Dobrý nápad: betónové odrážky v košických mestských lesoch
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Všetci lesní hospodári veľmi dobre vedia, že voda je najväčšou pliagou pre lesné cesty. Preto sa snažia odvádzať pozdĺžne tečúcu dažďovú vodu z povrchu spevnenej alebo nespevnenej lesnej cestnej siete vhodným osadením odrážok. Používajú pritom rôzne materiály – najčastejšie drevo a železo, ale najnovšie aj betón. Konkrétne betónové železničné podvaly.
Zvodnice z betónových železničných podvalov som mal možnosť vidieť a nafotiť počas prípravy reportáže v porastoch Lesnej správy Kostoľany v Mestských lesoch Košice na lesnej ceste, ktorá vedie z obce Sokoľ na Kráľovu studňu.
Žľab na odvádzanie vody je vytvorený zo štyroch betónových podvalov, osadených tak, že dva sú na jednej a dva na druhej strane. Medzi nimi sú v strede a na oboch krajoch umiestnené tri železné účka, ktoré zabraňujú tomu, aby pod tlakom nákladných áut, naložených drevom, dochádzalo k natlačeniu jedného podvalu k druhému.
Výhodou takýchto odrážok je dobrá trvácnosť, jednoduchá údržba a nízke náklady na ich vybudovanie. Mestskí lesníci z Kostolian pri Košiciach ich odporúčajú budovať na lesných cestách s miernejšími sklonmi a na pevných podkladoch.
Jozef Marko