Glosa: Lesník s predajom svojho cestopisu z Mongolska predbehol čas. Lesníci potrebujú v komunikácii s verejnosťou dobehnúť stratený čas
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Najskôr si urobil dôkladný prieskum trhu. Direct marketing ako z učebnice. Oslovil cez sociálne siete, e-mailom i telefonicky priateľov a známych. Zistil, aký by bol záujem o jeho ďalšiu knižku, v ktorej sa rozhodol opísať na 237 stranách s množstvom fotografií zážitky z mesačného pobytu s priateľmi na konskom chrbte v ďalekom Mongolsku.
Na základe prieskumu stanovil s vydavateľom náklad. Aby znížil výrobné náklady, naučil sa pracovať s grafickým programom, do ktorého si sám v počítači nahodil všetky texty a fotografie, takže za prípravu podkladov pre tlač neplatil ani euro. Vedel, koľko bude stáť tlač knihy, vedel, koľko ľudí si u neho knižku objednalo. Za kvalitne vydanú publikáciu v pevnej väzbe stanovil primeranú cenu desať eur.
2. decembra si viezol z prešovskej tlačiarne výtlačky novej knihy Mongolsko na koni a inak. Pokrstil ju s priateľmi na Hrešnej pri Košiciach a v Prešove. A potom to prišlo. Peter Brčo Šiška odovzdal pracnou, ale efektívnou „donáškou do domu“ za dva a pol týždňa 836 výtlačkov knihy.
„Ďakujem vám všetkým, čo ste ma podporili pri vydávaní knihy Mongolsko na koni a inak. Bez vás by som to nikdy nezvládol. K dnešnému sviatočnému dňu som za 2,5 týždňa rozniesol po Slovensku pred bránku 836 kníh. Niektorí ste si ich prevzali osobne u mňa alebo na dohodnutom mieste. Z dôvodov nepriaznivého počasia som knihy nechával na rôznych miestach ako pumpa, obchod alebo pošta. Niektorí ste si ich prevzali u kamaráta Grizlyho. Mrzí ma, že som sa ku každému nedostal, ale na jar chystám druhú cestu po Slovensku. Kto by chcel knihu skôr, pošlem mu ju poštou alebo inak,“ napísal na sociálnej sieti na Štedrý deň.
Lesník Peter Brčo Šiška môže byť spokojný. Predal viac kníh ako očakával. Úspech si ale bezpochyby zaslúži, pretože si prípravu a predaj knihy poriadne odmakal. A spôsobom, akým ju ako sám autor dostal k čitateľom, predbehol čas.
Jeho príklad je inšpirujúci pre celý lesnícky stav. Ak chcú lesníci dobehnúť stratený čas v komunikácii s verejnosťou, ktorí využili ich neprajníci na to, aby vlastníkov lesov a lesných hospodárov účelovo a nepravdivo vykreslili ako drancovateľov lesov a zlodejov dreva, budú sa musieť v tejto oblasti poriadne rozbehnúť. A v cielenom, systematickom a priamom kontakte s ľuďmi aktívne „predávať“ svoju prácu pre les a spoločnosť.
Jozef Marko