Doterajší stav si žiadal zmeny
ROZHOVOR
s Ing. Jozefom DJUBEKOM, organizačným riaditeľom š.p. LESY SR
Štátny podnik Lesy SR prechádza od začiatku roka 2008 ďalšími zásadnými organizačnými zmenami. Týkajú sa generálneho riaditeľstva, ústredí odštepných závodov, aj lesníckej prevádzky. Na niektorých úrovniach znamenajú znižovanie stavu zamestnancov, na iných naopak kvantitatívne posilnenie pracovných pozícií. S organizačným riaditeľom š.p. LESY SR Ing. Jozefom DJUBEKOM sme sa rozprávali o téme, ktorá je spolu s pokračujúcou implementáciou nového informačného systému v podniku určite najdôležitejšou a najzaujímavejšou.
* Dobré gazdinky vedia, že schody sa začínajú zameta odvrchu. Aj prvé reakcie pracovníkov lesníckej prevádzky na ohlasované zmeny na úrovni lesných správ a odštepných závodov smerovali k tomu, ako sa organizačné zmeny dotknú generálneho riaditeľstva. Takže ako?
- Zmeny organizačnej štruktúry by nemali zmysel bez zmien na generálnom riaditeľstve. Tieto opatrenia sú určite nepríjemné, odchod približne 36 percent, to znamená 70 zamestnancov generálneho riaditeľstva je veľký rez, ale rez potrebný. Najviac zasiahne obchodný úsek, kde bola suplovaná práca obchodných úsekov odštepných závodov, ďalej odbor kontroly, odbor informačných technológií, ale aj ostatné úseky generálneho riaditeľstva. Vedenie pristúpilo k tomu, že tieto zmeny sa budú robi čo najcitlivejšie, teda etapovite.
Nová organizačná štruktúra GR je pripravená a vychádza z úloh koordinácie, metodického riadenia a vytvorenia priestoru pre strategické riadenie š.p. LESY SR, a nie z operatívnej činnosti. Prinesie zníženie administratívneho zaaženia GR, OZ aj lesných správ, ale aj zabezpečenie funkčného postupu – kariérneho rozvoja, od získania vedomostí na úrovni lesnej správy po funkčné zaradenie na GR, na základe etiky, kompetentnosti a výkonnosti. Okrem toho treba poveda, že od 1. februára 2008 sa odčlenia Stredisko Biomasa a Stredisko prevádzok drevárskej výroby. Vzniknú Odštepný závod lesnej biomasy a Odštepný závod drevárskej výroby.
* Ako vám pri príprave návrhu organizačných zmien na generálnom riaditeľstve pomohli výsledky personálneho auditu, ktorý prednedávnom zrealizovala nezávislá firma? Očakávali ste, že budú také, aké ste od dodávateľa tejto služby dostali, alebo vás niečím prekvapili?
- Určite, každý tak dôsledný a podrobný pohľad do vnútra firmy z vonku je nastavením skutočného zrkadla. Výsledky personálneho auditu nám ukázali množstvo informácií od administratívnej zaaženosti cez prelínanie kompetencií. Poukázali na ďalšie možnosti optimalizácie firmy pri plnení poslania lesov, čiže svojou podnikateľskou činnosou dosiahnu primeraný zisk, ale zároveň aj uspokojova verejnoprospešné záujmy, potreby a ochranu prírodného prostredia s cieľom trvalo udržateľného rozvoja lesa.
* Štátni lesníci prešli v uplynulých desaročiach viacerými organizačnými zmenami a veľmi si prajú aspoň niekoľkoročnú stabilitu. Nebolo možné iba do určitej miery modifikova dva roky platnú organizačnú štruktúru, v ktorej bolo najväčším problémom rozdelenie kompetencií medzi odborným lesným hospodárom a lesníkom a ich napåňanie v praxi?
- Nie, pretože súčasný stav a organizáciu štátneho podniku LESY SR bolo jednoznačne potrebné zmeni. V nedávnej minulosti prebehli zmeny, ktoré priniesli zlučovanie lesných správ bez dôkladnej analýzy situácie. To prinieslo problémy v celej šírke práce na lesných správach, odštepných závodoch i na generálnom riaditeľstve. Začnem vymenovaním slabých stránok štruktúry platnej v minulom roku. Objem práce, zavádzanie informačných technológií za pochodu, časté poruchy a preaženos serverov, zvýšený objem pracovných úloh v dôsledku kalamít, na ktorý nie je lesnícka prevádzka v súčasnej organizačnej štruktúre dostatočne pripravená, ďalej vedenie LHE a nový program, v ktorom sa zatiaľ nemôžeme spoľahnú na výstupy.
V tejto súvislosti treba spomenú aj tlak ochrany prírody pri presadzovaní vlastných záujmov na úkor ochrany lesa vyhlasovaním chránených vtáčích území a biotopov európskeho významu. Veľké problémy v lesníckej praxi spôsoboval plávajúci lesník, nevyjasnené kompetencie OLH, lesníkov, pričom OLH bol riadený správcami aj technikmi. Medzi kolegami neboli ujasnené zodpovednosti, OLH neboli odborne samostatní (výnimky LHP). Mohol by som pokračova ďalšími výhradami, ale svoj pohľad chcem upriami na budúcnos, aby sme chyby neopakovali.
* Je známe, že na projektovaní organizačným zmien pracoval tím odborníkov. O čo ste sa opierali v diskusiách a čo v nich bolo rozhodujúce?
- Vytvorili sme komisiu zo zástupcov Ministerstva pôdohospodárstva SR, Národného lesníckeho centra, Technickej univerzity vo Zvolene, generálneho riaditeľstva a odštepných závodov. Oslovili sme formou dotazníkov 63 vedúcich lesných správ, 260 odborných lesných hospodárov, 168 technikov lesných správ, 226 lesníkov a 34 kolegov na iných funkciách. Z ich názorov vyplynulo, že súčasná organizačná štruktúra nevyhovuje 64 percentám odborných lesných hospodárov, 70 percentám lesníkom, 63 percentám technikom. Súčasnú výmeru lesného obvodu 2 tisíc hektárov na jedného odborného lesného hospodára LESOV SR š.p. považuje za neprimeranú až 83 percent odborných lesných hospodárov, 84 percent lesníkov, 77 percent technikov a 67 percent správcov. Viac než 60 percent vonkajších pracovníkov nestíha vo svojej pracovnej dobe vykonáva svoju prácu na požadovanej úrovni. Na základe aj týchto informácií bola pripravená analýza kritérií navrhovania jednotlivých lesníckych obvodov a lesných správ.
* Aké kritériá navrhovania lesných obvodov a lesných správ ste stanovili?
- Pre optimálne vytvorenie lesných správ sme určili nasledovné kritéria: ucelenos z gravitačného hľadiska, porastová výmera v rozmedzí 1800 – 6 tisíc hektárov, ucelenos majetku štátu, objem výroby na porastovej jednotke z decenálneho predpisu, konfigurácia terénu (nadmorská výška, sklon, atď.), hustota lesnej dopravnej siete (bežné metre na hektár), porastová výmera, pomer porastovej a katastrálnej výmery a pomer štátnej k celkovej porastovej výmere.
Po prisúdení váhy jednotlivých kritérií a údajov z lesných správ nám vyšla vyaženos pracovníkov jednotlivých lesných správ. Napríklad pri posudzovaní objemu výroby cez porastovú jednotku sme posúdili všetky druhy výkonu (to znamená ažbu dreva – prebierky –50 rokov, plus 50 rokov, ostatnú ažbu, približovanie, manipuláciu, výkup dreva, obnovu lesa, čistenie plôch po ažbe, ošetrovanie a ochranu mladých lesných porastov, plecie ruby, prerezávky, hnojenie, vyvetvovanie, poľovníctvo, atď. Na základe zložitosti zabezpečovania týchto výkonov sme určili jednotlivé lesné správy do pásiem náročnosti. Podľa pásiem sme určili personálne obsadenie lesnej správy a stabilnú veľkos obvodov.
Pre náročnos v rozmedzí od 1 až 2,9 obsadenie 1 vedúci plus 1 technik, výmera lesného obvodu 900 až 1200 ha; v rozmedzí od 3 až 4,9 1 vedúci plus 2 technici, výmera lesného obvodu 700 až 1000 ha; v rozmedzí náročnosti od 5 až 6, 1 vedúci plus 3 technici, výmera lesného obvodu 500 až 800 ha. Po pripomienkach jednotlivých odštepných závodov o svojich špecifikách, okrem týchto kritérií každý odštepný závod predložil svoje špecifiká, ktoré sme doladili pri jednotlivom počte pracovníkov na konkrétnej lesnej správy príslušného odštepného závodu.
* Nemuseli ste korigova po spätnej väzbe od vedení odštepných závodov váhy jednotlivých kritérií?
- Na každom odštepnom závode sme po pripomienkach o ich špecifikách prehodnotili dané špecifikum: ochrana lesa – kalamitné OZ, poľovníctvo – OZ, ktoré prevádzkujú obory, bažantnice, OZ, ktoré sa vyjadrujú napríklad ku stanoviskám stavebných, pozemkových, katastrálnych úradov v 230 katastrálnych územiach. U všetkých OZ sme sa dopracovali k dohode o počte zamestnancov jednotlivých odštepných závodov.
* Čo chce vedenie podniku dosiahnu organizačnými zmenami v lesníckej prevádzke?
- Základnou filozofiou organizačných zmien je jednoznačne posilnenie vonkajšej prevádzky. Doteraz mali odštepné závody v organizačnej štruktúre 113 lesných správ, po 1. januári 2008 je 170 lesný správ. Počet lesných obvodov sa zvýšil z doterajších 500 na 1102. Počet zamestnancov na lesných správach sa takisto zvýšil z 1532 pracovníkov na 1602 pracovníkov.
Variant, ktorý sme navrhli, zabezpečí podľa nášho názoru líniové riadenie a priamy prenos informácií, priamu zodpovednos za plnenie konkrétnych povinností, prítomnos jedného hospodára na zverenom území, z hľadiska objemu úloh časovo zvládnuteľné územie, operatívnos v rozhodovaní a dobrú organizovanos, prehľad lesníkov a odborných lesných hospodárov o obhospodarovanom území, možnos odborného rastu lesníkov, účinnej kontroly plnenia stanovených úloh a stabilnos lesníckeho personálu.
* V prípade niektorých odštepných závodov výrazným zvýšením počtu lesných správ a lesných obvodov vraj dôjde iba k miernemu zvýšeniu počtu pracovníkov. Tým, že sa zvýšil počet lesných správ a lesných obvodov, a zároveň došlo k zníženiu personálneho obsadenia lesných správ, pribudnú v teréne niekde iba dvaja – traja lesníci. Bude to stači?
- Áno, lebo celá koncepcia je postavená na inom princípe – princípe priamej zodpovednosti lesníka za svojich 500 až 800 hektárov lesa, za komplexnú starostlivos v ochrane lesa, pestovaní, ako aj v ažbovej činnosti.
* Dostali zástupcovia odštepných závodov možnos vyjadri sa k tomuto modelu organizačného usporiadania lesníckej prevádzky?
- Po finalizácii komplexne pripraveného materiálu pre jednotlivé lesné správy za jednotlivé odštepné závody sme v prítomnosti vedenia každého odštepného závodu odkonzultovali počet jednotlivých lesných správ a počet pracovníkov na nich, ako aj počtu lesných obvodov.
* Stanovilo vedenie podniku aj nejaké konkrétne podmienky pre obsadzovanie jednotlivých pozícií?
- Požiadavky na vzdelanie sú jasne určené. Vedúci lesných správ musia ma vysokoškolské vzdelanie II. stupňa lesníckeho zamerania a skúšku OLH. Technici lesných správ musia ma absolvované skúšky OLH. Lesníci so skúškou OLH budú za svoje akreditované vzdelanie mesačne odmeňovaní.
* Organizačné zmeny sa týkajú aj ústredí odštepných závodov. Ako?
- Pri požiadavkách na štruktúru modernej firmy, ktorá by mala dosahova požadovanú produktivitu, by otvorená neustálemu znižovaniu výrobných nákladov, inovačná, včas reagujúca na nové podmienky a schopná zabezpeči kvalitu sme na úrovni ústredia odštepných závodov pristúpili k redukcií počtu pracovných miest zo súčasného stavu 730 zamestnancov na 609 zamestnancov v novej štruktúre. Ponechali sme síce štyri úseky riadenia, ale jednotlivým vedúcim úsekov sme kumulovali najdôležitejšiu úlohu z jeho úseku, pretože niekedy som mal pocit, že na odštepných závodoch sú štyria a nie jeden riaditeľ. Vytvorený bol úsek riaditeľa, úsek vedúceho výroby, ochrany a ekológie, úsek ekonomiky a plánovania a úsek vedúceho obchodu a koordinátora dodávok. Vychádzali sme z princípu vyššej odmeny za vyššiu zodpovednos. Obmedzili sme počet zamestnancov ústredia OZ podľa kritérií stanovených pri lesnej správe. Akceptovali sme špecifika každého odštepného závodu a po prerokovaní s riaditeľmi OZ, títo súhlasili s navrhovaním počtom zamestnancov, čo aj písomne potvrdili.
* Pôvodne vraj pracovná skupina, ktorá navrhovala nové organizačné usporiadanie ústredí odštepných závodov, zvažovala a odporúčala zníženie počtu úsekov zrušením úseku obchodu a logistiky. Tieto úseky však ostali. Prečo?
- Návrh alternatívnych riešení vychádzal zo znalosti úloh jednotlivých zložiek súčasnej organizačnej štruktúry a zodpovednosti úseku obchodu a logistiky za riadenie sortimentácie, kategorizácie dreva, za lokalizáciu a analýzu zdrojov dreva, zabezpečovanie solventných zákazníkov a zabezpečovania fakturácie. Vedenie š.p. LESY SR a aj nezávislý audit došiel k záveru o potrebe ponechania úseku obchodu a logistiky s obmedzeným počtom zamestnancov.
* Podľa slov niektorých kolegov na odštepných závodoch môže dôjs po znížení stavu pracovníkov ústredí a kumuláciou niektorých funkcií k nahromadeniu nezvládnuteľného objemu úloh pre niektoré pracovné pozície. Osobitne citlivo vnímajú, že kumuláciou funkcií dochádza k oslabeniu úsekov lesníckej výroby. Aká je vaša reakcia na tieto obavy a pripomienky?
- Na úseku lesníckej výroby bol len minimálny zásah a to pridaním konkrétnej zodpovednosti typovej funkcie vedúcemu lesníckej výroby za zodpovedajúcu odmenu podľa objemu náročnosti danej typovej funkcie konkrétneho odštepného závodu. V pôvodnej štruktúre bolo na úseku lesníckej výroby odštepného závodu 207 zamestnancov, v súčasnosti ich zostane 159.
LESY SR dosahujú hodnotu približne 183 hektárov na jedného zamestnanca, kým priemer vo všetkých členských organizáciách EUSTAFOR je 780 hektárov. Napríklad Lesy Českej republiky dosahujú hodnotu 380 hektárov na jedného zamestnanca.
* Máte k dispozícii prepočet dopadov takto uskutočnených zmien na ekonomiku štátneho podniku?
- Porovnanie súčasného stavu so stavom po organizačných zmenách na odštepných závodoch a náraste tarifných miezd o 3 percentá v roku 2008 je také, že na lesných správach pri náraste technicko-hospodárskych zamestnancov o 70 zamestnancov, ročnom tarifnom náraste vo výške troch percent a prémiách vo výške 26 percent budú predstavova odvody a tvorba sociálneho fondu vo finančnom vyjadrení nárast o 20 635 000 korún. Na ústrediach odštepných závodov naopak klesne počet spomínaných zamestnancov o 115 a pri tarifnom náraste o 3 percentá ušetríme na prémiách, odvodoch a tvorbe sociálneho fondu 36 560 000 korún. Avšak na záver je treba poveda jedno: dosiahnutie cieľa – posilnenie lesníckej prevádzky a obhospodarovanie lesov trvalo udržateľným spôsobom - bude závisie od všetkých pracovníkov štátneho podniku. Záleža bude na každom z nich!
Pripravili: Jozef Marko, Peter Gogola