Komentár: Európania sú nedostatočne informovaní o lesoch, len 23 percent opýtaných v prieskume vedelo, že výrobky z dreva dlhodobo ukladajú oxid uhličitý
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Problematika klimatických zmien je jednou z častých tém v médiách a poukazuje sa na to, že ide o naliehavý problém súčasnosti resp. budúcnosti. Na druhej strane sa zvyšujú očakávania, týkajúce sa zdravého lesa. Na to, že v Európe kolujú dezinformácie o lesoch, poukazuje celoeurópsky spotrebiteľský prieskum, ktorý si objednalo Švédske združenie lesníckeho priemyslu u analytickej spoločnosti Opticom. Prieskumu sa zúčastnilo 10 000 ľudí z desiatich európskych štátov. Výsledky prieskumu poukázali na to, že zmena klímy a hospodárska a finančná situácia sú pre väčšinu Európanov hnacou silou.
Odhalil tiež, že niektorí Európania sú nedostatočne alebo nesprávne informovaní o trvalo udržateľných zdrojoch, akými sú lesy. Len 23 % opýtaných vedelo, že výrobky z dreva dlhodobo ukladajú CO2. Je potrebné na strane lesníctva zvýšiť ambície v oblasti udržateľnosti budúcej agendy z pohľadu výhod pre klímu, životaschopné lesy a obehové hospodárstvo. Dôležitú úlohu z pohľadu zabezpečenia konkurencieschopnosti majú naši zodpovední politici a informovanosť obyvateľstva o lese a jeho stave. Na mnohých miestach les v súčasnosti enormne trpí následkami klimatických zmien.
Spotrebitelia silne podporujú nahradenie fosílnych produktov udržateľnejšími alternatívami, ale je tu paradox. Hoci by chceli, aby sa všetko od textilu a plastov až po cement a palivá nahradilo obnoviteľnými zdrojmi, ohromujúcich 65 % ľudí, s ktorými sa v prieskume hovorilo, verí, že európske lesy sa za posledných 10 rokov výrazne alebo trochu zmenšili. Odkiaľ bude surovina pre ich zelený zoznam želaní, ak nie z lesa? Tento paradox treba riešiť a radšej skôr ako neskôr. Hodnotenia Eurostatu však poukazujú na to, že lesy v Európe pribúdajú, aj keď nie v každej krajine rovnako. Klimatické zmeny prinášajú do centra pozornosti predovšetkým škody na lesoch.
Zlou správou prieskumu je, že ľudia nechcú platiť za udržateľnejšie alternatívy, najmä v časoch ekonomických ťažkostí. Spotrebitelia musia tiež pochopiť zachytávanie a ukladanie uhlíka – väčšina verí, že strom prestane ukladať uhlík hneď po jeho vyrúbaní, nevediac, že uhlík je naďalej viazaný v drevenom produkte. Len tretina sa domnieva, že prémia je oprávnená pre produkty s environmentálnymi vlastnosťami.
Táto vedomostná medzera nie je len problémom odvetvia, ale ovplyvňuje celý hodnotový reťazec, od tlačiarní a módnych domov až po stavebné spoločnosti a maloobchodníkov. Všetci v tomto významnom hodnotovom reťazci zdieľajú výzvy aj príležitosti. Všetci musia začať spolupracovať na komunikovaní jedinečného potenciálu odvetvia lesných produktov, pokiaľ ide o ekologické poverenia. Zelený prechod preto musí ísť ruka v ruke so sociálnou a ekonomickou podporou blahobytu.
Ing. Ján Krnáč