Jubilant LKT
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Spoločnos LKT totižto oslávila okrúhle 40. jubileum výroby lesných kolesových traktorov v Trstenej.
Počas 40-ročnej histórie firma prešla viacerými neľahkými obdobiami, ale i časmi slávy a úspechu. Vytrvalos a hlavne dobrý riadiaci manažment zachoval jej dobrú kondíciu i dnes. Ako vo svojom príhovore prezradil Ing. Peter Šinál, riaditeľ spoločnosti, optimistické plány spoločnosti vidí ešte na poriadne dlhú dobu.
Technológie a trendy v oblasti vývoja lesníckej techniky neustále napredujú. V LKT Trstená však za svetovou špičkou nijako nezaostávajú. Dôkazom boli i prezentované stroje, ktoré by svojim prevedením a funkciami mohli pokojne konkurova akejkoľvek inej svetovej značke vo svojej triede.
Asi najväčšou atrakciou bola jednoznačne novinka, v podobe inovovaného lesného kolesového traktora LKT 81 ITL. Okrem ostatných vylepšení, bol tento stroj výnimočný najmä diaľkovým ovládaním. Toto zariadenie dokáže výrazne uľahči jednotlivé úkony a v nemalej miere dokáže i skráti čas pri ažbe dreva. Najčastejšie a v praxi už dávnejšie využívaným je diaľkové ovládanie navijaka. Pomoc, ktorú ocení každý lesník, nakoľko z bezprostrednej vzdialenosti môže navíjanie kontrolova a tým pádom aj urýchli. Diaľkovým ovládaním okrem navijaka však môže by vybavená i radlica, sklopný štít, či samotný pojazd. Samozrejme, to všetko v jednom ovládacom zariadení. V praxi tak dostávame doslova traktor na diaľkové ovládanie. Takto vybavený traktor je pripravený prakticky na všetky podmienky ažby a v praxi ho nemôže nič prekvapi. Diaľkové ovládanie je od nemeckej firmy TERRA FUNK, jedného z popredných výrobcov týchto komponentov pre poľnohospodársku a lesnú techniku. LKT 81 ITL a LKT 82
Samotný traktor okrem diaľkového ovládania obsahuje viacero vylepšení. Najväčšou inováciou je motor, kde ZETOR nahradil JCB s výkonom 85 kW pri 2200 ot/ min. Nová je aj prevodovka ITL tipu POWR SHIFT, kde si operátor radí štyri rýchlosti a dve rýchlosti sú radené automaticky podľa vyhodnotenia riadiacej jednotky. Prevodovka pracuje s tromi základnými režimami. Základný, využívaný najmä na skládkach a pri práci na malom priestore; pracovný, tzv. záažový využívaný pri ažbe dreva na jeho pritiahnutie, kedy potrebujeme maximálny výkon a nakoniec transportný režim. Hlavným prínosom pre spotrebiteľa je hlavne nižšia spotreba paliva a takisto i nižší obsah emisií vo vzduchu.
LKT 81 ITL je klasický stroj na ažbu dreva. Je ho možné vybavi rôznymi prídavnými zariadeniami ako napr.: hydraulická ruka pre bezúväzkovú technológiu ažby dreva, zadný trojbodový záves na uchytenie prípadného ďalšieho zariadenia, alebo rôzne pôdne frézy pre úpravu terénu po ažbe. Variabilita prídavných zariadení je široká a takisto je možná aj ich kombinácia. Jednotlivé nápravy s uzávierkami diferenciálu a lamelovými brzdami sú od nemeckej spoločnosti DAF.
Okrem LKT 81 ITL sa predviedla aj o niečo staršia sestra LKT 82, ktorá sa od novej 81ky odlišovala predovšetkým v transmisii, kde LKT 81 ITL je hydrodynamická a LKT 82 hydrostatická. Teda prevodovka a rozvodovka týchto na prvých pohľad rovnakých strojov pracuje na rozdielnych princípoch. Rozdiel je aj v motore. V 82 sa ukrýva motor IVECO s výkonom 95 kW. Inak sú oba stroje určené na tú istú prácu v lese, teda ažbu dreva.
(Zdroj: Roľnícke noviny, 12.10.2011)