Vy sa pýtate, my odpovedáme
Na otázky čitateľov odpovedá odborný spolupracovník redakcie Ing. Milan Fischer.
* Možno vypláca nájomné za lesné pozemky drevom?
Vlastníčka lesa z východného Slovenska sa podľa jej vyjadrenia nemôže dopracova k výsledku aby jej štátne lesy vyplácali nájomné drevom ako to robia poľnohospodári.
Ďalej neuvádza nič bližšie o ich lesnom majetku. V prvom rade či má vlastnícke a užívacie práva usporiadané podľa zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov, aký veľký je majetok, s akými lesnými porastami a ich vekovou štruktúrou a najmä či má s nájomcom – príslušným odštepným závodom štátnych lesov dohodnutý nájomný vzah, výšku nájomného a spôsob úhrady.
Nájomná zmluva sa vyhotoví podľa zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov.
Uvedený zákon, ktorý vychádza, ak neustanovuje inak z ustanovení § 663 až 684 Občianskeho zákonníka o nájme, neustanovuje, či odplata za prenajatú vec má by v peniazoch, dopestovaných produktoch alebo iným spôsobom, ktorý po dohode s nájomcom by mal by uvedený v zmluve o nájme.
V súvislosti s nájmom lesného pozemku treba upozorni na osobitný postup pri výpočte výšky nájomného - rozdiel od poľnohospodárskych pozemkov sú východiskom ukazovatele a úlohy vyplývajúce z lesného hospodárskeho plánu, to znamená, že výška nájmu je ovplyvnená výškou výnosov z lesných pozemkov za dohodnuté obdobie.
Usporiadanie spôsobu úhrady nájomného za lesné pozemky musí by zmluvne dohodnuté na odštepnom závode štátnych lesov, ktorý predmetný majetok spravuje.
* Ako si vysvetli niektoré ustanovenia v návrhu zákona o pozemkových spoločenstvách?
Člen pozemkového spoločenstva z Turca predložil niekoľko otázok k ustanoveniam navrhovaného zákona o pozemkových spoločenstvách. Prvá otázka sa vzahuje k zneniu § 9 ods. 3, či sa ním rozumie prenaja spoločenstvu podľa zákona č. 504/2003 Z.z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Navrhované znenie osobitne rieši možnos členov spoločenstva prenaja spoločnú nehnuteľnos s princípmi ustanovenia § 663 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého prenajímateľ nájomnou zmluvou prenecháva za odplatu nájomcovi vec, aby ju dočasne (v dohodnutej dobe) užíval alebo z nej bral. Prenajímateľ sa takto vzdáva oprávnenia vec užíva alebo bra z nej úžitky a ako kompenzáciu za postúpené riziko dostáva od nájomcu nájomné.
Podľa dôvodovej správy k návrhu § 9 ustanovuje sa možnos členov spoločenstva prenaja spoločnú nehnuteľnos spoločenstvu, ak spoločnú nehnuteľnos neprenájme tretej osobe. Zároveň sa ustanovuje domnienka, že spoločná nehnuteľnos bola spoločenstvu prenajatá, ak by tak členovia spoločenstva sami neurobili. Dôvodom je § 2 ods. 1 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov, podľa ktorého právo užíva pôdu majú okrem vlastníka aj iné osoby, avšak len na základe zmluvy uzavretej s vlastníkom alebo na základe zmluvy uzavretej s pozemkovým fondom, ak nie je zákonom ustanovené inak. Znamená to, že ak má spoločenstvo na spoločnej nehnuteľnosti vykonáva činnos podľa § 3, musí ma k spoločnej nehnuteľnosti právny vzah, na základe ktorého môže spoločnú nehnuteľnos užíva a obhospodarova.
Po nadobudnutí účinnosti zákona pozemkové spoločenstvo s právnou subjektivitou založené podľa zákona o pozemkových spoločenstvách, riadne konštituované a registrované nebude musie prispôsobova svoje právne pomery ustanoveniam nového zákona.
Pozemkové spoločenstvo s právnou subjektivitou umožňuje riadne obhospodarovanie majetku v nedeliteľnom podielovom spoluvlastníctve na lesných pozemkoch.
Zakladanie verejnej obchodnej spoločnosti alebo družstva podľa Obchodného zákonníka
(§ 76 a nasl. a § 221 a nasl.) len pri obhospodarovaní lesného majetku nie je účelné ani efektívne.
Záverom treba upozorni, že odpovede vychádzajú z navrhovaného znenia zákona o pozemkových spoločenstvách, ktorý je predložený na prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky.
* Čo priniesol nový výnos Ministerstva pôdohospodárstva SR z 21. januára 2009 č. 2357/2008 – 100 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva SR na všeobecne prospešné aktivity v pôdohospodárstve a pri rozvoji vidieka?
Podstatné zmeny sú v § 1 výnosu, dotáciu na podporu všeobecne prospešných aktivít v pôdohospodárstve a pri rozvoji vidieka z rozpočtovej kapitoly ministerstva nemožno poskytnú na výskum a vývoj, naopak, podľa § 1 písm. e) rozširuje sa možnos poskytnutia na rozvoj kvality života vo vidieckych sídlach: 1. výstavbu, technické zhodnotenie alebo opravu a údržbu budov a zariadení vo vlastníctve obce využívaných na všeobecne prospešné účely a aktivity vo voľnom čase, 2. výstavbu, technické zhodnotenie alebo opravu a údržbu verejných priestranstiev a parkov, 3. výstavby, technické zhodnotenie alebo opravu a údržbu miestnej infraštruktúry, 4. realizáciu protipovodňových opatrení na vodných tokoch v správe obce.
Avšak § 2 a § 3 výnosu sa podstatne nemení oproti predchádzajúcemu výnosu.
Podľa § 3 odst. 3) výnosu žiadosti o poskytnutie dotácie podľa § 1 sa predkladajú na základe výzvy ministerstva zverejnenej na jeho internetovej stránke.
Zrušuje sa výnos MP SR z 12. júla 2006 č. 2066/2006 – 100 v znení neskorších predpisov.
Výnos nadobudol účinnos 1. februára 2009.