Považská železnička ožije
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Na Slovensku by mala pribudnú nová úzkorozchodná železnica. Podobná ako je v Čiernom Balogu na Horehroní, či Vychylovke na Kysuciach. Znovu oživi chcú Považskú lesnú železnicu. Ale v Pribyline...
Nepovedie teda ako kedysi popri rieke Váh z Liptovského Hrádku do Liptovskej Tepličky, ale zrekonštruujú ju v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline. Údolím Čierneho Váhu začali jazdi parné vláčiky s drevom pred 95 rokmi. Považská lesná železnica mala v časoch najväčšej slávy viac ako 100 km a z Liptovského Hrádku smerovala až pod úpätie Kráľovej hole v Nízkych Tatrách s viacerými odbočkami do dolín.
"Mala veľký hospodársky význam, a hlavne pre lesy, lebo dovtedy sa drevo plavilo dolu Čiernym Váhom a Váhom na pltiach, pričom sa samozrejme poškodilo a už potom sa nemohlo tak kvalitne spracova," hovorí František Bizub, ktorý mapuje históriu železnice.
Romantika sa skončila v roku 1972. Lacná nafta presvedčila lesníkov zváža drevo autami a Považskú lesnú železnicu zavreli. V 80-tych a 90-tych rokoch sa ju snažili obnovi vtedajší mládežníci na čele s Máriom Brnickým. Priamo v Liptovskom Hrádku to však nebolo možné. Na miesto trate tam už viedla cesta a boli tam nové stavby.
"Bol tam však zaujímavý úsek od Kráľovej Lehoty do Svarína, to bolo 6 km trate, kde vlastne chýbalo možno trištvrte kilometra, ktorý sa dá ľahko doplni. Žiaľ, v tej dobe orgány štátnej správy a kompetentní moc nemali záujem pomáha," spomína Mário Brtnický.
A železnicu ľudia takmer rozkradli. Pred 10 rokmi preto padlo rozhodnutie presahova všetko, čo z nej zostalo, do stráženého skanzenu v Pribyline. A Liptovské múzeum, ktoré ho spravuje, pripravuje projekt na jej oživenie. Pomáha najmä Spoločnos pri Považskej lesnej železnici.
"Dåžka trate bude okolo 1 km a bude vies areálom skanzenu. Súčasné, čo je vybudované koľajisko v depe, nejakých 300 metrov, slúži naozaj len na manipuláciu s mobiliárom, ktorý je tam," hovorí Juraj Veselý, predseda spoločnosti.
Aj preto sa chce múzeum uchádza o podporu z fondov Európskej únie tak, aby o 5 rokov, keď bude Považská lesná železnica oslavova 100. výročie začatia prevádzky, parné rušne pod Tatrami znovu ožili a na miesto dreva vozili turistov.
(Zdroj: Regina, 15.2.2011)