TÝŽDŇOVKA: Boj o charakter slovenského vidieka pokračuje – ľúbivý politický marketing a spoločensky zodpovedná politika
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Udalosťou týždňa boli verejné zhromaždenia pre a proti poslaneckému návrhu zákona o ochrane prírody a krajiny a reforme národných parkov pred Úradom Vlády Slovenskej republiky. Napriek tomu, že ochranári avizovali na sociálnych sieťach účasť 500 ľudí, na Námestí slobody ich bolo nakoniec okolo 50.
Na druhej, lesníckej strane, bolo podľa viacerých odhadov 150 – 200 účastníkov. Tí vyjadrili svoj postoj k navrhovanému prevodu pozemkov v národných parkoch pod správu štátnej ochrany prírody pokojne a dostatočne zrozumiteľne výrečnými heslami na viacerých transparentoch. Vlastníci lesov, odborní lesní hospodári, lesníci, poľovníci a ich sympatizanti demonštrovali počas rokovania Hospodárskej a sociálnej rady SR svoj názor bez zbytočných invektív, urážlivých výkrikov a negatívnych emócií.
V priebehu týždňa životniari a štátni ochranári pokračovali v mediálnych aktivitách, ktorými sa už niekoľko mesiacov postupne snažia reagovať na množiace sa výhrady odporcov novely zákona o ochrane prírody a krajiny novými sľubmi, napríklad o plnej zamestnanosti lesníkov, prednostnom uspokojovaní malých piliarov v regiónoch dodávkami vyťaženého dreva z národných parkov, masívnou finančnou podporou vidieka, nulovým bezzásahom a dokonca desaťnásobne vyššou zamestnanosťou v prípade, že lesy v národných parkoch budú spravovať iba ochranári, pretože v zahraničí to vraj tak funguje...
Politický marketing teda zástancom zásadnej zmeny charakteru slovenského vidieka šliape naplno. Končí ale – a prejavuje sa to najmä na sociálnych sieťach, na oprávnenej požiadavke odporcov poslaneckého návrhu zákona o ochrane prírody a krajiny, aby projekt takzvanej reformy národných parkov vychádzal zo serióznej a komplexnej analýzy všetkých nákladov, dopadov a garancií finančných zdrojov na jej realizáciu.
Štandardným nástrojom v prípade takýchto veľkých, dlhodobých a zásadných projektov je štúdia uskutočniteľnosti (feasibility study), čiže analýza, zohľadňujúca všetky relevantné faktory projektu – vrátane ekonomických, technických a právnych, ale i časových plánov. Slúži na to, aby bola zadefinovaná pravdepodobnosť úspešného dokončenia projektu.
V podnikateľskom prostredí projektoví manažéri využívajú štúdie uskutočniteľnosti na to, aby dokázali rozpoznať, aké sú výhody a nevýhody uskutočnenia projektu skôr, ako do neho investujú veľa času a peňazí. V rozhodovaní o obrovskom lesnom majetku štátu a hodnote prírodného bohatstva, by mala byť takáto požiadavka na predkladateľov legislatívnej zmeny v spravovaní deviatich národných parkov na Slovensku nielen legitímna, ale aj kategorická.
Predkladatelia poslaneckého návrhu zákona o ochrane prírody a krajiny však vyhlasujú, že nevidia dôvod na jeho stiahnutie, hoci ho požaduje už aj Združenie miest a obcí Slovenska. Vládni politici hovoria, že bude schválený pravdepodobne s pozmeňovacími návrhmi. Zrejme si vôbec neuvedomujú, že takéto zmeny môžu byť iba kozmetické a na zásadnú zmenu pri tvorbe a pripomienkovaní zákona o ochrane prírody a krajiny je dôvodov viac ako dosť. Ale tak to býva, keď sa sústreďujú viac na ľúbivý politický marketing ako na spoločensky zodpovednú politiku.
Jozef Marko