Víťazná stratégia rozvoja LESY SR, š.p.: Zmeniť úradnícky jazyk a málo účinný, prežitý mentorský prístup lesníkov, vnímanie samých seba v postavení akoby nad zvyškom spoločnosti
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Elektronickou poštou sa medzi lesníkmi rýchlo šíri Návrh stratégie a koncepcie rozvoja štátneho podniku LESY Slovenskej republiky, ktorý vo výberovom konaní predložil jeho víťaz a novovymenovaný generálny riaditeľ Ing. Matej Vigoda.
V závere dokumentu jeho autor píše: „Na základe vlastných poznatkov o fungovaní podniku, nespočítateľných diskusií s kolegami, svojimi podriadenými aj nadriadenými, ale aj s predstaviteľmi a zástupcami vonkajšieho prostredia, pozorovania reakcií verejnosti na aktivity podniku a predovšetkým dôverného poznania lesného ekosystému a jeho dynamiky som formuloval a pripravil podľa môjho názoru zmysluplný zámer, ktorého realizácia štátnemu podniku LESY SR umožní zvládnuť krízovú situáciu a efektívne a proaktívne plniť celé spektrum úloh, ktoré mu ukladá štát a ktoré priamo vyplývajú z nevyhnutnej povinnosti zachovať lesy ako nenahraditeľnú podmienku života a zdroj vitálnych ekosystémových služieb vrátane dreva ako obnoviteľnej a 100 %-ne recyklovateľnej suroviny. Ako lesník, ktorého spoluformovali skúsenosti nadobudnuté prácou v prostredí LESY SR, š. p., a ktorý je tomuto podniku nielen lojálny, ale aj oddaný dušou i srdcom deklarujem, že v rámci plánovaných opatrení spravím maximum pre naplnenie tejto stratégie a koncepcie rozvoja, aby o niekoľko rokov bolo možné konštatovať naplnenie predložených zámerov.“
Dokument popisuje východiskový stav a definuje opatrenia v krátkodobom, strednodobom a dlhodobom horizonte. Napríklad v kapitole Transparentnejší obchod s drevom je podľa autora dokumentu úprava obchodnej stratégie a politiky štátneho podniku LESY SR bezpodmienečne nutná za účelom sprehľadnenia, väčšej transparentnosti a dostupnosti drevnej hmoty ako suroviny pre väčší počet domácich spracovateľov.
V kapitole Zmena podmienok vo verejnom obstarávaní autor konštatuje, že je potrebné riešiť najväčšie problémy zákonnej povinnosti verejného obstarávania, ktoré je založené na princípe najnižšej ceny, kde, žiaľ, často platí, že čím je nižšia cena, tým väčšia je nekvalita prevedených prác, ktorá sa negatívne odzrkadľuje na zdravotnom stave lesných porastov, bezpečnosti práce a úrazovosti.
Autor stratégie volá po kvalitnejšej, otvorenejšej a efektívnejšej komunikácii s verejnosťou a odberateľmi. „Ukazuje sa, že s verejnosťou nestačí komunikovať, ale treba vedieť komunikovať a hlavne všetko vysvetľovať, pretože lesníctvo nestojí nad spoločnosťou, ale je jej súčasťou. Dokonca je vhodné verejnosť o všetkom dôležitom informovať a v predstihu oproti ostatným. Zmeniť úradnícky jazyk a málo účinný, prežitý mentorský prístup lesníkov, vnímanie samých seba v postavení akoby nad zvyškom spoločnosti, ako aj prispôsobenie lesníckej terminológie všeobecnému poznaniu a vnímaniu širokej verejnosti. Len tak bude verejnosť rozumieť a prijímať prácu štátneho podniku LESY SR a lesníkov. Podobne je potrebné vytvárať mediálne prostredie na formovanie vzťahov s odberateľmi. V podmienkach klimatických zmien sa majú produkčné ciele podriadiť ekologickej stabilite lesa,“ je uvedené v dokumente.
Desaťstranový Návrh stratégie a koncepcie rozvoja štátneho podniku LESY Slovenskej republiky od Ing. Mateja Vigodu zverejňujeme v plnom znení v prílohe k tomuto článku.