Aké sú hlavné priority?
Aké sú koncepčné a legislatívne zámery v manažmente lesných zdrojov a v problematike ochrany prírody a krajiny?
Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky deklaruje riešenie opatrení legislatívneho a koncepčného charakteru viažucich sa k problematike lesného hospodárstva. Jednou z úloh legislatívneho charakteru je novelizácia zákona o lesoch, ktorý bol 22. júla 2005 uverejnený v zbierke zákonov, čiastke 138 pod číslom 326 a nadobudol účinnos 1. septembra 2005.
***
Hlavným dôvodom novelizácia zákona o lesoch je skutočnos, že niektoré ustanovenia zákona nie sú dostatočne doriešené a pri ich uplatňovaní v praxi spôsobujú viaceré problémy. Taktiež v rámci schvaľovacieho procesu došlo v návrhu k niektorým zmenám, ktoré neumožňujú zabezpeči odborné hospodárenie v lesoch v súlade princípmi trvalo udržateľného rozvoja, prípadne nedostatočne zohľadňujú súčasný stav v majetkovoprávnom usporiadaní lesných pozemkov a zároveň nezohľadnili negatívne dopady ich prijatia na štátny rozpočet. V súčasnej dobe pripravovaná novela zákona o lesoch sa zameriava na odstránenie týchto nedostatkov a po procesnej stránke sa vypracúva za spolupráce štátnej správy lesného hospodárstva, zástupcov vedeckej obce, neštátneho lesníckeho sektoru, zástupcov najväčšieho správcu lesného majetku, ako aj nominovaného zástupcu štátnej ochrany prírody.
Novela zákona o lesoch sa pripravuje v nadväznosti na poznatky z jeho aplikácie, spresňuje niektoré pojmy a postupy pri uplatňovaní ustanovení zákona a odstraňuje nejasnosti pri jeho aplikácii v praxi. Okrem iných skutočností sa zameriava na uplatnenie rúbaňového hospodárskeho spôsobu, ktorý sa uskutočňuje ažbou s jednorazovým vyažením obnovovaného lesného porastu alebo jeho časti, v prísne určených prípadoch, kedy obnovu lesa nie je možné z hľadiska prírodných podmienok dosiahnu ostatnými hospodárskymi spôsobmi uvedenými v zákone o lesoch a prirodzená obnova vysokého lesa v týchto prípadoch nie je možná. Naviac použitie iného hospodárskeho spôsobu by v daných prírodných podmienkach bolo pre vlastníkov a obhospodarovateľov lesov ekonomicky neúnosné.
Systém výberu vyhotovovateľa LHP
Novela zákona predpokladá odstránenie deformácií pri zabezpečení odborného hospodárenia v lesoch vlastníkov lesa malej výmery a presnejšiu úpravu podmienok výkonu odbornej správy lesov. Samostatnou oblasou, ktorej sa venuje pozornos, je systém výberu vyhotovovateľa lesného hospodárskeho plánu a s tým súvisiacich činností. Predpokladá sa, že navrhovaná úprava príslušných ustanovení zákona vlastníkovi, správcovi a obhospodarovateľovi lesa umožní samostatne sa rozhodnú o tom, kto bude vyhotovovateľom lesného hospodárskeho plánu pre príslušný lesný celok. S cieľom zjednotenia podmienok na vyhotovovanie plánu a teda aj efektívnejšieho a hospodárnejšieho zabezpečovania nielen samotného obstarávania, ale aj vyhotovovania plánov sa vytvára priestor uloži ministerstvu zabezpečovanie verejného obstarávanie na vyhotovenie plánu. Otvorenou a často diskutovanou je aj otázka touto činnosou v prípade potreby poveri príslušný orgán štátnej správy lesného hospodárstva alebo právnickú osobu zriadenú ministerstvom.
V súvislosti so splynutím príspevkových organizácií lesného hospodárstva, Lesníckeho výskumného ústavu Zvolen, Lesoprojektu Zvolen a Ústavu pre výchovu a vzdelávanie pracovníkov lesného a vodného hospodárstva SR Zvolen, do Národného lesníckeho centra so sídlom vo Zvolene, je potrebné platné právne predpisy upravujúce doterajšiu činnos a povinnosti zanikajúcich organizácií zmeni.
Tento výpočet zámeru novelizácie ustanovení zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch nie je taxatívnym výpočtom predpokladaných úprav ustanovení zákona.
Zosúladenie zákona o lesoch a zákona o ochrane prírody a krajiny
Z hľadiska zabezpečenia uplatňovania princípov trvalo udržateľného obhospodarovania lesov na Slovensku je nevyhnutné pristúpi aj k úprave niektorých ustanovení zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajina v znení neskorších predpisov, čo sa premieta aj do Programového vyhlásenia Vlády Slovenskej republiky. I napriek skutočnosti, že kompetentným orgánom štátnej správy je v tomto prípade Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, je úlohou Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky iniciatívne vstupova do legislatívneho procesu v súvislosti s novelizáciou zákona o ochrane prírody a krajiny, berúc do úvahy aj uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 471/2006 ku Koncepcii ochrany prírody a krajiny. S cieľom zosúladenie zákona o ochrane prírody a krajiny a zákona o lesoch, vrátane ich zosúladenia so smernicami EÚ o biotopoch a vtákoch a ďalšími právnymi predpismi, je potrebné predovšetkým dorieši problematiku zodpovednosti za ochranu lesa v prípade, ak ju z dôvodov obmedzení nemôže zabezpeči obhospodarovateľ lesa; vydávania súhlasov, respektíve výnimiek na činnosti vykonávané v súlade s LHP, ak sa k týmto činnostiam už záväzne vyjadroval orgán ochrany prírody a krajiny; systému územnej ochrany – jeho prehodnotenie, jednoznačného určenia a odstránenia vzájomných prekryvov chránených území tak, aby boli zrejmé podmienky a spôsob ochrany daného územia vo väzbe na možnú hospodársku činnos a udeľovanie súhlasov, respektíve výnimiek na jej vykonávanie; stanovovania obmedzení (zakázaných činností) pre jednotlivé stupne ochrany, tieto rieši nie paušálne (zákonom) pre všetky chránené územia s rovnakým stupňom ochrany, ale ich stanovova s ohľadom na dôvod a predmet ochrany; dopadov z obmedzenia hospodárenia a ich úhrada; zosúladenie termínov správneho konania podľa zákona o ochrane prírody a krajiny s termínmi podľa zákona č.71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) a tým vytvori priestor pre realizáciu včasných a účinných opatrení predovšetkým z hľadiska ochrany lesov respektíve riešenia kalamitných situácií. Za veľmi dôležité považujeme zosúladenie záujmov ochrany prírody a lesného hospodárstva pri uplatňovaní dotačnej politiky v pôdohospodárstve a životnom prostredí.
Prioritou je Národný lesnícky program
V koncepčnej oblasti je prioritnou úlohou vypracovanie Národného lesníckeho programu. Z medzinárodného hľadiska tento dokument vychádza zo záväzkov SR ako členskej krajiny OSN, OECD a EÚ, respektíve ako signatára rezolúcií z ministerských konferencií o ochrane lesov v Európe (Strasbourg 1990, Helsinky 1993, Lisabon 1998, Viedeň 2003). Národný lesnícky program má predstavova strategický dokument, stanovujúci orientáciu, zásady, priority a ciele lesníckej politiky na Slovensku v intenciách ustanovení Akčného plánu EÚ pre lesné hospodárstvo, rešpektujúc a vychádzajúc zo špecifík a stavu lesného hospodárstva na Slovensku. Je nevyhnutnosou, aby Národný lesnícky program nebol len úzko rezortným strategickým dokumentom, ale aby bol chápaný a realizovaný medzisektorovo, čo vytvorí predpoklad pre uplatňovania princípov, zásad a cieľov Národnej stratégie trvalo udržateľného rozvoja Slovenskej republiky schválenej uznesením NR SR č. 1989/2002.
Okrem princípu trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch sa pri vypracovaní návrhu Národného lesníckeho programu zohľadňovali základné princípy dlhodobého rozvoja lesného hospodárstva:
princíp optimálnej produkcie a optimálneho plnenia verejnoprospešných funkcií,
princíp stability lesov (statickej a ekologickej),
princíp ekologizácie lesného hospodárstva a
princíp hospodárnosti.
Návrh Národného lesníckeho programu, ktorý je v súčasnej dobe predmetom dopracovávania, za prioritné oblasti deklaruje trvalo udržateľné obhospodarovanie lesov; ekologické, environmentálne a sociálne funkcie lesov; lesy v chránených územiach; ochranu lesov proti škodlivým činiteľom; vstupy lesníctva do drevospracujúceho priemyslu a rozvoja vidieka; ekonomiku a podporu lesníctva z verejných zdrojov; legislatívne, organizačné a podporné nástroje riadenia lesníctva; vlastníctvo a užívanie lesov; inovácie, lesnícky výskum a vzdelávanie a medzinárodné aktivity v lesníctve.
Ing. Pavel Toma
riaditeľ odboru manažmetu lesných zdrojov
a lesníckej politiky MP SR