Novela Zákona o lesoch
Národná rada Slovenskej republiky schválila 27. marca 2025 novelu Zákona o lesoch. Na to, čo nového prináša táto legislatívna zmena, sme sa opýtali generálneho riaditeľa Sekcie lesného hospodárstva a spracovania dreva Ing. Pavla Tomu.
Zákon o lesoch sa mení a vyvíja, pretože sa dejú zmeny – v spoločnosti aj v prírode. Čo si vyžiadalo aktuálne schválenú novelu?
Všetko okolo nás sa vyvíja a mení. A presne tak to je aj v prípade právnej úpravy v oblasti lesov. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/1115 z 31. mája 2023 o sprístupnení určitých komodít a výrobkov spojených s odlesňovaním a degradáciou lesov na trhu Únie a o ich vývoze z Únie si vyžiadalo prijatie samostatného zákona, ktorým sa zabezpečuje vykonávanie niektorých opatrení Európskej únie na zmiernenie globálneho odlesňovania, ktorým sa zároveň menia a dopĺňajú niektoré zákony. Týmto zákonom sa zároveň upravujú ustanovenia súvisiacich právnych predpisov (najmä zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a niektorých súvisiacich ustanovení zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov), ktoré upravujú problematiku preukazovania pôvodu dreva, alebo sú pre stanovenie pôvodu dreva potrebné. Úpravou súvisiacich právnych predpisov, predovšetkým vo vzťahu k aplikačnej praxi, sa sleduje dosiahnutie cieľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) v aplikačnej praxi.
Aspoň stručne, čo sa mení touto novelou zákona o lesoch?
K významnejším zmenám dochádza pri zásadách vykonávania ťažby (§ 23 zákona o lesoch). Upravuje sa problematika písomného súhlasu na ťažbu s cieľom zníženia administratívnej záťaže hospodára. Zároveň sa definuje osoba, ktorej sa písomný súhlas na ťažbu vydáva, doba uchovávania písomného súhlasu na ťažbu a osoba, ktorá je povinná písomný súhlas uchovávať. V súvislosti s tým sa upravuje aj problematika dokladu, ktorý vykonávateľovi ťažby vydáva obhospodarovateľ lesa, alebo inej listiny oprávňujúcej na vykonanie ťažby. V tejto súvislosti by som chcel poukázať na možnosť nahradiť písomnú formu dokladu editáciou potrebných údajov o vykonávateľovi ťažby v informačnom systéme lesného hospodárstva, čo je predpokladom predchádzania neopodstatneným podnetom na kontroly legálnosti ťažby, ktoré sú v súčasnosti návštevníkmi lesa zasielané rôznym orgánom a následne predkladané územne príslušným orgánom štátnej správy lesného hospodárstva na preverenie. Jedným z cieľov tejto úpravy je aj zníženie záťaže obhospodarovateľov lesa a odborných lesných hospodárov, ktorí sa štátnych dozorov v lesoch na preverenie podnetov musia zúčastňovať.
Upravuje sa aj postup ohlásenia dôvodu vzniku asanačnej ťažby, pretože nedodržiavanie lehôt a nevykonanie opatrení na ochranu lesa v silvotechnických termínoch je jedným z hlavných dôvodov šírenia a premnoženia sekundárnych škodcov, predovšetkým hmyzích, v lesoch.
Za dôležitú úpravu možno považovať úpravu umožňujúcu vykonanie opatrení výchovy lesných porastov do 50 rokovv rozsahu výchovy predpísanej pre lesný porast programom starostlivosti o lesy alebo projektom starostlivosti o lesný pozemok bez zmeny programu starostlivosti aj v prípadoch, kedy sa v dôsledku vykonania asanačných opatrení naplnil objem dreva predpísaný na ťažbu programom starostlivosti o lesy alebo projektom starostlivosti o lesný pozemok. Za nemenej významnú možno považovať aj zjednoznačnenie úpravy problematiky projektov na vykonanie opatrení na zabránenie šírenia a premnoženia škodcov (§ 28 zákona o lesoch), kompetencie orgánu štátnej odbornej kontroly ochrany lesa a organizácie ochrany prírody pri schvaľovaní a realizácii odsúhlasených alebo určených opatrení na ochranu lesa.
Na čo by som chcel ešte pri tejto príležitosti upozorniť je úprava ustanovení o lesnej hospodárskej evidencii (§ 44 zákona o lesoch), kde sa dopĺňa povinnosť obhospodarovateľovi lesa priebežne predkladať podklady na vedenie tejto evidencie odbornému lesnému hospodárovi a zároveň sa, v súlade s trendami elektronizácie, upravuje súčasná povinnosť vedenia a predkladania evidencie s možnosťou písomného alebo elektronického vedenia len na vedenie elektronickou formou.
Posilnenie postavenia odborného lesného hospodára vo vzťahu k obhospodarovateľovi je predmetom doplnenia § 48 zákona o lesoch (činnosti, povinnosti a oprávnenia hospodára). Obhospodarovateľ lesa bude pri vykonávaní starostlivosti o lesy viazaný návrhom na zabezpečenie činností v kalendárnom roku a opatrení vyplývajúcich zo stavu a vývoja lesných porastov, ktorý predkladá osoba odborne spôsobilá na hospodárenie v lesoch – odborný lesný hospodár. Významným spôsobom sa tým posilňuje postavenie odborného lesného hospodára v procese trvalo udržateľného obhospodarovania lesov.
Iste nie je možné v rámci tejto krátkej rešerše poukázať na všetky úpravy, ktoré sa prijatím zákona „o odlesňovaní“ dotkli zákona o lesoch. V každom prípade je im potrebné venovať zvýšenú pozornosť vyplývajúcu aj zo skutočnosti, že účinnosť jednotlivých ustanovení je rozdielna.
Terminus technicus „náhodná ťažba“ bol v minulosti zdrojom nepochopenia, najmä zo strany laickej verejnosti. Novela zákona o lesoch vraj prináša iné označenie pre túto kategóriu ťažby.
Neviem, či to bolo „zdrojom nepochopenia“ alebo skôr zdrojom „nechcenia pochopiť“. Mnohí si ale pod týmto slovným spojením vysvetľovali ťažbu stromov poškodených škodlivými činiteľmi v lesoch, ktoré práve v dôsledku poškodenia lesných porastov predstavovali nebezpečenstvo premnoženia a šírenia sekundárnych škodlivých činiteľov v lesoch (predovšetkým hmyzích škodcov), ako „náhodné chodenie obhospodarovateľov lesa po lesoch“, pri ktorom si „náhodne“ vyberali stromy na ťažbu. V každom prípade treba ťažbu vykonávanú v lesoch chápať ako cieľavedomú ľudskú činnosť, ktorá je nevyhnutnou súčasťou zabezpečenia trvalo udržateľnej starostlivosti o lesy. Táto činnosť je jedným z predpokladov racionálneho využívania ekosystémových funkcií lesov vrátane jedinej reálne obnoviteľnej suroviny, dreva. Starostlivosť o lesy nie je možné považovať za „náhodnú činnosť“ v lesoch ani v súvislosti s vykonávaním ťažby, ktorou sa zabezpečuje odstraňovanie stromov a lesných porastov poškodených škodlivými činiteľmi v lesoch a ktoré sú potencionálnym zdrojom premnoženia a šírenia predovšetkým hmyzích škodcov. A teda skôr z dôvodu „nechcenia pochopiť“ doposiaľ uplatňovaný termín „náhodná ťažba“ určitou časťou spektra spoločnosti sa v zákone o lesoch jednoznačne definuje asanačná ťažba, teda stav, kedy došlo, z dôvodu vykonania opatrení na odstránenie poškodených stromov a krov škodlivými činiteľmi v lesoch alebo opatrení na ochranu lesa, k procesu ťažby. V tejto súvislosti by som chcel vysloviť presvedčenie, že takto upravená problematika asanačnej ťažby nebude vyvolávať snahy o deformáciu cieľov a zámerov jej realizácie a že bude chápaná ako proces na zabezpečenie ozdravenia lesných porastov.
Budú si zmeny v zákone vyžadovať preškolenie odborných lesných hospodárov? Ak áno, akou formou a kedy ho plánujete vykonať?
Každý hospodár je povinný zúčastniť sa školenia najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom uplynie päť rokov od zápisu do registra hospodárov alebo od posledného školenia. Úprava všeobecne záväzných právnych predpisov a ich zmena je predmetom tohto preškolenia. Hospodár je však osobou odborne spôsobilou na hospodárenie v lesoch, čo znamená, že sa priebežne musí oboznamovať a dopĺňať si svoje vedomosti aj vo vzťahu k novej právnej úprave, ktorá sa dotýka jeho činností, práv a povinností. V tejto súvislosti by som si dovolil upriamiť pozornosť k pripravovanej odbornej publikácii k problematike zákona „o odlesňovaní“, a k vyššie uvedenému nariadeniu EÚ o odlesňovaní, ktorá verím, bude prístupná ako laickej, tak aj odbornej verejnosti v blízkej budúcnosti.
Ďakujem za rozhovor.
Peter Gogola











