Kam kráčaš slovenské lesníctvo?
Redakcia nášho časopisu, v nadväznosti na diskusiu „Kam kráčaš slovenské lesníctvo?“ (LES&Letokruhy č. 9-10/2011, 11-12/2011, 1-2/2012) požiadala kompetentné lesnícke inštitúcie a organizácie o ich stanovisko k tejto problematike.
Aby bolo možné stanoviská spracova zostavili sme jedenás otázok na ktoré sme žiadali da odpovede. Z oslovených organizácií a inštitúcii sme v požadovanom termíne do 7. marca dostali odpovede z piatich, konkrétne z Únie regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska (URZVL SR), Združenia obecných lesov SR (ZOL SR), Vojenských lesov a majetkov SR, š. p. (VLM), Národného lesníckeho centra (NLC), Slovenskej lesníckej komory (SLK). Výsledky sme spracovali podľa otázok a v poradí organizácií a inštitúcií tak, ako sme ich vymenovali. Spravidla sa najprv problém definuje a potom predkladá návrh riešenia.
Otázky a odpovede
1. Definujte tri najdôležitejšie problémy slovenského lesníctva v súčasnosti a Vaše predstavy o ich riešení.
URZVL SR:
Strata spoločenského postavenia lesníctva. Riešenie by malo by v celkovej zmene postojov všetkých zainteresovaných politikov, štátnych orgánov, vlastníkov a správcov lesov.
Neschopnos lesníckej komunity vytvára spoločenský tlak na dosiahnutie legislatívy, ktorou sa zabezpečí zmena na multifunkčné lesné hospodárstvo. Zjednoti lesnícku komunitu, vytvori fórum, ktoré bude schopné kona.
Nedostatočná schopnos až rezignácia lesníckych špičiek účinne reagova na konkurenčné ideológie ohrozujúce lesníctvo. V rámci fóra vytvori skupinu odborne zdatných, komunikatívnych osobností, ktoré sa nebudú vyhýba polemikám s extrémistickými ideológiami.
ZOL SR:
Malé uznanie v spoločnosti. Riešenie je v každodennej slušnej a poctivej práci a vyhýbaní sa rôznym kauzám poškodzujúcich lesníctvo.
Politický (myslí sa na „stranícku politiku“, platí aj v ďalšom) vplyv na slovenské lesníctvo. Odpolitizovanie lesníctva, podpora svojich zástupcov naprieč politickým spektrom.
Podfinancovanie odvetvia, slušná cenotvorba, vytvorenie spracovateľských kapacít na listnaté drevo, úhrada nákladov za verejnoprospešné služby.
VLM:
Spolitizovanie lesníctva. Viacročné mandátne zmluvy pre riadiacich pracovníkov štátneho lesníctva.
NLC:
Nezáujem štátnej moci o lesníctvo.
Zlá verejná mienka. Práca s mládežou, lesná pedagogika.
Nefungujúce medzirezortné vzahy lesníctva s ochranou prírody. Spoji štátnu správu lesného hospodárstva, ochrany prírody a vodného hospodárstva do jedného rezortu.
Zlý zdravotný stav lesov. Realizova všetky osvedčené lesnícke postupy na ochranu a revitalizáciu hynúcich lesných porastov.
Strata koncepcie vo financovaní a riadení rezortného výskumu. Prija dlhodobú koncepciu lesníctva, ktorú by rešpektovali všetky zainteresované strany.
SLK:
Nejednotná legislatíva (lesníctvo, poľovníctvo, ochrana prírody), nezdravý politický vplyv na lesníctvo. Odstráni kolízie v zákonoch, umožni trvalo udržateľné obhospodarovanie lesov.
Zhoršený zdravotný stav lesov, najmä na územiach ochrany prírody.
Prehodnoti výmeru chránených území (v chránených územiach ponecha len nezmenené lesné ekosystémy).
Nefunkčnos podpory štátu za plnenie mimoprodukčných funkcií lesov a hradenie ujmy za líniové stavby. Prija novú, účinnú legislatívu.
2. Uveďte Váš názor na pozíciu lesného hospodárstva v systéme riadenia Slovenskej republiky. V ktorom rezorte a v akej pozícii by sa malo lesného hospodárstvo systémovo začleni, aby malo postavenie odpovedajúce jeho ekonomickej, ekologickej a sociálnej dôležitosti?
URZVL SR:
Pôsobenie lesného hospodárstva v rezorte pôdohospodárstva nie je udržateľné. Rezort má ekonomické zameranie, najmä na poľnohospodársku výrobu a výživu obyvateľstva.ažisko činnosti lesníctva sa bude čím ďalej tým viac presúva z čistej ekonomickej oblasti k verejnoprospešným službám.
ZOL SR:
V prvej polovici volebného obdobia otvori kompetenčný zákon. Spoji rezort pôdohospodárstva so životným prostredím. V budúcnosti odčleni poľnohospodárstvo a drevospracujúci priemysel. Zostanú spolu dve prírodné odvetvia: lesníctvo a ochrana prírody ako rovnocenné zložky.
VLM:
Obnovenie bývalého ministerstva lesného a vodného hospodárstva a životného prostredia. Osobitne ministerstvo poľnohospodárstva a rozvoja vidieka.
NLC:
Spojenie lesníctva so životným prostredím. Naďalej musí by priorita „zabezpečova vyvážené plnenie ekonomických, ekologických a sociálnych funkcií lesov“, nie iba presadzova ich prírodnoochranné funkcie.
SLK:
Lesné hospodárstvo by malo by do budúcnosti súčasou samotného ministerstva, ktoré bude komplexne rieši problematiku lesov a životného prostredia.
3. Definujte stručne Váš názor na environmentálne služby lesníctva pre spoločnos, prípadne uveďte Vaše predstavy o financovaní takýchto služieb.
URZVL SR
Viaczdrojové financovanie, nielen príjmy z predaja dreva.
ZOL SR:
Normálna cenová politika. Vytvori kapacity na spracovanie listnatej guľatiny. Spoločenská objednávka na obhospodarovanie lesov v chránených územiach, stanovi náhrady za straty, ktoré tu vznikajú.
VLM:
Nezasahova politikou do obchodu s drevom. Kompenzova náklady za spracovanie kalamitnej hmoty. Presunú kompetencie pri schvaľovaní finančných prostriedkov na veľké územné celky, respektíve obvodné úrady.
NLC:
Hľada ďalšie zdroje financovania zo strany štátu, ako sú platby za ekosystémové služby, podpora trvalo udržateľného obhospodarovania lesov.
Korektné vzahy s drevospracujúcim priemyslom (spracovanie listnatej piliarskej guľatiny).
SLK:
Zavies priame platby za plnenie ekologických a environmentálnych funkcií lesov, dorieši náhrady majetkovej ujmy, ozdravenie cenovej politiky v obchode s drevom.
4. Uveďte stručne Váš názor na environmentálne služby lesníctva pre spoločnos, prípadne uveďte Vaše predstavy o financovaní takýchto služieb.
URZVL SR:
Široká verejnos čoraz naliehavejšie požaduje od lesného hospodárstva plnenie verejnoprospešných (environmentálnych) služieb. Ide o služby vo verejnom záujme, musia by vytvorené jasné pravidlá na ich poskytovanie.
ZOL SR:
Štát hradí „služby“ ochrany prírody, prečo nie environmentálne služby lesníctva? Výkon ochrany prírody na lesných pozemkoch má vykonáva lesníctvo. Ochrana prírody by sa mala venova naplno tomu, čomu sa má: znečisovateľom, poškodzovateľom prírody a nie tvorcom.
VLM:
Financovanie lesníckych environmentálnych služieb by malo ís z environmentálneho fondu životného prostredia.
NLC:
Environmentálne lesnícke služby treba včleni do trhového mechanizmu.
Diverzifikova činnosti lesného hospodárstva na poskytovanie platených verejnoprospešných služieb. Lesnícky výskum disponuje v tejto oblasti rozsiahlou poznatkovou bázou, najmä zahraničných príkladov dobrej praxe.
SLK:
Zabezpeči vypracovanie metodického postupu finančného ohodnotenia environmentálnych služieb lesníctva.
5. Identifikujte najväčšie problémy brániace lepšej spolupráci štátnych a neštátnych lesov a definujte Vaše predstavy o ich riešení.
URZVL SR:
Pretrvávajúce neopodstatnené ochranárske opatrenia štátu vo vzahu k štátnym lesom. Reformova pozemkové zákony. Nanovo definova správu pozemkov neznámych vlastníkov a postavenie štátnych lesov ako štandardného subjektu obchodu.
Nahradzovanie politických záujmov nad záujmy odborného a udržateľného hospodárenia v štátnych lesoch. Odstráni politické vplyvy na činnos štátnych lesov na základe nového zákona o štátnom podniku Lesov SR.
Monopol štátnych lesov v obchode s drevom. Prija organizačné zmeny, ktoré vylúčia monopolizáciu obchodu s drevom.
ZOL SR:
Rozdelenie lesníctva na štátne a neštátne. Je to už minulos. K pochybeniu došlo pri odovzdávaní lesov neštátnym subjektom.
Dodnes nevyriešené, nepomenované a spoločne neriešené objektívne rozdielne pohľady na lesníctvo. Nemožno riskova stratu dôvery bez vzájomnej komunikácie (neodovzdané lesy a ažba dreva v nich).
Odberateľské vzahy a cenotvorba pri obchode s drevom. Väčšinový subjekt výrazne ovplyvňuje cenotvorbu.
VLM:
Hospodárenie na pôde neznámych vlastníkov. Vyrieši kto a za akých podmienok môže hospodári na pôde neznámych vlastníkov.
Nezmyselné rozdiely pri čerpaní prostriedkov z Európskej únie. Zabezpeči rovnoprávnos pri ich čerpaní.
Odbornos a hospodárnos v zmysle platnej legislatívy. Dôraznejšie postihy pri neplnení platnej legislatívy.
NLC:
Neusporiadané vlastnícke práva. Jediným riešením je jednoznačná zmena v oblasti legislatívy.
Dominancia štátnych lesov. Obmedzenie vplyvu politických, lobistických a ďalších záujmových skupín na štátny podnik a jasná definícia úloh štátnych lesov.
Roztrieštenos neštátneho sektora. Posilni postavenie vlastníkov lesov, podpori inštitucionalizáciu neštátnych lesov.
SLK:
Zdåhavý proces vydávania neštátnych lesov pôvodným vlastníkom. Urýchli a zjednoti ich vydávanie. Zameranie hraníc majetku financova ho zo štátneho rozpočtu.
Obhospodarovanie lesov odborným lesným hospodárom. V neštátnych lesoch ich zabezpeči zo štátneho rozpočtu.
Nevyhovujúca legislatíva o pozemkových spoločenstvách. Prija nový zákon.
Cenová politika v obchode s drevom. Odstránenie politického vplyvu na cenotvorbu.
6. Uveďte Vaše predstavy ako odstráni nejednotnos a zabezpeči efektívnu kooperáciu slovenských lesníkov, vlastníkov a správcov lesného majetku.
URZVL SR:
Poctivo pomenova všetky základné problémy a otvori diskusiu k nim tak, aby sa naplnili spoločné východiská a ciele.
ZOL SR:
Spoločne vytvori vyhovujúce právne, odborné a morálne prostredie, vrátane fungujúcej a objektívnej štátnej správy, zodpovedné a bezpodmienečné jeho dodržiavanie zo strany štátnych a neštátnych subjektov na základe konsenzu a dlhodobých podmienok.
VLM:
Odpovedané pri otázke 5.
NLC:
Budovanie ľudských kapacít (vychováva osobnosti lesníctva – lídrov) v existujúcich lesníckych organizáciách. Posilni inštitúcie akceptované celým lesníckym sektorom.
SLK:
Spoločná prezentácia dosiahnutých výsledkov v obhospodarovaní lesov.
Personálne posilnenie orgánov štátnej správy, rozšírenie a skvalitnenie poradenskej činnosti.
Posilnenie pozície Slovenskej lesníckej komory.
7. Definujte ako zlepši obraz slovenského lesníctva v slovenskej verejnosti.
URZVL SR:
Prezentova spoločné východiská navonok.
ZOL SR:
Vybra a dobre honorova profesionálnu expertnú skupinu, ktorá bude na európskej úrovni pracova s verejnosou a svoje postupy konzultova s lídrami lesnej prevádzky.
VLM:
Práca s mládežou cez lesnú pedagogiku a akcie cez masmédia. Akcie organizova cez lesnícku komoru.
NLC:
Pokračova v intenzívnej a plánovitej komunikácii s verejnosou.
SLK:
Komunikova s verejnosou v širšom meradle. Prácu s verejnosou presadzova na všetkých úrovniach rezortu. Aktívne pracova s demi, ale aj s inými cieľovými skupinami.
8. Definujte spôsob ako odstráni antagonistické vzahy a neriešiteľné konflikty medzi lesníctvom a ochranou prírody.
URZVL SR:
Nekompromisne trva na udržaní priaznivého stavu lesných biotopov prostredníctvom cieľavedomej ľudskej činnosti. Bezzásahové územia akceptova len v nevyhnutných a plošne obmedzených prípadoch, ktoré musia rešpektova vlastnícke práva. Ochranu prírody hodnoti aj z hľadísk verejných financií a sociálneho postavenia obyvateľov vidieka.
ZOL SR:
Štát musí fundovane zadefinova čo, za čo, a ako chce. Nebá sa rozhodova. Akceptova len oprávnené požiadavky mimovládnych organizácií.
VLM:
Zastavi bezbrehé financovanie ochrany prírody (čím viac plochy budú chráni, tým viac peňazí dostanú). Zlúčením ministerstiev zabezpeči systém samofinancovania aj ochranu prírody, tým sa ocitne na jednej lodi s lesníctvom.
NLC:
V Národnom lesníckom programe, jeho akčnom pláne a v Stratégii rozvoja lesníctva na Slovensku sú návody a postupy a navrhnuté opatrenia ako rieši problémové vzahy a konflikty s ochranou prírody.
SLK:
Spoji lesníctvo a ochranu prírody do jedného rezortu. Zosúladi legislatívu. Hľada výlučne odborné riešenia konkrétnych problémov.
9. Definujte svoju predstavu o strategickom dokumente pre lesníctvo, ktorý by garantoval lesníctvu výrazne lepšiu pozíciu v systéme štátnej moci a akceptáciu verejnosou.
URZVL SR:
Nový zákon o lesoch, ktorý by jednoznačne definoval poslanie lesného hospodárstva, ekologické a sociálne služby pre verejnos. Záväzným spôsobom by určil financovanie verejnoprospešných služieb, ktoré lesníctvo zabezpečuje. Na jeho základe by sa mala vypracova metodika oceňovania a celý systém podpory tohto odvetvia.
ZOL SR:
Na úrovni Európy formou Programu rozvoja vidieka spoločne s inými odvetviami získa lepšiu pozíciu v systéme štátnej podpory lesníctva.
VLM:
Vykona legislatívne zmeny v zákone o lesoch, o pôde, o poľovníctve. Odpoveda na otázky: budeme ma štátne lesy, ak áno, v akej podobe, ako budeme naklada s lesmi z hľadiska ich funkcií, zvýšime a zabezpečíme právomoci štátnej správy pri výkone svojej funkcie v lesnom hospodárstve ?
NLC:
Dôležitý je prístup zodpovedných, aby začali vníma (nielen deklaratívne) lesy ako národné bohatstvo, obnoviteľný zdroj energií, miesto pre život, prácu, rekreáciu miliónov občanov a podľa toho aj k nemu pristupova.
SLK:
Programové vyhlásenie vlády a následné vypracovanie národného lesníckeho programu.
10. Vyslovte svoj názor na tému „Zasahuje alebo nezasahuje súčasná politika do lesníckych odborných vecí?“, respektíve uveďte možnosti eliminácie takýchto vplyvov.
URZVL SR:
Politika v súčasnosti zasahuje významne do odborných vecí a to veľmi negatívnym spôsobom, predovšetkým v štátnych lesoch.
ZOL SR:
Politika by nemala zasahova do cenotvorby. Naopak, v otázkach lesníctva a ochrany prírody áno, ale robi dlhotrvajúce rozhodnutia na niekoľko desaročí. Odpolitizova by sa mal výber generálneho riaditeľa štátneho podniku.
VLM:
Politika v lesníctve je takpovediac „zažratá“. Riaditeľov štátnych inštitúcií by mal napríklad menova prezident SR, NR SR a podobne.
NLC:
Určite zasahuje. Otázkou je či tieto zásahy sú s cieľom zachova, podpori a zveľadi lesníctvo, alebo sa sledujú záujmy skupín a jednotlivcov.
SLK:
Politika zasahuje do lesníckych odborných činností. Treba obmedzi (zruši) politické nominácie na obsadenie vedúcich funkcií v štátnej správe lesného hospodárstva a v štátnych organizáciách.
11. Je pre lesníctvo vyhovujúca súčasná podporná infraštruktúra (štátna správa lesného hospodárstva, Národné lesnícke centrum, univerzitné a stredné lesnícke školstvo, atď.). Ak nie, ako navrhujete zmeni túto štruktúru?
URZVL:
Štátna správa lesného hospodárstva je územne dobre organizovaná. Personálne a finančne je poddimenzovaná. Univerzitné a stredné školstvo sa významnejším spôsobom neangažuje do koncepčných záležitostí. Národné lesnícke centrum je inštitúcia, ktorá sa v súčasnom období zaoberá prevažne sama sebou a problémami svojho prežitia.
ZOL SR:
Podporná infraštruktúra v lesnom hospodárstve má medzery. Štátna správa sa personálne mení podľa víaza volieb. Vysoká škola stratila pre svojich študentov symbol alma mater, keď ich v ďalšej činnosti nepodporí, ba naopak, tá istá škola vychováva za peniaze oponentov všetkého čo ich počas štúdia učila. Národné lesnícke centrum musí v čase šetrenia zabezpeči odbornos, da k dispozícii použiteľné výsledky výskumov, plány, riešenia, a obháji správnos postupov lesníckej prevádzky.
VLM:
Štátna správa v súčasnosti nie je schopná dôrazne zabezpeči plnenie platnej legislatívy lesného hospodárstva. Národné lesnícke centrum ako súčas MPRV SR, nie je v súčasnosti ekonomicky udržateľné bez podpory štátneho lesníctva.
NLC:
Lesníctvu by pomohla široká kooperácia medzi Národným lesníckym centrom a všetkými štátnymi a neštátnymi lesníckymi subjektami pri riešení strategických cieľov odvetvia.
SLK:
Súčasná štruktúra je dostačujúca, aj keď má svoje rezervy, chýba prepojenie vedy a školstva s praxou. Treba vytvori priaznivejšie ekonomické podmienky fungovania štátnej správy lesného hospodárstva a poľovníctva a Národného lesníckeho centra. Pokračova v posilňovaní postavenia lesníckej komory..
Slová na záver...
Redakcia Les&Letokruhy sa nazdáva, že diskusia k uvedenej téme splnila svoje poslanie. Škoda, že len pä relevantných lesníckych inštitúcii a organizácií zaujalo oficiálne stanovisko k uvedenej problematike. Znemožňuje to komplexnejšie analyzova ich stanoviská, či spracova z nich jednoznačnejšie závery. Preto sa pri každej otázke uvádzajú v skrátenej forme stanoviská všetkých piatich inštitúcií a organizácií. Umožňuje to ich vzájomné porovnanie. Drvivá väčšina identifikovaných problémov a návrhov na riešenie sa zhoduje. Pochopiteľne, sú aj odlišné názory či stanoviská, ktoré treba v prvom rade hlbšie analyzova a prediskutova vo vnútri odvetvia, najmä medzi štátnym a neštátnym sektorom. To je však úloha do budúcnosti. Za dôležité pokladáme, že sa podarilo získa či už prostredníctvom nášho časopisu alebo nášho elektronického média pomerne veľký počet vyjadrení, či už jednotlivcov ako aj organizácii k súčasnej situácii v lesníctve, ako aj návrhov na jej riešenie. Veríme, že uvedené materiály môžu slúži ako jeden z podkladov pre základnú orientáciu lesníctva na najbližšie obdobie. Pritom si uvedomujeme, že je to iba začiatok. Mali by nasledova ďalšie konkrétne realizačné kroky. A to nebude isto ľahké. Avšak považujeme za našu povinnos, čím skôr pomôc rozhýba stojaté vody a neúnavne na tejto ceste pokračova.
Redakcia LES&Letokruhy vyslovuje úprimné poďakovanie všetkým jednotlivcom, ako aj inštitúciám a organizáciám, ktorí sa zapojili do našej šesmesačnej otvorenej diskusie.
Redakcia