Ako ďalej s HÚL a PSL?
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Pozrite si závery z pracovného stretnutia subjektov zainteresovaných pri zabezpečovaní úloh HÚL a vyhotovovaní PSL z 21. marca 2014 v Národnom lesníckom centre vo Zvolene upravené po zohľadnení dodatočných pripomienok. Vo veci usporiadania konferencie na tému HÚL a PSL neboli názory celkom jednotné. Uprednostňuje sa model dobre pripravenej tvorivej konferencie. Preto budeme so zástupcami zainteresovaných subjektov v tejto veci ďalej komunikovať.
Martin Moravčík, generálny riaditeľ NLC
Závery pracovného stretnutia
subjektov zainteresovaných pri zabezpečovaní úloh HÚL a vyhotovovaní PSL,
konanom dňa 21. marca 2014 v Národnom lesníckom centre vo Zvolene
Účastníci pracovného stretnutia:
A. považujú za zásadné dodržanie týchto základných podmienok:
-
Naďalej zachovať vyhotovovanie programov starostlivosti o lesy (PSL), ako nástroja štátu a obhospodarovateľa lesa na trvalo udržateľné obhospodarovanie lesov (TUOL).
-
Udržať doterajší jednotný systém hospodárskej úpravy lesov (HÚL) a tvorby PSL financovaný zo zdrojov štátneho rozpočtu a ďalších doplnkových zdrojov.
-
Zachovať nepretržité získavanie údajov a informácií o všetkých lesoch Slovenska v jednotnom štandarde (informačnej banky) a tvorbu spojitého mapového diela prostredníctvom zabezpečovania úloh HÚL.
-
Zaviesť opatrenia na zefektívnenie a racionalizáciu systému tvorby PSL s využitím najnovších výsledkov výskumu a moderných technológií pri dodržaní stanovených rámcov presnosti a kvalitatívnych parametrov.
B. konštatujú, že:
- Súčasný model financovania PSL – iba zo zdrojov štátneho rozpočtu (cez kontrakt medzi MPRV SR a NLC) predstavuje priame ohrozenie udržania vyššie uvedených základných podmienok a budúcnosti TUOL, PSL a HÚL na Slovensku.
- Objem finančných prostriedkov poskytovaných na vyhotovenie PSL zo zdrojov štátneho rozpočtu má klesajúci trend; v súčasnosti sú už všetky rezervy vyčerpané a činnosti sú financované pod existenčnou hranicou ich udržateľnosti.
- Znižovaním objemu finančných prostriedkov na vyhotovovanie PSL dochádza k znižovaniu ich kvality.
- Pri nízkej cene na ha sa zvyšuje rozsah prác na jedného pracovníka, pričom sa stáva problematické zabezpečovanie činností vyhotovovania PSL v súlade s platnými pracovnými postupmi a právnymi predpismi.
C. vzali na vedomie:
-
Informáciu zástupcov ústredného orgánu štátnej správy lesného hospodárstva, že nemožno očakávať zvýšenie objemu finančných prostriedkov určených na úlohy HÚL a vyhotovenia PSL v rámci súčasného modelu financovania, a že:
-
-
PSL nie je možné financovať na úkor ostatných príspevkových organizácií lesného hospodárstva alebo na úkor ostatných činností hradených zo štátneho rozpočtu;
-
do 30.09.2014 je potrebné vyhlásiť verejné obstarávanie na vyhotovenie PSL pre rok 2015, k čomu treba prispôsobiť časový harmonogram riešenia otázok HÚL
-
-
Informáciu o návrhu financovania vyhotovenia PSL prostredníctvom opatrenia 16.8 návrhu Programu rozvoja vidieka (PRV) SR 2014-2020, v ktorom sa ustanovuje „Podpora pre vypracovanie plánov lesného hospodárstva“.
Účastníci pracovného stretnutia s ohľadom na podmienky použitia zdrojov PRV SR 2014-2020 požadujú využitie tohto finančného nástroja tak, aby:
-
-
neboli pritom zo zákona o lesoch vypustené príslušné ustanovenia o tom, že vyhotovenie programov starostlivosti o lesy zabezpečuje štát z prostriedkov štátneho rozpočtu (§ 55 ods. 1 písm. c);
-
do doby schválenia PRV SR 2014-2020 a reálneho čerpania zdrojov PRV na vyhotovenie PSL (najskôr od roku 2016, resp. až 2017), sa zachovajú v platnosti doterajšie postupy vyhotovenia PSL;
-
bolo už teraz rozhodnuté o spôsobe financovania vyhotovenia PSL po ukončení platnosti PRV SR 2014-2020, pretože nie je známe, či PRV v ďalšom programovacom období umožní financovanie vyhotovenia PSL; financovanie PSL prostredníctvom PRV nie je systémovým riešením HÚL.
-
D. sa zhodli na:
-
Potrebe udržania doterajšieho jednotného systému HÚL a tvorby PSL; predpokladom toho je vytvorenie funkčného a udržateľného systému/modelu financovania, ktorým sa zabezpečí dostatočný objem finančných prostriedkov.
-
Potrebe prebudovania súčasného modelu financovania na model viaczdrojového financovania, v ktorom by sa príspevok z rozpočtovej kapitoly MPRV SR doplnil potenciálne možnými ďalšími zdrojmi.
-
Špecifikácii týchto ďalších zdrojov financovania PSL, s určením poradia ich významnosti na základe výsledkov dotazníkového prieskumu:
-
Zdroje ostatných profitujúcich subjektov, ktoré využívajú výstupy HÚL a údaje PSL spoplatnením ich využívania (Tento zdroj označili ako najdôležitejší všetky zainteresované skupiny. Celková výsledná známka: 1,5).
-
Rozvojové programy, napr. program rozvoja vidieka SR na financovanie (spolufinancovanie) vyhotovenia celého PSL, resp. niektorých jeho súčastí, alebo niektorých úloh HÚL. (Celková výsledná známka: 2,3).
-
Časť odvodov do štátneho rozpočtu predpísaných štátnym organizáciám lesného hospodárstva. (Celková výsledná známka: 2,7).
-
Vlastné zdroje obhospodarovateľov lesa. (Celková výsledná známka: 3,1).
-
Zavedení týchto zásadných úsporných a racionalizačných opatrení v súčasnom systéme tvorby PSL a pracovných postupov HÚL, v prípade že sa nepodarí získať dostatočný objem finančných prostriedkov, resp. doplnkové finančné zdroje, t. j. presadiť model viaczdrojového financovania:
-
-
Zaviesť opatrenia na zefektívnenie a racionalizáciu systému tvorby PSL s využitím biometrickej aktualizácie a objektivizácie starších údajov, moderných technológií diaľkového prieskumu Zeme a geografických informačných systémov, s uplatnením diferencovaného prístupu k zisťovaniu stavu lesa a plánovaniu hospodárskych opatrení v závislosti od kategórie, vývojového štádia, diferencovanosti štruktúry a iných ukazovateľov. Zavádzanie tohto opatrenia sa bude realizovať aj v prípade získania dostatočného objemu finančných prostriedkov na HÚL a tvorbu PSL (Tri subjekty z piatich označili toto opatrenie ako najvhodnejšie; dva ako druhé najvhodnejšie. Celková výsledná známka: 1,9).
-
Zásadne prehodnotiť obsah PSL so zavedením tzv. modelu povinného štandardu zabezpečeného zo štátnych zdrojov, ktorý by obsahoval iba údaje pre potreby sledovania stavu, usmerňovania (presadzovania štátnej lesníckej politiky) a kontroly hospodárenia v lesoch. (Celková výsledná známka: 2,3).
-
Zaviesť iba vyhotovovanie oblastných plánov – modelov a rámcového plánovania pre lesné oblasti, na základe ktorých by si obhospodarovatelia lesov mohli nechať vyhotoviť hospodársky plán na komerčnom základe s možnosťou refundácie so zdrojov rozvojových programov. (Celková výsledná známka: 2,6).
-
Predĺžiť periodicitu obnovy PSL na 20 rokov, resp. iný dlhší interval než je súčasný 10-ročný; môže sa to týkať PSL pre celý lesný celok, alebo len lesov vybraných špecifických prírodných a porastových podmienok (ochranné lesy, prírodné rezervácie, mladšie vývojové štádiá, „marginálne oblasti“ ...). V prípade zásadných zmien stavu lesa by mohol obhospodarovateľ lesa požiadať o aktualizáciu PSL, ktorá by sa vykonala podľa jeho potrieb, na základe jeho žiadosti a na jeho náklady. (Celková výsledná známka: 2,9).
E. odmietli opatrenie zrušenia povinných PSL
Toto opatrenie by viedlo k obhospodarovaniu lesov prostredníctvom nepovinných plánov. Obhospodarovatelia lesov, ktorí by PSL chceli, by si sami hradili náklady spojené s ich vyhotovením, resp. by existovala možnosť čiastočnej refundácie najmä so zdrojov rozvojových programov. U tých subjektov, ktoré by nemali PSL (nezabezpečili by si ich vyhotovenie) by sa zo zdrojov štátneho rozpočtu zabezpečilo zistenie základných údajov o stave lesa pre potreby lesníckeho informačného systému. Resp. by alternatíva nepovinných PSL viedla k potrebe pravidelnej štatistickej inventarizácie lesov na národnej a/alebo regionálnej úrovni. (Túto alternatívu označili ako najmenej vhodnú všetky zainteresované skupiny. Celková výsledná známka: 4,6).
F. vyzývajú vedenie Sekcie lesného hospodárstva a spracovania dreva MPRV SR, aby o záveroch pracovného stretnutia informovalo ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a požadovalo dostatočné finančné zabezpečenie vyhotovovania PSL a HÚL prostredníctvom viaczdrojového financovania v zmysle týchto záverov.
G. Príloha: Tabuľka 1 Úplné výsledky dotazníkového prieskumu
Obhospodarovatelia štátnych lesov |
Obhospodarovatelia neštátnych lesov |
Okresný úrad *) |
Vyhotovitelia PSL |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Otázka |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Ø |
Otázka |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Ø |
Otázka |
12 |
Otázka |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
Ø |
|||||||||||||||||
1 a) |
2 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
3,2 |
1 a) |
4 |
3 |
4 |
4 |
3 |
3,6 |
1 a) |
X |
1 a) |
1 |
2 |
4 |
3 |
3 |
3 |
2,7 |
|||||||||||||||||
1 b) |
2 |
3 |
1 |
2 |
2 |
1 |
1,8 |
1 b) |
3 |
4 |
1 |
3 |
2 |
2,6 |
1 b) |
X |
1 b) |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1,7 |
|||||||||||||||||
1 c) |
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
2 |
1,4 |
1 c) |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1,0 |
1 c) |
X |
1 c) |
3 |
1 |
3 |
1 |
2 |
1 |
1,8 |
|||||||||||||||||
1 d) |
2 |
2 |
3 |
4 |
4 |
4 |
3,0 |
1 d) |
- |
2 |
1 |
2 |
4 |
2,3 |
1 d) |
X |
1 d) |
4 |
4 |
1 |
2 |
4 |
3 |
3,0 |
|||||||||||||||||
2 a) |
4 |
4 |
3 |
- |
1 |
1 |
2,6 |
2 a) |
- |
1 |
4 |
2 |
2 |
2,3 |
2 a) |
X |
2 a) |
4 |
4 |
3 |
5 |
5 |
5 |
4,3 |
|||||||||||||||||
2 b) |
1 |
1 |
- |
1 |
2 |
4 |
2,0 |
2 b) |
- |
2 |
4 |
3 |
3 |
3,0 |
2 b) |
X |
2 b) |
1 |
2 |
1 |
2 |
- |
5 |
2,2 |
|||||||||||||||||
2 c) |
1 |
1 |
- |
1 |
4 |
3 |
2,3 |
2 c) |
1 |
3 |
2 |
4 |
1 |
2,2 |
2 c) |
X |
2 c) |
3 |
2 |
2 |
2 |
4 |
3 |
2,7 |
|||||||||||||||||
2 d) |
4 |
3 |
1 |
- |
3 |
2 |
2,6 |
2 d) |
2 |
4 |
4 |
5 |
4 |
3,8 |
2 d) |
X |
2 d) |
2 |
4 |
5 |
5 |
- |
5 |
4,2 |
|||||||||||||||||
2 e) |
4 |
- |
5 |
5 |
5 |
5 |
4,8 |
2 e) |
- |
5 |
4 |
1 |
5 |
3,8 |
2 e) |
X |
2 e) |
5 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
4,7 |
|||||||||||||||||
Lesnícka fakulta TU Zvolen |
Národné lesnícke centrum |
Celkový ø |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Otázka |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
Ø |
Otázka |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
Ø |
|||||||||||||||||||||||
1 a) |
4 |
1 |
2 |
1 |
3 |
2,2 |
1 a) |
4 |
3 |
4 |
4 |
1 |
1 |
4 |
3 |
4 |
3 |
3,1 |
3,1 |
||||||||||||||||||||||
1 b) |
2 |
2 |
3 |
3 |
2 |
2,4 |
1 b) |
1 |
4 |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
4 |
2,6 |
2,3 |
||||||||||||||||||||||
1 c) |
1 |
3 |
1 |
2 |
1 |
1,6 |
1 c) |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
4 |
3 |
1 |
1 |
2 |
1,9 |
1,5 |
||||||||||||||||||||||
1 d) |
3 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3,6 |
1 d) |
3 |
1 |
2 |
2 |
4 |
3 |
1 |
4 |
3 |
1 |
2,4 |
2,7 |
||||||||||||||||||||||
2 a) |
5 |
3 |
4 |
3 |
3 |
3,6 |
2 a) |
3 |
2 |
- |
4 |
4 |
4 |
3 |
4 |
4 |
4 |
3,6 |
2,9 |
||||||||||||||||||||||
2 b) |
3 |
2 |
1 |
1 |
2 |
1,8 |
2 b) |
2 |
3 |
- |
2 |
2 |
2 |
4 |
3 |
2 |
3 |
2,6 |
2,3 |
||||||||||||||||||||||
2 c) |
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
1,4 |
2 c) |
1 |
1 |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1,0 |
1,9 |
||||||||||||||||||||||
2 d) |
3 |
4 |
3 |
4 |
4 |
3,6 |
2 d) |
4 |
1 |
- |
3 |
3 |
5 |
2 |
2 |
3 |
2 |
2,8 |
2,6 |
||||||||||||||||||||||
2 e) |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5,0 |
2 e) |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
3 |
5 |
5 |
5 |
5 |
4,8 |
4,6 |
Vysvetlivky:
1 a) |
Vlastné zdroje obhospodarovateľov lesa |
1 b) |
Rozvojové programy |
1 c) |
Zdroje ostatných profitujúcich subjektov |
1 d) |
Časť odvodov do štátneho rozpočtu |
2 a) |
Predĺžiť periodicitu obnovy PSL |
2 b) |
Zásadne zjednodušiť obsah PSL |
2 c) |
Zaviesť opatrenia na zefektívnenie a racionalizáciu systému tvorby PSL |
2 d) |
Zaviesť vyhotovovanie iba oblastných plánov |
2 e) |
Zrušiť povinné PSL |
*) Odpovede na otázky respondenta za Okresný úrad nezverejňujeme, pretože bol jediným zástupcom OÚ a dotazníkový prieskum bol anonymný