Výrub v lesoparku súvisí s bezpečnosťou
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
V obľúbenej oddychovej zóne Žilinčanov ostraňujú nebezpečné stromy. Nezaobišlo sa to bez protestu.
„My, členovia Nadácie Žilinský lesopark, sme zásadne proti zbytočným extenzívnym výrubom. Viackrát sme tento náš názor vyjadrili. Vždy, keď sa objavia pochybnosti o účele, tak sa obraciame na mesto aj lesného hospodára. Tak tomu bolo aj tentokrát," vysvetľuje svoj postoj Vlado Randa, člen Nadácie Žilinský lesopark. Ako potvrdil, nikto ich o zámere výrubu neinformoval. „Hneď po zistení sme iniciovali stretnutie priamo na mieste, kde nám lesný hospodár argumentoval, prečo sa aktuálne rúbe v lesoparku. Nadácia, žiaľ, nemá v tomto smere žiadne kompetencie, takže sa môžeme iba pýtať a upozorňovať, ak niečo podľa nás nie je v poriadku," doplnil.
Jedna časť je územie popri ceste ktoré spája Vlčince a Solinky. Tam je podľa neho po dvojnásobnom páde stromov z minulého roka na trolejové vedenie dôvod výrubu zrozumiteľný. Poukazuje však na výruby v centrálnom lesoparku. „Je s tým spojený pohyb ťažkých mechanizmov, rozryté cesty, povaľujúce sa konáre, zničené chodníky. Tu máme v nadácii úplne inú predstavu o tom, ako by mal lesopark fungovať."
Myslí si, že ide o parkový les. „Majú tam byť húštiny a tiché miesta pre zver, no zároveň udržiavaná občianska vybavenosť pre rekreáciu občanov. A to znamená upravené chodníky, vyčistené ohniská, čisté lavičky a stoly, vysypané koše, pokosená zeleň, vyčistené podrasty."
V tomto ako nadácia výrazne pomohli, keď dali osadiť nové lavičky, piknikové stoly, informačné tabule, odpadkové koše, prvky na cvičenie.
Od minulého roka je na meste hotový projekt rekonštrukcie detského ihriska, ktorý budú spoločne financovať. „Oproti lesákom však máme odlišnú predstavu o tom, aký by mal byť lesopark. My sme za citlivé minimálne výruby, poriadnu starostlivosť a čistotu. Na druhej strane často prevláda tendencia vnímať lesopark ako hospodársky les."
„Výrub prebiehal na základe požiadavky Dopravného podniku, keďže išlo o rizikové stromy, ktoré by pri páde mohli spôsobiť poškodenie trolejbusového trakčného vedenia," povedala Barbora Zigová, hovorkyňa mesta. V rámci aktuálneho výrubu sa odstránilo 131 stromov, z toho 58 smrekov a 73 listnatých drevín – topoľ, javor, vŕba, jelša. „Máme povinnosť zalesniť miesta, kde došlo k výrubu. Po ukončení ťažby a odstránení vyrúbaných stromov pristúpime k zalesneniu týchto miest stanovištne vhodnými drevinami," doplnila s tým, že sa zamerajú na odolnosť voči vetru. „Uprednostníme listnaté dreviny ako buk či dub s prímesou vetru odolnejšej borovice. Výsadba bude v závislosti od poveternostných podmienok uskutočnená najneskôr v jarných mesiacoch roka 2019. Stretávame sa s rôznymi reakciami. Niekedy je však ťažké vysvetliť, že primárnym cieľom výrubu nie je ťažba dreva, ale zabezpečenie bezpečnosti cestnej premávky a ochrana zdravia a života obyvateľov, doplnila. Problémom je, že ochranné pásmo cesty, na ktorej sa predpokladal pohyb niekoľkých tisícok automobilov denne, malo byť zabezpečené už pri výstavbe cesty. Výška stromov v tejto časti lesa sa pohybuje na úrovni približne 28 – 32 metrov a ide o stromy vo veku asi 90 rokov. Podobné situácie, na podobných stanovištiach nastali v katastroch obcí Kunerad a Stránske v mesiacoch október a december 2017, keď tu došlo k vyvráteniu niekoľkých tisícok stromov na súvislých plochách lesných porastov. „Zvyšky po ťažbe budú kompletne odstránené, práce sú v súčasnosti dočasne pozastavené z dôvodu rizika poškodenia pôdneho krytu, v dôsledku nadmerného zamokrenia celej lokality," dodala. Celá plocha by, v závislosti od počasia, mala byť uprataná do konca apríla 2018.
Zdroj: myzilina.sme.sk