Prihlásiť

Štátna podpora do lesov – pochopí Brusel slovenských lesníkov?

Vlastníci alebo obhospodarovatelia lesov tvrdia, že ak les plní aj verejnoprospešné funkcie, je potrebné zo strany verejnosti (štátu) tieto funkcie (služby) zaplati. Pričom sa nevie definova merateľná jednotka, na ktorú by bola viazaná cena verejnoprospešnej funkcie lesa.

Opodstatnenos úhrady mimoprodukčných funkcií lesa je i v tom, že štát legislatívnymi alebo inými predpismi obmedzuje (čiastočne alebo úplne) obhospodarovateľa lesa v jeho hospodárskej činnosti (napríklad kategorizáciou lesa, dobou zalesnenia, dobou zabezpečenia lesného porastu, obnovným drevinovým zastúpením, výškou ažby) za tým účelom, aby les plnil aj ostatné funkcie ako produkčnú.

 

Obhospodarovatelia lesa uvedené obmedzenia v prevažnej miere akceptujú, považujú ich za opodstatnené. Na druhej strane štát, odborné lesnícke inštitúcie hľadajú odpoveď na dve základné otázky, ako zabezpeči zdroj dostatočného objemu finančných prostriedkov a akým objektívnym spôsobom prerozdeľova vymedzené finančné prostriedky. Nezanedbateľné kritérium je i to, či v spoločnosti dozrel čas na to, aby spoločnos platila za takéto služby.

 

Stanovi základnú jednotku, na ktorú by bola viazaná požadovaná podpora nebolo ažké. Ak hovoríme o mimoprodukčných funkciách lesov, potom to musí by plocha obnoveného lesného porastu, ktorý vznikol na holine po ažbe. Štát vo verejnoprospešnom  záujme prikazuje obhospodarovateľovi lesa, prostredníctvom programu starostlivosti o les, za akých podmienok má obnovi les, aby v čo najkratšej dobe obnovil mimoprodukčné, celospoločensky prospešné funkcie lesa.

 

V tejto súvislosti je potrebné zdôrazni, že podpory poskytované formou úhrady oprávnených nákladov na bežnú hospodársku činnos (programové podpory v rámci programu rozvoja vidieka - na pestovnú činnos vrátane ochrany lesa, na dopravné prostriedky na odvoz dreva, na budovanie odvozných ciest a podobne) môžu narúša konkurenčné prostredie v lesnom hospodárstve, ekonomicky môžu zvýhodňova príjemcov takýchto podpôr pred subjektmi, ktorým z rôznych dôvodov podpora nebola poskytnutá.

 

Čiastočné riešenie na tieto otázky môžeme nájs v nedávnej minulosti. Koncom minulého storočia v lesnom hospodárstve bol rozpracovaný experiment zdokonaleného riadenia pestovnej činnosti.

 

 

Aká bola základná filozofia tohto experimentu?

 

Odhliadnuc od spoločenských pomerov, v ktorých bol experiment zdokonaleného riadenia pestovnej činnosti vypracovaný, jeho hlavnou úlohou bolo dosiahnu plánovanú (podľa predpisu programu starostlivosti o les – ďalej len „LHP alebo PSL“) kvantitu a požadovanú kvalitu výkonov pestovnej činnosti. Výkonov pestovnej činnosti v užšom slova zmysle (bez výkonov semenárskej a škôlkárskej činnosti a bez ochrany lesa). Výrobkami, ktoré mali spåňa požadovanú kvantitu a kvalitu, boli tri fázové výrobky pestovnej činnosti – zabezpečený mladý lesný porast, porast po prvej čistke alebo prerezávke, porast po prvej prebierke.

 

Pre požadované zabezpečenie fázového výrobku mali by obhospodarovatelia lesov ekonomicky stimulovaní formou úhrady za prevzatý fázový výrobok. Pre každý fázový výrobok boli stanovené normatívy priamych nákladov určené podľa porastových modelov a odporúčaných technológií podľa jednotlivých hospodárskych súborov lesných typov (ďalej len „HSLT“). Normatívy (prípadne aj krátené podľa kvality fázového výrobku) mali by uhrádzané z pestovného fondu. Preberanie fázových výrobkov zabezpečovala skupina odborníkov výhradne na to určených.

 

Vychádzajúc z uvedených princípov Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky vypracovalo vyhlášku č. 320/2011 Z.z. o rozsahu, spôsobe a o podmienkach poskytovania podpory v lesnom hospodárstve a rozvoji vidieka z 28. septembra 2011 (ďalej len „vyhláška“), ktorá nadobudla účinnos 1.1.2012. MPRV SR schválením materiálu „Financovanie výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR z programov Štátna pomoc, Národné podpory a Verejnoprospešné aktivity rozvoja vidieka v roku 2012“ vyčlenilo na štátnu pomoc v roku 2012 finančné prostriedky v objeme 1 milión 970 tisíc EUR. Z toho podľa § 2 vyhlášky na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch pre obhospodarovateľov lesa sumu 1 milión 950 tisíc EUR.

 

 

Dotácia na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch

 

Vyhláška v § 2 stanovuje základné podmienky poskytnutia štátnej podpory na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch. Dotáciu na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch možno poskytnú žiadateľovi, ktorým je podnikateľ hospodáriaci na lesných pozemkoch. Dotácia sa poskytuje na zabezpečený mladý lesný porast, ktorý
- ku dňu podania žiadosti nie je starší než sedem rokov od vzniku holiny,
- vznikol po náhodnej ažbe,
- je obhospodarovaný podľa programu starostlivosti o lesy,
- skontroloval príslušný orgán štátnej správy lesného hospodárstva a vydal potvrdenie o tom, že lesný porast je zabezpečený.

 

Dotáciu ďalej je možno poskytnú do výšky sadzby na hektár zabezpečeného mladého lesného porastu v príslušnom hospodárskom súbore lesných typov zverejnenej vo výzve Pôdohospodárskou platobnou agentúrou (ďalej len „PPA“). Jednou z príloh k žiadosti o poskytnutie dotácie je  potvrdenie príslušného orgánu štátnej správy lesného hospodárstva, že lesný porast je obhospodarovaný podľa programu starostlivosti o lesy (ďalej len „PSL“) a je zabezpečený.

 

Výšku oprávnenej dotácie si obhospodarovateľ lesa vypočíta podľa vyhlášky ako súčin sadzby na 1 ha zabezpečeného mladého lesného porastu (ďalej len „ZMLP“) a celkovej výmery ZMLP spåňajúcich stanovené kritériá ZMLP v príslušnom hospodárskom roku. Sadzba na 1 ha ZMLP sa rovná výške priamych nákladov potrebných na zabezpečenie mladého lesného porastu v príslušnom hospodárskom súbore lesných typov (ďalej len „HSLT“). Sadzby podľa jednotlivých HSLT stanoví MPRV SR vo výzve PPA na poskytovanie štátnej podpory. Ak súčet všetkých oprávnených žiadostí o dotáciu prevyšuje disponibilný objem finančných prostriedkov v rozpočte ministerstva  príslušného rozpočtového roku, výška požadovanej oprávnenej dotácie sa žiadateľovi o dotáciu prepočíta príslušným koeficientom krátenia.

 

HSLT je súbornou typologickou jednotkou združujúcou hospodársky podobné lesné typy. Hospodárska príbuznos znamená rámcovo podobné stanovištné podmienky (klíma, zásobenie živinami, skeletnatos pôd, iné významné pôdne vlastnosti, hydrický vzah a vodný režim) a rámcovo podobné prirodzené zastúpenie hlavných drevín. Rozdielnos sadzieb je výsledkom rozdielnosti  výrobno-ekonomických podmienok a tým aj rozdielnosti vo vynaložených priamych výrobných nákladov na zabezpečenie mladého lesného porastu. HSLT je považovaný za objektívnu jednotku pre stanovenie diferencovaného ohodnotenia zabezpečenia mimoprodukčných funkcií lesa.

 

Podľa § 20 ods. 7 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o lesoch“) sa pod ZMLP rozumie lesný porast, ktorý tvoria stanovištne vhodné lesné dreviny, bez výrazného poškodenia, ktorý sa dostatočne prispôsobil podmienkam stanoviša, má znateľný výškový prírastok a nevyžaduje doplňovanie.

 

 

Odmena za skrátený čas obnovy lesa

 

Navrhovanú dotáciu možno chápa ako čiastočnú odmenu zo strany štátu obhospodarovateľovi lesa za to, že v dostatočne krátkom čase (do 7 rokov, v kratšej dobe než je stanovená zákonom o lesoch) zabezpečil na príslušnom lesnom pozemku obnovu lesa a tým aj obnovu plnenia mimoprodukčných (celospoločenských) funkcií. Je v záujme spoločnosti, aby lesné pozemky ostali využívané prednostne na zakladanie lesných porastov.  Štát lesné pozemky takto chráni pred iným využívaním a zabezpečuje tak pre celú spoločnos trvalo udržateľnú produkciu celospoločenských úžitkov z lesa (možnosti pre rekreáciu, tvorba kyslíka, vody, chráni pôdu pred vysúšaním, eróziou, atď.).

 

Z dôvodu obmedzení (povinností) vyplývajúcich pre vlastníkov lesov uvedených v zákone o lesoch, MPRV SR rozhodlo pre rok 2012 kompenzova tieto obmedzenia prostredníctvom  platby na 1 ha ZMLP (v lesných porastoch po kalamite). Platba je určená na porasty po kalamitách, aby bolo podporené včasné zalesnenie na predčasne odlesnených plochách, zabránilo sa erózii - prudkému odtoku vody z postihnutého územia a tvorbe povodní, čiže aby boli v dostatočne krátkom čase obnovené všetky funkcie lesa. Platba obsahuje okrem motivačného – stimulačného prvku  aj prvok kompenzačný.

 

Uvedené riešenie je ocenením mimoprodukčných (celospoločenských) funkcií lesa a tým aj ohodnotením biodiverzity a zdravého stavu lesného ekosystému.  Pretože ocenenie týchto funkcií je veľmi zložité a na trhu ažko realizovateľné (spotrebitelia nie sú ochotní tieto úžitky hradi),  štát sa rozhodol obhospodarovateľovi lesa čiastočne uhradi poskytované funkcie lesa prostredníctvom kompenzácie časti nákladov na obnovu lesa na príslušnom lesnom pozemku. Cieľom tohto opatrenia je prispie k udržaniu alebo obnove ekosystému a biodiverzity lesa alebo kultúrnej krajiny na územiach poškodených kalamitou.

 

ZMLP je definovaný v § 20 zákona o lesoch, kritériá na posudzovanie zabezpečeného lesného porastu sú uvedené v § 26 vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva SR č. 453/2006 Z.z. o hospodárskej úprave lesov a o ochrane lesa (ďalej len „vyhláška HUL“). Podľa uvedenej vyhlášky za zabezpečený sa považuje lesný porast, ak spåňa podmienky podľa osobitného predpisu,

- v ktorom najmenej 50 % posudzovanej plochy je porastenej hlavnými drevinami cieľového drevinového zloženia podľa príslušného modelu hospodárenia, pričom za hlavné dreviny cieľového drevinového zloženia sa považujú dreviny, ktorých zastúpenie v príslušnom modeli hospodárenia dosahuje aspoň 10 %,

- ktorý sa už prispôsobil podmienkam stanoviša, čo sa prejavuje znateľným výškovým prírastkom, a dosiahol výšku viac než 2/3 výšky buriny alebo malinčia,

- v ktorom je na posudzovanej ploche rovnomerne rozmiestnený dostatočný počet jedincov tak, že sa nevyžaduje ďalšie doplňovanie opakovaným zalesňovaním,

- v ktorom je najmenej 60 % jedincov podľa písmena d) dobre vyvinutých, s nepoškodenými vrcholovými výhonmi a bočnými výhonmi bez výrazného poškodenia; za výrazné poškodenie sa nepovažuje také poškodenie, pri ktorom je predpoklad ďalšieho rastu jedinca.

*) Napríklad § 14 zákona č. 138/2010 Z. z. o lesnom reprodukčnom materiáli v znení zákona č. 49/2011 Z. z., vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 501/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o produkcii lesného reprodukčného materiálu a jeho uvádzaní na trh.
STN 48 2410 Zalesňovanie a starostlivos o kultúry a mladiny.

 

 

Koordinácia s príslušným obvodným lesným úradom

 

Prílohu k žiadosti obhospodarovateľa lesa o poskytnutie dotácie - potvrdenie orgánu štátnej správy lesného hospodárstva, že lesný porast je obhospodarovaný podľa PSL a je zabezpečený, vystaví príslušný obvodný lesný úrad. Príslušný je ten OLU, ktorý je príslušný k jednotke priestorového rozdelenia lesa (ďalej len „JPRL“), v ktorej sa posudzuje zabezpečený lesný porast. OLU pritom postupuje v súlade s § 62 zákona o lesoch ako pri výkone štátneho dozoru v lesoch s pôsobnosou podľa § 60, ods. 2, písm. l) zákona o lesoch - spolupracuje s príslušnými orgánmi pri poskytovaní a kontrole prostriedkov z verejných zdrojov.

 

Príslušný OLU na základe písomnej žiadosti obhospodarovateľa lesa vystaví potvrdenie, ktoré bude obsahova okrem základných údajov žiadateľa o štátnu pomoc (názov – obchodné meno žiadateľa – obhospodarovateľa lesa, IČO, sídlo obhospodarovateľa lesa,  okres) zoznam lesných celkov a jednotiek priestorového rozdelenia lesa (ďalej len „JPRL“) uvedených v žiadosti o dotáciu. Pri každom JPRL príslušný OLU uvedie (označí krížikom) výsledné stanovisko, či mladý lesný porast spåňa všetky kritériá zabezpečeného lesného porastu stanovené v § 26 vyhlášky HUL alebo nie, čiže: je zabezpečený / nie je zabezpečený. Zabezpečený lesný  porast musí na celej posudzovanej ploche, vzniknutý na súvislej holine, spåňa všetky kritériá § 26 vyhlášky HUL, v prípade len čiastočného plnenia ktoréhokoľvek kritéria OLU uvedie, že lesný porast nie je zabezpečený.

 

Za zalesnenú súvislú holinu je považovaná aj čas alebo časti JPRL, na ktorých zabezpečený lesný porast tvorí jeden súvislý celok (vzniknutá holina na časti JPRL, súvislý celok podľa konfigurácie terénu a podobne). V takých prípadoch žiadateľ o dotáciu uvedie výmeru zabezpečeného lesného porastu len na časti JPRL. V takýchto prípadoch zamestnanec OLU posudzuje nielen kritériá zabezpečeného lesného porastu, ale aj oprávnenos výmery posudzovanej plochy uvedenej v žiadosti o dotáciu. OLU vo svojom potvrdení uvedie skutočnú výmeru zabezpečeného lesného porastu v príslušnej JPRL. Všetky výmery sú uvádzané v ha s presnosou na dve desatinné miesta.

 

Ďalej OLU uvedie vo svojom stanovisku, či lesné porasty, na ktoré sa požaduje dotácia, sú obhospodarované v súlade s platným programom starostlivosti o les (bol zaznamenaný vznik holiny po kalamite a lesný porast nie je starší ako 7 rokov od vzniku holiny, bol vypracovaný ročný plán zalesňovania alebo špeciálny zalesňovací projekt, bol dodržaný postup zalesňovania – príprava pôdy, obdobie zalesňovania, počty sadeníc pri umelej obnove, obnovné drevinové zloženie, je zabezpečená starostlivos o lesný porast, atď.). OLU pri každom lesnom poraste uvedie (označí krížikom): je v súlade s PSL alebo nie je v súlade s PSL.

 

Obhliadku zabezpečených lesných porastov vykoná zamestnanec OLU v súčinnosti s odborným lesným hospodárom, pričom odporúča sa aj účas zástupcu obhospodarovateľa lesa. Dátum obhliadky zabezpečených lesných porastov musí zamestnanec OLU nahlási obhospodarovateľovi lesa minimálne 2 dni vopred. Žiadosti o potvrdenie budú OLU vykonáva prednostne, bez akýchkoľvek prieahov. MPRV SR, sekcia lesného hospodárstva a spracovania dreva bude vykonáva náhodné kontroly vystavovania potvrdení OLU.

 

Aby PPA mohla v tomto roku vyhlási výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie štátnej pomoci, je potrebné schváli schému štátnej pomoci Ministerstvom financií SR (MPRV SR ju predložilo na schválenie) a musí by notifikovaná komisiou európskeho spoločenstva. Vypísanie výzvy sa predpokladá v mesiaci júl 2012.

 

Ing. Ivan Wolf, CSc.
Ministerstvo  pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR

Diskusie na serveri Lesmedium.sk zostáva prístupná pre všetkých čitateľov. Pre vkladanie príspevkov je nutná registrácia pomocou e-mailu. Pravidlá diskusií na Lesmedium.sk (Kódex diskutujúceho) a stručný návod ako sa registrovať nájdete tu .

Hlavné správy

Lesy ČR zakázali od apríla do októbra pálenie zvyškov po ťažbe: Najčastejšou príčinou lesných požiarov je nedbalosť návštevníkov

Lesy ČR zakázali od apríla do októbra pálenie zvyškov po ťažbe: Najčastejšou…

Aktuálne

Štátny podnik Lesy ČR na svojom webe informuje, že v súvislosti s otepľovaním a klimatickou zmenou výrazne stúpa riziko lesných...

Prečítajte si viac
Dôležitý poľnohospodársky región vo Francúzsku: Štát si musí vybrať medzi chovateľom a predátorom. Deväť z desiatich útokov vlkov sa odohráva v chránených stádach

Dôležitý poľnohospodársky región vo Francúzsku: Štát si musí vybrať medzi chovateľom a…

O čom sa píše

Český portál Vlk trávu nežere uverejnil podľa francúzskych zdrojov tlačovú správa z Národného zhromaždenia regiónu Bourgogne-Franche-Comté vo Francúzsku. Dôležitý poľnohospodársky...

Prečítajte si viac
Delimitácia pozemkov v národných parkoch Veľká Fatra a Slovenský kras: Podľa envirorezortu je na ťahu agrorezort

Delimitácia pozemkov v národných parkoch Veľká Fatra a Slovenský kras: Podľa envirorezortu…

O čom sa píše

Ministerstvo životného prostredia SR odmieta, že by nekonalo v súvislosti s delimitáciou pozemkov v národných parkoch Veľká Fatra a Slovenský...

Prečítajte si viac
Medveď dnes poranil dvoch turistov na Poľane: Prvú pomoc im poskytol zásahový tím

Medveď dnes poranil dvoch turistov na Poľane: Prvú pomoc im poskytol zásahový…

Aktuálne

Dnes približnej o 13. hodine zaútočil medveď na dvoch turistov v Chránenej krajinnej oblasti Poľana v blízkosti lokality Želebudská skala. Medveď spôsobil mužom...

Prečítajte si viac

Naši partneri

Silvarium.cz DYAS.EU PEFC Slovakia Drevo burza

Fytofarm Merimex Pro Populo Poprad Slovenská lesnícka komora