* VY SA PÝTATE, MY ODPOVEDÁME: Akú podobu bude ma zákon o pozemkových spoločenstvách?
Na otázky čitateľov odpovedá náš odborný spolupracovník Ing. Milan Fischer
Takúto otázku si kladie veľa vlastníkov podielov v spoločných nedeliteľných nehnuteľnostiach, po trojročnej príprave nového zákona o pozemkových spoločenstvách. Činnos týchto spoločenstiev bola po roku 1989 obnovená bez špeciálneho zákona, zohľadňujúceho zmenu spoločenských a sociálnych pomerov od ich zrušenia v roku 1958. Táto situácia si vynútila prijatie zákona č. 181/1995 Z.z. o pozemkových spoločenstvách, ktorý umožnil vznik a hospodársku činnos pozemkových spoločenstiev pøi rešpektovaní základného atribútu týchto útvarov, existencie spoločnej nedeliteľnej nehnuteľnosti ako základného predpokladu na naplnenie vlastníckych práv a sociálnych potrieb jej vlastníkov a verejných záujmov súvisiacich s racionálnym obhospodarovaním lesov a ich trvalo udržateľným využívaním.
V roku 2006 na základe plánu legislatívnych úloh Ministerstva pôdohospodárstva SR bolo rozhodnuté vykona novelizáciu tohoto zákona so zmenami, ktoré sa ukázali potrebné po viac než desaročnej platnosti. Práce na novelizácii tohoto zákona ukázali, že zmeny, ktoré treba vykona presahujú rámec novely, preto bolo rozhoduté vypracova nový zákon. Tento bol vypracovaný v roku 2007, pričom sa zároveň začalo pripomienkové konanie, ktoré bolo ukončené v roku 2008. V zásadných ustanoveniach bol dosiahnutý konsenzus medzi spracovateľom zákona, zástupcami vlastníkov lesov a ostatnými zainteresovanými stranami. Koncom roka 2008 bol zákon postúpený na rokovanie legislatívnej rady vlády SR a po schválení návrhu zákona bol postúpený do NR SR ako vládny návrh zákona.
V NR SR prebehlo 4. februára 2009 prvé čítanie zákona, zákon bol prerokovaný a schválený s pripomienkami vo výboroch NR SR a na májovej schôdzi NR SR bol predložený do pléna na druhé čítanie. V tomto štádiu minister pôdohospodárstva požiadal o odloženie hlasovania a rovnako to urobil aj na júnovej schôdzi s odôvodnením, že zákon je potrebné doplni o niektoré bližšie nešpecifikované technické detaily.
Minister pôdohospodárstva zvolal na 22. júna 2009 poradu, na ktorú boli pozvaní zástupcovania združení vlastníkov lesov (JUDr. Čiampor, Ing. Vanko). Na porade sa zúčastnil aj predseda HZDS-¼S, poslanec NR SR V. Mečiar. Informoval účastníkov porady o základných zmenách v zákone, ktorý chce predloži ako návrh skupiny poslancov, súčasne predstavil koncepciu zákona, v ktorom treba rieši:
- problém neznámych vlastníkov podielov v spoločných nehnuteľnostiach prechodom do vlastníctva štátu a následným predajom,
- zrušenie predkupného práva na podiely v spoločných nehnuteľnostiach,
- zabezpečenie dobrovoľnosti členstva podielnikov spoločnej nehnuteľnosti v spoločenstve, s právom zo spoločenstva kedykoľvek vystúpi,
- právo vlastníka podielu na vydelenie svojho podielu na majetku a jeho samostatné využívanie.
Na základe týchto téz ministerstvo pôdohospodárstva už vypracovalo znenie zákona o pozemkových spoločenstvách.
Organizácie zastupujúce záujmy vlastníkov neštátnych lesov na Slovensku zaujali k vypracovanému návrhu zákona jednoznačne odmietavé stanovisko z viacerých dôvodov, ktoré prezentovali na tlačovej konferencii 13. augusta 2009 v Bratislave.
Podľa stanoviska, návrh zákona je v rozpore s článkom 20 Ústavy SR, ktorý deklaruje, že vlastníctvo nemožno zneuži na újmu práv iných, alebo v rozpore so všeobecnými záujmami chránenými zákonom a nvrhované vynútené zbavenie predkupného práva spoluvlastníkov spoločnej nehnuteľnost považujú za tekéto zneužitie.
Návrh vyčleňuje zo systému ochrany spoluvlastníckych práv inštitútom predkupného práva iba spoločné nehnuteľnosti. Ostatné nehnuteľnosti vlastnené na základe spoluvlastníctva nie sú zo sústavy ochrany spoluvlastníckych práv vyčlenené, čo vyvoláva podozrenie, že táto zmena je navrhovaná iba na dosiahnutie vopred stanoveného účelu. Obdobne účelovo sa rieši aj záležitos usporiadania majetku tzv. neznámych vlastníkov, ktoré sa má vzahova len na spoločné nehnuteľnosti bez snahy o principiálne riešenie tohoto problému pre všetky nehnuteľnosti bez rozdielu.
Navrhované zmeny sú v rozpore so štátnou lesníckou politikou prijatou v Národnom lesníckom programe SR, zákone o lesoch, v ktorých sa presadzuje vytváranie podmienok na združovanie vlastníkov a nie drobenie súčasných jametkov navrhované v zákone nerešpektovaním nedeliteľnosti tohoto majetku pozostávajúcej z historicky danej povinnosti obhospodarova spoločné majetky na daný účel bez vyčleňovania jednotlivých podielov vlastníkov.
Pripravený vládny návrh zákona a ďalšie všeobecne záväzné predpisy spoľahlivo riešia narábanie so spoločnými nedeliteľnými nehnuteľnosami a rozdelenie spoločnej nehnuteľnosti pri pozemkových úpravách rieši aj zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov.
Prijatie poslaneckého návrhu zákona bez dostatočnej analýzy súčasného stavu odovzdaných spoločných nehnuteľností (vyše 3 000 subjektov o výmere približne 480 tisíc ha, s priemernou výmerou spoločenstva 150 ha!), bez riadneho odôvodnenia cieľov tohoto zákona a jednotlivých ustanovení zákona, zohľadnenia stavu evidencie právnych vzahov v katastroch nehnuteľnosti, rozsahu vykonaných pozemkových úprav, nevykonateľnosti niektorých ustanovení, by jednoznačne spôsobilo neistotu, chaos, právne strety v riadne obnovených spoločenstvách a ich postupnú likvidáciu. Priamo úmerné týmto negatívnym javoj by boli nedostatky v riadnom obhospodarovaní rozdrobeného majetku podľa zákona o lesoch, o ochrane prírody a krajiny, o poľovníctve a ďalších súvisiacich predpisov.
Treba len veri, že vážne pripomienky k poslaneckému návrhu zákona o pozemkových spoločenstvách, vypracované organizáciami zastupujúcimi vlatníkov podielov v spoločných nehnuteľnostiach, budú akceptované predkladateľom a ďalšími kompetentnými v legislatívnom procese a návrh zákona o pozemkových spoločenstvách nebude poslancami v takejto podobe predložený na riešenie NR SR.