Obchod s drevom podľa nových pravidiel
V stredu 22. novembra sa na pôde generálneho riaditeľstva štátneho podniku LESY SR uskutočnila tlačová konferencia, na ktorej vedenie podniku predstavilo výsledky auditu odberateľov dreva a zásady novej politiky obchodu s drevom. K tejto nanajvýš aktuálnej téme nám poskytol rozhovor obchodný riaditeľ Ing. Tomáš Klouček, Ph.D.
Rok 2017 sa chýli ku koncu, vedeli by ste urobiť predbežnú bilanciu?
K dispozícii mám čísla za prvých desať mesiacov, a tie hovoria nasledovné: Objemy dodávok pre rok 2017 boli naplánované v celkovej výške 3,936 mil. m3, z toho v ihličnatých drevinách 2,014 mil. m3 a v listnatých drevinách 1,922 mil. m3. K 31. októbru 2017 sme obchodovali s viac ako 535 zákazníkmi, ktorým sme dodali 3,510. mil. m3 drevnej hmoty. Objemy dodávok do zahraničia bol 85.175 m3 čo predstavuje 2,37 % z celkového objemu zobchodovaného dreva.
Aký cieľ ste sledovali vykonaním nezávislého auditu odberateľov dreva?
Našim cieľom bolo auditom zabezpečiť nezávislý pohľad na problematiku predaja dreva a stanoviť rating firiem, s ktorými obchodujeme. Ďalej sme potrebovali zistiť skutočné celkové potreby reálnych spracovateľov dreva na Slovensku, objektivizovať informácie o aktuálnych centrálnych zmluvných partneroch, poskytnúť vedeniu štátneho podniku reálny podklad pre rozhodovanie pri uzatváraní obchodných zmlúv a v neposlednom rade identifikovať skutočných spracovateľov dreva a priekupníkov s drevnou hmotou.
Vedenie podniku má strategický zámer zabezpečiť transparentnosť predaja dreva a prednostne zabezpečiť predaj dreva tým subjektom, ktoré drevnú hmotu skutočne spracovávajú na Slovensku. To by malo prispieť k vytvoreniu stabilných obchodných podmienok subjektom, ktorí maximalizujú pridanú hodnotu domácej obnoviteľnej surovine a následne udržať, respektíve zvýšiť počet pracovných miest v drevospracujúcom priemysle.
Kto a ako tento audit realizoval?
Bola to súťažou vybraná spoločnosť GREEN AUDIT, a. s. z Kováčovej. V mesiacoch júl a august vykonali audit pomocou dotazníkovej formy, ktorá bola odsúhlasená s objednávateľom od centrálnych zmluvných odberateľov drevnej hmoty. Pri spracovaní výsledkov boli použité údaje aj z iných verejne dostupných databáz a zo štatistických prehľadov.
Ako boli stanovené kritériá na hodnotenie obchodných partnerov?
Pri definovaní kritérií sa vychádzalo z hľadísk ekonomických, výrobných a obchodných. Taktiež sa kritériá posudzovali z pohľadu zakladateľa podniku a úloh, respektíve uznesení, uložených v procese riadenia rezortu. Posudzoval sa aj vzťah s koncepčnými materiálmi rezortu, najmä s Akčným plánom Národného programu využitia potenciálu dreva Slovenskej republiky. Vybraté kritériá boli konzultované s pracovníkmi zakladateľa.
Takže čo konkrétne bolo hodnotené?
Hodnotilo sa deväť kritérií, konkrétne zhodnocovanie drevnej hmoty, spracovaný objem drevnej hmoty, spracovaný sortiment drevnej hmoty, umiestniteľnosť sortimentu na trhu, lokalizácia prevádzky, počet zamestnancov, výška investícií do podniku za posledných desať rokov, certifikáty PEFC a FSC a iné certifikáty – ISO, OHSAS, a pod.
Predplatné časopisu
(Úplné znenie tohto článku si prečítate na stránkach časopisu LES & Letokruhy December 2017)