Ako sa hospodári v lesoch Prešovského kraja?
Rozhovor s prednostom Krajského lesného úradu v Prešove
Ing. Pavlom MADZINOM
Lesníci a ochrancovia prírody majú rovnaký cieľ
V štátnej správe lesného hospodárstva pracuje od roku 1995. Na oblastnom a neskôr krajskom lesnom úrade zastával pozície referenta i vedúceho oddelenia lesného hospodárstva a poľovníctva. Ešte predtým si na dva roky odskúšal prácu taxátora a tieto skúsenosti mu v súčasnosti pomáhajú v procese schvaľovania lesných hospodárskych plánov. V štátnych lesoch pôsobil ako technik lesnej správy i dopravno-mechanizačného strediska. Má teda za sebou bohaté skúsenosti z lesníckej prevádzky. Prednostnom Krajského lesného úradu v Prešove je Ing. Pavol MADZIN od marca tohto roka. Ako hovorí na úvod nášho stretnutia, na novom mieste ho zatiaľ nič osobitne neprekvapilo. Spočiatku sa však musel vyrovna s tým, s čím sa po zmenách v štátnej správe stretávajú azda všetci noví vedúci pracovníci. Notorickí sažovatelia skúšajú pôsobi na nového prednostu, aby uhol z nastúpenej cesty. Neuhol. Zdôrazňuje, že od začiatku drží doterajšiu líniu. Pýtam sa ho, čo znamená v praxi drža líniu?
V prvom rade to znamená pohybova sa neustále v zákonných medziach. To je samozrejmos. Máme určitú predstavu o tom, ako má vyzera výkon štátnej správy na úseku lesného hospodárstva a poľovníctva a tej sa snažíme drža, či sa to týka kontrolných akcií, styku s verejnosou a obhospodarovateľmi lesa, prenášania informácii o právach a povinnostiach, oboznamovania s novými právnymi predpismi a ďalších aktivít.
o Spomenuli ste oboznamovanie s právnymi predpismi, ktoré je súčasou poradenskej činnosti. Venujete jej podľa vášho názoru dostatočnú pozornos? Ako ju využívajú obhospodarovatelia lesa?
- Našou snahou je zareagova na každú právnu úpravu čo najpružnejšie. Pri každej zmene legislatívy máme zaužívaný systém stretnutí s vlastníkmi, obhospodarovateľmi lesa a odbornými lesnými hospodármi. Nové právne predpisy im vysvetlíme, porovnaním s doteraz platnými osobitne upozorníme na zmeny a na to, čo prinesú do praxe. Kladieme dôraz na nové pravidlá ich styku so štátnou správou a na to, čo sú povinní dodržiava. V týchto aktivitách chceme ďalej pokračova aj vzhľadom na pozitívny ohlas zo strany tých, ktorí ich využívajú.
o Venujete sa aj informovanosti vlastníkov a obhospodarovateľov lesa o možnostiach čerpania finančných prostriedkov formou dotácií zo štátneho rozpočtu alebo eurofondov?
- Áno, získavame informácie o poskytovaní týchto zdrojov a sprostredkovávame kontakty na kompetentných odborníkov. Aj v tomto roku máme rozbehnuté viaceré akcie v spolupráci s Národným lesníckym centrom, zamerané práve na túto oblas.
o O aké akcie ide?
- Ide o stretnutia, ktoré robí Národné lesnícke centrum s vlastníkmi a obhospodarovateľmi lesov. Poskytuje im na nich všetky potrebné informácie o projektoch, ktoré sa môžu uchádza o financie z týchto zdrojov. My zabezpečujeme súčinnos v poskytovaní kontaktov, našich odborníkov, v technickom zabezpečení akcií a podobne.
o Spomenuli ste legislatívne zmeny. Teraz sú aktuálne diskusie okolo novely zákona o lesoch. Názory na predloženú novelu sa rôznia, niektoré hlasy volajú po predložení zgruntu novej základnej právnej normy v lesnom hospodárstve. Novele mnohí vyčítajú absenciu riešenia problémov ako je vyplácanie náhrad za obmedzenie hospodárenia v lesoch, či finančné kompenzácie pre vlastníkov a obhospodarovateľov lesa vo vzahu k prevádzkovaniu líniových stavieb na lesných pozemkoch. Aké názory zaznamenávate vy v procese vysvetľovania novely zákona o lesoch?
- Sme v štádiu, v ktorom ustanovenia zákona o lesoch dostávajú vlastníci a obhospodarovatelia lesov takpovediac do krvi. Je zrejmé, že sa v ňom vyskytujú určité nedostatky, ktoré bude potrebné časom odstráni. Priznám sa však, že som trochu skeptický čo sa týka noviel, mám na mysli ich vzah k vlastníkom a obhospodarovateľom lesa, pretože podľa môjho názoru nevyriešia všetky problémy, ktoré platný zákon priniesol. Hlavný nedostatok vidím v nedostatočnom poskytovaní prostriedkov - či už zo štátneho rozpočtu alebo z eurofondov - hlavne nevýnosovým subjektom a lesníckym subjektom postihovaným imisiami. K nim by mala smerova pomoc a podpora štátu práve prostredníctvom zákona o lesoch.
o Ak by ste mali zhrnú vaše skúsenosti so štátnymi a neštátnymi lesníckymi subjektmi, ktoré prednosti a ktoré nedostatky sú najvypuklejšie v týchto dvoch skupinách vlastníkov a obhospodarovateľov lesov?
- Čo sa týka štátnych lesov, myslím si, že v nich je disciplína aj vďaka vnútornej kontrole na dobrej úrovni. Jednoducho, nezaznamenali sme v nich vypuklý problém, ktorý by súvisel s nedodržiavaním zákona. Skôr chcem hovori a apelova na neštátny sektor. Ak v ňom pôsobia drobní, samostatne hospodáriaci vlastníci so vzahom k lesu, môžem hovori o tom, že tam je to hospodárenie viac-menej v poriadku. Isté problémy im spôsobuje zabezpečenie odborného obhospodarovania lesov a myslím si, že tu by mal štát prísnejšie trva na tom, aby aj v súkromných lesoch boli za hospodárenie zodpovední odborne zdatní lesníci s príslušnými skúškami a aby mala štátna správa právo delegova do týchto pozícií ľudí spåňajúcich požadované kritériá. Mnohým problémom a nezákonným postupom, končiacim sankciami, by sme tak mohli predís.
o Mala by štátna správa dostatok vhodných kandidátov na tieto posty, aby ich obsadila vo všetkých neštátnych lesníckych subjektoch, v ktorých dnes chýbajú?
- Myslím, že áno, pretože na trhu je dostatok odborných lesných hospodárov. Záleží od nástroja zvoleného štátom. Či by uskutočnil toto opatrenie cez odbornú organizáciu alebo ich priamym zamestnávaním.
o Neštátni lesníci sa zvyknú posažova na príliš podrobný obsah LHP a na povinnos spracováva ho aj pre malé lesnícke subjekty. Čo poviete na tieto výhrady?
- V súčasnosti na základe zákona o lesoch vykonávame verejné obstarávanie na vyhotovovanie LHP a v tomto procese tak trochu narážame na zákon o verejnom obstarávaní. Dochádza k predlžovaniu konaní a vznikajú určité zdržania, ktoré zneisujú súkromne hospodáriacich lesníkov. Som však presvedčený, že tieto nedostatky budú postupne eliminované. V kompetencii nášho úradu týmto problémom predchádzame tak, že máme zaškolených na túto problematiku dvoch pracovníkov, ktorí navyše efektívne komunikujú s Úradom pre verejné obstarávanie.
Čo sa týka tvorby, obsahu a rozsahu LHP som presvedčený o tom, že sú na veľmi dobrej úrovni a že máme v rukách nástroj, ktorý nám umožňuje pochopi procesy, ktoré sa dejú v lese a lepšie využíva ich potenciál.
o V štátnom lesníckom sektore sme svedkami toho, že čoraz väčší dôraz je kladený na prírode blízke spôsoby obhospodarovania lesa. Vnímajú to podľa vás aj neštátni lesníci tak, že jemnejšími postupmi lepšie zhodnocujú svoj majetok možno nie pre seba, ale pre nasledujúce generácie určite?
- Pri schvaľovaní lesných hospodárskych plánov skutočne zaznamenávame a podporujeme presadzovanie týchto trendov i prostredníctvom modelov hospodárenia. V prípade konkrétnych neštátnych lesníckych subjektov záleží veľa od toho, či sú ich predsedami alebo členmi výborov ľudia znalí lesníckej problematiky, respektíve či zamestnávajú odborne zdatných hospodárov, ktorí nové trendy dokážu presadi a obháji. Mám pocit, že aj v neštátnych lesníckych subjektoch sami prichádzajú na to, že prírode blízke spôsoby obhospodarovania lesa im prinášajú vyšší finančný efekt z hospodárenia.
o Domnievate sa, že už aj v neštátnom lesníckom sektore tento prístup prevažuje?
- Jednoznačne áno.
o Mohutne medializovaný spor o spracovanie kalamitného dreva v Tichej a Kôprovej doline je iba špičkou ľadovca nedorozumení medzi lesníkmi a ochrancami prírody, ktoré sú generované už v platnej a v niektorých ustanoveniach antagonistickej či nejednoznačnej legislatíve. Ako vnímate tento problém? Ako vychádzate s ochrancami prírody vo sfére pôsobnosti úradu?
- V procese schvaľovania LHP prichádzame do kontaktu nielen s vlastníkmi a obhospodarovateľmi lesov, ale aj s ochrancami prírody. Naša komunikácia s úradmi životného prostredia a orgánmi štátnej ochrany prírody je podľa môjho názoru na tejto úrovni dobrá. Dokážeme sa na spôsobe obhospodarovania lesov dohodnú. Samozrejme po prijatí určitých kompromisov a vzájomných ústupkov.
o Dokážete sa dohodnú aj so zástupcami mimovládnych organizácií, aj takých agilných ako je Lesoochranárske zoskupenie VLK?
- Vieme s nimi komunikova a nevnímame to ako nejaký problém. Zastávam však názor, že o spôsobe hospodárenia v lesoch v náväznosti na ochranu životného prostredia by mali rokova na jednej i druhej strane odborníci. Som presvedčený, že obom stranám ide o ten istý cieľ – zabezpeči stabilitu ekosystémov a zveľadenie lesov aj pre nasledujúce generácie. Preto by sme mali by schopní nájs spoločnú cestu, ako tento cieľ dosiahnu. Tým nechcem poveda, že z tohto procesu by sme mali vylúči ľudí z mimovládiek i keď mám pocit, že viac ako názor celej spoločnosti presadzujú iba úzke skupinové záujmy.
Jozef MARKO