Dejiny ochrany našej prírody
- Zverejnené v O čom sa píše
- Pridať nový komentár
Ak by človek nezasahoval do prírody, dnes by zrejme bola jej prevažná čas na Slovensku, asi sedemdesiat percent, pokrytá lesom. Človek si však prírodu už od zrodu neolitického poľnohospodárstva pred siedmimi tisícami rokov menil podľa svojich potrieb.
Zo začiatku to nemusel by problém, postupne však zásahy človeka viedli k čoraz výraznejšiemu poškodzovaniu a ničeniu prírodných ekosystémov. Chov dobytka, výruby lesov najprv kvôli získaniu úrodnej pôdy, neskôr pre potreby budovania obydlí, dopravných spojení, baní, hutníctva a industrializácie vážne poškodzovali životné prostredie.
Aj keď negatívne dôsledky pôsobenia človeka sú stále výrazné, dôležité je, že si ich začal už dávno uvedomova. Kam až siahajú prvopočiatky ochrany prírody na Slovensku, nemožno reálne odhadnú. Zrejme sú spojené s vývojom človeka a prírody od osídlenia nášho územia, keď mnohé prvky prírody praobyvatelia Slovenska chránili z kultúrnych a náboženských dôvodov. Neskoršie sa základy pragmatickejšej ochrany prírody vytvárali v rámci ochrany prírodných zdrojov, najmä lesa a pôdy, ďalej hygieny, vrátane ochrany vôd a liečivých prameňov, ochrany zveri a rýb.
Prvé písomné zmienky o opatreniach zameraných na ochranu lesov a zveri siahajú do obdobia vlády kráľa Ladislava I. Svätého (1077 - 1095), ktorý v roku 1092 zakázal lovi zver v dňoch pracovného pokoja. Z roku 1262 sa zachoval doklad o založení umelého lesa pri dnešnej dedine Kostolné Kračany. Kežmarské lesy v Tatrách nariadil háji uhorský kráľ a rímsky cisár Žigmund Luxemburský (1387 - 1437). V tom čase sa už uplatňoval inštitút strážcov lesov a strážcov hôr. Základy pre ochranu lesných ekosystémov vytvoril najmä tridsabodový lesný poriadok uhorského kráľa a rakúskeho cisára Maximiliána Habsburgského (1564 - 1576) z 15. mája 1565, ktorý sa opieral o prvý odborný opis lesných porastov a prvý plán lesného hospodárstva, zostavený štajerským lesmajstrom Wolfom Hohenwarterom. Zakázala sa ažba stromov v okolí 7 banských miest a založila ochrana lesov.
Z obdobia vlády Márie Terézie (1740 - 1780) má zásadný význam pre ochranu prírody Lesný štatút Tereziánsky lesný poriadok, ktorý v 55 bodoch, okrem spôsobov ažby dreva, upravil aj pestovanie a hájenie lesov pre trvalý úžitok, pričom však navádzal na odvodnie močiarov. Koncom devätnásteho storočia prijali dva význačné dokumenty uhorský zákonný článok XLIV/1876 a zákonný článok XX/1883 o poľovníctve, ktorý platil na Slovensku až do roku 1947. Z neho vyplynula aj ochrana dropov fúzatých a viacerých zriedkavých či ohrozených druhov, čo však nezabránilo tomu, že len Kristián Kraft Hohenlohe (1848 - 1926) zastrelil v Tatrách vyše 1000 jedincov kamzíka vrchovského tatranského. Na Slovensko sa vzahovalo aj nariadenie uhorského ministra pôdohospodárstva Ignácza Darányiho z roku 1901 doplnené nariadením z roku 1906. Týmito predpismi sa právne prvý raz zabezpečila druhová ochrana viacerých cicavcov a vtákov, napríklad všetkých druhov netopierov, ježov, syslov, krtov (okrem záhrad a cintorínov). V doplnku z roku 1906 sa stanovila aj ochrana bocianov bielych i čiernych, sokolov, plamienky driemavej, vodnára obyčajného.
Napriek všetkým týmto opatreniam však už v roku 1627 vyhynul v Európe tur a na Slovensku aj zubor hrivnatý a v roku 1858 aj bobor vodný. Z Dunaja zasa vymizla naša najväčšia ryba vyza a ďalších 10 druhov rýb.
Opatrenia na ochranu životného prostredia z čias Rakúsko-Uhorska spomíname najmä preto, že mnohé z nich vlastne platia dodnes. Spomeňme vytvorenie úplnej rezervácie Dobročský prales v roku 1913 a rezervácie Badínsky prales. Alebo ochranu kúpeľného ostrova v Piešanoch, ktorú vyhlásili kráľovským patentom už v roku 1682 a doliny Tepliaky s kúpeľmi Trenčianske Teplice kráľovským patentom z roku 1715. Pre ochranu prírody mali význam aj parky, záhrady, aleje a botanické záhrady, prvé na území Rakúska-Uhorska založené v roku 1771 v Trnave, či najstaršie arboréta v Liptovskom Hrádku (1795 - 1886 - 1896), vo Vieske nad Žitavou Mlyňanoch (1892) a v Kysihýbli (1900).
Za existencie Československej republiky pribudli ďalšie významné právne úpravy ochrany prírody, aj keď na druhej strane sa zvyšovalo poškodzovanie životného prostredia najmä v dôsledku urbanizácie, obmedzeného využívania lúk a pasienkov, neekologického prístupu k ažbe a doprave v lesoch, nevhodného obhospodarovania ornej pôdy, ale aj znečisovania ovzdušia. Rok 1989 poskytol pre ochranu prírody šancu, ktorá sa, našastie, rýchlo využila. V roku 1994 prijala SNR moderný a v danom období aj vyhovujúci zákon o ochrane prírody a krajiny. V rámci štátnej správy vzniklo ministerstvo životného prostredia so svojimi úradmi a Slovenská inšpekcia životného prostredia. Vstup Slovenska do Európskej únie priniesol implementovanie jej zákonných predpisov. Ochrana prírody a krajiny je v súčasnosti obsiahnutá na národnej úrovni v 41 aktuálnych právnych predpisoch v oblasti ochrany prírody a krajiny so zapracovaním priamych a nepriamych novelizácií.
Veľmi dôležité je pritom zakotvenie trvalo udržateľného rozvoja (TUR) v právnom systéme Slovenskej republiky. Myslí sa pod ním taký rozvoj, ktorý súčasným i budúcim generáciám zachováva možnos uspokojova ich základné životné potreby a pritom neznižuje rozmanitos prírody a zachováva prirodzené funkcie ekosystémov. Na tento krok nadväzovalo spracovanie Národnej stratégie trvalo udržateľného rozvoja SR, ktorá charakterizuje trvalo udržateľný rozvoj ako cielený, dlhodobý (priebežný), komplexný a synergický proces ovplyvňujúci všetky oblasti života (duchovná, sociálna, ekonomická, environmentálna a inštitucionálna), odohrávajúci sa na viacerých úrovniach (lokálna, regionálna, národná, globálna) a smerujúci prostredníctvom uplatňovania praktických nástrojov a inštitúcií k takému modelu fungovania príslušného spoločenstva (miestnej a regionálnej komunity, krajiny, medzinárodného spoločenstva), ktorý kvalitne uspokojuje materiálne, duchovné a sociálne potreby a záujmy ľudí, pričom rešpektuje hodnoty prírody a neprekračuje únosnú kapacitu krajiny a jej zdrojov. Akčný plán TUR na roky 2005 2010 konkretizuje ciele vzhľadom na vonkajšie podnety a vnútorné potreby. Spåňa požiadavky Európskej komisie na jasné formulovanie cieľov TUR, ich efektívnejšie vyhodnocovanie a využívanie súčinnosti medzi doplnkovými činnosami a politikami.
(Quark, 2.1.2007)