Áno, lesné úrady treba, boli od čias Márie Terézie, všetko je pravda, ale ona ich neintegrovala do všeobecnej štátnej správy, nereorganizovala v rámci ESO. Vždy to stálo mnoho peňazí, došlo iba ku koncentrácii moci do jedných rúk - jednej politickej strany, došlo k dehonestácii práce lesníkov na postoch lesných úradoch, velil a velí im niekto, kto absolútne nepozná problémy lesného hospodárstva, lesa a jeho vývoja a existencie. Velitelia rozkazovali a dávali aj nezmyselné príkazy a ak si ich neplnil, aj prepúšťali z úradov. Výsledok, obsadzovanie miest nekvalitou, neodbornosťou, dokonca ľuďmi bez lesníckeho vzdelania a to už nehovorím o praxi a odbornosti a aj o zabratí majetku, kancelárskeho nábytku a aut nakúpených lesnými úradmi, a to sa dialo i za HZDS i terajšieho SMERU.
Prečo takáto charakteristika? Nuž áno, štátna správa v minulosti mala veľmi dôležité postavenie a rešpekt - myslím tým boli to tkz. okresní inšpektori, ktorí nemali nič spoločné so všeobecnou štátnou správou. Prečo? Jednoducho, títo inšpektori a aj dnešní zamestnanci štátnej správy majú hlavnú náplň práce - DOZOR. A to je takmer 95 % práca v teréne. Súčasní šéfovia, myslím hlavne vedúcich odborov integrovanej, alebo ak chcete reorganizovanej štátnej správy toto nikdy nepochopia, dostanú príkazy od politických nadriadených aj od prednostov úradov a je po schopnej štátnej správe. Ministerstvo ako vždy od toho ruky preč!!!
Čo sa politický nalinkuje to platí! Preto niet ani veľmi záujmu ani ochoty robiť poctivo v týchto úradoch. Vo všeobecnej štátnej správe koluje názor neodborníkov, že lesníci sú platení za turizmus v teréne!!!
Po revolúcii bola trochu snaha lesných úradov zarobiť na seba samy. Vtedajší minister uvoľnil trochu ruky štátnej správe a príjmy z pokút sa využívali pre činnosť a hospodárenie týchto úradov. Ukázalo sa že ak ľudia na úradoch žili z toho čo zarobili, dozor bol výkonnejší, odbornejší a padali aj dobré sankcie napr. u nás aj 165 000,- vtedajších korún za porušenie zákona. Táto cesta sa mala dodržať a zdokonaľovať, ale prišiel Mečiar a bolo po všetkom, potom prišiel Zsolt a vznikli znovu lesné úrady, ale ten ocenil prácu ľudí udelením rezortných vyznamenaní a vzápätí ich jednou vetou politický odvolal a dosadil neschopných, ale politický a rodinkársky správnych ľudí ( ani nevedel koho odvoláva, čo prišlo z dola ako na MP SR tomu hovorili, toto vykonali). Potom prišlo smerácke ESO a bolo znova po lesných úradoch.
Tak sa robiť nedá!!! Štátna správa na úseku lesného hospodárstva a poľovníctva musí byť dlhodobo stabilná, vytvorená z odborne zdatných ľudí s prehľadom získaným pri vonkajších pochôdzkach - dozoroch a predovšetkým politický nezávislých, musí fungovať ako napr. inšpektorát bezpečnosti práce, teda ako samostatný úrad, je jedno ako sa bude volať, historický je nám starším známy fakt, že bez okresného inšpektora, alebo ak chcete lesníka, sa nič nesmelo vyrúbať ani mimo lesa!!! To bola štátna správa, s rešpektom, prehľadom, odbornosťou, postavením v spoločnosti.
Je toho veľa, ale niet na to priestoru a času pre podrobné vysvetľovanie, verím, že zareagujú aj iní kolegovia,ktorí majú podobné poznatky z minulosti. Ak toto nebude, škoda debaty a postavení štátnej správy lesného hospodárstva a poľovníctva.
Napr. aj vydávanie poľovných lístkov - nezmysel bol zobrať štátnej správe a pritom doslova cigániť, že nedošlo k zásahu do štátneho rozpočtu, aj malé dieťa vie, že poplatky za vydanie poľovného lístka tvorili príjem štátneho rozpočtu a teraz sú príjmom komory, tak o čom je reč? Štátna správa lesov a poľovníctva stráca na moci, odborností a výkonnosti jej ochudobňovaním a okliešťovaním zákonom stanovených pôsobnosti. Potom máme dojem, že je nečinná, ale spoločnosť ju nečinnou robí, spoločnosť umlčuje jej zamestnancov, bráni im vo výkone štátnej moci a svojimi činmi vzbudzuje v nich neochotu a odpor k vlastnej úlohe.