Aké zmeny priniesla novela zákona o lesoch?
Na otázky čitateľov odpovedá náš odborný spolupracovník Ing. Milan Fischer.
Zákon schválený v Národnej rade SR 27, 05. 2014, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony, bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2013. Cieľom zákona je zosúladiť znenie zákona s požiadavkami vlastníkov, obhospodarovateľov, orgánov štátnej správy lesného hospodárstva, spresniť a upraviť niektoré pojmy a postupy pri uplatňovaní zákona o lesoch a odstránenie nejasností pri jeho aplikácii. Rozsah navrhovaných zmien nemení základnú filozofiu pôvodného zákona o lesoch, ale iba spresňuje a upravuje jednotlivé ustanovenia.
Hlavnými oblasťami zmien sú: vyhlasovanie lesných pozemkov a povinnosti pri územnoplánovacej činnosti, zásady obnovy lesov na holín a zásady vykonávania ťažby, povinnosti pri ochrane lesa, využívanie lesov verejnosťou a zákaz niektorých činností, vrátane vzťahov na priestupky a iné právne delikty, vyhotovovanie programu starostlivosti o lesy a jeho zmien, odbornej spôsobilosti v lesnom hospodárstve a správa majetku vo vlastníctve štátu.
Vybrané novelizované ustanovenia vzťahujúce sa sprístupňovania lesa a využívania lesných ciest a využívania lesov verejnosťou:
V § 25 ods. 1 sa na konci pripája veta: „Lesné cesty sa môžu nachádzať aj na iných ako lesných pozemkoch podľa § 3, ods. 1, písm. e) prvého bodu.“
Upresňuje sa, že lesné cesty sa môžu v súčasnosti nachádzať aj na iných druhoch pozemkov ako lesných (napr. zastavané plochy, ostatné plochy s osobitným využitím).
V § 25 ods. 2 sa na konci pripájajú slová: „a zabezpečiť funkčnosť pozdĺžnych a priečnych odvodňovacích zariadení.“
Ustanovenie má zabezpečiť aj funkčnosť odvodňovacích zariadení na lesných cestách, čím sa zabezpečí aj plnenie povinnosti udržiavať v stave zodpovedajúcemu účelu lesnej cesty a zároveň sa zabezpečuje aj znižovanie rizík vzniku škôd spôsobených vodnou eróziou na cestách a okolitých pozemkoch a porastoch.
V § 25 ods. 3 znie: „Lesné cesty je oprávnený využívať každý po dohode s ich vlastníkom, správcom alebo so združením podľa § 51 ods. 2 o čase a spôsobe využívania lesných ciest a o výške a spôsobe úhrady za ich využívanie. Ak sa nedosiahne dohoda a osoba ich potrebuje na hospodárenie v lesoch alebo na zabezpečovanie starostlivosti o dotknuté územie a o stavbe a zariadenia na tomto území, o čase a spôsobuje využívania lesných ciest a o výške a spôsobe úhrady rozhoduje súd.“
V ustanovení sa jednoznačne stanovuje povinnosť osôb oprávnených využívať lesnú cestu a robiť tak spôsobom, ktorým sa minimalizuje ich prípadné poškodenie. Ak k takej skutočnosti dôjde sú povinné poškodenie odstrániť a informovať o tom vlastníka.
V § 30 ods. 1 sa za slovo „právo“ vkladajú slová „na vlastnú zodpovednosť a nebezpečenstvo“, bodka na konci sa nahrádza za bodkočiarkou a pripájajú sa slová: „tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov.“
Zvýrazňuje sa tým zodpovednosť osôb vstupujúcich na lesné pozemky na svoje konanie a deklaruje sa, že vlastník, správca, obhospodarovateľ nenesú zodpovednosť za bezpečnosť týchto osôb. Zároveň sa zvýrazňuje povinnosť podľa zákonov o vojenských obvodoch, ochrane prírody a krajiny, ktoré osobitným spôsobom upravujú vstup do lesa.
V § 30 ods. 3 znie: „Organizovať alebo vykonávať aktivity za účelom dosiahnutia zisku na lesných pozemkoch možno len so súhlasom vlastníka alebo správcu. Využívanie lesov verejnosťou sa nevzťahuje na uzavreté a ohradené lesné pozemky vo vojenských lesoch.“
Upravuje sa vykonávanie a organizovanie iných komerčných aktivít s cieľom dosiahnuť zisk tak, aby sa mohli organizovať len na základe podľa osobitných predpisov.
V § 31 ods. 1 písmeno d) sa slová „vozidlom, skútrom“ nahrádzajú slovami „vozidlom, motocyklom, skútrom, snežným skútrom“ a čiarka na konci sa nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa slová „to neplatí, ak ide o využitie lesnej cesty podľa § 25.“
Dopĺňa sa zákaz jazdy na lesných pozemkoch motocyklami a snežnými skútrami.
V § 31 ods. 1 písm. h) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa slová: „za nadmerné množstvo sa považuje množstvo použité podľa osobitných predpisov (odkaz 45 d – zákon č. 138/2010 Z. z.“
Upravuje sa zákaz vo vzťahu k nadmernému množstvu lesného reprodukčného materiálu, za ktoré sa bude považovať množstvo, ktoré bude použité na ďalšiu produkciu alebo uvádzanie na trh podľa zákona o lesnom reprodukčnom materiáli.
V § 31 od. 1 písmeno b) za slová: „získavať z lesa čečinu, živicu alebo živú kôru“ nahrádzajú sa slovami: „alebo odnášať alebo odvážať stromy, kry alebo ich časti, vrátane dreva ležiaceho na zemi.“
Ide o spresnenie zákazu vyplývajúce z doterajšej aplikácie v nadväznosti na vlastnícke práva a neoprávneného prisvojovania si cudzej veci odnesením alebo odvezením z lesných pozemkov.. Ustanovenie však umožňuje použiť napríklad suché, na zem spadnuté drevo na založenie ohňa pri dodržaní ostatných podmienok stanovených zákonom.
V § 31 ods. 3 sa slová „zabezpečenie ochrany života, zdravia a majetku“ nahrádzajú slovami „odvrátenie ohrozenia života alebo zdravia alebo bezprostredného poškodenia majetku pri plnení úloh Horskou záchrannou službou“ a na konci sa pripája veta: „Zákazy uvedené v odseku 1 písm. d), f) a h) sa nevzťahujú na osoby vykonávajúce zber alebo odber lesného reprodukčného materiálu podľa osobitného predpisu.
Ustanovenie zabraňuje zneužitie, upresňujú sa výnimky zo zákazu v prípade ohrozenia života, zdravia a majetku a výnimka pre Horskú záchrannú službu, zároveň sa upravuje, že určené zákazy sa nevzťahujú na zber a odber lesného reprodukčného materiálu podľa príslušného zákona.
Zákon presne nevymedzuje komerčné aktivity, ktoré treba ohlásiť vlastníkovi alebo správcovi, ktorí by mali vedieť, čo sa na ich majetku vykonáva a podľa čoho sa budú poplatky vypočítavať. V každom prípade treba považovať za správne, že účastníci komerčných aktivít neostanú v anonymite a budú sa zodpovedať za prípadné škody na lesnom majetku.
Účinnosť a efektívnosť novelizovaných ustanovení preverí až ich praktické používanie.