Čo prinesie zákon o pozemkových spoločenstvách vlastníkom lesov?
Na otázky čitateľov odpovedá náš odborný spolupracovník Ing. Milan Fischer.
V čísle 5-6/2013 nášho časopisu som uviedol, že zákon o pozemkových spoločenstvách by sa mal prostredníctvom seminárov organizovaných v regionálnych združeniach dostať do povedomia vlastníkov lesov, najmä podielnikov v spoločných nehnuteľnostiach. Po vykonaných seminároch, o ktoré bol mimoriadny záujem aj zo strany vlastníkov, ktorí nie sú členmi regionálnych združení, Únia regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska prišla s iniciatívou, prostredníctvom poslaneckého návrhu novelizovať tento zákon. Návrh predložia do polovice septembra. V každom prípade návrh musí potvrdiť predkladateľ, v súčasnosti platného zákona Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Pre úplnosť a na prípadné posúdenie považujem za potrebné informovať o ďalšom obsahu a odôvodnení ustanovení schváleného zákona. V § 9 ustanovenia obsahujú podmienky vzniku, zániku a výkonu členstva. Podmienkou členstva v spoločenstve je vlastníctvo podielu spoločnej nehnuteľnosti. Pre pomer účasti členov spoločenstva na výkone práv a povinností vyplývajúcich z vlastníctva spoločnej nehnuteľnosti je určujúci počet alebo veľkosť podielov spoločnej nehnuteľnosti, ktoré vlastnia a sú vyjadrené zlomkom. Ak vlastník podielu spoločnej nehnuteľnosti chce predať svoj podiel inému spoluvlastníkovi, ostatní spoluvlastníci nemajú predkupné právo. Vlastníci spoločnej nehnuteľnosti ju môžu celú alebo jej časť prenajať.
Podľa § 10, Slovenský pozemkový fond (fond) spravuje a disponuje s podielmi nezistených vlastníkov, alebo ktorých vlastnícke právo nie je evidované v katastri nehnuteľnosti. Fond má právo zúčastňovať sa na zasadnutí zhromaždenia, ide však len o taxatívne vymedzené prípady rozhodovania zhromaždenia. Fond si ponecháva len vlastnícke oprávnenia disponovať s vecou, vlastnícke oprávnenia, vec držať, užívať a poberať z nej úžitky prenecháva len nájomcovi.
Podľa § 11, na zabezpečenie efektívneho hospodárenia na lesných a poľnohospodárskych pozemkoch a na usporiadanie pomerov na spoločnej nehnuteľnosti, fond môže prevádzať podiely vo vlastníctve štátu, ktoré spravuje do vlastníctva vlastníkov podielov spoločnej nehnuteľnosti za stanovených podmienok.
V § 12 sa upravuje postavenie vlastníka spoločne obhospodarovanej nehnuteľnosti v pozemkových spoločenstvách, ktoré založili vlastníci poľnohospodárskych alebo lesných nehnuteľností s cieľom ich spoločného obhospodarovania a využívania bez toho, aby vznikala spoločná nehnuteľnosť.
V § 13 sa ustanovujú druhy orgánov spoločenstva, pričom spoločenstvo má právo v zmluve o spoločenstve zriadiť aj ďalšie orgány.
V § 14 sa upravuje postavenie valného zhromaždenia ako najvyššieho orgánu spoločenstva. Jeho zasadnutia zvoláva výbor spoločenstva alebo splnomocnený zástupca členov, alebo Obvodný lesný úrad alebo dozorná rada spoločenstva..
Podľa § 15 má člen spoločenstva pri hlasovaní na zhromaždení k dispozícii počet hlasov, ktorý zodpovedá počtu alebo veľkosti podielov, ktoré vlastník vlastní. Oprosti predchádzajúcej právnej úprave valné zhromaždenie rozhoduje o všetkých záležitostiach patriacich do jeho pôsobnosti nadpolovičnou väčšinou všetkých hlasov členov spoločenstva.
V § 16 je upravené postavenie výboru spoločenstva ako výkonného orgánu spoločenstva, do jeho pôsobnosti patrí riadenie činnosti spoločenstva, predkladanie návrhu na spôsob rozdelenia zisku, prípadne spôsob úhrady straty, spolu s ročnou účtovnou závierkou zhromaždeniu, a zvolávanie zhromaždenia, sprostredkovanie ponuky člna spoločenstva na predaj spoluvlastníckeho podielu ostatným členom, pozývanie zástupcu fondu a informovanie oblastného lesného úradu o konaní zhromaždenia a ďalšie záležitosti, ktoré ustanovuje tento zákon, zmluva o spoločenstve, stanovy, alebo o ktorých tak rozhodne zhromaždenie.
V § 17 sa ustanovuje postavenie dozornej rady spoločenstva ako kontrolného orgánu nad všetkou činnosťou spoločenstva. Každý člen má právo podávať dozornej rade sťažnosti, ktoré dozorná rada prerokuje a za svoju činnosť zodpovedá spoločenstvu. Ustanovuje sa minimálny počet členov dozornej rady. Členom dozornej rady nesmie byť člen výboru, väčšinu členov musia tvoriť členovia spoločenstva.
V §§ 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 sú ustanovené povinnosti spoločenstva viesť zoznam svojich členov a údaje, ktoré musí obsahovať. Činnosti a úlohy na ktorých plnenie a vykonávanie sú založené pozemkové spoločenstvá. Definuje sa podiel členov spoločenstva na zisku a majetku spoločenstva. Povinnosť výboru predložiť zhromaždeniu ročnú účtovnú závierku a navrhnúť rozdelenie zisku. Podrobnosti o registri pozemkových spoločenstiev, súčinnosť obvodného lesného úradu s inými orgánmi štátnej správy. Ustanovuje sa, ktoré údaje a ich zmeny sa do registra zapisujú, ustanovuje sa osoba oprávnená na podanie návrhu na zápis a zmeny údajov v registri.
V §§26, 27, 28, 29, 30 ustanovujú sa podrobnosti o konaní obvodného lesného úradu o zápise, kontrolná a dozorná právomoc nad dodržiavaním povinnosti, sankčná právomoc, kritériá ukladania ponúk, subsidiárna pôsobnosť správneho poriadku na konanie o registrácii spoločenstva.
V §§ 31, 32 sú prechodné ustanovenia o postavení pozemkových spoločenstiev a o konaniach vo vzťahu k zákonu č. 181/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov a prechodné ustanovenia o konaniach začatých pred účinnosťou tohto zákona.
Záverom treba upozorniť, že 19. júna 2013 bol schválený zákon o organizácii miestnej štátnej správy a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého obvodný lesný úrad bude nahradený odborom pozemkovým a lesným na okresných úradoch.