Ako správne uplatňova zákon o pozemkových spoločenstvách?
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pripravilo stanovisko – právny názor na základe podnetov zo strany pracovníkov lesných úradov, zástupcov orgánov pozemkových spoločenstiev k aplikácii zákona č. 181/1995 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov.
Členom pozemkového spoločenstva je každý vlastník podielu spoločnej nehnuteľnosti.
Podľa § 8 ods. 1 a § 15 ods. 2 zákona č. 181/1995 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) nadobúdateľ vlastníctva podielu spoločnej nehnuteľnosti sa prevodom alebo prechodom stáva členom pozemkového spoločenstva v rozsahu nadobúdaného podielu. Na túto skutočnos nemá vplyv ani to, či nadobúdateľ vlastníckeho podielu spoločnej nehnuteľnosti splní alebo nesplní povinnos podľa § 15 ods. 3 zákona, to znamená pristúpi k zmluve o založení pozemkového spoločenstva a zákon s nesplnením tejto povinnosti neukladá žiadne sankcie. Tento vlastník bude zapísaný do zoznamu vlastníkov podielov spoločnej nehnuteľnosti (§ 16 zákona) a stane sa členom pozemkového spoločenstva podľa § 8 ods. 1 a § 15 ods. 2 zákona.
Podľa článku 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky má vlastnícke právo všetkých vlastníkov rovnaký zákonný obsah a ochranu. Podľa § 124 Občianskeho zákonníka majú všetci vlastníci rovnaké práva a povinnosti a poskytuje sa im rovnaká právna ochrana. Nie je kritériom, či vlastník je zistený alebo nezistený. Kritériom je existencia vlastníckeho práva.
Každý vlastník podielu spoločnej nehnuteľnosti má všetky práva a povinnosti ustanovené zákonom a vyplývajúce z členstva v pozemkovom spoločenstve, pretože vznik jeho členstva nezávisí od pristúpenia k zmluve, ale od vlastníctva podielu spoločnej nehnuteľnosti (§ 8 ods. 1 a § 15 ods. 2 zákona).
Hlasovanie sa týka všetkých členov
Hlasovanie na valnom zhromaždení pozemkového spoločenstva sa preto týka všetkých členov spoločenstva, to znamená všetkých vlastníkov spoločnej nehnuteľnosti a všetkých podielov spoločnej nehnuteľnosti a pri hlasovaní valného zhromaždenia sa berú do úvahy všetky podiely spoločnej nehnuteľnosti. Podľa § 5 ods. 2 zákona, pomer účasti spoluvlastníkov spoločnej nehnuteľnosti na výkone práv a povinností vyplývajúcich zo spoluvlastníckeho práva spoločnej nehnuteľnosti je vyjadrený súčtom alebo veľkosou ich podielov na spoločnej nehnuteľnosti, ak tento zákon neustanovuje inak.
Ak je vlastníkom podielu spoločnej nehnuteľnosti štát alebo nezistený vlastník, podľa vyššie uvedeného, je členom spoločenstva i štát a nezistený vlastník, ako vlastník podielu spoločnej nehnuteľnosti.
Podľa § 34 ods. 3 zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách ... , podľa § 16 ods. 1 zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach ... a podľa § 6 ods. 1 zákona, podiely spoločnej nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a nezistených vlastníkov spravuje a nakladá s nimi fond.
Práva a povinnosti fondu
Fond z dôvodu správy majetku štátu a nakladania s majetkom nezistených vlastníkov má práva a povinnosti vyplývajúce z vlastníckeho práva týchto vlastníkov v rozsahu, v akom ich fondu zveruje zákon. Čas týchto práv a povinností fond v prípade prenájmu podielu spoločnej nehnuteľnosti podľa § 18 ods. 1 zákona č. 180/1995 Z. z. a podľa § 6 ods. 2 zákona prenecháva nájomcovi, a to oprávnene drža a užíva nehnuteľnos a bra z nej úžitky (§ 1 ods. 1 a § 2 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme ... a § 663 občianskeho zákonníka).
Fond je preto oprávnený v rozsahu oprávnenia naklada s vecou ktorú nájomcovi neprenecháva, prostredníctvom svojho zástupcu, najmä zúčastňova sa na zasadaní valného zhromaždenia pozemkového spoločenstva, hlasova v rozsahu spoluvlastníckych podielov spoločnej nehnuteľnosti, ktoré spravuje a s ktorými nakladá, nahliada do účtovných a iných dokladov spoločenstva. Vzhľadom na zodpovednos za spravovaný majetok, záujem na riadnom obhospodarovaní poľnohospodárskej pôdy a zabezpečenie funkčnosti pozemkových spoločenstiev, je fond povinný zúčastňova sa činnosti pozemkového spoločenstva aspoň v minimálnom rozsahu účasti na rokovaniach a hlasovaní valného zhromaždenia, a to v súčinnosti s pozemkovým spoločenstvom.
Menovanie a odvolávanie členov orgánov spoločenstva
Pokiaľ ide o menovanie a odvolávanie členov orgánov spoločenstva, v tomto prípade výboru napríklad podľa § 18 ods. 2 písm. c) zákona, patrí táto kompetencia len valnému zhromaždeniu. Znamená to, že členstvo vo výbore závisí od rozhodnutia valného zhromaždenia. Sám výbor nemôže svojim rozhodnutím pribra nového člena alebo odvola niektorého zo svojich členov. Podmienkou členstva vo výbore je pritom členstvo v spoločenstve, to znamená vlastníctvo podielu spoločnej nehnuteľnosti (§ 17 ods. 2, § 15 ods. 1 a 2 zákona).
Zmena člena výboru je údaj, ktorý sa zapisuje do registra pozemkových spoločenstiev podľa § 29 písm. d) zákona. Tento zápis však nie je podmienkou členstva vo výbore, nemá konštitutívny účinok, ide len o povinnos spoločenstva túto zmenu da do registra zapísa. Iba v prípade zastupovania predsedu spoločenstva iným členom výboru je podmienkou, aby zastupujúci člen výboru bol zapísaný v registri pozemkových spoločenstiev ako člen výboru (§ 20 ods. 5 zákona).
Pokiaľ ide o spôsob voľby predsedu spoločenstva, zákon neustanovuje žiadne pravidlá. Najmä neustanovuje, či predsedu spoločenstva volí valné zhromaždenie alebo sám výbor.
Čo môže valné zhromaždenie?
Podľa § 18 ods. 2 písm. c) zákona, patrí valnému zhromaždeniu právo najmä voli a odvoláva členov orgánov spoločenstva (§ 18 ods. 3 zákona). Valnému zhromaždeniu pritom podľa § 18 ods. 3 zákona patrí i rozhodovanie o ďalších záležitostiach spoločenstva, ktoré zákon nešpecifikuje, a to za podmienky, že si rozhodovanie o nich valné zhromaždenie vyhradí a že nie je zákonom, zmluvou o založení alebo stanovami zverené inému orgánu spoločenstva. Slovom „vyhradi si“ treba rozumie buď príslušnú zmenu stanov alebo zmluvy o založení, alebo rozhodnutie valného zhromaždenia o tom, že rozhodovanie o určitej záležitosti patrí do jeho kompetencie. Valné zhromaždenie si napríklad môže vyhradi, že volí a odvoláva i predsedu spoločenstva, avšak len za podmienky, že to už nie je zmluvou o založení alebo stanovami zverené výboru samému. V prípade, že toto právo je už zmluvou o založení alebo stanovami zverené výboru, valné zhromaždenie má právo zmluvu o založení alebo stanovy zmeni (§ 18 ods. 2 písm. a) a § 19 ods. 3 zákona).
Zákon v § 20 ods. 1 podobne aj výboru zveruje právo rozhodova o všetkých záležitostiach, ktoré zákon, zmluva o založení alebo stanovy nevyhradili inému orgánu a to z dôvodu, pokiaľ by sa v zmluve alebo v stanovách opomenula nejaká činnos, aby na túto bol určený orgán, ktorý ju bude do konečného rozhodnutia v otázke kompetencie, zabezpečova. Výkon tohto práva však na rozdiel od valného zhromaždenia nie je podmienený „vyhradením si“ tohto práva, ale výkon tohto práva priamo zo zákona patrí výboru. Vo vzahu k voľbe predsedu spoločenstva to znamená, že ak voľba predsedu nie je valnému zhromaždeniu zverená zákonom, zmluvou o založení, stanovami ani „vyhradením si“ tohto práva samotným valným zhromaždením, tak patrí do kompetencie výboru.
V stanovách spoločenstva, alebo v zmluve o založení, je možné podrobne upravi kompetenciu orgánov spoločenstva pri voľbe predsedu spoločenstva. Ak voľbu predsedu spoločenstva neupravuje zmluva o založení ani stanovy spoločenstva a kým si voľbu predsedu spoločenstva nevyhradí valné zhromaždenie, patrí toto právo výboru samému (§ 18 ods. 3, § 20 ods. 1 zákona).
Ing. Milana Fischer