Pokuty dáva aj lesná stráž
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Zákony o ochrane prírody, o lesoch a tiež nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách jazdu autom po lesných cestách a lesoch zakazujú. Vstup na lesný pozemok je trestným činom aj tam, kde nie je závora. Do lesa smie vojs alebo v ňom parkova iba ten, kto má povolenie od lesného úradu alebo správcu lesa.
Každý, kto vstupuje do lesa autom, musí počíta aj s tým, že lesná stráž má právo auto zastavi. Môže tiež motoristu vykáza z lesných pozemkov, ak nemá povolený vjazd podľa osobitných predpisov, a môže ho pokutova za priestupky.
Vstup do lesa autom nové zákony výrazne obmedzili. Aj tí, ktorí majú povolenie, však často nevedia, ako v lese jazdi a nenarobi si problémy.
Bezpečná jazda po lesnej ceste závisí viac od šikovnosti vodiča než od auta. Začiatočníci zvyknutí na asfalt by si mali zobra na prvú jazdu po poľnej ceste skúseného vodiča. Dole strmým kopcom je najlepšie ís na rovnakom prevodovom stupni, na akom vodič išiel hore. Ak pred jamou nestihne zabrzdi, je lepšie snaži sa ju obís alebo pri prejazde ešte prida plyn. Najhoršie je v jame prudko brzdi. Auto vtedy klesne a riziko, že sa poškodí podvozok, stúpne.
Pozor na vysoký stred cesty Vysoký stred cesty, na ktorej urobili lesné mechanizmy „koľaje“, môže pri zlej technike jazdy prerazi olejovú vaňu alebo spodný plastový kryt motorového priestoru. Osobným autom s nízkym podvozkom treba jazdi mimo koľají, aby kolesá išli po vyvýšenej krajnici a po vyššom strede cesty. Najnižšia čas auta bude vtedy nad koľajou. Zvláš nepríjemné sú lesné cesty so stredom porasteným vysokou trávou. V nej nemusí by vidno veľké drevo alebo kameň.
Po veľkom kameni bez ostrých hrán je lepšie prejs pomaly kolesom, ako ho ma pod stredom auta. Pozor na krajnice cesty Krajnica lesnej cesty v kopcovitom teréne nemusí by vždy pevná. Ak po nej treba ís, je lepšie vybra si stranu bližšie k svahu a nie k zrázu. Keď sa autá vyhýbajú, vychádza na okraj cesty ten, kto má lepšie viditeľnú krajnicu. Mnoho hubárov a rybárov neberie ohľad na to, že po lesnej ceste môže ís ešte niekto iný, a vozidlo odstavujú takmer v strede cesty.
Zaparkované auto vedľa lesnej cesty by malo ma poháňané kolesá na lepšej časti povrchu a parkova neslobodno na tráve, ale iba na rozšírenom mieste cesty. Kým je posádka v prírode, môže zača prša a trávnaté miesto pod cestou sa môže sta blatovou jamou, z ktorej osobné auto nevyjde.
Pre prípad nebezpečenstva je lepšie auto už pri parkovaní otoči v smere, ktorým plánujeme odchádza. Pred blatistým úsekom je lepšie zasta, preskúma možnosti, a zacúva na najbližšie možné miesto, kde sa dá otoči.
(Noviny Žiarskej kotliny)