Názor: Nariadenie EUDR sa dotkne všetkých lesníkov, samostatným problémom je duplicita štátnej správy
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Čas, kedy začneme na Slovensku reálne uplatňovať Nariadenie EÚ 1115 (Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2023/1115 z 31. mája 2023 o sprístupnení určitých komodít a výrobkov spojených s odlesňovaním a degradáciou lesov na trhu Únie a o ich vývoze z Únie, ktorým sa zrušuje nariadenie Európskej únie č. 995/201, skrátene EUDR – pozn. red.) sa neúprosne blíži a ešte potrvá, kým bude nová legislatíva schválená. Dotkne sa nás to všetkých, budeme musieť po jej prijatí pracovať podľa nových pravidiel a pripravovať podklady na vyhodnotenie aplikačnej praxe. To platí pre všetkých lesníkov.
Doposiaľ sme analyzovali a prečítali množstvo pripomienok od štátnych inštitúcii – Slovenskej lesnícko-drevárskej inšpekcie (SLDI), štátneho podniku LESY SR a Národného lesníckeho centra, ale aj od vás, fyzických osôb a neštátnych združení. Musíme skonštatovať, že väčšina pripomienok, ak nie všetky, sa netýkali implementácie nariadenia rady EÚ 2023/1115 do legislatívy Slovenskej republiky, pretože v nariadení 1115 sa nikde nespomína, ako sa má vypisovať povolenie na ťažbu, či má inšpektor právomoc zastaviť vozidlo na ceste III. triedy, ani aká má byť doba archivácie dokumentov.
Otázky implementácie nariadenia 1115 sú: Kto a ako bude vykonávať kontrolu v rámci siedmich komodít? Ako má vyzerať systém náležitej starostlivosti? Respektíve, ktorá certifikačná schéma ho spĺňa? Ako má vyzerať vyhodnocovanie rizík? Kedy bude funkčný nový europortál, kto a kedy spraví školenie o jeho používaní?
Samostatným problémom je duplicita štátnej správy, v rámci lesníckej legislatívy, ktorá vyplynula z implementácie nariadenia rady EU 995/2010 v podobe zákona 113/2018 (o dreve), kde zriadením SLDI fakticky vznikli dve štátne správy, ktoré kontrolujú to isté, ale s iným sadzobníkom pokút. Výška pokút SLDI vychádza z nariadenia 995/2010, ale postihuje priestupky, ktoré samotné nariadenie neobsahuje.
Nariadenie 2023/1115 ruší platnosť nariadenia 995/2010. Náš laický právny názor je, že implementácia nariadenia 2023/1115 do legislatívy Slovenskej republiky by mala automaticky zrušiť zákon 113/2018 a vytvoriť zákon nový. Teda nie iba novelizovať zákon 113/2018, ktorý vznikol na základe implementácie nariadenia 995/2010. Tým by v praxi došlo k prehodnoteniu otázky existencie a kompetencií Slovenskej lesnícko-drevárskej inšpekcie.
Terajšia prax SLDI totiž ukázala všetky negatíva, ktoré vznikajú pri zriadení úzko špecializovaných inšpekčných inštitúcií so širokými kompetenciami a bez faktickej kontroly. Napr. v Slovenskej republike všeobecne známe príčiny zrušenia špeciálnej prokuratúry.
SLDI na rozdiel od lesných úradov kontroluje len priestupky, týkajúce sa ťažby dreva, teda je úzko špecializovaná, tak ako to vyplýva zo zákona 113/2018. Navyše kontrolu vykonáva len z evidencie, z účtovných a daňových dokladov. Reálnu krádež, odcudzenie dreva zachytiť nedokáže. Inak, tu ide o ďalšiu duplicitu štátnych orgánov, pretože na tento účel bola zriadená enviropolícia, lesná stráž, stráž prírody a iné. Rovnako SLDI nedokáže zachytiť ani daňový podvod, ani šedú ekonomiku, to je kompetencia daňového a colného úradu.
Doterajšia prax ukázala, že SLDI postihuje len priestupky podľa §23 zákona 326/2005 o lesoch, najčastejšie prekročenie 15% zásoby porastu (kumulatívna kalamita) bez ohlásenia kalamity na okresný úrad v horizonte 5 rokov dozadu. Zväčša ide o chyby z opomenutia. Logicky, keby sa niekto chcel obohatiť, nebude tržby za takúto ťažbu priznávať a zdaňovať.
A táto chyba z opomenutia má základnú hodnotu 10 000 eur. Pri audite za posledných 5 rokov sa takýchto chýb nájde viac. Potom nasleduje dodatok - vzhľadom na dĺžku trvania, závažnosť a rozsah trestnej činnosti inšpekcia nemôže použiť spodnú výšku pokuty 10 000 eur, ale podľa ekonomickej sily daného subjektu až do 200 000 eur.
Na záver ešte s dodatkom, že pokutu síce pocítite, ale nie je likvidačná (cynizmus?), inšpekcia si musí splniť záväzky, vyplývajúce zo zákona na základe, ktorého bola zriadená (napísané podľa konkrétneho prípadu subjektu s ročným obratom 15 000 eur, ktorý dostal pokutu vo výške 13 000 eur).
Zopakovanie na záver - daný priestupok prekročenia 15% zásoby na porast nie je obsahom nariadenia rady EÚ 995/2010, ani nového nariadenia 2023/1115. Preto sa domnievame, že tento priestupok a aj ostatné priestupky, ktoré nie sú obsahom nariadenia 995/2010, majú byť sankcionované podľa zákona 326/2005 o lesoch, a nie podľa zákona 113/2018 o dreve.
Všetci lesníci, spojme preto sily a svojimi pripomienkami sa nesnažme obhajovať opodstatnenosť, či už zriadených organizácii, alebo osobné záujmy. Len tak vytvoríme systém, s ktorým môžeme byť spokojní a práca nás bude tešiť.
Ing. Róbert Gombárik
Zdroj: Status autora na sociálnej sieti
Titulok a redakčná úprava: Lesmedium.sk