V štátnych lesoch budú jazdiť ekovozidlá
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Lesy SR obnovujú vozový park odvoznými súpravami z vlastnej produkcie, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu.
Generálny riaditeľ Lesov SR Marian Staník prevzal z rúk riaditeľa Odštepného závodu lesnej techniky (OZLT) Róberta Kabinu kľúče od novej odvoznej súpravy TATRA T158 Phoenix EKO. Prvé vozidlo poputuje do Odštepného závodu Žilina. Lesy SR sú jedným z mála výrobcov nákladných áut na Slovensku a zároveň výhradným producentom tohto typu odvoznej súpravy.
„Celkovo bude v priebehu tohto roku v Stredisku strojárskej výroby OZLT vyrobených 22 nových odvozných súprav. Tie budú rozdistribuované na jednotlivé Regionálne strediská lesnej techniky, tak aby bolo zabezpečené rovnomerné prerozdelenie vozidiel pre jednotlivé závody a v prípade možnosti ich vzájomná výpomoc. Servis vozidiel bude prebiehať vo vlastných dielňach", vysvetľuje Róbert Kabina.
V priebehu štyroch rokov majú Lesy SR naplánované postupne vymeniť 50 z aktuálneho počtu 121 odvozných áut. Aktuálne je v prevádzke 46 vozidiel. Z nich 26 je v prevedení EKO vybavených biologicky odbúrateľným hydraulickým olejom. Vo výsledku to bude znamenať, že do roku 2022 budú dve tretiny odvozných súprav vybavených hydraulickým olejom, ktorý sa v prípade poruchy v krátkom čase rozloží na prírode neškodné látky.
„K tomuto kroku nás neprinútila žiadna legislatíva, pristúpili sme k nemu z dôvodu šetrnejšieho vzťahu k životnému prostrediu hlavne v oblastiach ochranných pásiem vodných zdrojov a národných parkov," prezentuje Marian Staník.
V roku 2016 sa OZLT po prekonaní náročného legislatívneho procesu podarilo získať ES typové schválenie na premávku po pozemných komunikáciách v rámci Slovenskej republiky a celej EÚ vydávané Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako slovenskému výrobcovi strojov a zariadení pre lesné hospodárstvo. Nová odvozná súprava na prepravu dlhého dreva je založená na báze terénneho podvozku TATRA T 158 Phoenix vybaveného vznetovým motorom splňujúcim emisnú normu Euro 6. Vozidlo je v druhom stupni dostavané na nosič výmenných nadstavieb na prepravu dlhého dreva a doplnené hydraulickým nakladacím žeriavom a prívesom. Na jeho výrobe pracuje v Stredisku strojárskej výroby celkovo 20 ľudí.
Lesy SR, š.p., prostredníctvom svojho špecializovaného závodu vykonávajú prvotný odvoz dreva z odvozného miesta na drevosklad vysokým podielom jazdy v teréne, čo vyžaduje nasadzovať terénne vozidlá. Podiel minuloročného odvozu dreva prostredníctvom vlastných dopravných prostriedkov v rámci štátneho podniku predstavoval približne 50 percent. „Od nových vozidiel očakávame zníženie spotreby pohonných hmôt a zvýšenie nasadenia spoľahlivých vozidiel šetrnejších voči životnému prostrediu. V neposlednej rade očakávame aj zlepšenie pracovného prostredia pre pracovníkov, ktorým budú vozidlá pridelené", zdôrazňuje Róbert Kabina a dodáva: „Celá jazdná súprava využíva najnovší brzdový systém, zároveň je vybavená vážiacim systémom so sledovaním celkovej hmotnosti jazdnej súpravy, čo má predísť možnému preťaženiu nesprávnym rozložením hmotnosti nákladu".