Cyklisti v lese: spolitizovaný problém
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Od 1. septembra tohto roku by mala vstúpi do platnosti novela zákona o lesoch. Tá už počas prerokovávania v parlamente vyvolala búrlivé diskusie a protesty proti nej pokračujú aj potom, ako ju poslanci schválili. Odporcovia novely chcú totiž presvedči prezidenta SR, aby ju nepodpísal a vrátil spä do parlamentu. Prezident sa pritom musí rozhodnú do 17. júla.
Hoci spomenutá novela zavádza viac ako 110 zmien, a niektoré z nich sú pre hospodárenie v lesoch pomerne významné, pozornos sa sústredila takmer výlučne na paragraf 31 odsek 1 písmeno d, ktorý hovorí, že na lesných pozemkoch je - okrem iného - zakázané jazdi na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy.
Kým predkladatelia novely argumentujú ochranou lesa či bezpečnosou turistov, jej odporcovia - „vedení" Ivanom Miklošom a Mikulášom Dzurindom - si zasa myslia, že ide o nezmyselné nariadenie, ktoré obmedzuje či dokonca zakazuje pohyb ľudí po lese.
Tento sporný bod „prepašovala" do novely prostredníctvom poslaneckého návrhu Tibora Lebockého Únia regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska. Ako nám povedal jej predseda Juraj Vanko, išlo im jedine o to, aby sa vytvoril legislatívny rámec pre zavedenie poriadku do tejto oblasti, ktorá teraz nie je ničím regulovaná.
- V prvom rade treba poveda, že nikto nikomu nič nezakazuje, ale zároveň si musíme uvedomi, že každý les má svojho vlastníka a je jeho základným právom, aby si ho mohol chráni. A neustále stúpajúci počet cyklistov v lese už predstavuje pomerne vážny problém. Nie je žiadnou výnimkou, že cyklisti sa v lese nesprávajú tak, ako by sa mali a nerešpektujú fakt, že les nie je iba priestor pre turistiku. Chceme len, aby si uvedomili, že v lese nie sú sami, aby neporušovali životné prostredie a boli ohľaduplní k cudziemu, respektíve nášmu spoločnému majetku, - povedal J. Vanko.
Podľa neho sú na rade práve cyklisti, aby sa dohodli s vlastníkmi lesov na vytýčení cyklistických trás. - Vlastníci im určite nebudú robi problémy a pokiaľ to pôjde, budú sa im snaži vyjs v ústrety. Sú to však cyklisti, kto musí urobi prvý krok, - pripomína J. Vanko.
Ako uviedol Ján Ilavský, ktorý pôsobí ako vedúci vedecký pracovník pre medzinárodné lesníctvo na Fínskom lesníckom výskumnom ústave a zároveň je podpredsedom Európskej lesníckej komisie FAO, z hľadiska prístupu verejnosti do lesov a využívania produktov lesa je najväčšia voľnos v Škandinávii. - Aj tu však platia isté obmedzenia, napríklad vo Fínsku musí vlastník súhlasi s využívaním lesov na športové účely. V mnohých krajinách, napríklad v Rakúsku, vo Francúzsku či vo Veľkej Británii, môže vlastník lesov dokonca úplne zamedzi prístup verejnosti na svoje pozemky. Legislatíva v Čechách a v Maďarsku povoľuje jazdi na bicykloch a na koňoch iba po lesných cestách a vyznačených trasách. Takže v tomto prípade nemožno hovori o akomsi slovenskom špecifiku a obmedzovaní práv občanov na využívanie prírody, - uviedol J. Ilavský.
Vladimír Kutka, riaditeľ Mestských lesov v Bratislave, si myslí, že cyklisti nepredstavujú pre les až taký vážny problém. - Nie že by sme nezaznamenali žiadne problémy tohto druhu, ale vyskytli sa predovšetkým na lesných cestách, pretože tam cyklisti dosahujú vyššiu rýchlos. Za problém nemožno označi ani nadmerné porušovanie pôdneho krytu v lese v dôsledku jazdy na bicykli, - povedal V. Kutka. Podľa neho problém spočíva predovšetkým v správaní sa niektorých cyklistov, ktorí nie sú ohľaduplní voči prírode či iným ľuďom. - No veru neviem, ako by sa to dalo zmeni, - dodal V. Kutka.
Vážne problémy s cyklistami nezaznamenal ani Blažej Možucha, riaditeľ Mestských lesov Banská Bystrica, a nechápe, prečo sa spomenutý sporný bod stal súčasou zákona o lesoch. - My už dlhodobo spolupracujeme s cykloturistami a dokonca im pomáhame aj pri značení a oprave cyklistických trás. Pohyb cyklistov v lese nepovažujem za problém, o ktorom by sa malo hovori, - konštatoval B. Možucha.
Rovnaký názor má aj Ján Slivenský, konateľ Lesov mesta Spišská Nová Ves. - Do lesa chodím každý deň a ešte som sa nezrazil so žiadnym cyklistom a ani som nezaznamenal, že by poškodzovali les. Veď jazdi na bicykli mimo lesných ciest je prakticky aj nemožné, - uviedol J. Slivenský.
Blažej Možucha zároveň upozornil na to, že v praxi ani nie je možné kontrolova dodržiavanie takéhoto zákazu. - Nevieme si poradi ani s vodičmi motoriek, štvorkoliek či automobilov, ktorí nám spôsobujú neporovnateľne väčšie škody ako cyklisti, - dodal V. Kutka.
Ako však povedal J. Vanko, úlohou lesnej stráže a stráže ochrany prírody, ktoré majú túto „kontrolnú" činnos v náplni práce, je usmerňova, upozorňova a vysvetľova, a nie tresta. - To naozaj nie je ani možné, - priznáva J. Vanko.
Vzájomnou spoluprácou všetkých zainteresovaných možno podľa neho predís aj sporom ohľadom toho, čo možno považova za lesnú cestu. Jej určenie na základe príslušnej technickej normy, ako to hovorí zákon, by totiž v praxi určite spôsobovalo značné problémy.
(zdroj: RO¼NÍCKE NOVINY)