha vedených v katastri nehnuteľností vo vlastníctve neštátneho subjektu, na ktoré bola daná určovacia žaloba ŠOLH a o 129 prípadov o výmere 18 958,57 ha vo vlastníctve štátu, na ktoré bola daná určovacia žaloba neštátnym subjektom.
Správcovia lesných pozemkov vo vlastníctve štátu sú povinní vies evidenciu lesných pozemkov podľa vyhlášky ministerstva č. 65/1995 Z. z. o evidencii lesných pozemkov a stavieb.
Majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov a stavieb vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH v pôsobnosti ministerstva bolo uložené vykona listom č. 125/1999-700 zo dňa 25.02.1999. Táto povinnos bola doplnená listom č. 5707/2005-700 zo dňa 26.10.2005, ktorým bol stanovený časový horizont splnenia majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov a stavieb vo vlastníctve štátu do konca roku 2010. Podľa uvedených listov, za majetkovoprávne usporiadanie sa považuje zápis majetku štátu do údajov registra “C“ katastra nehnuteľností, resp. uplatnenie vydokladovanej žiadosti o zápis správy záznamom na príslušnej správe katastra. Na základe záverov vedenia ministerstva na svojej 24. porade dňa 25. júna 2008, kedy bola prerokovaná „Správa o stave usporiadania pozemkov a stavieb v štátnych organizáciách lesného hospodárstva so stavom k 31. 12. 2007“, sekcia lesnícka ministerstva usmernila ŠOLH listom č. 1502/2008-700 zo dňa 27. 06. 2008, aby sa zamerali na usporiadanie lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ktoré nie sú v katastri nehnuteľností evidované na liste vlastníctva (ďalej len „LV“). Lesné pozemky v katastri nehnuteľností evidované na LV v registri “E“ katastra nehnuteľností sa považujú za usporiadané. Ich zápis do údajov registra “C“ katastra nehnuteľností bude potrebné rieši až po ukončení a schválení registra obnovenej evidencie pozemkov (ďalej len „ROEP“) a po usporiadaní neevidovaných pozemkov.
1.2. Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe LESY SR, š. p.
K 31. 12. 2011 LESY SR, š. p. obhospodarovali 919 636 ha lesných pozemkov (príloha č. 1a). Z toho bolo 693 372 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, čo predstavuje 75,40 % a 226 264 ha vo vlastníctve neštátneho sektora, čo predstavuje 24,60 %. Z celkovej výmery 703 985 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, v správe LESY SR, š. p. bolo 10 613 ha (1,15 %) prenajatých na obhospodarovanie iným subjektom (Technická univerzita Zvolen, stredné lesnícke technické školy, neštátne subjekty). Z výmery 226 264 ha lesných pozemkov vo vlastníctve neštátneho sektora obhospodarovali LESY SR, š. p. 28 530 ha na základe nájomnej zmluvy. Na 87 028 ha bolo požiadané o vydanie a je vo vybavovaní a 110 706 ha vo vlastníctve subjektov, ktoré nepožiadali o vydanie majetku.
LESY SR, š.p. k 31. 12. 2011 celkovo spravovali 703 985 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu s počtom 71 849 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 46 875 parciel s výmerou 603 685 ha a v registri “E“ katastra nehnuteľností mala organizácia evidovaných 11 805 parciel s výmerou 69 208 ha. Evidencia v registri “C“ a “E“ katastra nehnuteľností spolu predstavuje 58 680 parciel s výmerou 672 893 ha.
Na rok 2011 bolo naplánované usporiada lesné pozemky vo vlastníctve štátu o celkovej výmere 19 425 ha za použitia finančných nákladov vo výške 811 517 €. V skutočnosti bolo v roku 2011 usporiadaných 24 934 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a vynaložených bolo 1 065 129 €. Z toho bolo geometrickými plánmi zameraných 19 706 ha. Do registra „E“ katastra nehnuteľností bolo schválením ROEP zapísaných 931 ha. LESY SR, š. p. aj napriek listu sekcie lesníckej ministerstva č. 1502/2008-700 zo dňa 27. 06. 2008, aby sa zamerali na usporiadanie lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ktoré nie sú v katastri nehnuteľností evidované na LV s tým, že lesné pozemky v katastri nehnuteľností evidované na LV v registri „E“ katastra nehnuteľností sa považujú za usporiadané a ich zápis do údajov registra „C“ katastra nehnuteľností bude potrebné rieši až po ukončení a schválení ROEP a po usporiadaní neevidovaných pozemkov, zapísali do registra „C“ katastra nehnuteľností 15 230 ha a podali žiados na zápis pozemkov do registra „C“ katastra nehnuteľností na výmeru 8 773 ha. Dôvodom ich konania je názor audítorov, podľa ktorých je usporiadaný len pozemok, ktorý je zapísaný v registri „C“ katastra nehnuteľností.
Doposiaľ je bez LV v registri “C“ alebo registri “E“ katastra nehnuteľností 13 169 parciel s výmerou 31 092 ha, čo je nárast oproti roku 2010 o 141 parciel a pokles o výmeru 14 450 ha. Predpokladané finančné náklady na zápis do katastra nehnuteľností, na rok 2012 sú 440 302 €. Výška plánovaných nákladov zohľadňuje aj náklady LESOV SR, š. p. na usporiadanie parciel z registra „E“ katastra nehnuteľností do registra „C“ katastra nehnuteľností.
1.3. Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe LPM Ulič, š. p.
K 31. 12. 2011 LPM Ulič, š. p. obhospodaroval 24 686 ha lesných pozemkov (príloha č. 1b). Z toho bolo 18 457 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, čo predstavuje 74,77 % a 6229 ha vo vlastníctve neštátneho sektora, čo predstavuje 25,23 %. Z celkovej výmery lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, LPM Ulič, š.p. neprenajímal žiadne lesné pozemky. LPM Ulič, š.p. obhospodaroval 6 229 ha lesných pozemkov vo vlastníctve neštátneho sektora. Z toho na 1 781ha bolo požiadané o vydanie a je vo vybavovaní a 4 448 ha je vo vlastníctve subjektov, ktoré nepožiadali o vydanie majetku.
LPM Ulič, š.p. k 31. 12. 2011 celkovo spravoval 18 457 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu s počtom 1 132 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 616 parciel s výmerou 12 230 ha a v registri “E“ katastra nehnuteľností mala organizácia evidovaných 516 parciel s výmerou 6 227 ha. Na všetky spravované lesné pozemky vo vlastníctve štátu je založený LV v registri “C“ alebo registri “E“ katastra nehnuteľností.
V roku 2011 bolo na usporiadanie lesných pozemkov vynaložených 704 €. Ide o prostriedky vynaložené na vytýčenie niektorých hraníc majetku štátu. Aj napriek skutočnosti, že LPM Ulič š. p. eviduje všetky lesné pozemky zapísané na LV, v roku 2012 plánuje vynaloži 7 000 € na usporiadanie lesných pozemkov z registra „E“ katastra nehnuteľností do registra „C“ katastra nehnuteľností.
1.4. Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe ŠL TANAP
K 31. 12. 2011 ŠL TANAP obhospodarovali 45 628 ha lesných pozemkov (príloha č. 1c). Z toho bolo 41 744 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, čo predstavuje 91,49 % a 3 937 ha vo vlastníctve neštátneho sektora, čo predstavuje 8,61 %. Z celkovej výmery 41 744 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, v správe ŠL TANAP bolo 53 ha prenajatých na obhospodarovanie iným subjektom (neštátne subjekty). Z výmery 3 937 ha lesných pozemkov vo vlastníctve neštátneho sektora obhospodarovali ŠL TANAP 257 ha na základe zmluvy o nájme, na 2 329 ha bolo požiadané o vydanie a je vo vybavovaní a 1 351 ha vo vlastníctve subjektov, ktoré nepožiadali o vydanie majetku.
ŠL TANAP k 31. 12. 2011 celkovo spravovali 41 744 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu s počtom 10 453 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 2 185 parciel s výmerou 27 049 ha a v registri “E“ katastra nehnuteľností mala organizácia evidovaných 7 768 parciel s výmerou 14 412 ha. Evidencia v registri “C“ a “E“ katastra nehnuteľností spolu predstavuje 9 953 parciel s výmerou 41 461 ha. Doposiaľ je bez LV v registri “C“ alebo registri “E“ katastra nehnuteľností 500 parciel s výmerou 283 ha.
V roku 2011 došlo k usporiadaniu 1 841 parciel o celkovej výmere 983 ha, za vynaloženia finančných nákladov vo výške 200 €. Ide o nové zápisy do katastra nehnuteľností, usporiadanie správy lesných pozemkov vo vlastníctve štátu z LESOV SR, š.p. a usporiadanie z dôvodu zrušenia parciel registra C katastra nehnuteľností počas ROEP.
Zostáva usporiada lesné pozemky vo vlastníctve štátu v počte 500 parciel s výmerou 283 ha. ŠL TANAP v roku 2012 plánujú usporiada 250 parciel o výmere 100 ha, za vynaloženia finančných nákladov 500 €.
1.5. Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe NLC Zvolen
K 31. 12. 2011 NLC Zvolen spravovalo 6 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu (príloha č. 1d).
NLC Zvolen k 31. 12. 2011 celkovo spravovalo 6 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu s počtom 21 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 21 parciel s výmerou 6 ha. Na všetky spravované lesné pozemky vo vlastníctve štátu je založený LV v registri “C“ katastra nehnuteľností.
1.6. Správa lesných pozemkov na základe výnimky alebo súhlasu ministerstva
Správu lesného majetku vo vlastníctve štátu môže vykonáva právnická osoba, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je ministerstvo alebo právnická osoba, ktorá má také postavenie podľa osobitných predpisov. Iné štátne organizácie môžu spravova lesné pozemky vo vlastníctve štátu len na základe výnimky podľa § 11 ods. 3 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov alebo súhlasu ministerstva podľa § 50 ods. 7 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
Na základe udelenej výnimky alebo súhlasu ministerstva k 31. 12. 2011 spravovali lesné pozemky vo vlastníctve štátu 3 iné štátne organizácie. Celkovo bolo ministerstvom udelených 16 výnimiek alebo súhlasov na celkovú výmeru 6 049,286 ha. Tieto štátne organizácie budú spravova lesné pozemky vo vlastníctve štátu do doby pominutia dôvodu udelenia výnimky alebo súhlasu. V prípade zániku alebo likvidácie týchto štátnych organizácií, správa lesných pozemkov vo vlastníctve štátu prechádza na zákonných správcov podľa § 50 ods. 3 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov. V súlade s § 10 ods. 3 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, lesné pozemky vo vlastníctve štátu nemôžu by predmetom privatizácie, a preto nemôžu by ani predmetom likvidácie podľa osobitného predpisu. Lesné pozemky vo vlastníctve štátu spravujú tieto iné štátne organizácie:
• Vojenské lesy a majetky, š. p. Pliešovce – udelených 14 výnimiek a súhlasov na výmeru 5866,4819 ha (mimo vojenských obvodov);
• Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. Žilina – 1 výnimka na výmeru 170,1828 ha (ochranné pásmo vodného zdroja Starina);
• Slovenské národné múzeum Bratislava – 1 výnimka na výmeru 12,6215 ha (areál múzea Betliar).
Zákon 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov výnimku na správu lesného majetku vo vlastníctve štátu nepripúša, umožňuje však udelenie súhlasu podľa § 50 ods. 4 na správu tohto majetku mimo vojenských obvodov pre právnickú osobu, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je MO SR.
Pre Vojenské lesy a majetky, š. p. Pliešovce bol 21.12.2010 ministerstvom udelený súhlas na správu lesných pozemkov na dobu určitú, od 01.01.2011 do 31.12.2020, v zrušenom Vojenskom obvode Javorina. Vojenský obvod Javorina bol zrušený nariadením vlády Slovenskej republiky č. 455 z 01.12.2010. Ide o 28 494,1027 ha v katastrálnom území Blažov, Ihla, Levočská Dolina, ¼ubické kúpele, Sypková.
1.7. Majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v katastri nehnuteľností evidované v rozpore so všeobecne záväznými predpismi
V rámci dozoru permanentne vykonávaného ministerstvom podľa § 31 zákona č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva v znení neskorších predpisov bolo zistené, že správa k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu je v katastri nehnuteľností evidovaná v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi na iné štátne organizácie, zaniknuté organizácie a iné subjekty, ktoré nie sú oprávnené spravova lesný majetok vo vlastníctve štátu. Takto evidovaná správa lesných pozemkov vo vlastníctve štátu bola v rozpore so zákonom č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov. Z uvedeného dôvodu boli ŠOLH v pôsobnosti ministerstva usmernené listom č. 3935/2004-720/589 zo dňa 29. 07. 2004 vykona preverenie zápisov správy k lesnému majetku vo vlastníctve štátu na iné štátne organizácie bez udelenia výnimky podľa § 11 ods. 3 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov a v prípade zistenia neoprávnených zápisov požiada príslušné správy katastra o zmenu zápisov na základe zmluvy o prevode správy lesného majetku vo vlastníctve štátu, prípadne požiada o vykonanie opravy chyby podľa § 59 zákona č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v znení neskorších predpisov. Takto evidovaná správa lesných pozemkov je aj v rozpore s § 50 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
Preverením sa zistilo, že výmera lesných pozemkov, pri ktorých bola neoprávnene zapísaná správa lesných pozemkov vo vlastníctve štátu na iné subjekty predstavovala ku koncu roka 2004 výmeru 15 400 ha. Stav neoprávnene zapísaných správcov lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v roku 2011 stúpol o 92 ha, pričom tieto pozemky boli zapísane na 5 iných subjektov. Tento fakt je spôsobený hlavne nerešpektovaním všeobecne záväzných právnych predpisov spracovateľmi ROEP, osobitne § 50 ods. 3 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov. V roku 2011 bolo usporiadaných 17 zápisov správy k lesným pozemkom o výmere 1 698 ha. K 31.12.2011 je neoprávnene zapísaná správa k lesným pozemkom na 59 iných subjektov o výmere 8 511 ha.
Najväčšia výmera neoprávnene zapísanej správy k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu je na Slovenský pozemkový fond Bratislava a Bane Spišská Nová Ves, š.p. v likvidácii.
Zápisy lesných pozemkov na Slovenský pozemkový fond sú spôsobené právnym stavom pred rokom 1998, kedy mal Slovenský pozemkový fond v správe aj lesné pozemky. Tieto pozemky sa zapisovali na listy vlastníctva v konaní o zjednodušenom registri pôvodného stavu a neskôr konaniami ROEP. Delimitácia lesných pozemkov zo správy Slovenského pozemkového fondu na LESY SR, š. p. prebieha podľa „Dohody o spoločnom postupe LESY SR, š.p. a Slovenského pozemkového fondu z 29.07.2002“. Priebeh delimitácie v predchádzajúcom období spomaľovali zmeny na pozícii oprávnených zástupcov oboch organizácií.
Základným krokom ŠOLH pri náprave nezákonných zápisov správy bolo spracovanie návrhov zmlúv o prevode správy, ktoré boli zaslané neoprávnene zapísaným správcom. Niektoré organizácie na návrhy nereagovali. V prípadoch, keď na návrhy nebolo reagované, boli príslušné správy katastra požiadané o vykonanie opravy. Niektoré správy katastra na žiadosti doposiaľ nereagovali, alebo vyžadujú delimitačný protokol.
Správcovia lesných pozemkov štátu pri odstraňovaní neoprávnených zápisov narážajú na rôzne problémy, hlavne na neochotu neoprávnene zapísaných správcov odovzda správu zákonom stanovenému správcovi. Za účelom odstránenia niektorých problémov sa v novembri 2005 z podnetu ministerstva uskutočnilo rokovanie vo veci spolupráce pri odstraňovaní nezákonností pri evidencii lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ich správy a pri jej zmenách za účasti Úradu geodézie, kartografie a katastra SR (ďalej len „ÚGKK SR“), LESY SR, š.p., Slovenského pozemkového fondu a Lesoprojektu. Z rokovania vyplynuli poznatky o nedostatočnom využívaní svojich práv členmi komisií pri spracovávaní návrhov ROEP a o nedostatočnej miere využívania opravných prostriedkov správcami lesných pozemkov vo vlastníctve SR v súlade s § 7 a § 11 ods. 9 zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva v znení neskorších predpisov, vrátane podania na príslušný súd.
V niektorých prípadoch sú však správcovia lesných pozemkov vo vlastníctve štátu neúspešní napriek dostatočnému uplatneniu ich námietok v rámci konania komisie ROEP aj po schválení ROEP a preto sa usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu musia domáha až na súde, čo celý proces neúmerne predražuje.
Problémy pri usporiadaní lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v procese ROEP spôsobuje aj inštitút vydržania pozemkov.
K odstráneniu nesprávnych zápisov správy malo napomôc aj vydanie spoločného usmernenia ÚGKK SR a ministerstva pre katastrálne úrady, správy katastra a správcov lesných pozemkov vo vlastníctve štátu. Táto úloha, na podnet ÚGKK SR, bola prehodnotená z dôvodu už existujúceho usmernenia ministerstva č. 131-l/1998-430 a ÚGKK SR č. NP-2231/1998 z 10. 08. 1998, ktoré túto problematiku pokrýva. ÚGKK SR vydal pokyn, ktorý ustanovenia usmernení podrobnejšie rozvádza pod č. KO – 6469/2005 zo dňa 21. 12. 2005. Pokyn bol distribuovaný správam katastra a všetkým správcom lesných pozemkov vo vlastníctve štátu. Napriek týmto dokumentom sa však doposiaľ mnohé nezákonné zápisy nedarí odstráni.
V roku 2011 sa vo veci neoprávnených zápisov lesných pozemkov na podniky v gescii Ministerstva hospodárstva SR konalo ďalšie pracovné rokovanie na úrovni generálnych riaditeľov Ministerstva hospodárstva SR, tunajšieho ministerstva a LESOV SR, š. p. (číslo spisu ministerstva 1557/2011-720 z 28.03.2011). Predmetom rokovania boli lesné pozemky vo vlastníctve Slovenskej republiky, zapísané na LV na správu podnikov, ktorých zakladateľom je alebo bolo Ministerstva hospodárstva SR alebo zapísané na správu podnikov, ktoré prešli do kompetencie Ministerstva hospodárstva SR a ktoré nemajú udelený súhlas podľa § 50 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
Na pracovnom rokovaní bol dohodnutý nasledovný postup:
1. V prípadoch, ak neoprávnene zapísaný lesný pozemok nie je potrebné odčleňova geometrickým plánom a ak na ňom neviaznu žiadne archy (napr. záložné právo, exekúcia), LESY SR, š. p. a správca, ktorého zakladateľom je Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) alebo správca, ktorý prešiel do kompetencie MH SR (ďalej len „správca“) alebo likvidátor štátneho podniku vypracujú zmluvu o prevode správy majetku štátu, ktorú predložia MH SR a následne na tunajšie ministerstvo k udeleniu súhlasu podľa § 50 ods. 7 zákona č. 326/2005 o lesoch v znení neskorších predpisov.
2. V prípadoch, ak neoprávnene zapísaný lesný pozemok je potrebné odčleňova geometrickým plánom (ak pôvodný pozemok zasahuje do viacerých druhov pozemkov (podľa registra „C“ katastra nehnuteľností nejde len o lesné pozemky) a ak na ňom neviaznu archy (napr. záložné právo, exekúcia) LESY SR, š. p. v spolupráci so správcom alebo likvidátorom odčlenia predmetné lesné pozemky geometrickým plánom a vypracujú zmluvu o prevode správy majetku štátu, ktorú predložia MH SR a následne na tunajšie ministerstvo k udeleniu súhlasu podľa § 50 ods. 7 zákona č. 326/2005 o lesoch v znení neskorších predpisov.
3. Likvidátor, za účelom usporiadania neoprávnených zápisov lesných pozemkov, na ktorých viaznu archy, preverí o aké archy ide a dokumentáciu, na základe ktorej boli zapísané tieto archy. Analýzu predloží na MH SR do 30. 06. 2011. LESY SR, š. p. poskytnú likvidátorovi súčinnos. Následne, v odôvodnených prípadoch, ak zápis tiarch nebude možné rieši inak, likvidátor podá žalobu na súd, za neoprávnený zápis na LV v katastri nehnuteľností.
4. LESY SR, š. p. doručia na MH SR, odbor správy majetku štátu žiados vo veci identifikácie nástupníctva podnikov, ktoré sú zapísané na LV, ale nie sú evidované v Obchodnom registri SR. Následne, ak pôjde o majetok, na ktorý sa vzahuje § 47c zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v platnom znení, MH SR ho preberie do svojej správy a vypracuje zmluvy o prevode správy majetku štátu na Lesy, š.p. MH SR tieto zmluvy predloží na tunajšie ministerstvo k udeleniu súhlasu podľa § 50 ods. 7 zákona č. 326/2005 o lesoch v znení neskorších predpisov. LESY SR, š.p. poskytnú súčinnos.
5. LESY SR, š.p. doručia na MH SR, odbor správy majetku štátu zoznam nesprávnych zápisov po ROEP, kedy správa katastra, nerešpektujúc ustanovenie § 50 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov, zapísala správcu uvedeného v pozemkovej knihe, ktorý v dobe zápisu ROEP neexistoval a vlastníka zapísala ako neznámeho.
Stavby vo vlastníctve štátu
2.1. Stavby vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH v pôsobnosti ministerstva
Správu stavieb vo vlastníctve štátu slúžiacich lesnému hospodárstvu vykonávajú 4 ŠOLH. Sú to LESY SR, š.p., ŠL TANAP, LPM Ulič, š.p. a NLC Zvolen. K 31.12.2011 uvedené organizácie spravovali 4 506 stavieb vo vlastníctve štátu, z toho na LV bolo zapísaných 4 431 stavieb. Neusporiadaných je 67 stavieb, z toho na 8 stavieb bol podaný návrh na zápis do katastra nehnuteľností. Vynaložené finančné náklady na usporiadanie stavieb v roku 2011 predstavovali sumu 19 161 €. Predpokladaná suma na doriešenie usporiadania stavieb do konca roku 2012 je 30 720 €. Náklady na doriešenie usporiadania stavieb sú ovplyvnené sumou za kúpu pozemkov pod stavbami vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH.
2.2. Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe LESY SR, š. p.
K sledovanému termínu LESY SR, š. p. spravovali 4 126 stavieb vo vlastníctve štátu. Z tohto množstva bolo usporiadaných na LV 4 060 stavieb a na 8 stavieb bol podaný návrh na zápis do katastra nehnuteľností. Ostáva usporiada 58 stavieb. Finančné náklady na usporiadanie stavieb v roku 2011 boli 17 050 €. Predpokladané finančné náklady na usporiadanie stavieb vo vlastníctve štátu v roku 2012 predstavujú 2 740 €.
2.3. Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe LPM Ulič, š. p.
K 31.12.2011 LPM Ulič, š. p. spravoval 30 stavieb vo vlastníctve štátu. Z tohto počtu stavieb na LV bolo evidovaných 30 stavieb. Organizácia vzhľadom na majetkovoprávne usporiadanie všetkých stavieb v roku 2011 nečerpala žiadne finančné prostriedky.
2.4. Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe ŠL TANAP
ŠL TANAP k 31.12.2011 spravovali 282 stavieb vo vlastníctve štátu. Z tohto počtu bolo evidovaných na LV 274 stavieb. Ostáva usporiada 8 stavieb. Vynaložené náklady na usporiadanie stavieb v roku 2011 predstavovali sumu 1 961 €. Predpokladané finančné náklady na usporiadanie zostávajúcich stavieb predstavujú sumu 27 780 €. Náklady na doriešenie usporiadania stavieb sú ovplyvnené sumou za kúpu pozemkov pod stavbami vo vlastníctve štátu v správe ŠL TANAP.
2.5. Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe NLC Zvolen
NLC Zvolen k sledovanému termínu spravovalo 68 stavieb vo vlastníctve štátu. Z toho bolo 67 stavieb evidovaných na LV. Vynaložené náklady na usporiadanie stavieb v roku 2011 predstavovali sumu 150 €. Ostáva usporiada 1 stavbu pri predpokladaných finančných nákladoch 200 €. Náklady na doriešenie usporiadania stavieb sú ovplyvnené sumou za kúpu pozemkov pod stavbami vo vlastníctve štátu v správe NLC Zvolen.
Problémy a nedostatky pri majetkovoprávnom usporiadaní lesných pozemkov
Vážnym problémom pri majetkovoprávnom usporiadaní majetku štátu, hlavne lesných pozemkov, je nedoriešenie reštitučných nárokov oprávnených osôb uplatnených podľa zákona č. 229/1991 Zb. o pôde v znení neskorších predpisov a zákona č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom a o zmene a doplnení zákona NR SR č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov.
V prípade možných reštitučných nárokov (v prípade delenia zlúčených parciel) je majetkovoprávne usporiadanie pozemkov nereálne. V prípadoch, keď boli pozemky majetkovoprávne usporiadané, boli zo strany správ katastra LV zrušené z dôvodov, že tieto obsahovali aj pozemky, ktoré boli predmetom reštitúcie. Rušia sa parcely zapísané v registri „C“ katastra nehnuteľností a obnovujú sa parcely v registri „E“ katastra nehnuteľností.
Z pohľadu majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu sú problémom aj ROEP, nakoľko niektorí spracovávatelia ROEP nerešpektujú všeobecne záväzné právne predpisy a lesné pozemky vo vlastníctve štátu zapisujú na iné štátne subjekty alebo neštátne subjekty.
Majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov a vklad vlastníctva do katastra nehnuteľností vyžaduje nevyhnutne zabezpeči podklady v súlade so zákonom č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v znení neskorších predpisov. Ide o zabezpečenie geometrických plánov, ktoré sú nevyhnutným podkladom k založeniu LV, ak je stav pozemkov neidentický. Ich zabezpečenie je časovo a finančne náročné.
V niektorých prípadoch je po vypracovaní geometrických plánov potrebné vypracova delimitačné protokoly so Slovenským pozemkovým fondom. Ak regionálny odbor Slovenského pozemkového fondu nesúhlasí s delimitáciou určitého pozemku, nedôjde k delimitácii celej výmery lesných pozemkov.
Majetkovoprávne usporiadanie stavieb je spojené s problémami pri získavaní stavebnej a inej nadobúdacej dokumentácie stavieb nadobudnutých pred rokom 1990.
V niektorých prípadoch sa jedná o pretrvávajúce problémy pri získavaní potvrdení o pridelení súpisného čísla zo strany obcí a o problémy pri získavaní súhlasu vlastníka pozemku so zmenou druhu pozemku. Ide o dlhodobé problémy, ktoré je možné vyrieši len úpravou príslušných právnych predpisov.
Výška nákladov na usporiadanie stavieb je ovplyvnená skutočnosou, že niektoré pozemky pod stavbami vo vlastníctve štátu je potrebné odkúpi, nakoľko náklady spojené s užívaním týchto pozemkov sú pre správcu nerentabilné. Náklady na usporiadanie stavieb sú ovplyvnené aj tým, že na zápis do katastra nehnuteľností je potrebné lesné pozemky vyňa z plnenia funkcií lesov a z dôvodu, že niektoré usporiadania stavieb sú predmetom súdnych sporov.
Použitie časti finančných prostriedkov na majetkovoprávne usporiadanie majetku štátu boli kryté aj z predaja prebytočného majetku štátu v správe týchto organizácií. Riešením majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov v katastrálnych územiach po ukončenom a schválenom ROEP by mohlo dôjs k zníženiu finančných nákladov na ich usporiadanie v údajoch registra “C“ katastra nehnuteľností.
K zníženiu nákladov na usporiadanie lesných pozemkov môže dôjs aj realizáciou pozemkových úprav na lesných pozemkoch. V predchádzajúcich obdobiach sa pozemkové úpravy na lesných pozemkoch vykonávali len v malej miere, dokonca v niektorých katastrálnych územiach boli lesné pozemky vyňaté z obvodu pozemkových úprav. Zo strany ministerstva boli vykonané kroky na zabezpečenie pozemkových úprav na lesných pozemkoch. Sekcii pozemkových úprav bolo poradou vedenia ministerstva v októbri 2005 uložené zabezpeči realizáciu pozemkových úprav aj na lesných pozemkoch.
Ďalšou možnosou je pri realizácii ROEP dôsledne dodržiava ustanovenie § 50 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov. V komisiách ROEP dôsledne zabezpečova požiadavky zákonných správcov lesného majetku pre zapísanie správy k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu podľa § 50 ods. 3 citovaného zákona. Týmto sa odstránia nové nezákonné zápisy správy k lesnému majetku a ušetria sa finančné prostriedky na ich nápravu.
Záver
Celkový stav majetkovoprávneho usporiadania majetku vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH v pôsobnosti ministerstva, osobitne lesných pozemkov, vzhľadom na uloženie tejto povinnosti riaditeľom ŠOLH v roku 1999, považujeme za primeraný.
Usporiadanie podľa údajov registra „C“ katastra nehnuteľností a registra “E“ katastra nehnuteľností pri lesných pozemkoch presahuje nadpolovičnú hodnotu v LESY SR š. p., kde v počte usporiadaných parciel dosahuje 81,7 % a vo výmere 95,6 %, LPM Ulič, š. p. a NLC Zvolen v počte usporiadaných parciel dosahuje 100%. ŠL TANAP v počte parciel dosahujú usporiadanos 95,2 % a vo výmere 99,3 %. Celkovo ostáva usporiada 16,4 % parciel na 4,1 % z výmery.
Oveľa lepší stav je v usporiadanosti stavieb vo vlastníctve štátu, keď percento usporiadaných stavieb v rámci rezortu predstavuje 98,3 % a podľa jednotlivých správcov sa pohybuje od 97,2 % pri ŠL TANAP do 100 % pri LPM Ulič, š. p.
Súčasný stav usporiadania lesných pozemkov je spôsobený finančnou náročnosou na zabezpečenie hlavne geometrických plánov ako základného podkladu k zabezpečeniu vkladu do katastra nehnuteľností, ako aj nedoriešenými reštitučnými nárokmi. Z dôvodu, že výber zhotoviteľov geometrických plánov sa v súlade so zákonom č. 25/2006 Z. z. zmení z formy obchodnej verejnej súaže na formu verejného obstarávania a z dôvodu zmeny súradnicového systému používanom v civilnom sektore SR – Jednotnej Trigonometrickej Siete Katastrálnej (JTKS03), v budúcnosti možno očakáva zvýšenie nákladov na zabezpečenie geometrických plánov. Z prehľadu, ktorý je uvedený v kapitole 3 je zrejmé, že najvyššie náklady v roku 2012 sú plánované na usporiadanie pozemkov.
Opatrenia
4.1. Zabezpeči majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov nezapísaných na LV až po overení, že na predmetné pozemky nebol uplatnený reštitučný nárok podľa zákona č. 229/1991 Zb. o pôde v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom a o zmene a doplnení zákona NR SR
č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov.
Zabezpečia: riaditelia ŠOLH
Termín: priebežne pred ROEP
4.2. Rieši neoprávnené zápisy správcov lesných pozemkov vo vlastníctve štátu už v komisiách pre spracovanie ROEP za využitia všetkých dostupných právnych predpisov. Spracova a vies evidenciu uplatnených námietok a opravných prostriedkov podľa § 7 zákona č. 180/1995 Zb. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov.
Zabezpečia: riaditelia ŠOLH
Termín: trvalý
4.3. Rieši neoprávnené zápisy správcov lesných pozemkov vo vlastníctve štátu na podniky v gescii Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky podľa dohody z pracovného rokovania č. 1557/2011-720 z 28.03.2011.
Zabezpečia: riaditelia ŠOLH
Termín: trvalý
4.4. Vykona kontrolu plnenia usporiadania lesných pozemkov nezapísaných na LV podľa stavu spracovania ROEP, vykona kontrolu plnenia usporiadania stavieb za rok 2011 a vykona kontrolu evidencie uplatnených námietok a opravných prostriedkov podľa § 7 zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov v 6 odštepných závodoch Lesov SR, š. p., LPM Ulič, š. p. a ŠL TANAP.
Zabezpečí: generálny riaditeľ sekcie lesného
hospodárstva a spracovania dreva
Termín: 31. 12. 2012
(Zdroj: www.mpsr.sk)