TÝŽDŇOVKA: Lesník prešiel na cyklotrase Via Czechia za 16 dní 2 220 kilometrov. Neporovnateľné správanie vodičov k cyklistom v Česku a u nás
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Pred rokom sme písali o 48-ročnom lesníkovi Ing. Rolandovi Filčákovi zo Zlatej Idky pri Košiciach, zamestnancovi štátneho podniku LESY SR, organizačnej zložky OZ VÝCHOD, Lesnej správy Jasov, ktorý zvládol po vlastných 771 kilometrov dlhú turistickú magistrálu naprieč Slovenskom od Dukly po Devín, známu ako Cestu hrdinov SNP, od 2. do 19. júna, za 17,5 dňa. V tomto roku má za sebou ďalší pozoruhodný výkon. Od 4. do 19. júna prešiel za 16 dní na klasickom, teda nie elektrickom bicykli, 2 220 kilometrov na cyklotrase Via Czechia, ktorá kopíruje hranice Českej republiky a prechádza všetkými hraničnými pohoriami.
V augustovom vydaní časopisu LES & Letokruhy si budete môcť prečítať o tom, ako skomentoval Ing. Roland Filčák vďaka skúsenému odbornému lesníckemu pohľadu stav lesov v Moravskosliezskych Beskydoch, Jeseníkoch, Orlických horách, Krkonošiach, Českom Švýcarsku, Krušných horách, Českom lese a na Šumave.
„Najviac sa mi páčili Krušné hory. Videl som v nich kombináciu karpatskej zmesi, teda jedle, buka a smreka. Teraz si uvedomujem, že všade, kde som prechádzal pohraničnými horami Česka, pracovali harvestory a vývozky. Za celý čas som videl pracovať v lese len jeden lesný kolesový traktor, ktorý vyzeral ako muzeálny typ a ťahal drevo. Ale všetky ostatné boli moderné technológie na ťažbu a približovanie dreva.
V Krušných horách, ale aj v Českom lese som videl, ako pri spracovaní kalamity používali harvestorovú hlavicu s odkôrňovačom. Nielen guľatina, ale aj vláknina boli odkôrnené. Všimol som si tiež, že v Krušných horách majú zrejme veľké problémy so zverou, pretože ak odkryli ťažbou napríklad plochu 20 x 20 metrov, okamžite tam bol urobený oplôtok, aby ochránili pred zverou prirodzené zmladenie alebo umelú obnovu.
Na tieto lesy bol vďaka lesníckej starostlivosti úplne iný pohľad ako na porasty v Jeseníkoch alebo v Českom Švýcarsku. Lesy tam mali priestorovo, výškovo a vekovo diferencovanú štruktúru,“ povedal mi okrem iného na stretnutí Ing. Roland Filčák.
Tento týždeň som z jeho pútavého rozprávania vybral do pravidelného nedeľného komentára aj skúsenosť z iného súdka, ktorá ma osobitne zaujala. A myslím, že osloví aj vás.
„V Česku majú skutočne krásne, upravené a nové cyklotrasy. Pod diaľnicami boli vybudované tunely, určené špeciálne pre cyklochodníky, s asfaltovým alebo betónovým povrchom, široké až 2,5 metra. Ohľaduplnosť vodičov voči cyklistom v Česku a u nás je neporovnateľná. V Česku majú vodiči áut rovnako ako u nás zákonnú povinnosť pri obchádzaní cyklistov na cestách dodržiavať minimálnu vzdialenosť 1,5 metra.
Na Slovensku ma už neraz šuchli okoloidúce autá spätnými zrkadlami o lakeť. Niektorí vodiči áut prechádzajú tak tesne popri mne, až to so mnou na bicykli zamáva. V Česku som zažil pravý opak. Väčšinou som tam bicykloval v lese po zvážniciach a na cyklochodníkoch. Keď som musel na cyklotrase prejsť cestu pre motorové vozidlá, tak nikdy nešlo o cestu I. triedy.
Ak ma vodič nevedel na takých cestách bezpečne a predpisovo obísť, tak išiel za mnou aj desať minút. Pritom som sa ťahal na kraj cesty a ukazoval, že ma môže obehnúť, lebo mi to bolo už samému nepríjemné. Pokiaľ ale vodič za mnou nemal istotu, že ma bezpečne predbehne, tak to neurobil.
Na tých 2 220 kilometrov, ktoré som po Čechách, Morave a Sliezsku prešiel, som sa necítil ani raz ohrozený,“ dodal Ing. Roland Filčák.
Jozef Marko