Riport: Urbárnici z Liptovskej Kokavy odvodnili lesnú cestu v teréne s veľkým sklonom po novom
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
S predsedom Pozemkového spoločenstva bývalých urbarialistov Liptovská Kokava Ing. Vladimírom Zubčekom kráčame po ceste z Trsteníka na Lojzovo vo Vysokých Tatrách. Po spracovaní kalamity z mája 2014 bola v katastrofálnom stave s množstvom výmoľov hlbších aj viac ako jeden meter. Ostala zjazdná len pre ťažkú lesnú techniku. V roku 2016 sa ju urbárnici rozhodli opraviť po vzore budovania podobných ciest a v podobných podmienkach s veľkými sklonmi v Rakúsku, ale aj na Slovensku – konkrétne pri Kláštore pod Znievom.
„Pri lesných odvozných cestách triedy 1L a najmä 2L býva odvodnenie telesa cesty zvyčajne zabezpečené pozdĺžnymi priekopami (na strane privrátenej ku svahu) a systémom priečnych odrážok. Tento systém odvodnenia je pomerne náročný na údržbu a nie vždy efektívny. Priekopy sa pri odvoze zavaľujú a zužujú šírku cesty. Odrážky je nutné často čistiť a pri vysokých zrážkach sa rýchlo zanesú, čo spôsobuje, že voda nie je z telesa cesty odvedená – tečie po ceste a vymýva erozívne ryhy.
Nový spôsob odvodnenia povrchu cesty spočíva v tom, že priekopa je nahradená len zníženou hranou na strane cesty privrátenej ku svahu. Cesta je najvyššia v strede a voda odteká z polovice cesty preč po svahu do porastu pod ňou. Z polovice cesty, privrátenej ku svahu, je voda zvedená po zníženej hrane a následne je po vzdialenosti 30 – 40 metrov odvedená mimo cesty nie odrážkou, ale jednoduchým priepustom, tvoreným rúrou zapustenou do telesa cesty, tiež do porastu pod cestou,“ hovorí Ing. Zubček.
A dodáva, že tento spôsob výstavby lesnej cesty má niekoľko výhod. Priepusty sú takmer bezúdržbové, pretože prúd vody má v nich samočistiaci efekt. Všetka voda z cesty je zúžitkovaná v poraste. Šírka cesty ostáva zachovaná a netreba komplikovaný projekt na jej opravu. Navyše sa presviedčam o tom, že ani po dlhej zime, počas ktorej je v tejto lokalite snehová pokrávka vysoká až 1,5 metra a sneh z nej zliezol iba pred dvoma týždňami, kvalita povrchu cesty tým nijako neutrpela. Určite inšpirujúci príklad, hodný nasledovania.
Jozef Marko