Rozširujú sa možnosti pozemkových úprav
Vy sa pýtate, my odpovedáme
Na otázky čitateľov odpovedá odborný spolupracovník redakcie Ing. Milan Fischer
* Aký cieľ sleduje návrh zákona, ktorým sa mení a dopåňa zákon o pozemkových úpravách a ďalšie zákony?
- Návrh noviel zákonov v oblasti pozemkového práva má podľa dôvodovej správy rieši širokú škálu problémov, ktoré pri aplikácii platných právnych predpisov vznikli. Treba využi túto príležitos na odstránenie problémov najmä v ustanoveniach zákona týkajúcich sa pozemkových úprav na lesných pozemkoch a v spravovaní lesných pozemkov Slovenským pozemkovým fondom aj s využitím námetov na novelizáciu zákona o pozemkových spoločenstvách.
Novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov sa rozširujú dôvody pozemkových úprav na základe opatrení prijatých vládou SR v dôsledku živelných pohrôm. Návrh zákona dáva možnos budova opatrenia, ktoré zamedzia ďalším škodám pôsobením opakovanej pohromy a odstránenie jej následkov. Súčasou uvedeného opatrenia je zároveň usporiadanie vlastníctva k dotknutým pozemkom, na ktorých budú potrebné opatrenia vybudované a finančné zabezpečenie ich výstavby.
Návrh súčasne rieši usporiadanie a zosúladenie skutočného druhu pozemku v teréne s jeho evidenciou v katastri nehnuteľností v priamej časovej následnosti po zistení nesúladu druhu pozemku v teréne, komisiou zriadenou obvodným pozemkovým úradom. Bezprostredne po zistení nesúladu a spracovaní technických podkladov na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri nehnuteľností, obvodný pozemkový úrad alebo obvodný lesný úrad vydá rozhodnutie o zmene druhu pozemku. Navrhuje sa, aby sa na konanie a rozhodnutie o takejto zmene druhu pozemku nevzahoval všeobecný predpis o správnom konaní z dôvodu, že ide o zistený, skutočný stav a druh pozemku v teréne a v podstate ide o riešenie situácie, keď si vlastník, prípadne obhospodarovateľ poľnohospodárskej pôdy neplnil povinnosti vyplývajúce z ustanovení zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy.
Ďalšia podstatná zmena sa dotýka zjednodušených a zrýchlených postupov, ktoré umožňovali dočasné riešenie vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom na čas do schválenia pozemkových úprav.
Novelou zákona sa ruší zjednodušený a zrýchlený postup podľa § 15 a postupom uvedeným v § 42 i sa upravuje prechodné obdobie ako aj postup riešenia už existujúcich užívacích vzahov k pozemkom dosiaľ vyčlenených do bezplatného náhradného užívania.
Riešenie užívacích pomerov v prípade neuzatvorenia nájomného vzahu sa bude riadi vzájomnou dohodou medzi vlastníkom a užívateľom podľa novej úpravy zákona č. 504/2003 Z: z., ktorá je súčasou predkladaného návrhu zákona.
V novele sa ďalej rieši vydávanie oprávnení na projektovanie pozemkových úprav, ktoré bolo od roku 1992 upravené vyhláškou č. 155/1992 Zb. Potreba aktualizácie vyplynula z požiadavky na zvýšenie odbornosti zhotoviteľov projektovej dokumentácie súvisiacej s pozemkovými úpravami a so zavedením povinnosti v päročných lehotách obnovova platnos osvedčení novými skúškami, ktoré overujú odbornú úroveň zhotoviteľov vo vzahu k zmenám a k vývoju procesov spojených s pozemkovými úpravami.
Úpravy menšieho rozsahu sa dotýkajú evidovania zmien druhu pozemkov v katastri nehnuteľností pred začatím konania o pozemkových úpravách, vlastníctva pozemkov a objektov, kde správa bude prenechaná špecializovaným organizáciám, na ktoré štát preniesol zo zákona výkon práva a správy, ktoré by podľa platného stavu mali prejs do vlastníctva obce. Predkladaný návrh zákona rieši aj ďalšie zmeny v predpisoch súvisiacich s pozemkovým právom.
Návrh novely tzv. reštitučných zákonov, to znamená zákona č. 229/1991 Zb. a zákona č. 503/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov urýchľuje ponuku a vydávanie náhrad, ak sa pôvodné pozemky nedajú vyda, prípadne vráti ich vlastníctvo. Náhradu pozemkami môže oprávnená osoba odmietnu len dva razy, potom nárok na náhradu pozemkom zaniká a oprávnenej osobe sa poskytne náhrada v peniazoch. Ďalšou zmenou je zásada, že náhradný pozemok možno požadova len vtedy, ak pôvodný pozemok mal výmeru nad 400 m2 . Ako náhradný pozemok bude môc by použitý taký pozemok, ktorý nie je možné pre zákonné prekážky vyda či navráti jeho vlastníctvo, čo sa v súčasnosti bežne vyskytuje.
Novelou zákona č. 504/2003 Z: Z: budú postupy podľa zrušeného ustanovenia § 15 zákona č. 330 1991 Zb., riešené zákonom o nájme. Nová úprava zákona o č. 5004/2003 Z. z. ďalej splnomocňuje pozemkový fond, na základe poverenia vlastníkom, na uzatvorenie nájomného vzahu, na zastupovanie v procese prenájmu aj na vymáhanie platenia nájmu
Návrhom novely zákona č. 145/1995 Z. z.. o správnych poplatkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa oslobodenie úkonov vykonávaných podľa zákona č. 330/1991 Zb. z dôvodov jednoznačnosti premieta aj do zákona o správnych poplatkoch.
* Zaujala nás informácia o rokovaní predstaviteľov vlastníkov neštátnych lesov na ministerstve životného prostredia. Čo bolo predmetom tohto stretnutia?
- Na základe požiadavky Rady združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska sa uskutočnilo rokovanie so štátnym tajomníkom Ministerstva životného prostredia SR Ing. Jaroslavom Jadušom, na ktorom predstavitelia rady - reprezentatívneho združenia vlastníkov neštátnych lesov na Slovensku predniesli stanoviská k problémom, ktoré dlhodobo nepriaznivo ovplyvňujú vzahy vlastníkov lesov s predstaviteľmi štátnych orgánov ochrany prírody a nevládnych ochranárskych organizácií. Vyslovili zásadné požiadavky smerujúce k zrovnoprávneniu postavenia vlastníkov lesov pri praktickom zabezpečovaní ochrany prírody a zlepšeniu stavu vo výkone ochrany prírody a krajiny.
Požiadavky obsahujú v prvom rade zabezpečenie rozpracovania a realizácie programového vyhlásenia vlády zosúladením zákona o ochrane prírody a krajiny a zákona o lesoch tak, aby konania podľa nich nenarážali na protichodné bariéry a vylučovali zákonný postup pri hospodárení v lesoch; uskutočňovanie postupu podľa uznesenia vlády SR č. 471/2006 o dohodách s vlastníkmi pozemkov pri vyhlasovaní chránených území a prijatie zákonných, technických a finančných opatrení na úhradu majetkovej ujmy z titulu ochrany prírody a krajiny na základe dvojstranných zmluvných vzahov.
Ako druhé sú požiadavky na prehodnotenie koncepcie ochrany prírody a krajiny s cieľom prehodnoti sústavu chránených území nezávislou vedeckou inštitúciou, vykona analýzu vplyvov súčasnej sústavy chránených území na verejné financie tak, aby vláda mohla prija zásadné rozhodnutie smerujúce k zosúladeniu ich rozsahu s možnosami štátu uhrádza ujmu za obmedzenie hospodárenia na chránených pozemkoch.
Treou oblasou požiadaviek je vytvori partnerský vzah štátnych orgánov ochrany prírody a krajiny s vlastníkmi a obhospodarovateľmi lesných pozemkov založený na vzájomnom rešpektovaní a vytváraní podmienok na zvyšovanie záujmu prijíma opatrenia na ochranu prírody. Na realizáciu programov starostlivosti na územiach Natura 2000 zabezpeči zdroje z operačného programu Životné prostredie pre vlastníkov lesov. Rešpektova Radu združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska ako zástupcu vlastníkov neštátnych lesov pri pripomienkových konaniach k právnym predpisom pripravovaných na ministerstve životného prostredia a na tento účel uzavrie zmluvu o vzájomnej spolupráci pri napåňaní cieľov ochrany prírody a krajiny.