VY SA PÝTATE, MY ODPOVEDÁME Môžeme by spokojní s transformáciou vlastníckych vzahov k lesných pozemkom?
Na otázky čitateľov odpovedá náš odborný poradca
Ing. Milan Fischer.
Každoročnú polemiku neuspokojených vlastníkov a ich zástupcov zo združení vlastníkov spôsobuje správa o transformácii vlastníckych a užívacích vzahov k lesným pozemkom, ktorú z podielov štátnych organizácií lesného hospodárstva (ŠOLH) vypracúva sekcia lesnícka a spracovania dreva Ministerstva pôdohospodárstva SR.
Cieľom správy je poukáza na stav usporiadania vlastníckych a užívacích vzahov k lesným pozemkom podľa reštitučných zákonov, najmä zákona č. 229/1991 Zb., zákona č. 282/1993 Z.z., zákona č. 161/2005 Z.z. a zákona č. 503/2005 Z.z. a poskytovania náhrad podľa zákona č. 229/1991 Zb. a zákona č. 503/2005 Z.z. a ŠOLH rezortu pôdohospodárstva SR a rezortu obrany SR.
V oboch rezortoch bolo do 31.12.2008 z celkového počtu 102 447 prijatých žiadostí o usporiadanie vlastníckych a užívacích práv k lesným pozemkom s požadovanou výmerou 1 031 377 hektárov kladne vybavených 56 596 žiadostí s výmerou 927 065 hektárov.
V posledných rokoch dochádza k znižovanu počtu a výmery doriešených žiadostí. V roku 2008 bolo doriešených 1 319 žiadostí s výmerou 13 794 ha. Vybavovanie žiadostí sa zameriava na usporiadanie užívacích vzahov k lesným pozemkom po vydaní vlastníctva príslušným pozemkovým úradom a k pozemkom vo vlastníctve fyzických osôb s reálnym vlastníctvom, kde ostáva usporiada výmeru 194 836 ha, vlastníkov spoločenstevných útvarov 22 827 ha, nedoriešený majetok miest a obcí s výmerou 1 974 ha, majetok cirkví s výmerou 4 605 ha a výmera nedoriešeného iného vlastníctva s výmerou 9 815 ha, spolu treba vlastníctvo usporiada na výmere 234 057 ha.
Zo správy vyplýva, že od 1.1.2009 bolo treba dorieši 45 851 žiadostí, čo je 44,8 % z celkového počtu prijatých žiadostí za sledované obdobie, s požadovanou výmerou 104 312 ha, čo predstavuje 10,1 % z požadovanej výmery. Doriešené žiadosti boli najmä v prípadoch, kde neboli problémy s identifikáciou pozemkov, išlo o majetky s vyššou výmerou, tvoriace ucelený vlastnícky komplex a lesnými porastami, v ktorých je hospodárenie v súčasnosti ekonomicky výnosné.
Prečo sa riešenia žiadostí oprávnených osôb spomaľujú?
Riešenie žiadostí oprávnených osôb sa spomalilo v dôsledku viacerých príčin, z ktorých ide najmä o riešenie drobného individuálneho vlastníctva, ktoré nemožno identifikova v teréne; nehnuteľnosti v podielovom spoluvlastníctve, kde sa vlastníci odmietajú združi; vlastníci napriek vybavenej žiadosti odmietajú majetok prevzia; neprebehlo dedičské konanie; fyzické odovzdanie užívacích práv a zabezpečenie zmien v katastri nehnuteľností si vyžaduje identifikáciu a geometrické zameranie majetku; vlastníci odmietajú uhrádza tieto náklady, finančné náklady určené na úhradu nevyhnutných nákladov spojených s identifikáciou parciel a vymeraním pozemkov podľa § 21 a zákona č. 229/1991 Zb. nie sú poskytované v dostatočnej výške na usporiadanie užívacích práv.
Finančné prostriedky, ktoré poskytuje štát prostredníctvom pozemkových úradov, sú vyčlenené na usporiadanie odňatých vlastníckych práv. Správa vcelku prehľadne oboznamuje s priebehom vlastníckych a užívacích vzahov podľa jednotlivých reštitučných zákonov a je doplnená tabuľkami ilustrujúcimi tento priebeh.
Nezohľadnené pripomienky Únie regionálnych združení vlastníkov lesov Slovenska
Únia regionálnych združení vlastníkov lesov Slovenska vo svojich pripomienkach k tejto správe ju požadovala stiahnu z programu rokovania vlády SR 2.12.2009. Podľa ich stanoviska správa iba konštatuje nepriaznivý priebeh procesu, nedostatočne analyzuje jeho príčiny a navrhuje opatrenia, ktoré nemôžu objektívne proces urýchli.
Za najväčšie považujú:
- základný problém celého tohto procesu je zákon č. 80/1998 Z.z., na základe ktorého sa z povinnej osoby (Lesy SR, š.p.) zároveň stala osoba, ktorá rozhoduje o výbavení žiadosti o vrátenie majetku,
- správa nedostatočne kvantifikuje počet prípadov, keď pre vydanie majetku je potrebné vyhotovenie geometrických plánov, ktoré je v zmysle zákona financované z verejných zdrojov a neuvádza ani potrebu finančných prostriedkov na tento účel,
- zásadný problém vydávania pozemkov v podielovom spoluvlastníctve s identifikovanými vlastníkmi pod 50 % sa v správe iba konštatuje, ale nenavrhuje riešeni, ktoré sú možné na základe platných právnych predpisov,
- v záujme odstránenia zdåhavosti a nedostatku finančných prostriedkov potrebných na vydávanie neidentických pozemkov využi zdroje z opatrenia 1.3 Programu rozvoja vidieka 2007 – 2013 „Infraštruktúra týkajúca sa rozvoja a adaptácie poľnohospodárstva a lesného hospodárstva“ a uloži sekcii lesníckej a spracovania dreva MP SR zabezpeči realizáciu tohto opatrenia,
- v záujme doriešenia vydávania pozemkov v podielovom spoluvlastníctve prija opatrenia na urýchlenie pozemkových úprav podľa zákona č. 330/1991 Z.z. a uloži MP SR prija organizačné, technické a finančné opatrenia na zabezpečenie tejto úlohy.
Pre úplnos treba uvies, že predmetná správa bola prerokovaná na rokovaní vlády SR 2.12.2009 bez zohľadnenia uvedených pripomienok a návrhov.
Príčinou spomalenia transformačného procesu nie je správa o tomto procese, ktorú samozrejme možno spresni o lokalizáciu a kvantifikáciu príčin brzdiacich usporiadanie vlastníctva.
Iluzórne je aj urýchlenie procesu zrušením zákona č. 80/1998 Z.z., pretože pozemky, ktoré pred rokom 1989 patrili do vlastníctva štátu, okrem podielov spoločnej nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a pozemky s nezisteným vlastníkom nie sú podstatnou časou transformačného procesu. Podstatnú čas tvoria pozemky, kde vlastníctvo k pozemkom ostalo zachované, vracajú sa len užívacie práva a proces zabezpečuje organizácia, ktorá na nich hospodárila do roku 1991.
Akúkoľvek novelizáciu reštitučného zákona treba pripravi v súvislosti s ostatnými súvisiacimi právnymi predpismi.
V súčasnosti treba využi všetky legálne nástroje na urýchlenie transformácie, zabezpeči finančné prostriedky na vymeranie pozemkov, to platí pre pracovníkov ŠODL aj vlastníkov lesných pozemkov.