Cyklisti sa hnevajú
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Cyklisti jazdiaci radi v lesoch sú na poslancov vládnej koalície nahnevaní, no majitelia lesov by poslancov nosili na rukách.
Cyklistov vytlačia novelou zákona schválenou minulý týždeň len na riadne lesné cesty, po lesných chodníkoch a užších cestičkách si zajazdia len pod hrozbou pätisícovej pokuty.
„Ten zákon je nezmysel. Bicykel je k životnému prostrediu maximálne šetrný dopravný prostriedok a myšlienka, že bicykel do lesa nepatrí, je hlúpos. Ale to nehovorím za cyklistov, ktorí sú bezohľadní k prírode, turistom a návštevníkom," hovorí šéf Cyklistickej únie Košice Karol Labáš.
Bratislavský cykloturista Tomáš Halgas hovorí, že aj bez zákona jazdil doteraz len po lesných cestách. „Mimo ciest sú haluze, jamy. Dá sa jazdi aj mimo, spusti sa krížom dolu po lúke, ale vždy je riziko pádu a to nerobím," hovorí. Teraz nevie, ako sa po vstupe do lesa rozhodne, po ktorej lesnej cestičke pôjde, aby mu nehrozila pokuta. „Neviem, ako je definovaná lesná cesta. Budem vždy na pochybách, či môžem ís," hovorí. Labášsi nevie predstavi uplatňovanie zákona. „Slušní cyklisti doplatia na pár individualít, ktoré sa idú vyblázni do lesa. A práve tie lesná stráž určite nechytí," hovorí Labáš. Erikovi Balážovi z Lesoochranárskeho zoskupenia Vlk sa zdá zaujímavé, že lesné stroje môžu chodi do lesov, ažia aj v chránených oblastiach, no bicykel bude ma jazdu mimo lesnej cesty zakázanú. „Cyklista zďaleka nie je pre les taký nebezpečný ako lesný stroj alebo ažba dreva."
Vlastník lesa na Považí a šéf Združenia vlastníkov neštátnych lesov Juraj Vanko zákon obhajuje. Čas cyklistov sa podľa neho v lesoch dostáva aj do najtichších zákutí. „Cez pekný víkend, je v lese stály prúd cyklistov. Mnohí po sebe vykrikujú, jazdia krížom cez porasty, po turistických chodníkoch. Sú aj takí, čo jazdia po lese v noci, majú na prilbách lampičky. Keď som divokého cyklistu upozornil, aby nejazdil mimo cesty, poslal ma nevyberanými slovami kade-ľahšie," hovorí Vanko.
V lese, ktorý spoluvlastní, sa dohodol s miestnou organizáciou cyklistov, ktoré trasy si môžu vyznači a jazdi po nich. Organizovaní cyklisti to väčšinou dodržujú, ale sú aj „divokí cyklisti. Teraz budeme ma proti nim oporu v zákone".
Podpredseda Klubu slovenských turistov Ladislav Khandl priznáva, že mnohé zo 14-tisíc kilometrov slovenských turistických trás neznesú súbeh pešieho turistu a cyklistu. Tiež však nerozumie, ako má cyklista rozozna, čo je lesná cesta a ostatné cestičky, po ktorých už ís nemôže. „Hovorí sa, že nie je problém, aby cyklistické organizácie cyklotrasy narýchlo vyznačkovali. Lenže podľa mojich skúseností to problém je, určite nejde o dvojmesačnú robotu," hovorí. Na mnohých chodníkoch v lesoch bývajú aj minisúboje peších turistov s cyklistami. Peší zámerne nahádžu na chodník polená, aby zažili cyklistom jazdu.
Prezidentovi Slovenského cyklistického zväzu Antonovi Tkáčovi sa na bicykli aj pešo stalo, že v lese sa oproti vyrútil cyklista a len intuitívne sa vyhli každý na inú stranu. Dúfa, že vrcholových cyklistov novela zákona neobmedzí v tréningu.
Magdaléna Fajtová z ministerstva pôdohospodárstva vysvetľuje, že lesné cesty nie sú len asfaltové. „Sú aj spevnené, štrkové, aj všetky mäkké lesné cesty. Lesných ciest máme podľa oficiálnych údajov zhruba 40-tisíc kilometrov. Ich šírka býva spravidla od 3 do 4 metrov. Tieto každý občan bez akýchkoľvek problémov rozozná od lesných pozemkov, ktoré sú porastené lesnými porastami," hovorí. Turistické chodníky a chodníčky nedosahujú parametre lesnej cesty, sú určené pre peších turistov a návštevníkov lesa.
V Čechách majú podobný zákon. Ondøej Veselý z českého ministerstva pôdohospodárstva hovorí, že mimo lesných ciest cyklisti vyjs nemôžu.
***
Kto môže dáva pokuty cyklistom v lese
* lesná stráž
* stráž prírody v chránenom území
* obvodný lesný úrad, mimo blokového konania
* oznámi porušenie zákona môže aj majiteľ lesa
* každý občan môže oznámi porušenie zákona, ale dokazovanie je ažké
(zdroj: PRAVDA)