Prihlásiť

Tézy zákona o štátnom podniku LESY SR

Aké tézy zákona o štátnom podniku Lesy SR predložili členovia petičného výboru z občianskej iniciatívy ¼UDIA PRE LESY? Ponúkame ich na prečítanie. Podľa člena výboru Petra Gogolu do parlamentných volieb chcú na odbornú diskusiu predloži aj návrh zákona v paragrafovom znení.

Dôvodová správa

Lesy na území Slovenska sú dôležitým zdrojom prosperity krajiny. Štát má povinnos vytvára podmienky pre uvážlivé hospodárenie vo všetkých lesoch, bez ohľadu na ich vlastníctvo a bonitu. Osobitnú zodpovednos má štát za správu lesov vo svojom vlastníctve. Toto vlastníctvo je mimoriadne významné, a to nielen z pohľadu všeobecne prospešných úžitkov, ktorých hodnota nie je finančne doposiaľ spoločensky plne akceptovaná, ale aj z pohľadu komerčne atraktívnych komodít (drevo, poľovné revíry, chaty...). Práve táto lukratívna stránka vlastníctva lesov, mimoriadne dôležitá pre vyvážené plnenie všetkých funkcií lesov (sociálnych, ekologických a ekonomických) je pre podnik štátnych lesov potenciálnou hrozbou. Tá spočíva v tom, že ľudia zodpovední za riadenie podniku môžu by vystavovaní tlaku vplyvných skupín, snažiacich sa uprednostni vlastné záujmy pred celospoločenskými. Skúsenosti z podniku LESY SR, š.p., ukázali, že takéto nebezpečenstvo je reálne, a preto je potrebné ľudí poverených riadením podniku pred nim v budúcnosti chráni.  

1. Postavenie štátneho podniku LESY SR

1.1. Vzorové hospodárenie

Lesy sú dominantnou krajinotvornou súčasou Slovenka. Ich všestranný význam bude  trvalo narasta. Štát má záujem na riadnom obhospodarovaní všetkých lesov Slovenska. Lesy, ktoré sú vo vlastníctve štátu, musia by obhospodarované vzorovým spôsobom, a to aj v prípadoch, kde z hľadiska rentových pomerov ide o lesy stratové. (V tom je rozdiel oproti majiteľom neštátnych lesov, pre ktorých síce platia rovnaké zákony, no ktorí pre vzorové, spoločensky želateľné hospodárenie, často nenachádzajú dostatočné dôvody).  

1.2. Výlučné spravovanie lesov vo vlastníctve štátu

Lesný majetok vo vlastníctve štátu je spravovaný jednotne jedinou na to určenou organizáciou LESY Slovenskej republiky, š.p. (ďalej len „LSR"), avšak s výnimkou lesov vojenských a štátnych lesov TANAPu. LSR sú zriadené štátom, pričom žiadna súčas tohto podniku a ňou spravovaného štátneho majetku sa nesmie ani dočasne sta vlastníctvom inej štátnej alebo neštátnej organizácie. LSR je organizáciou, ktorej povinnosou je komplexne hospodári na zverených lesných pozemkoch, a to po stránke lesníckej, ekologickej i etickej.

1.3. Vlastníctvo lesných pozemkov a lesných porastov   

LSR nie sú vlastníkom lesných pozemkov a lesných porastov vo vlastníctve štátu, tieto môže vlastni výlučne Slovenská republika.

1.4. Výkon hospodárskej činnosti

LSR vykonávajú hospodársku činnos pomocou vlastných zamestnancov na základe pracovného práva a prostredníctvom externých subjektov na základe obchodného práva. LSR nesmú nahradi hospodárenie na zverenom lesnom majetku postúpením práv tretím osobám. Prostredníctvom tretích osôb je možné zabezpeči len samotný výkon činností vykonávaných v záujme realizácie lesnej výroby, a to na zmluvné obdobie nie dlhšie ako jeden rok

1.5.  Odpredaj lesného majetku vo vlastníctve štátu v správe LSR

O odpredaji akéhokoľvek lesného majetku štátu (t.j. lesných pozemkov a lesných porastov) môže rozhodnú jedine vláda SR, pričom bezvýhradnou podmienkou je, že súčasne s odpredajom sa musí vykona hodnotovo rovnocenný nákup lesného majetku, a to minimálne v rovnakej, prípadne väčšej trhovej hodnote.

1.6. Odpredaj nehnuteľného majetku LSR  

LSR vypracujú a trvalo vedú zoznam nehnuteľného nelesného majetku, ktorý:

a/  Je na podnikovom zozname historického lesníckeho dedičstva a  nemožno ho v žiadnom prípade odpreda.

b/  Je potrebný pre výkon riadneho lesného hospodárenia a možno ho odpreda len výnimočne, na základe súhlasu Dozornej rady LSR, a to za podmienky, že podnik súčasne získa trhovo rovnocenný, alebo hodnotnejší nehnuteľný majetok.

c/  Možno preda ako prebytočný.

1.7. Prenájom lesného majetku štátu a nehnuteľného majetku LSR

Lesné pozemky a lesné porasty nie je možné prenaja na účely výkonu správy lesa. Možno ich prenaja na iné účely (napr. poľovníctvo), a to za podmienky, že prenájom je trvalo pre štát finančne výhodnejší ako užívanie vo vlastnej réžii.

Nehnuteľný majetok je možné prenaja iba v prípade ak patrí medzi prebytočný majetok (kat „c" bodu 1.6.).    

1.8. Narábanie so získanými prostriedkami z predaja a prenájmu

Takéto prostriedky možno použi výhradne v prospech hospodárenia podniku, t.j. nemôžu sa sta súčasou mimoriadnych odvodov smerujúcich mimo LSR.  

2. Hospodárenie LSR

2.1. Základný princíp

             Hospodárenie LSR musí by vykonávané s maximálnou efektívnosou tak, aby boli bez porušenia zákonov štátu, prírody a lesníckych zásad vytvárané zdroje pre spravovanie lesného majetku štátu. Hospodárska úspešnos LSR sa nehodnotí dosiahnutými tržbami, ale účelne vynaloženými nákladmi v prospech lesa, krytými predovšetkým vlastnou hospodárskou činnosou. LSR hospodária tak, aby celkové hospodárenie bolo vyrovnané, t.j. aby lesy, ktoré vplyvom rentových dôvodov poskytujú zisk, umožňovali primerané hospodárenie aj v lesoch, ktoré sú z rentových dôvodov stratové.

            LSR hospodária so zreteľom na trvalos využívania všetkých funkcií lesa spoločnosou, pričom osobitne dbajú na:

  • Nezmenšovanie výmery lesných pozemkov  a lesných porastov
  • Zvyšovanie podielu jemnejších spôsobov hospodárenia
  • Zachovávanie množstva a kvality vodných zásob
  • Ochranu pôdy a ovzdušia
  • Zachovanie osobitne chránených území lesa, lesných živočíchov a rastlín
  • Ekologickú rovnováhu
  • Možnosti rekreačného využívania lesa

2.2. Podpora z verejných zdrojov

LSR hospodári na vlastný účet a vlastnú zodpovednos.  Špecifické výkony súvisiace s verejnoprospešnými funkciami lesa (voda, pôda, rekreácia, protilavínová ochrana),           s významnými investíciami (lesné cesty, protipožiarne pásy,...) a so strategickými lesohospodárskymi opatreniami (likvidácia kalamity, prírode blízke hospodárenie...) sa vykonávajú s účinnou podporou verejných zdrojov.   

3. Orgány podniku

3.1. Stanovenie orgánov podniku

Orgánmi podniku sú:

Dozorná rada

Predstavenstvo

Etická rada

Spoločenská rada

 

3.2. Postavenie orgánov LSR

Najvyšším orgánom LSR je Dozorná rada. Schvaľuje strategické,  koncepčné a zásadné dokumenty LSR. Vyberá a menuje členov Predstavenstva LSR. Kontroluje činnos predstavenstva LSR. Na jej čele stojí predseda Dozornej rady. Rada rozhoduje hlasom nadpolovičnej väčšiny všetkých svojich členov.

Predstavenstvo je najvyšším výkonným orgánom LSR. Jeho členovia riadia podnik na vlastnú zodpovednos v zmysle zákonov a stanov. Na jej čele stojí generálny riaditeľ. Za svoju činnos sa predstavenstvo zodpovedá Dozornej rade.

Etická rada dbá na dodržiavanie Etického kódexu podniku. Koná v rámci vlastnej iniciatívy, ako aj na základe podnetov daných vo veci porušenia Etického kódexu.    

Spoločenská rada je poradným orgánom LSR. Pozostáva zo zástupcov mimovládnych organizácií, občianskych združení, štátnej správy, vlastníkov neštátnych lesov, zástupcov drevárskeho priemyslu, prípadne iných nárokových skupín, ktorí formulujú želania spoločnosti vo vzahu k správe lesného majetku štátu. Spoločenská rada nemá právne nástroje na presadenie svojich postojov, má sa však za to, že tlmočí názory odbornej i laickej verejnosti, pričom je vhodné, aby orgány LSR tieto názory pri svojej činnosti primerane zohľadňovali, resp. vysvetľovali prečo to nie je vhodné. Členovia Spoločenskej rady sú čestní funkcionári, ktorým z členstva nevyplývajú žiadne práva a povinnosti. Na čele stojí predseda spoločenskej rady, ktorého si volia sami členovia.

3.3. Kreovanie orgánov LSR

Cieľom metodiky kreovania orgánov LSR je plná odborná a morálna kompetentnos ich členov s dôrazom na nezávislos týchto orgánov na aktuálnej mocenskej štruktúre štátu.

3.3.1.  Menovanie Dozornej rady

Dozorná rada má sedem členov, vrátane predsedu. Funkčné obdobie členov Dozornej rady je 7 rokov. Členov Dozornej rady vymenuje prezident republiky na základe návrhov:

Ministerstva pôdohospodárstva SR, ktoré nominuje  šes kandidátov, z ktorých prezident republiky vymenuje troch členov.

Zamestnancov LSR, ktorí prostredníctvom priamej tajnej voľby nominujú dvoch kandidátov, z ktorých prezident republiky vymenuje jedného člena.

Slovenskej lesníckej komory, ktorá nominuje dvoch kandidátov, z ktorých prezident republiky vymenuje  jedného člena.

Lesníckej fakulty TU Zvolen, ktorá nominuje dvoch kandidátov, z ktorých prezident  republiky vymenuje  jedného člena.

Zväzu spracovateľov dreva, ktorý nominuje dvoch kandidátov, z ktorých prezident republiky vymenuje jedného člena.

Nevyhnutnou podmienkou pre návrh kandidáta členstva Dozornej rady je vysoký morálny kredit a preukázateľné mimoriadne pracovné výsledky vo svojom odbore. Kandidát, ktorý je členom politickej strany sa musí vopred písomne zaviaza, že v prípade menovania si pozastaví stranícke členstvo, a to na celú dobu výkonu funkcie člena Dozornej rady.

3.3.2. Predstavenstvo

Predstavenstvo má troch členov, vrátane generálneho riaditeľa. Členov predstavenstva a generálneho riaditeľa menuje Dozorná rada, pričom rešpektuje výsledky ňou vypísaného  výberového konania.

3.3.3. Etická rada

Má 9 členov, ktorí sú menovaní Dozornou radou z radov renomovaných zamestnancov LSR. Dozorná rada menuje aj predsedu Etickej rady. Členstvo v Etickej rade je časovo neobmedzené. Dozorná rada môže rozhodnú o odvolaní doterajších a vymenovaní nových členov Etickej rady.

3.3.4. Spoločenská rada

Má najviac 11 členov, ktorí si sami volia svojho predsedu. Na základe návrhu vysielajúcich inštitúcií ich menuje minister pôdohospodárstva SR. Môže tak odmietnu urobi len v osobitnom prípade ak by tomu bránili závažné okolnosti (strata občianskej bezúhonnosti).

3.4. Zánik členstva

Členstvo v orgánoch LSR automaticky zaniká smrou a spáchaním úmyselného trestného činu. Členstva sa možno písomne vzda. Členov Predstavenstva, vrátane generálneho riaditeľa, môže kedykoľvek odvola Dozorná rada. Člena Dozornej rady môže odvola iba prezident republiky, a to iba v prípade, ak by bola zjavne a mimoriadne závažným spôsobom ohrozená vážnos tohto orgánu. Prezident tak koná na základe návrhu inštitúcie, ktorá člena nominovala, no môže tak kona aj z vlastného rozhodnutia. Na uvoľnené miesto vymenuje nového člena Dozornej rady postupom podľa bodu 3.3.1., teda na základe  predloženia predpísaného počtu kandidátov nominujúcej inštitúcie. Takto odvolaný člen už nikdy nemôže by nominovaný ani vymenovaný na člena žiadneho orgánu LSR. Vo všetkých orgánoch LSR je prípustné opakovanie členstva bez časového obmedzenia.     

3.5. Povinnosti orgánov podniku

3.5.1. Povinnosti Dozornej rady

a/ Menuje a odvoláva Predstavenstvo a generálneho riaditeľa, rozhoduje o pracovných     zmluvách členov Predstavenstva a generálneho riaditeľa.  

b/ Kontroluje činnos Predstavenstva.

c/ Schvaľuje stanovy LSR a rozhoduje o ich zmenách.

d/ Schvaľuje Etický kódex a rozhoduje o jeho zmenách.

e/  Schvaľuje ročnú uzávierku.

f/ Dáva Predstavenstvu súhlas na konanie vo veci predaja lesného majetku štátu (1.5.) a nehnuteľného majetku LSR (1.6.).

g/ Schvaľuje rozdelenie nehnuteľného majetku do troch základných kategórií (1.6.) a vopred odsúhlasuje návrh Predstavenstva na presun majetku v rámci uvedených kategórií.

h/ Odsúhlasuje obchodné zmluvy presahujúce štatútom stanovenú finančnú výšku.

3.5.2. Povinnosti Predstavenstva

a/ Riadi LSR na vlastnú zodpovednos podľa platných zákonov a stanov podniku.

b/ Vedie podnik so starostlivosou riadnych hospodárov, pričom všetky svoje právomoci a povinnosti vykonáva výhradne v prospech  LSR.

c/ Ak poruší svoje povinnosti, zaväzujú sa členovia Predstavenstva nahradi spoločne vzniknutú škodu spôsobenú ich konaním, resp. opomenutím konania na ktoré boli povinní v zmysle tohto zákona, resp. ostatným všeobecne záväzných právnych predpisov. 

d/ Povinne sa podriaďuje všetkým rozhodnutiam Dozornej rady.

e/ Zastupuje podnik vo všetkých interných i externých úkonoch, a to spoločne, pokiaľ stanovy neurčia inak.

f/ Povinne poskytuje Dozornej rade a Ministerstvu pôdohospodárstva SR na ich požiadanie akékoľvek informácie a zároveň ich bez požiadania vždy vopred informuje o všetkých dôležitých rozhodnutiach.

3.5.3. Povinnosti Etickej rady

a/ Získava poznatky o porušeniach Etického kódexu, vyhodnocuje ich a predkladá Predstavenstvu návrhy na ich riešenie. Akékoľvek podozrenie z porušenia Etického kódexu je dôvodom na povinnos zaháji do 30 dní rokovanie Etickej rady a vydanie jej stanoviska.

b/ Predkladá Dozornej rade návrhy na úpravu Etického kódexu.

3.5.4. Povinnosti Spoločenskej rady

a/ Má čestnú povinnos poukazova všestranného na akékoľvek okolnosti súvisiace s lesným majetkom štátu v správe LSR. Svoje návrhy tlmočí písomne. Raz do roka má právo zúčastni sa spoločného rokovania  s Dozornou radou a Predstavenstvom.

b/ Má právo požadova a získa od Predstavenstva i Dozornej rady akékoľvek informácie o spravovanom majetku štátu a verejne sa k ním vyjadrova.   

4. Iné dôležité ustanovenia

4.1. Kariérny rast

Kritériom pre kariérny postup v LSR sú výlučne pracovné výsledky, morálna a odborná zdatnos a výkonnos. Je zakázané spája ktorékoľvek pracovné pozície s inými kritériami, osobitne kritériami politickými. Obsadzovanie v štatúte určených vedúcich funkcií je možné vykona len na základe výberového konania. LSR uplatňujú systém hodnotenia zamestnancov s cieľom usmernenia a využitia ich schopností s prepojením na ich kariérny rast alebo zostup.    

4.2. Práca s verejnosou

Medzi štandardné povinnosti LSR patrí práca s verejnosou s cieľom pravdivo, komplexne a trvalo vysvetľova funkcie lesa a zmysel hospodárenia v ňom. Osobitná pozornos je v tejto súvislosti venovaná lesnej pedagogike, lesníckej publicistike, lesníckym informačným kanceláriám a lesníckemu múzejníctvu.  

4.3. Verejné súaže  

Prioritnou metódou pri obchodnej činnosti podniku sú verejné súaže a aukcie, ktoré LSR vyhlasujú za účelom dosahovania  najnižších cien vstupov a najvyšších výstupov,  a to bez toho, aby tým bola ovplyvnená požadovaná kvalita. Trvalý dôraz sa kladie na využívanie súaží pri predaji dreva a prenájme revírov. 

4.4. Spolupráca so školami

LSR aktívne spolupracujú s lesníckym školstvom s cieľom ovplyvňova odborné vedomosti, praktické schopnosti a charakterové vlastnosti študentov tak, aby spåňali požiadavky na zamestnanca podniku. Osobitnú pozornos LSR venujú podpore a získavaniu mimoriadne talentovaných študentov.

4.5. Lesnícky výskum

Podnik navrhuje témy lesníckeho výskumu, skúšobne overuje jeho predbežné výsledky a už osvedčené výsledky prakticky uplatňuje.

 

Prečítané: 1072
(0 hlasov)

Diskusie na serveri Lesmedium.sk zostáva prístupná pre všetkých čitateľov. Pre vkladanie príspevkov je nutná registrácia pomocou e-mailu. Pravidlá diskusií na Lesmedium.sk (Kódex diskutujúceho) a stručný návod ako sa registrovať nájdete tu .

Populárne správy

TÝŽDŇOVKA: Výskumník, ktorý pôsobil v Tatranskom národnom parku celý pracovný život, hovorí o smutnom osude limby

TÝŽDŇOVKA: Výskumník, ktorý pôsobil v Tatranskom národnom parku celý pracovný život, hovorí…

Aktuálne

Zobrazenie:19911

Tento týždeň som spracoval podklady zo stretnutia s Ing. Jánom Ferenčíkom do rubriky Osobnosti v časopise LES & Letokruhy. Rodák z Kežmarku a od...

TÝŽDŇOVKA: Urbárnici z Vyšnej Boce nepustili do gatí a dnes sú vďaka výsledkom ich práce na plochách po kalamite namiesto vývratov a suchárov vitálne a zmiešané mladé lesné porasty

TÝŽDŇOVKA: Urbárnici z Vyšnej Boce nepustili do gatí a dnes sú vďaka…

Aktuálne

Zobrazenie:12980

S predsedom Spolku bývalých urbárnikov Pozemkové spoločenstvo Vyšná Boca Ing. Pavlom Zacharovským a odborným lesným hospodárom i lesníkom v jednej osobe Ing. Jozefom Gracíkom...

Kde končí drevo zo Slovenska a kto na ňom zarába? V relácii Kontakty Rádia Slovensko odpovedali Peter Zemaník a Peter Gogola

Kde končí drevo zo Slovenska a kto na ňom zarába? V relácii…

Aktuálne

Zobrazenie:11846

Rádio Slovensko sa v publicistickej relácii Kontakty sa zameriava na témy, súvisiace s každodenným životom. Témy sa dotýkajú najmä oblastí...

TÝŽDŇOVKA: Lesníci a poľovníci držia v porastoch urbáru Liptovská Sielnica škody zverou na uzde, spoločne kladú dôraz na ochranu lesa

TÝŽDŇOVKA: Lesníci a poľovníci držia v porastoch urbáru Liptovská Sielnica škody zverou…

Aktuálne

Zobrazenie:8703

Pred niekoľkými dňami som sa stretol so zástupcami Pozemkového spoločenstva urbariátu v Liptovskej Sielnici. Tento týždeň som spracoval zo získaných podkladov...

Slovenská lesnícka komora: Čo sa ešte musí stať, aby bol na Slovensku efektívne riešený problém premnoženia medveďov?!

Slovenská lesnícka komora: Čo sa ešte musí stať, aby bol na Slovensku…

Aktuálne

Zobrazenie:7510

Slovenská lesnícka komora v aktuálnej tlačovej správe konštatuje, že včera v dopoludňajších hodinách vyhasol po útoku medveďa ďalší ľudský život. V katastri obce...

Názor: Nariadenie EUDR sa dotkne všetkých lesníkov, samostatným problémom je duplicita štátnej správy

Názor: Nariadenie EUDR sa dotkne všetkých lesníkov, samostatným problémom je duplicita štátnej…

Aktuálne

Zobrazenie:6085

Čas, kedy začneme na Slovensku reálne uplatňovať Nariadenie EÚ 1115 (Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2023/1115 z 31...

Hlavné správy

Národné lesnícke centrum o vedeckej konferencii: Aktuálne otázky ekonomiky a politiky lesného hospodárstva SR

Národné lesnícke centrum o vedeckej konferencii: Aktuálne otázky ekonomiky a politiky lesného…

Aktuálne

Národné lesnícke centrum – Lesnícky výskumný ústav Zvolen, Odbor manažmentu lesa, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR – Sekcia lesného...

Prečítajte si viac
Vážne problémy drevospracujúceho priemyslu v Poľsku: Hrozba bankrotu aj v dôsledku obmedzenia ťažby dreva o 20 percent

Vážne problémy drevospracujúceho priemyslu v Poľsku: Hrozba bankrotu aj v dôsledku obmedzenia…

O čom sa píše

Drevospracujúci priemysel v Poľsku v súčasnosti zápasí s výrazným prepadom trhu, ktorý má na spoločnosti v tomto odvetví vážny dopad...

Prečítajte si viac
Zmodernizovaná lesoučebňa v Oravskom Podzámku: Lesná pedagogika bližšie k ľuďom

Zmodernizovaná lesoučebňa v Oravskom Podzámku: Lesná pedagogika bližšie k ľuďom

O čom sa píše

LESY SR zmodernizovali lesoučebňu v Oravskom Podzámku. Vynovený vzdelávací priestor je určený pre školy, záujmové skupiny aj širokú verejnosť. Po dvojročnej rekonštrukcii...

Prečítajte si viac
Vláda schválila Program starostlivosti o Národný park Muránska planina 2024 – 2033: Odmietnutie ďalších obmedzení, nových zákazov či zvyšovania stupňov ochrany

Vláda schválila Program starostlivosti o Národný park Muránska planina 2024 – 2033:…

Aktuálne

Vládny kabinet schválil Program starostlivosti o Národný park Muránska planina na roky 2024 – 2033 a jeho ochranné pásmo, ako aj ďalšie chránené...

Prečítajte si viac

Naši partneri

Silvarium.cz DYAS.EU PEFC Slovakia Drevo burza

Fytofarm Merimex Pro Populo Poprad Slovenská lesnícka komora