Prihlásiť

Analýza: K vývoju lesníctva na Slovensku počas ostatných 75 rokov a návrh riešenia súčasnej situácie – potrebujeme novú štátnu lesnícku politiku so skĺbením potrieb všetkých nárokových skupín

V príspevku stručne hodnotíme vývoj v lesníctve na Slovensku od 2. svetovej vojny až do súčasnosti. Ide o dlhý vývoj, preto je veľmi ťažko vybrať z neho to najdôležitejšie. Napriek tomu sme sa o to pokúsili. Je to tak preto, lebo v súčasnosti sa rozhoduje, možno povedať bez zbytočného pátosu, o ďalšej existencii tohto odvetvia. Konkrétne najmä o tom, či v ďalších rokoch bude mať multifunkčný charakter, alebo bude len príveskom iných odvetví. Vývoj sme rozdelili do dvoch období, od 2. svetovej vojny do roku 1989 a následne po zmene spoločenského zriadenia v uvedenom roku. Osobitnú pozornosť venujeme súčasnej situácii. Odporúčame spracovať návrh novej štátnej lesníckej politiky, ktorá bude v súlade s potrebami a požiadavkami spoločnosti 21. storočia.

Doporučený Ilustračné foto: Vincent Synák Ilustračné foto: Vincent Synák

Vývoj lesníctva po 2. svetovej vojne

Po 2. svetovej vojne sa v ČSR zmenilo spoločenské zriadenie. Stali sme sa súčasťou východného bloku. Prikročilo sa k budovaniu socializmu, kde jadro rozvoja bolo v direktívnom (plánovitom) riadení hospodárstva.

Z hľadiska rozvoja lesníctva prvým krokom v tomto období bolo prijatie zákona č. 206/1948 Zb., ktorý okrem iného obmedzil používanie holorubného hospodárskeho spôsobu. V 50. rokoch sa v lesoch Slovenska realizoval všeobecný stanovištný prieskum, čo bol veľmi významný pokrok z hľadiska ekologizácie lesného hospodárstva (LH). Od roku 1961 nadobudol účinnosť nový súborný lesný zákon č. 166/1960 Zb., ktorým bol zavedený podrastový hospodársky spôsob. Tento zákon sa stal východiskom pre tvorbu ďalších súborných zákonných opatrení, a to zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch (federálny zákon) a č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe LH (národný zákon).

V tomto prvom období po 2. svetovej vojne boli veľké požiadavky na drevnú surovinu. Najprv na rekonštrukciu zničenej, či poškodenej infraštruktúry, následne v ďalších rokoch na hospodársky rozvoj štátu. Zvýšené požiadavky na drevo viedli k prekračovaniu etátov ťažieb, čo bol závažný problém LH. Únosný etát bol v tomto období mierne nad 4 mil. m3 dreva. Vyplývalo to zo skutočností, že rubne zrelé porasty mali malé zastúpenie. Konkrétne v hospodárskych lesoch mali porasty staršie ako 80 rokov len 15 % zastúpenie. Preto sa prijímali významné opatrenia na zvyšovanie drevnej produkcie. LH sa napojilo na štátny rozpočet – realizácia úloh, pokiaľ išlo o verejný záujem sa financovala zo štátnych zdrojov.

Začala sa široko koncipovaná akcia zvyšovania drevnej  produkcie výsadbou rýchlo rastúcich drevín, najmä topoľov a vŕb. Ďalším opatrením bolo zalesňovanie poľnohospodárskych pozemkov, ktoré sa delimitovali do lesného pôdneho fondu. V roku 1961 bol prijatý významný dokument: Generálny plán zveľadenia lesného a vodného hospodárstva. Jeho cieľom bolo dosiahnuť využívanie pôd sozameraním na znižovanie škôd na prírodnom prostredí. Z nepriamych metód zveľaďovania lesov to bola napríklad podpora rozvoja lesníckeho školstva, vedy a výskumu, projekcie a ďalšieho vzdelávania.

Metódy riadenia LH zo strany štátu v tomto období mali v podstate dvojaký charakter. Prvú skupinu tvorili opatrenia týkajúce sa obhospodarovania lesov, o čom sme doposiaľ hovorili. Druhá skupina mala najmä politický charakter. Tvorili ju legislatívne opatrenia prostredníctvom ktorých prechádzali neštátne lesy do vlastníctva alebo užívania štátu. Týmito opatreniami zanikol v LH na Slovensku neštátny sektor. Išlo o závažne porušenie práv vlastníkov neštátnych lesov. Preto prvoradou úlohou po zmene spoločenského zriadenia v roku 1989 bolo odstrániť následky týchto politických rozhodnutí.

V uvedenom období narastali problémy v ochrane lesov. V roku 1964 vznikla na Slovensku prvá veľká vetrová kalamita. Postihla najmä ihličnaté (prevažne smrekové) porasty. Objem polomov prekročil 5 mil. m3 dreva. V neskoršom období mali veľmi nepriaznivý vplyv na lesy imisie. Škodlivé látky v ovzduší vznikali v dôsledku spriemyselňovania Slovenska, ako aj prenosom zo susedných regiónov, najmä Česka a Poľska.

Na hynutí lesov sa podieľali aj ďalšie škodlivé činitele. Koncom 70. rokov hynuli dubiny (tzv. hromadné hynutie duba) a v 80. rokoch najmä smrekové porasty. Pretrvávalo hynutie jedľových porastov. Narastali škody zverou. V uvedených rokoch sa realizoval celý rad ochranných opatrení, čo vo významnej miere prispelo k zachovaniu a ochrane lesov na Slovensku.

Nepriaznivý vplyv na stav lesov mali aj požiadavky štátu na zvyšovanie krátkodobej efektívnosti LH. V dôsledku čoho sa v druhej polovici tohto obdobia znovu začali viac používať holorubné formy obhospodarovania lesov. To v značnej miere narušilo ekologizáciu lesníctva na Slovensku.

Súhrnne ale možno povedať, že lesy na Slovensku dosahovali na konci uvedeného obdobia primerané parametre. Lesy na našom území sa zachovali, v rámci možností chránili a dokonca aj podstatne zveľadili. Zvýšila sa lesnatosť územia (v roku 1945 bola 36 %), zaviedlo sa diferencované obhospodarovanie lesov podľa prevládajúcich funkcií, stúpli porastové zásoby (vďaka tomu bolo v súčasnosti možné ťažbu dreva takmer zdvojnásobiť).

Obmedzovalo sa používanie holorubného hospodárskeho spôsobu, drevinové zloženie porastov sa určovalo podľa vlastností prostredia. Boli postavené lesné cesty a budovy, zavedené nové stroje a zariadenia, rozvíjalo sa lesnícke vzdelávanie, výskum atď.

Obdobie po roku 1989

Významným krokom v štátnej lesníckej politike v tomto novom období bolo schválenie Štátneho fondu zveľadenia lesa SR (ŠFZL SR). Z neho bolo možné čerpať nevyhnutné finančné prostriedky na pestovanú činnosť, ako aj na zabezpečenie verejnoprospešných funkcií lesa.

Oficiálnou štátnou politikou po roku 1990 bola privatizácia štátneho majetku. Takto sa sprivatizoval drevársky priemysel. V LH sa lesy vo vlastníctve štátu neprivatizovali. Snahou bolo zachovať ich verejnoprospešný charakter. Privatizovali sa tu len niektoré činnosti, ktoré zabezpečovali dodávateľsky štátnym aj neštátnym lesom služby najmä v pestovnej a ťažobnej oblasti.

Hlavnou úlohou LH v týchto rokoch bolo realizovať reprivatizáciu lesov, t.j. vrátenie lesov pôvodným vlastníkom. Takto došlo ku konštituovaniu lesníckeho neštátneho sektoru. Zásadné usmernenie ďalšieho vývoja v lesníctve na Slovensku vzniklo v roku 1993, keď vláda SR a NR SR schválili Stratégiu a koncepciu rozvoja lesníctva na Slovensku a Zásady štátnej lesníckej politiky.

V nadväznosti na uvedené dokumenty sa novelizovali právne predpisy. Išlo tu jednak o usporiadanie  vlastníckych a užívacích vzťahov k lesom (v zmysle zákonov č. 229/1991 Zb. a č. 330/1991 Zb), čiže o reprivatizáciu lesov. Ďalej to boli novely zákonov o lesoch (č. 61/1977 Zb., č. 100/1977 Zb., č. 131/1991 Zb.). Potom  to bol nový lesný zákon č. 326/2005 Z. z., a jeho novely v rokoch 2014, a nakoniec v roku 2020.

Následne, najmä v deväťdesiatych rokoch sa prijímali rozvojové programy, zamerané na zabezpečenie ekologizácie LH, realizáciu nápravných opatrení v lesoch poškodených imisiami, zalesňovanie pozemkov nevhodných na poľnohospodársku výrobu, rozvoj lesníctva, program Drevo – surovina 21. storočia a plán rozvoja vidieka a ďalšie. 

S odstupom rokov musíme konštatovať, že realizácia nešla v súlade s týmito zámermi. Tak ako sa menili vládnuce štruktúry štátu, menili sa aj zámery uvedené v uvedených dokumentoch. Zrušil sa inštitút „verejnoprospešnosti“ štátnych podnikov, ŠFZL SR atď. Postupne dochádzalo k marginalizácii LH, čo možno veľmi jednoducho demonštrovať na poskytovaní finančných prostriedkov tomuto odvetviu z verejných zdrojov. V roku 1989 ich objem bol 37 mil. eur. V rokoch 2004, 2005 to bolo v stálych cenách už len 1 mil. eur ročne.  Ani v ostatných rokoch 2015 – 2019 sa situácia podstatne nezmenila. V stálych cenách podpora z verejných zdrojov bola priemerne ročne 6 mil. eur, čo je približne len 1/6 roku 1989.

V porovnaní so zahraničím sa ani nedá hovoriť o tom, aká bieda vznikla v lesníckom odvetví na Slovensku.  A to nie je všetko. V roku 2004, vznikla na Slovensku veľká vetrová kalamita. Následne došlo tu k takému premnoženiu podkôrneho hmyzu, že to nemá obdobu v celej histórii LH na Slovensku. Ďalej v roku 2014 vznikla ďalšia vetrová kalamita. Následne sa premnožil podkôrny hmyz, čím sa stav lesov, najmä smrečín, postupne zhoršoval. Zároveň sa postupne zhoršovala celková kondícia a odolnosť lesných ekosystémov v dôsledku nepriaznivých javov (najmä sucha), ktoré sú spojené s prebiehajúcou klimatickou zmenou.

Situácia v súčasnosti je v lesníckom odvetví kritická. O tom, ako by sa s lesmi malo nakladať už nerozhodujú odborníci, ale v podstate ide o politické rozhodnutia. Neberú sa do úvahy doterajšie výsledky lesníckej vedy a výskumu a praktické skúsenosti. Odmietnuť treba jednostranné požiadavky ochrany prírody, ktoré presadzujú len svoje záujmy, bez zreteľa na poslanie a úlohy lesov a LH v 21. storočí. Ide o veľmi významné ekonomické, ekologické a sociálne funkcie lesov. Samozrejme aj o práva vlastníkov lesov a nároky a požiadavky obyvateľstva žijúceho najmä na vidieku.

Čo v súčasnej situácii navrhujeme?

Sme presvedčení, že primárne treba spracovať návrh novej štátnej lesníckej politiky. Obsahovať by mala skĺbenie potrieb a požiadaviek všetkých nárokových skupín na lesy do harmonického celku, a to tak z výrobnej sféry, ako aj lesníckych verejnoprospešných služieb. Nová štátna politika by obsahovala aj ekonomické kalkulácie nákladov a príjmov, a to tak za výrobnú sféru ako aj za lesnícke služby. Išlo by o celoštátny dokument, záväzný pre  všetky subjekty, ktoré majú požiadavky na lesy. Pritom by sa zachovala celistvosť lesníctva. Zároveň by sa tu uviedli aj diferencie podľa toho či ide o štátny alebo neštátny lesnícky sektor. Ďalej taktiež požiadavky a potreby  obyvateľstva, najmä žijúceho na vidieku.

Treba si uvedomiť, že sa mení celkový náhľad obyvateľstva na funkcie a poslanie lesa. Zároveň sa modifikujú rastové či dokonca existenčné pomery lesných ekosystémov, a to najmä v dôsledku klimatickej zmeny. Vo všeobecnosti platí, že súčasná doba je mimoriadne dynamická a nepraje oblastiam, ktoré na zmeny nedokážu reagovať. Preto aj LH musí na takýto stav náležite reagovať a nanovo jasne zadefinovať priority lesov a lesníctva na Slovensku.

Jozef Konôpka

               

 

Prečítané: 935
(4 hlasov)

Diskusie na serveri Lesmedium.sk zostáva prístupná pre všetkých čitateľov. Pre vkladanie príspevkov je nutná registrácia pomocou e-mailu. Pravidlá diskusií na Lesmedium.sk (Kódex diskutujúceho) a stručný návod ako sa registrovať nájdete tu .

Populárne správy

Lesník opísal hrozivé chvíle, prežité počas napadnutia medveďom: Prevalcoval ma, poskákal po mne, podupal po mne

Lesník opísal hrozivé chvíle, prežité počas napadnutia medveďom: Prevalcoval ma, poskákal po…

O čom sa píše

Zobrazenie:16064

Lesník Martin Jambrich pre TV JOJ opísal napadnutie medveďom medzi Matiašovcami a Hutami, ktoré sa odohralo vo štvrtok 4. apríla...

TÝŽDŇOVKA: Sklamaný predseda Lesného pozemkového spoločenstva Rokycany sa pýta, aký má zmysel nahlasovať policajtom krádeže dreva

TÝŽDŇOVKA: Sklamaný predseda Lesného pozemkového spoločenstva Rokycany sa pýta, aký má zmysel…

Aktuálne

Zobrazenie:9200

Tento týždeň som spracoval podklady zo stretnutí so zástupcami Lesného pozemkového spoločenstva Rokycany, ktoré hospodári na výmere 162 hektárov a takmer...

Nemecký lesník a poľovník o skúsenostiach s vlkmi: Raticová zver žije v neustálej panike zo šeliem

Nemecký lesník a poľovník o skúsenostiach s vlkmi: Raticová zver žije v…

O čom sa píše

Zobrazenie:9142

Vlk je späť aj v oblasti Dübener Heide. Benedikt Sedlmayer tam pôsobí ako lesník a poľovník. Dübener Heide je zalesnená...

Predchádzajúce vedenie agrorezortu a štátneho podniku LESY SR podcenilo kalamitu na Čiernom Balogu: Okamžite treba zabrániť šíreniu lykožrútov a zachrániť Poľanu

Predchádzajúce vedenie agrorezortu a štátneho podniku LESY SR podcenilo kalamitu na Čiernom…

Aktuálne

Zobrazenie:7280

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč spoločne s novým vedením LESY SR, š. p. navštívil dnes Čierny Balog, kde sa...

Cyklotrasa povedie až na vrchol Kráľovej hole: Bude to najvyššie prístupné miesto pre cestných cyklistov s horskou prémiou

Cyklotrasa povedie až na vrchol Kráľovej hole: Bude to najvyššie prístupné miesto…

Aktuálne

Zobrazenie:7271

Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter na sociálnej sieti oznamuje, že cykloturiti sú o krok bližšie k cyklotrase na Kráľovu...

Reakcia vlastníkov lesov na protest generálneho prokurátora proti rozhodnutiu ministra Budaja: Ukazuje sa ako prelomový

Reakcia vlastníkov lesov na protest generálneho prokurátora proti rozhodnutiu ministra Budaja: Ukazuje…

Aktuálne

Zobrazenie:5727

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka podal protest prokurátora proti vlaňajšiemu rozhodnutiu ministra životného prostredia súvisiacemu s odstrelom štyroch medveďov v...

Hlavné správy

Rezolúcia Rusínov zo Starinskej a Uličskej doliny: Vlastníci pôdy odmietajú návrh zonácie Národného parku Poloniny, požadujú vytvorenie Prírodného parku Poloniny – Nízke Beskydy

Rezolúcia Rusínov zo Starinskej a Uličskej doliny: Vlastníci pôdy odmietajú návrh zonácie…

Aktuálne

Zástupcovia 14 urbárov zo Starinskej a Uličskej doliny odovzdali dnes na Okresnom úrade v Prešove Rezolúciu Polonín. Chcú v Starinskej...

Prečítajte si viac
Komentár: Posledné týždne sú poznačené výrazným záujmom médií a politikov o kalamitu na Horehroní, už v roku 2022 však bolo potrebné hľadať riešenia na elimináciu rizík

Komentár: Posledné týždne sú poznačené výrazným záujmom médií a politikov o kalamitu…

Aktuálne

Posledné týždne sú poznačené výrazným záujmom médií a politikov (najmä opozičných) o kalamitu na Horehroní. Odznelo už veľa „zaručených“ informácií a ešte...

Prečítajte si viac
Slovenské problémy s vyplácaním agrodotácií: Procesné zlyhania v platobnej agentúre a problémový softvér eurokomisia zrejme nebude akceptovať

Slovenské problémy s vyplácaním agrodotácií: Procesné zlyhania v platobnej agentúre a problémový…

O čom sa píše

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč v pondelok 15. apríla vycestoval do Bruselu na rokovanie s eurokomisárom pre poľnohospodárstvo...

Prečítajte si viac
Deň zeleného lesa regiónu Šariš – Spiš: Najcitlivejšou témou postoj vlastníkov pôdy k návrhu Programu starostlivosti o Chránené vtáčie územie Levočské vrchy

Deň zeleného lesa regiónu Šariš – Spiš: Najcitlivejšou témou postoj vlastníkov pôdy…

Aktuálne

ÚNIA regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska na sociálnej sieti informuje o priebehu Dňa zeleného lesa regiónu Šariš – Spiš, ktorý...

Prečítajte si viac

Naši partneri

Silvarium.cz DYAS.EU PEFC Slovakia Drevo burza

Fytofarm Merimex Pro Populo Poprad Slovenská lesnícka komora