Rokovania o systéme spoplatnenia emisií z vykurovania a cestnej dopravy: Cieľom je zabrániť cenovým šokom, aby nedoplácali domácnosti
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Europoslankyňa Danuša Nerudová má pripraviť pozíciu Európskeho parlamentu k úpravám systému ETS2, ktorý má od roku 2028 spoplatniť emisie z vykurovania a cestnej dopravy. Slovenská vláda systém odmieta, ale zároveň si potrebuje vyjednať čo najsilnejšie poistky pre domácnosti, informuje portál EURACTIV.sk.
Danuša Nerudová bude koordinovať parlamentné rokovania a pripraví správu k rozšíreniu spoplatnenia emisií na domácnosti pre výbor pre životné prostredie (ENVI). Následne povedie za Európsky parlament rokovania s Radou EÚ a Európskou komisiou v takzvanom trialógu o konečnej podobe legislatívy.
„Nedopustím, aby na ETS2 doplatili domácnosti. Cieľom je nastaviť také poistky, ktoré zabránia cenovým šokom, ale zároveň zachovajú investičný signál pre prechod na úspornejšie technológie,“ uviedla v reakcii na svoje menovanie.
Hlavná spravodajkyňa (rapporteur) je v Európskom parlamente kľúčovou postavou legislatívneho procesu. Zodpovedá za návrh parlamentnej pozície, vyjednáva kompromisy medzi politickými frakciami a následne zastupuje parlament v rokovaniach s členskými štátmi.
„Rozšírenie systému obchodovania s uhlíkom na domácnosti je politicky mimoriadne citlivé. Nový systém má od roku 2028 spoplatniť emisie zo spaľovania fosílnych palív používaných v budovách a v cestnej doprave. To sa môže priamo premietnuť do vyšších cien zemného plynu, benzínu či nafty. Práve obavy zo sociálnych dopadov viedli viaceré členské štáty k tlaku na odklad alebo revíziu systému,” píše autorka článku Irena Jenčová.
Portál EURACTIV.sk ďalej vysvetľuje, že ETS2 je nový „trh s uhlíkom“ Európskej únie. Spoplatňuje emisie, ktoré vznikajú pri spaľovaní fosílnych palív pri vykurovaní a cestnej doprave. Kým doteraz sa systém obchodovania s emisnými povolenkami vzťahoval najmä na priemysel a energetiku, ETS2 ho rozširuje aj na tieto sektory.
V systéme sa určí maximálny počet množstva povoleniek (cap), ktoré sa každý rok uvedú na trh. Každá povolenka pokrýva jednu tonu CO₂. Cieľ je, aby sa strop postupne znižoval a emisie v sektore klesali. Ich objem vychádza z historickej spotreby palív v sektoroch budov a cestnej dopravy a má sa postupne znižovať podľa vopred stanoveného redukčného faktora.
Povinnosť nakupovať a odovzdávať povolenky nebudú mať priamo domácnosti ani vodiči, ale dodávatelia palív (napríklad plynárne či distribútori pohonných látok). Tí však môžu náklad premietnuť do cien palív, takže sa nepriamo prejaví v účtoch za teplo a v cenách benzínu či nafty.
Link na celý článok: Pravidlá uhlíkových poplatkov pre domácnosti bude vyjednávať česká europoslankyňa - euractiv.sk

















