Do Beskýd sa vrátila železnička
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Po takmer štyroch desaročiach sa do tisícmetrového sedla Beskyd vydala z oravskej strany vlaková súprava. Na rozdiel od minulosti neviezla vyažené drevo, ale turistov.
Orava má po rokoch opä lesnú železnicu
Slávnostné znovuotvorenie Oravskej lesnej železnice sa v uplynulú sobotu nezaobišlo bez malej sabotáže. Neprajníci obnovenej železničky namazali v najstrmšom úseku koľajnice, na ktorých sa vlak naložený hosami začal šmýka.
Na mape Slovenska je po víkende ďalšia významná turistická atrakcia. Lesná železnica na hranici Oravy a Kysúc predstavuje unikátny technický systém na prekonanie extrémne náročného horského terénu pomocou úvratí. Obdobná tra sa zachovala jedine v Peru v Južnej Amerike.
Železnicu postavili zajatci na sklonku prvej svetovej vojny. Drevo z hlbokých lesov na nej zvážal najprv oravský lesný veľkostatok, neskôr štát 110-kilometrovú tra znárodnil. Brzdára a kuriča tu pred 50 robil aj Anton Murín z Oravskej Lesnej.
Murín si spomína, že to bola nebezpečná práca, najmä v zime, keď na koľajnice napadol sneh a stroj sa začal šmýka. „Narobili sme sa, kým sme vyšli na kopec,“ hovorí dôchodca. Na lokomotíve bola v tých časoch nádoba so zásobou špeciálne vysušeného piesku. Od nej viedla rúrka ku koľajniciam. Zatiahnutím páky sa piesok sypal na šmykľavý kov.
Mastilo sa vtedy aj teraz
Koľajnice však železničiarom mastili aj dedinskí beári. „Slaninou,“ spomína si Murín. Na severe Oravy sa za polstoročie zvyky nezmenili. Rovnaká vec sa udiala aj pri sobotňajšom otvorení. „Máme tu neprajníka, ktorý nám spôsobuje problémy už pä rokov. Teraz nám namastil koľajnice,“ vysvetlil správca železnice Peter Klinovský.
Obsluha vlaku bola na sabotáž nachystaná. V rušni mala zásobu piesku, ktorým koľajnice posypala. Po malej prestávke sa slávnostná jazda úspešne skončila.
Štyri deci do sedla
Európska únia projekt podporila sumou 22 miliónov korún. Obnove pomohli nepriamo aj návštevníci Oravského hradu. Práve z vybraného vstupného mohlo Oravské múzeum na jej záchranu použi viac ako 8 miliónov korún.
Riaditeľka Mária Jagnešáková dúfa, že to teraz železnička hradu vráti. „Očakávam, že tu bude po Oravskom hrade druhá najvyššia návštevnos.“ Podľa Jagnešákovej všetci, ktorí železničku poznali pred štyrmi rokmi, dnes iba žasnú. Pripomína, že okrem práce pamiatkarov je za obnovou skrytá aj snaha nadšencov.
Jeden z nich, strojný inžinier a konštruktér Jozef Nìmeček zo Zlína, navrhol špeciálne pre oravskú tra dve dreziny. „Išlo o to vyrobi vozidlo, ktoré znesie nerovnos koľají a extrémne sklony,“ vysvetlil. Jeho väčšia drezina odvezie 15 ľudí, v prípade, že sa nenazbiera dos turistov pre zaradenie vlakovej súpravy. Na jednu cestu do sedla Beskyd spotrebuje pritom iba 4 decilitre paliva.
(Zdroj: I-news, Pravda)