Lesmedium

Lesnicka komora

autor: H
l (neprihlásený)

V tomto čase sa stáva aktuálnou téma o lesníckej komore. Objavujú sa rôzne špekulácie, či členom majú by vlastníci, užívatelia lesov,lesníci, alebo len profesionálni lesníci. Môj názor je, že lesnícka komora musí by výsostne profesionálnou komorou, kde by sa mohli dobrovoľne združi profesionálni lesníci ako členovia komory ( vyššie členské s určitými konkrétne stanovenými právami členov, nemôže by stavaná na vlastníckych princípoch, lebo takto môžu by ovplyvňované konečné rozhodnutia komory, myslím zastúpenie počtu štátnych a neštátnych subjektov ), ale mala by by daná možnos aj lesníkom sa len evidova, t.j. neby členom komory, by len evidovaným ( za nižšie členské, ale bez možnosti hlasovania vo veciach komory ). Komora však musí ma iné postavenie ako doposiaľ ( myslím tak, ako lekárska napr. ). Komora musí ma rozhodné slovo pre rozhodnutia ministra, gen. riaditeľov, riaditeľov lesníckych subjektov a konateľov či štatutárnych zástupcov lesníckych subjektov. Nie je možné, aby títo ľudia robili dôležité personálne a reorganizačné zmeny v lesníctve a nebol vypočutý hlas odbornej lesníckej verejnosti - komory. Takto to fungovalo posledných cca 20 rokov a výsledok vidíte všetci. Jedine v tomto prípade, že komora bude ma zákonom stanovené pravidla ale aj kompetencie a dosah na dôležité rozhodnutia v celom rezorte lesov by komora mala zmysel. Ak to bude fungova ako doteraz, t.j. zinkasova členské a nevstupova do všetkých procesov týkajúcich sa lesného hospodárstva včetne personálnych politických neodborných neefektívnych a nezmyselných rozhodnutí, potom to všetko zabaľme, nemá to zmysel! Verte, viem o čom píšem, sam som bol obeou takéhoto procesu a množstvo kolegov ktorých poznám po celom Slovensku. Všetci boli aktívni v lesníckom dianí, dali do toho všetok svoj odborný ale aj praktický získaný potenciál a práve nezmyselné rozhodnutia kompetentných politický podkutých ľudí spôsobilý to, že znechutili týchto ľudí agilne sa podieľa ďalej na riešení lesníckych problémov, dokonca zasiahli mnohých z nich aj zdravotne.

Prosím preto všetkých diskutujúcich k tejto téme o zodpovedný prístup k téme, zachova kultúru vystupovania a skutočne uvádza rozumné návrhy, ktoré by sa mohli reálne zapracova do dokumentov lesníckej komory a mohli by by podnetom aj pre redakciu Les& letokruhy, ktorú týmto vyzývam k uverejňovaniu podnetov tohto fóra v diskusných príspevkoch časopisu k tejto téme.

Ďakujem!

Poznámka: Len nezakladajme komoru podľa vzoru poľovníkov, lebo to bude ozaj koniec lesníctva!

Tento diskusny prispevok sa mi ukazal ked som po dlhom case vtupil na tuto stranku je z roku 2011

Chcel by som sa dozvediet ci sa nieco zmenilo v cinnosti tejto institucie lebo si myslim ze lesnici su pomerne velka skupina ludi ale nemaju prakticky nikoho za sebou, kto by hajil ich odbornost a potrebu pre spolocnost.

Mame dostatocnu loby pri presadzovani pripomienok v novych zmenach v zakonoch a vyhlaskach?

Ktori lenici predkladaju na schvalovanie nove navrhy?

Je niekde nova verzia noveho zakona zverejnena a ak je to naozaj ta co sa ma po pripomienkovani schvalit alebo sa schvali ta co nikto nevidel?

Moze komora zabezpecit zvysenie ceny za ha pri vyhotovovani PSOL? ( Zdruzenie taxacnych kancelarii takuto loby nema a tak ziadne zlepsenie sa ocakavat neda)

Vedie komora zoznam subiektov bez OLH? Mohla by ho zverejnit

Moze komora zabezpecit aby na veducich poziciach ci uz statnych podnikov alebo statnej spravy neboli politicky nominanti a navyse bez lesnickeho vzdelania?

Moze komora zabezpecit aby absolventi lesnickych skol mohli zacat podnikat v lesnickych cinnostiach bez roznych licencii a skusok, ktore niesu moc stastnym risenim pre fungovanie zdraveho trhoveho prostredia.Kvalitu a schopnosti lesnikov vycisti trhove prostredie a nie odobratielicencii alebo pokuty.

Ma vobec komora zaujem vypracovat nejaky standard OLH?( Ved dnes je vlastne jedno ci to robite na kolene alebo idete s dobou a moznostami ktore su k dispozicii. A vlastne je vsetkym jedno ci nejaky LGIS existuje alebo nie, vsetko je dobrovolne...

Je vobec mozne ze ma byt vraj zrusena v novom zakone technicka sposobilost na vyhotovenie PSOL ked vybavenie soji par tisic eur a bude to mozne uz vyhotovovat bez vybavenosti? A ako to vysvetlia ludom co si to vybavenie kupili?

je mozne aby sme napriklad mali v komore pravnu poradnu pre OLH ako to ma lekarska komora?......a ine veci....

Je vlastne vobec mozne nieco prostrednictvom tejto institucie zmenit aby clenstvo v jej radoch bolo pre kazdeho lesnika cielom?

A aby sme nasli vnej oporu a seriozneho partnera na ktoreho sa moze spolahnut aj ten najmladsi praktikant na lenom useku, ktory ocakava tak ako kazdy student perspektivu nim vybraneho povolania?

Prosim o seriozne prispevky, ktore by mohli priniest nieco nove ,kreativne a prospeli by lesnickej komore oslovit nas lesnikov aby smepriniesli novy vietor do jej radov.

dakujem

sekcia: Archívne fórum, 13.11 2013 21:24
autor: neznámy
Pri súčasnom stave lesného hospodárstva založenom na biznise, dodávateľskom spôsobe prác a nie na odbornosti a na vlastníckom práve, lesnícku komoru zrušte. A máte po probléme. Je na nič. Význam má možno len pre zberačov funkcií a peňazí. Lesu zdar!
13.11 2013 22:03
autor: neznámy
Viete ,aj colnici žili v predstave,že bez nich nemôže existovať cezhraničný obchod ,že ak sa zrušia colnice,tak sa zastaví svet.Zrejme aj Vy žijete v takomto komorovom svete.Ak chce niekto pomôcť lesom,tak v prvom rade nech pracuje na zrušení NLC ako aj LK v takej forme v akej existujú.Odstrašujúcim príkladom je SPK vzniklá ako ryžovisko pre pár vyvolených.
14.11 2013 13:47
autor: neznámy
Lesnícka komora v takom stave ako teraz existuje by sa mala okamžite zrušiť. Tých jej pár členov koho zastupuje ? Veď to je zlomok promile všetkých lesníkov na Slovensku. Terajší výbor - to sú len zberači funkcií , peňazí a pôžitkov ( rôzne výlety ). Podobne to platí aj pre rôzne " únie " neštátných lesov. Tých jej pár členov koho zastupuje? Veď je to zlomok promile všetkých vlastníkov na Slovensku. Terajší výbor - to sú len zberači funkcií, peňazí a pôžitkov ( rôzne výlety) . A čo "únia "....
Lesnícka komora - v dobe takej roztrieštenosti slovenského lesníctva nemôže existovať. Čo nás má spájať? Predsa v jednej komore nemôže vedľa seba sedieť neštátny lesník , štátny lesník , úradnici v štátnej správe, "nadľudia" z NLC. Veď by sme sa nedohodli ani na prvom bode, ktorý je zvyčajne "názov".
Takže ja by som navrhoval , aby bola po vzore Slovenskej poľovníckej komory (SPK) založená povinne Slovenská lesnícka komora (SLK) a p. Lebocký a spol. by si aj tu namastili pupky. Človeku sa dvíha z toho žalúdok.
20.11 2013 20:03
autor: neznámy


Na základe mojich celoživotných poznatkov a skúseností na rôznych stupňoch riadenia lesného hospodárstva môžem konštatovať, že v súčasnej obtiažnej a nesystémovej transformácie lesníctva a lesného hospodárstva na Slovensku je aktívna činnosť lesníckej komory, ako stavovskej organizácie nenahraditeľná a mimoriadne dôležitá a mala by zabrániť nežiadúcim extrémom niektorých politických nominantov v usmerňovaní štátneho a neštátneho sektoru. A je tu i druhý vážny problém neprofesionálneho zasahovania mimovládnych organizácií a tzv. „ochrancov prírody“ do obhospodarovania a ochrany lesov a degradovania výsledkov stáročnej lesníckej vedy, lesníckeho školstva a lesníckeho výskumu. Z uvedených dôvodov chcem vecne reagovať na výzvu predsedu SlsK a vypracovaným scenárom napomôcť sfunkčneniu Slovenskej lesníckej komory tak, aby dosiahla taký spoločenský kredit a autoritu, akú majú lesnícke komory v zahraničí s dlhoročnou tradíciou. Prosím nájdite si čas, aby ste si scenár prečítali do konca a zaujali k nemu svoj názor a stanovisko tak, aby sa stal po Vašich pripomienkach základom pre jeho dlhodobú realizáciu predstavenstvom Slovenskej lesníckej komory.

REÁLNY SCENÁR

Na to, aby Slovenská lesnícka komora obhajovala a razantnejšie presadzovala oprávnené profesionálne, sociálne a hospodárske záujmy svojich členov a lesníctva na Slovensku a súčasne si zabezpečila vlastnú existenciu je potrebné, aby v prvom rade oslovila všetky zainteresovamé lesnícke inštitúcie a oboznámila ich so svojím programom a vyzvala ich na aktívnu spoluprácu. Pre splnenie tohto zámeru sa vyžaduje priama a aktívna spolupráca SLsK s :

1. lesníckou sekciou a vedením Ministerstva pôdohospodárstva SR (ako ústredným orgánom štátnej správy),
2. riadiacimi pracovníkmi sektoru štátnych a neštátnych lesov, vojenských a školských lesov
3. ostatnými organizáciami a inštitúciami lesného hospodárstva (VÚLH, LESPROJEKT, TU Zvolen a pod.)
4. predstaviteľmi zainteresovaných mimovládnych a neziskových organizácií, pôsobiacimi v SR
5. predstaviteľmi zahraničných stavovských lesníckych organizácií (v ČR, Poľsku a podľa možností i v západoeurópskych štátoch ako je Rakúsko a v niektorých spolkových krajinách Nemecka s podobnými podmienkami lesníctva ako sú v SR napr. Bavorsku)

I. Organizačné opatrenia

Cieľ :
Slovenská lesnícka komora ako neštátna, nepolitická a profesionálna stavovská organizácia by mala okrem ustanovení zákona výrazne a v pozitívnom smere profesionálne ovplyvňovať koncepčné a strategické ciele lesníctva, ktorými sa zabezpečí trvalo udržateľný rozvoj lesného hospodárstva na Slovensku.
Zabezpečenie:
Predkladaním odborných stanovísk SLsK ku všetkým významným strategickým a koncepčným materiálom a podľa potreby i oficiálnym vystupovaním predsedu a členov predstavenstva komory na všetkých úrovniach riadenia rezortu pôdohospodárstva a odvetvia lesného hospodárstva. Predseda SLsK resp. poverení členovia komory by nemali chýbať ako priami účastníci na všetkých dôležitých stretnutiach významných predstaviteľov lesníctva na regionálnej i celoštátnej úrovni a na konferenciách s medzinárodnou účasťou, organizovaných MP SR, TU Zvolen, NLC, sektorom štátnych a neštátnych lesov a mimovládnymi neziskovými organizáciami.

Svoje postavenie v lesníctve musí SLsK obhájiť prezentovaním a zaujímaním jednoznačne profesionálnych stanovísk ku všetkým významným programovým dokumentom (strategickým a koncepčným materiálom) lesníctva SR, vystupovaním v médiách a publikovaním odborných stanovísk a článkov v odbornej i dennej tlači ku všetkým problémom bezprostredne sa týkajúcich koncepčných a strategických cieľov lesného hospodárstva. Pokiaľ to situácia vyžaduje lesnícka komora by sa mali poverení členovia lesníckej komory priamo zúčastňovať na tlačových konferenciách a podľa naliehavosti i vystúpenia v elektronických médiách.
Tieto zámery vyžadujú realizáciu nasledovných opatrení :

1. Účasť na tvorbe štátnej lesníckej politiky a koordinácii vypracovania významných
strategických dokumentov v lesníctve

Predpokladom reálneho ovplyvňovania štátnej lesníckej politiky a participácii na vypracovaní významných strategických dokumentov lesníctva je, aby sa lesnícka komora ako celoštátne pôsobiaca profesná inštitúcia stala poradným orgánom generálneho riaditeľa sekcie lesníckej a rezortného ministra. To si vyžaduje, aby sa predseda SLsK stal riadnym členom poradných orgánov ministra pôdohospodárstva a generálneho riaditeľa lesníckej sekcie a zúčastňoval sa rokovania porady vedenia ministerstva pri prejednávaní takých významných koncepčných materiálov, ako je:

1. Programové vyhlásenie vlády SR, bezprostredne sa týkajúceho lesníctva a odvetvia lesného hospodárstva a rozpracovania opatrení na jeho zabezpečenie.
Zámer: Ide o aktívnu účasť komory na formovaní strednodobých cieľov lesného hospodárstva na obdobie štyroch rokov v Programovom vyhlásení vlády SR
2 . Štátna lesnícka politika
Zámer: Ide o aktívnu účasť komory na vypracovaní téz, legislatívnych zámerov, zákonov a realizácie cieľov štátnej lesníckej politiky, ale i rozpracovaní vykonávacích smerníc a predpisov k aplikácii zákonov v lesnom hospodárstve a poľovníctve.
3. Organizácia a inštitucionálne usporiadanie lesníctva a lesného hospodárstva v SR
Zámer: Ide o aktívnu účasť komory na príprave, vypracovaní a schvaľovaní organizácie lesného hospodárstva a inštitucionálneho usporiadania lesníctva.
4. Koncepcia a stratégia rozvoja lesného hospodárstva na Slovensku
Zámer: Ide o účasť komory na formovaní strednodobých a dlhodobých strategických cieľov.
5. Správa o stave lesného hospodárstva v SR, predkladanej na rokovanie vlády SR a parlamentu
Zámer: Ide o zabezpečenie účasti komory na hodnotení stavu lesného hospodárstva a činnosti SLsK za uplynulý kalendárny rok, ako i stanoviská komory k jednotlivým častiam „Zelenej správy“ a navrhovaným vládnym a rezortným opatreniam na zabezpečenie realizácie cieľov lesného hospodárstva v nasledujúcom roku.
6. Východiská pre zostavenie rozpočtu rezortu
Zámer: Ide o stanovisko komory k zostaveniu štátneho rozpočtu za rezort pôdohospodárstva prostredníctvom rozpočtových kapitol ministerstva (príjmová a výdavková časť rozpočtu) bezprostredne sa týkajúcich dotácií, subvencií, daní, cenovej politiky lesného hospodárstva na nasledujúci kalendárny rok.
7. Ekonomické nástroje riadenia lesného hospodárstva
Zámer:Ide o stanovisko komory k materiálom, ktoré usmerňujú dotačnú, cenovú, úverovú politiku štátu, ale i zaujatie stanoviska k možnostiam a smerniciam na poskytovanie finančných prostriedkov z európskych štrukturálnych fondov, ďalej k daniam a odvodom.
8. Motivácia k práci zamestnancov lesného hospodárstva, hmotná zainteresovanosť vedúcich riadiacich pracovníkov.
Zámer: Ide o stanovisko komory k systému a hodnoteniu ukazovateľov a kritérií hmotnej zainteresovanosti manažmentu štátnych podnikov a organizácií lesného hospodárstva (vedúci technicko-hospodárski zamestnanci). Materiál sa predkladá na poradu vedenia ministerstva.
9. Mzdové a sociálne (dôchodkové) zabezpečenie technicko hospodárskych zamestnancov sektoru štátnych a neštátnych lesov
Zámer: Ide o účasť komory na pripomienkovom konaní k legislatíve a systému mzdového a sociálneho zabezpečenia zamestnancov, ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa, prípadne o účasť a spoluprácu na kolektívnom vyjednávaní, spoluprácu so zamestnávateľmi a SVOZ drevo, lesy, voda)
10. Vzdelávanie zamestnancov v lesnom hospodárstve.
Zámer: Komora by sa mala významnou mierou podieľať svojimi pripomienkami a odbornými posudkami na zostavovaní programov školenia zamestnancov i učebných osnov pre absolventov stredných lesníckych škôl a Lesníckej fakulty TU Zvolen.
11. Ochrana a bezpečnosť pri práci.
Zámer:Komora by sa mala vyjadrovať k predpisom a smerniciam a hodnotiacim správam o ochrane a bezpečnosti pri práci v lesnom hospodárstve (spolupráca s Úradom bezpečnosti práce SR)
12. Informačný systém lesného hospodárstva, ktorý uvedené agendy a ich využitie zabezpečuje prostredníctvom hospodárskej evidencie, štátneho a rezortného štatistického výkazníctva a spracovaním údajov a informácií prostredníctvom počítačovej techniky.
Zámer: Komora by mala zaujímať stanoviská a predkladať pripomienky k budovanému informačnému systému lesného hospodárstva v záujme získania a vyhodnocovania objektívnych informácií o stave lesného hospodárstva v SR, vrátane výsledkov rezortnej vedecko- výskumnej
základne lesníctva pre analytické potreby ústredného orgánu štátnej správy, lesnícke inštitúcie v SR vrátane lesníckej komory a medzinárodné organizácie v zahraničí.
Poznámka:
1V tejto súvislosti treba uviesť, že by malo byť v štátnom a rezortnom záujme, aby pre vypracovanie medzinárodných analýz, prognóz a štatistických ročeniek o lesníctve a stave lesného hospodárstva v SR boli poskytované prostredníctvom integrovaného lesníckeho informačného systému vierohodné informácie medzinárodným organizáciám ako je EÚ, OSN a OECD prostredníctvom inštitúcií FAO/ECE, EUROSTAT-u, ITTO, ILLO a pod.

12. Účasť komory na kontrole plnenia významných strategických dokumentov lesníctva
2Cieľ:
Zabezpečiť spoluúčasť lesníckej komory na kontrole plnenia dôležitých vládnych a rezortných dokumentov
Zabezpečenie:
Je treba organizačne zabezpečiť, aby lesnícka komora mala jednoznačne spoluúčasť v
pripomienkovom konaní na kontrole plnenia pre lesníctvo významných dokumentov, ako je:
a) Odpočet Programového vyhlásenia vlády SR v oblasti lesníctva a odvetvia lesného
hospodárstva (Ide o vypracovanie stanoviska k vyhodnoteniu PVV po uplynutí volebného
obdobia) a kontrole plnenia opatrení na jeho zabezpečenie. Odpočet PVV predkladá MP SR
vláde SR.
b) Odpočet plnenia vládnych a rezortných opatrení, vyplývajúcich zo Správy o stave lesného
hospodárstva v SR. Ide o vyhodnotenie realizácie vládnych a rezortných opatrení v „Zelenej
správe“, schválených vo vláde a NR SR. Odpočet opatrení predkladá rezortný minister po
schválení materiálu v porade vedenia ministerstva ako informáciu Úradu vlády SR.
c) Vyhodnotenie ukazovateľov hmotnej zainteresovanosti technicko-hospodárskych
zamestnancov štátnych podnikov a organizácií lesného hospodárstva (stanovisko komory k
vyhodnoteniu ukazovateľov a ročnej odmeny generálneho riaditeľa š. p. Lesy SR, riaditeľa
ŠL Tanap-u, riaditeľa š. p. LPM Ulič, riaditeľa NLC (LVÚ, Lesoprojekt, ÚVVP)
d) Mzdové a sociálne zabezpečenie (dôchodkový systém) technicko- hospodárskych
zamestnancov sektoru štátnych a neštátnych lesov (stanovisko komory k dosahovanej úrovni
priemerných zárobkov v jednotlivých kategóriách zamestnancov a iných sociálnych výhod)
e) Ochrana a bezpečnosti pri práci v lesnom hospodárstve (stanovisko komory k Správe o
úrazovosti v lesnom hospodárstve a k návrhu opatrení na odstránenie nedostatkov – spolupráca s
Úradom bezpečnosti práce)

V súvislosti s účasťou Slovenskej lesníckej komory na organizačnom zabezpečení a kontrole plnenia významných strategických dokumentov lesníctva považujem za potrebné uviesť, že sa účasťou na pripomienkovom konaní dostane SLsK „do obrazu“ a súčasne si tým vytvorí možnosti pre razantnejšie presadzovanie oprávnených profesionálnych, sociálnych a hospodárskych záujmov svojich členov a podmienok pre plnenie strategických zámerov lesníctva a lesného hospodárstva SR.

II. Ovplyvňovanie verejnej mienky a zvýšenie kreditu SLsK

Cieľ:
Slovenská lesnícka komora by sa mala výraznou mierou podieľať na svojom zviditeľnení a pozitívnom ovplyvňovaní verejnej mienky hlavne vo svojich odborných stanoviskách, vystúpeniach jej členov v masmédiách (na tlačových konferenciách), na odborných seminároch a sympóziách ku všetkým rozhodujúcim aspektom riešenia súčasných zložitých problémov ekonomickej reformy a transformácie lesného hospodárstva na Slovensku.
Realizáciu tohoto významného cieľa je potrebné zabezpečiť osobnou účasťou vybraných členov komory:
1. v redakčnej rade odborných časopisov predovšetkým časopisu (LES a Slovenské letokruhy, Lesníckej práci a pod.)
2. vystupovaním v tlačových médiách publikovaním odborných stanovísk a článkov (denná tlač, periodiká)
3. v elektronických médiách, hlavne v televíznych a rozhlasových programoch, (realizácia zámeru si vyžaduje spoluprácu s vybranými redaktormi)
4. na tlačových besedách a konferenciách, diskusných fórach v masmédiách (účasťou na okrúhlych stoloch)
5. na seminároch, sympóziách a konferenciách, organizovaných MPRV SR, sektorom štátnych a neštátnych lesov a ostatnými lesníckymi inštitúciami (TU Zvolen, NLC) a mimovládnymi organizáciami k riešeniu aktuálnych problémov lesníctva a lesného hospodárstva ako súčasti životného prostredia na Slovensku
6. vydávaním periodika „Spravodaj SLsK“ podľa finančných možností rozpočtu, v ktorom by boli zverejnené všetky významné aktivity komory, expertov a členov predstavenstva komory, stanoviská komory k dôležitým koncepčným materiálom lesníctva, smernice a pokyny (ako prezentácia komory a aktivity poradenskej služby), ktoré by zabezpečili pre členov lesníckej komory a spolupracujúce inštitúcie požadovanú informovanosť.
Realizácia:
Organizačné zabezpečenie účasti členov komory na uvedených aktivitách v bode 1. až 5. vyžaduje, aby SLsK mala vytypovaných profesionálne zdatných odborníkov v jednotlivých agendách a činnostiach, ktoré má zo zákona i nad rámec zákona komora zabezpečovať aj v záujme dosiahnutia zodpovedajúceho spoločenského uznania a postavenia lesníckej komory.
a) Realizácia zámeru v bode II. 3. si vyžaduje a predpokladá veľmi dobrú spoluprácu členov predstavenstva komory s vybranými redaktormi vo verejnoprávnej ale i v komerčných televíziách a v rozhlasových staniciach. V tejto súvislosti treba pripomenúť, že elektronické a tlačové médiá majú mimoriadne veľký vplyv na tvorbu verejnej mienky o lesníctve a lesníckej komore.
b) Realizácia zámeru v bode II.6. predpokladá zabezpečenie finančného krytia nákladov na vydávanie periodika a vytvorenie funkcie redaktora „Spravodaja SLsK“, ktorý by pripravoval pre predstavenstvo lesníckej komory na schválenie tlače obsahovú náplň čísla pre jeho vydanie. Periodicita a obsah vydávania „Spravodaja“ by boli závislé od aktuálnej potreby publikovania dôležitých informácií.
c) Spracovanie podkladov pre vystúpenie členov komory a prezentáciu, presadzovanie stanovísk SLsK v poradných orgánoch ministra a masmédiách i vypracovanie pripomienok k dôležitým materiálom, si vyžaduje veľmi dobrú profesionálnu znalosť problematiky a operatívnu spoluprácu tých členov komory, ktorí budú podklady pripravovať pre vypracovanie oficiálneho stanoviska SLsK.
d) Presadzovanie stanovísk SLsK predsedom a členmi predstavenstva komory na verejnosti si vyžadujú bezvadné organizačné schopnosti tajomníka s členmi komory vo vnútri organizačnej štruktúry, ale i smerom na vonkajšok k inštitúciám, ktoré budú poskytovať podklady na vypracovanie predkladaných stanovísk SLsK.
Poznámka:
V súvislosti s časovou náročnosťou zabezpečenia úloh treba uviesť, že pripomienkové konanie k materiálom vypracovaným MP SR, alebo vypracovaných rezortnými organizáciami a inštitúciami si bude vyžadovať zo strany SLsK a inštitúcií pomerne krátku dobu na vypracovanie stanovísk, preto je potrebné počítať z časového hľadiska s tým, že pripomienky bude treba vypracovať operatívne, ale i na požadovanej odbornej úrovni.
e) V mediálnej politike treba zásadne zmeniť pozície lesníctva i lesníckej komory. V súčasnej dobe dostávajú v elektronických médiách podľa vypracovaných scenárov neodôvodnene veľký priestor neziskové a mimovládne organizácie, ktoré neprofesionálnou demagógiou negatívne ovplyvňujú verejnú mienku o lesníkoch a zlom hospodárení v lesoch Slovenska.
Opatrenie:
To si vyžaduje v prvom rade zo strany Slovenskej lesníckej komory celoštátne zjednotenie a zastrešenie lesníckeho stavu prostredníctvom riadiaceho manažmentu všetkých lesníckych inštitúcií vrátane TU Zvolen a vedenia ministerstva . Následne vybudovať dobré osobné kontakty členov predstavenstva komory s vybranými redaktormi masmédií. Treba nájsť spôsob, ako túto dôležitú strategickú mediálnu úlohu zabezpečiť. Lesné hospodárstvo má na to schopných manažérov i prostriedky ako to dosiahnuť. To je jedna z prioritných úloh pre komoru, ako si súčasne zabezpečiť zodpovedajúce spoločenské postavenie i uznanie v lesníckej i občianskej verejnosti.

III. Finančné zabezpečenie

Efektívna činnosť Slovenskej lesníckej komory je v súčasnosti a v budúcnosti bude ešte vo väčšej miere ovplyvnená finančnými možnosťami v príjmovej časti rozpočtu SLsK. Zabezpečenie uvedených zámerov a opatrení v bode I. až III. predpokladá zabezpečiť v rozpočte komory dostatok finančných prostriedkov na ich realizáciu a finančne motivovať vybraných členov komory, resp. špecialistov odmenou na zabezpečenie aktivít v daných okruhoch činnosti (aj úhradu osobných výdavkov). Finančnému zabezpečeniu aktivít lesníckej komory preto treba venovať mimoriadnu pozornosť. Zabezpečenie potrebných finančných prostriedkov v rozpočte komory je kardinálna otázka existencie a funkčnosti všetkých stavovských organizácií na Slovensku. Zvyšovanie členských príspevkov nevedie k riešeniu závažného problému financovania SLsK, skôr bude mať opačný efekt. Bude sa znižovať členská základňa, pokiaľ nebude povinnosť členstva legislatívne zabezpečená u aktívnych zamestnancov.
Cieľ:
Hľadať systémové legislatívne riešenia v zákone pre možnosti získania finančných prostriedkov na krytie rozpočtovaných výdavkov komory hlavne z iných zdrojov (členské príspevky by mali v zásade tvoriť len doplnkové zdroje). Komora by mala využiť všetky možnosti na získanie potrebných finančných prostriedkov na krytie nákladov z aktivít komisie, štrukturálnych fondov a iných zdrojov na zabezpečenie všetkých uvedených činností a aktivít komory.
Poznámka:
Podľa poznatkov, ktoré som získal pri finančných analýzach rozpočtu MP SR na kalendárny rok možno konštatovať, že ministerstvo prispievalo v začiatkoch transformácie rezortu pôdohospodárstva zo štátneho rozpočtu prostredníctvom príslušných rozpočtových kapitol ministerstva aj na čiastočné krytie aktivít a tým i výdavkov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, ale napr. aj na krytie nedostatku finančných prostriedkov na vydávanie denníka „Roľnícke noviny“ a vydavateľstva niektorých odborných časopisov. Použitie týchto finančných prostriedkov bolo zabezpečené príslušnou legislatívou.
Riešenie :
V prípade lesníckej komory je potrebné legislatívne zabezpečiť financovanie činnosti a aktivít okrem členských príspevkov v zásade aj z iných zdrojov (viaczdrojové financovanie). Ide predovšetkým o finančné prostriedky z európskych štrukturálnych fondov na programy vzdelávania, a iných aktivít, ale i z centralizovaných fondov ako je tomu napr. v Poľsku (Lesný fond), ktorý disponuje niekoľkými desiatkami miliónov zlotých a ktorý je tvorený predovšetkým z odvodov z ťažby dreva, ale i zo štátneho rozpočtu a iných zdrojov. Z lesného fondu sa financujú v Poľsku nielen verejno- prospešné aktivity lesníctva a sektoru štátnych a neštátnych lesov, ale napr. i investície (výstavba lesných ciest) a pod.

V podmienkach lesníctva na Slovensku by bolo významným ekonomickým nástrojom riadenia lesného hospodárstva i zriadenie „Podporného lesného fondu“, ktoré predpokladá rozpracovať viac zdrojové financovanie potrieb lesného hospodárstva do funkčného systému, ktorý by z obhospodarovania lesov (z ťažby dreva) a napr. v období zisku pri vzniku rozsiahlych lesných kalamít a ťažieb nad bilancovaný etát akumuloval voľné finančné prostriedky z ťažby dreva odvodom do Podporného lesného fondu a v období nedostatku vlastných finančných zdrojov na riadne obhospodarovanie lesov (napr. na likvidáciu následkov kalamít) by poskytol podľa vykalkulovanej potreby finančné prostriedky na doplnenie vlastných zdrojov i úhradu nákladov na zabezpečenie verejnoprospešných činností lesného hospodárstva. Za takúto činnosť možno považovať taktiež niektoré aktivity SLsK.
Opatrenie:
Navrhnúť do plánu hlavných a legislatívnych úloh MPRV SR vypracovanie Lesníckeho podporného fondu, ktorý by sa tvoril z presne špecifikovaných zdrojov a umožnil financovať okrem verejnoprospešných funkcií lesov i niektoré aktivity Slovenskej lesníckej komory, ktoré je možné považovať za verejnoprospešné a bolo by možné finančne na ne prispievať z fondu. Za viac zdrojové financovanie činnosti lesníckej komory treba považovať i financovanie jej aktivít, z príspevkov a daní fyzických právnických osôb, zo sponzorských darov a pod. avšak treba uviesť, že na realizáciu všetkých aktivít komory je treba v príjmovej časti rozpočtu zabezpečiť isté plánované finančné prostriedky a nie náhodné, za ktoré možno považovať napr. sponzorské dary a pod. Realizácia plánu hlavných aktivít komory vyžaduje v medziročných obdobiach ich stále finančné krytie v rozpočte.
Poznámka:
Túto problematiku som naznačil v závere článku „Ekonomická efektívnosť obhospodarovania štátnych lesov“, v ktorom som mal zámer oboznámiť odbornú lesnícku verejnosť prostredníctvom časopisu LES a LESOKRUHY s výsledkami ekonomickej a finančnej analýzy obhospodarovania štátnych lesov na Slovensku v porovnaní s Českou republikou a Poľskom a niektorými západoeurópskymi štátmi s vyspelým lesníctvom a zabehnutou ekonomikou. Išlo a štáty, ktoré majú
podobné prírodné a výrobné podmienky ako štátne podniky lesného hospodárstva na Slovensku (Rakúsko a vybrané spolkové republiky Nemecka Bavorsko, Hesensko a Dolné Sasko). Na škodu veci však článok nebol publikovaný.




IV. Právna pomoc členom Slovenskej lesníckej komory

Cieľ:
S ohľadom na to, že Slovenská lesnícka komora má obhajovať a presadzovať oprávnené profesionálne, ekonomické a sociálne záujmy svojich členov vyžaduje sa od komory, aby v prípade potreby na základe žiadosti člena komory poskytla prostredníctvom svojho právneho zástupcu i právnu pomoc pre svojich členov pri protiprávnych postupoch zamestnávateľov v štátnych lesoch a majiteľoch a užívateľoch lesov v sektore neštátnych lesov. Ide hlavne o riešenie pracovno-právnych vzťahov pri disciplinárnych postupoch, účasti zamestnancov na petíciách, manifestáciách, demonštráciách, organizovaných lesníckou komorou, odborovými organizáciami, ale i v dôsledku vykonaných organizačných zmien zamestnávateľov v štátnych lesoch a zamestnávateľov v sektore neštátnych lesov, pokiaľ neboli predom prerokované podľa platnej legislatívy. Právna pomoc bude žiadúca zo strany komory i v prípade právne neodôvodnenej medializácie a diskreditácie členov SLsK.
Zabezpečenie:
Právna pomoc členom Slovenskej lesníckej komory spočíva v zabezpečení stanoviska k žiadosti členov komory resp. v poskytnutí konzultácie u právneho zástupcu komory a podľa konkrétnej situácie i vypracovaním a zverejnením stanoviska komory. V prípade potreby zabezpečením ďalších nešpecifikovaných aktivít zo strany SLsK.

Za predpokladu, že SLsK bude komplexne zabezpečovať uvedené činnosti a aktivity stane sa v lesníckych kruhoch a vo verejnosti významnou celoštátne pôsobiacou stavovskou inštitúciou, ktorá bude mať svoje opodstatnenie v lesníctve a lesnom hospodárstve SR. Možno súčasne predpokladať, že dobrým cieleným personálnym obsadením predstavenstva komory a výberom špecialistov pre spoluprácu v uvedených činnostiach a aktivitách, Slovenská lesnícka komora dosiahne taký spoločenský kredit a autoritu, akú majú lesnícke komory v zahraničí s dlhodobou tradíciou. K tomu by iste významnou mierou prispel i návrh lesného radcu zriadiť pre SlsK poradný orgán expertov z rôznych oblastí lesníctva (Spoločnosť lesníckych osobností Slovenska).

3.12 2013 16:45
autor: neznámy
Ak si vedenie lesníckej komory nezíska dôveru lesníkov (i verejnosti), význam lesnícka komora nemá. Je priveľmi triviálne, prečo v súčasnosti vedenie komory ani dôveru lesníkov nemôže mať. Veľa osôb z jej vedenia je priamo zodpovedné a priamo sa podieľalo na súčasnom žalostnom stave lesov a lesníctva na Slovensku. Mnohí z jej vedenia i priamo štvali a štvú proti lesníkom a lesníctvu (pre osobné prospechárstvo a záujmy). Nikdy sa nezastali ani lesníkov, ani lesníctva, keď bolo treba. Skôr naopak. Aby mala lesnícka komora pravý stavovský význam, muselo by dôjsť k jej vnútornej personálnej očiste, čo nebude. Ak by sa udiali personálne zmeny v komore, tak tradične tam ostanú práve tí, čo tam byť nemajú. Ak chce mať niekto lesnícku komoru, tak nech to zákonom nakáže ako pri SPK, tak ako hore navrhuje Fero. A netreba zabudnúť na povinné poplatky za povinné členstvo. Na záver otázka: Koho naozaj komora zastupuje? Rádových lesníkov nie!
3.12 2013 17:14
autor: neznámy
Klobúk dole nad príspevkom " lesného radcu". Vždy som obdivoval ľudí , ale vážne, ktorí na nejakých fórach vystupovali dlho a možno aj k veci. Pozorne som si prečítal tvoj príspevok. Môj osobný záver je však taký , že ty sa nepohybuješ nad oblakmi , ale až niekde v stratosfére. Maš pravdu , tak by to malo byť. Ale hneď za značkou "koniec obce Zvolen", z kadiaľ predpokladám že pochádzaš , je život úplne iný. My smiešni lesničkovia máme iné problémy - existenčné. Ako prežiť a dožiť sa dôchodku, ako presvedčiť vlastníka lesa , že OLH nie je príťaž ,keď on tvrdí že jeho post chcú zrušiť, ako presvedčiť vlastníka lesa , že hospodársky spôsob a jeho formy nie sú v rozpore z porušovaním ľudských práv , ako presvedčiť vlastníka lesa , že má robiť výchovné zásahy , keď on tvrdí že mu to zákon neukladá , ako presvedčiť vlastníka lesa , že do jeho lesa môže vstúpiť hocikto a robiť hocičo , veď to dovoľuje zákon , ako presvedčiť vlastníka lesa , že nemôže robiť na svojom majetku , lebo sa tam nachádza hniezdo nejakého vtáka , alebo by tam mala byť nejaká rastlinka , ako presvedčiť vlastníka , že zákony ktoré vy ste hore prijali a jemu nanútili ho postavili do pozície nesvojprávneho človeka . To my riešime p. lesný radca.
K samotnej lesníckej komore - členom len lesník , žiadny "sponzor", jej vážnosť, a ako sa vraví , vstúpim do nej a budem platiť , keď z nej budem niečo mať.
4.12 2013 13:58
autor: neznámy
Mám oprávnené podozrenie, že tak ako na iných, väčších fórach a blogoch, tak aj na tomto diskusnom fóre je to stále pár tých istých čudákov, ktorí nemajú na lesnícku komoru dobré slovo. V podstate ich nevyventilovanú zlosť na stav nielen v slovenskom lesníctve, ale v celej spoločnosti nestojí za to ani komentovať, pretože dokola melú o o tom istom. Nedám sa im vytočiť, lebo by som bol taký istý nervák, frfľoš a...poviem rovno - hlupák, ako oni.
Stačí si napríklad pozrieť webstránku komory (www.slsk.sk) a pri jej pozornom prečítaní sa návštevník dozvie o všetkých najnovších, ale i starších aktivitách komory. No a zistí, že ich nie je málo a to najmä v poslednom období, osobitne v roku 2013.
Kým takíto "lesnícki anarchisti", vystupujúci proti komore, vystupujú aj sami proti sebe (roztrieštenosť slovenských lesníkov je azda v našej nešťastnej národnej náture...), komora napríklad v protiklade s ich prázdnymi, nič konštruktívne neriešiacimi arogantnými verbálnymi útokmi, vytvorila a začína distribuovať do celej spoločnosti dokumentárny film "Zomierajú postojačky", ktorý poukazuje na neodborné zasahovanie do overenej, odbornej lesníckej práce pri riešení kalamitných, osobitne podkôrnikových situácií. Aj o tom, spolu s množstvom iných aktivít, je možné presvedčiť sa na webstránke SLsK.
Tí, ktorí s najlepšou vôľou komoru pred 20 rokmi zakladali netušili, že sa jej od štátu dostane tak málo úcty a podpory jej postavenia. Má to celkom jednoduché, ako inak - materiálno-kompetenčné, dôvody. Tí, ktorí v orgánoch komory a v členskej základni vytrvali až doteraz, kedy sa situácia po prvý krát rozhodne obracia k lepšiemu, robili a robia všetko zadarmo. Z a d a r m o si ničia nervy z mnohých sklamaní z neakceptovania čestných a rozumných návrhov napríklad v legislatíve (viď napríklad pripomienky k novele čerstvo odsunutého lesného zákona), zadarmo vytrvali, lebo veria, že sa slovenská spoločnosť preberie a pochopí, že lesníci sú tí praví, ktorí majú čo hovoriť nielen do obhospodarovania, ale aj ochrany lesov... A paradoxne dokonca namiesto výhod, z ktorých sú podozrievaní, "tiež zadarmo" občas znášajú následky svojich aktivít v komore na svojich pracoviskách.
Byť viac takýchto trápnych, zakomplexovaných a večne nasr....dených krikľúňov, ako sa tu proti komore nespravodlivo ozývajú, už by asi aj tak nevydržali...ani zadarmo, ani za nič...
Našťastie ich presvedčenie o dobrej veci lesníctva, o potrebe budovania lesníckej komory ako zastrešujúceho orgánu slovenských lesníkov, spolu s podporou tých niekoľkých stoviek členov komory z celého Slovenska (a s podporou rozumných lesníkov diskutujúcich aj na tomto fóre) ich motivuje pokračovať. Napriek optimizmu, ktorý už často visí na poslednom a najtenšom pavučinovom vlákne.
Pozícia komory sa zlepšuje postupne a musíme povedať, že len v posledných 2 rokoch. Ak by o ňu vlastní nemali záujem, bolo by to zlé. Potvrdilo by to moje obavy, že v celkovo značne roztrieštenej slovenskej spoločnosti sme my, lesníci, tí asi najviac rozbití...a dlhodobo.
V dohľadnej dobe bude na webstránke SLsK (www.slsk.sk) umiestnený zoznam kolektívnych členov SLsK. Možno práve ten prekvapí tunajších zaznávačov komory - ten zoznam totiž obsahuje stále viac významných slovenských lesníckych organizácií a inštitúcií. Myslieť potom, že komora je len pre "výhody" si môže len nezrelý človek. A je jedno, koľko má rokov a koľko rokov lesníckej praxe. Človek dozrieva len vtedy, ak sa o to snaží, namiesto prázdneho búchania po stole...
7.12 2013 11:02
autor: neznámy
Dôležité sú skutky, nie slová. Komoru treba zrušiť a nik sa nebude na ničom a nikom ventilovať. Na ministerstve pôdohospodárstva je jedna sekcia, ktorá spoločensky zastrešuje všetkých lesníkov, takže rôzne komory sú aj zbytočné. Stačí, keď si budú na sekcii plniť povinnosti. Lesnícka komora za roky od svojho vzniku pre lesníctvo neurobila nič (okrem svojich vyvolených), takže kritika je oprávnená. Bolo by chybou, keby rádoví lesníci súčasnú komoru podporili. Ak chcú lesníci funkčnú lesnícku komoru, nech si založia novú nezaujatú a staré štruktúry, ktoré dotiahli lesníctvo do katastrofy, nech pošlú do minulosti, kam patria.
Váš pojem, že ľudia, čo sa tu vyjadrujú sú hlupáci (čiže Vy nie), dokazuje kto tým hlupákom naozaj je. Súčasné aktivity komory sú len pokrytectvo a obhajovanie si vlastnej dôležitosti a potrebnosti. Výsledok dlhoročnej práce komory je vidieť priamo v tom lese a v podmienkach, v akých lesníci pracujú. Rádoví lesníci Vašu komoru naozaj nepotrebujú. K tomu filmu "Zomierajú postojačky". Vráťte sa do školy, niečo si naštudujte o vývoji lesa, ochrane lesa, opatreniach v ochrane lesa a význame ťažby potencionálnych chrobačiarov pri premnožení lykožrúta. Idete zlou cestou.
8.12 2013 10:48
autor: neznámy
Človek si po dlhej dobe otvoril tú stránku lesníckej komory. Ale veď všetci sú tam tí čo roztrieštili lesníkov a lesníctvo. Áno, problém je v lesníckej anarchii (v nerešpektovaní lesníctva), či skôr autoanarchii samouznávaných a samovyvolených lesníckych autorít. Problém nie je v nezrelom ovocí (bez ohľadu na vek a roky praxe), ktoré dozrieva, ale v už starom prezretom, čo už len hnije a kvasí.
8.12 2013 18:05
autor: neznámy
Tak ja teda mám aj takú hlúpu susedu kde bývam, čo furt rýpe do všetkého a všetkých, je jej jedno, či je to dobré alebo zlé. V tom sa jej podobajú títo chronickí zavrhovači komory. Sú to ľudia, ktorí sú celoživotne, väčšinou i v súkromí deštruktívni, hoci si myslia, že majú konštruktívne spôsoby.
Ale aj keď apelujú na "všetkých lesníkov, aby nerobili chybu a nevstúpili do komory", tak na šťastie, ostávajú osamotení vo svojom blude a obmedzenosti, tak ako tá zlá suseda v našom vchode.
Aj na ňu už dávnejšie nereagujem, je to tak múdrejšie a tak netreba reagovať ani na iné zakomplexované osôbky na tomto webe.
9.12 2013 9:21
autor: neznámy
Až na to, že deštrukciu lesníctva nespôsobili frfľoši, chronickí zavrhovači komory a pod., ale lesnícke autority lesníckej komory svojou dlhoročnou prácou. To je fakt, ktorý preukazuje súčasný stav v lesníctve. Ak by sme pozreli na profesijný životopis členov komory, sú to preobracači kabátov v každej dobe. Nastáva zmeny doby a opäť niekto zacítil potrebu sa preobrátiť a robiť presný opak, ako robil doteraz. Ide o chronickí karierizmus, čo je väčší problém ako chronický frfľoš. Pes, ktorý breše nehryzie. Súčasťou lesníckych štruktúr sú i profesionálni donášači, špehovia, udavači kolegov, ale to je v poriadku. To je normálne. Len čas ukáže, ako to bude. O jednu vec sa autority nemusia báť. Nikto iný si dnes tento neporiadok na hlavu nezoberie. Je to na ich hlave a je to ich dielo. Buď ich naozaj niečo osvietilo a pre lesníctvo niečo urobia, alebo dokážu len to, že vždy im išlo a ide len o seba. Realite sa nikto nevyhne. Bude však zaujímavé pozorovať, čo idú teraz pre lesníctvo autority robiť a čo dosiahnu, keď ho doteraz len ničili. Že hľadajú triedného nepriateľa, aktivistov, ochranárov (jeden z nich je gen. riaditeľ sekcie les. hosp. a spracovania dreva), teraz si vymysleli pojem "lesnícki anarchisti", sa dá pochopiť. Vždy je na vine niekto iný, len nie my. Frfľoši sú Bohom poverní, aby dohliadali na autority. Niekto to robiť musí. Lesníci sa musia sami rozhodnúť, kto je naozaj lesník a kto je skutočný lesnícky anarchista. Buď stúpia z blata do kaluže, alebo dostanú rozum. Toto je už len každého osobná vec. Lesu zdar a lesníckej anarchii v lesoch koniec. Pozdravte susedu a držte sa slova, že na zakomplexované osôbky reagovať nebudete.
9.12 2013 10:12
autor: neznámy
Oceňujem diskusiu na túto vážnu tému súčasného lesníctva . Ako pedagóg, ktorý vzdeláva a vychováva mladú generáciu vysokoškolsky vzdelaných lesníkov odpodúčam zverejniť profesionálne vypracovaný "scenár SlsK", aby sa k nemu mohla vyjadriť lesnícka verejnosť a aby sa lesníctvo dostalo z "bludného kruhu". V súčasnom období žiadna neštátna, nepolitická, profesijná skupina nedokáže výrazne ovplyvňovať vývoj v lesníctve na Slovensku, pokiaľ nemá podporu rezortu a vládnej politickej strany. Výnimku tvoria „ochranárske združenia“, ktoré i keď nemajú profesionálne zloženie, disponujú značnými finančnými prostriedkami, ktoré im vytvárajú mimoriadny priestor na presadzovanie svojich scenárov v masmédiách a vytváranie negatívnej verejnej mienky o lesníkoch a lesníctve v SR (ide o financovanie a realizáciu vypracovaných scenárov s cieleným zámerom diskreditácie lesníkov a lesníctva). Túto bariéru môže prelomiť len neštátna, nepolitická inštitúcia, akou je Slovenská lesnícka komora realizáciou cieľov a opatrení, odborne rozpracovaných v "Scenári" lesného radcu.
4.1 2014 15:14
autor: neznámy
Niekedy lesníci mali svoje ministerstvo, neskôr aspoň štátneho tajomníka a teraz máme na ministerstve len sekciu , ktorej najnovšie velí ochranár. Takže pán učiteľ čo máme riešiť odborné v lesníctve ? Táto sekcia ako pozostatok lesníctva nanajvýš rieši poľovné revíry pre svojich "sponzorov" a dodávky drevnej hmoty pre nich. Tomu odpovedajú aj nimi navrhované zákony , ktoré sú daným "sponzorom" šité na mieru. A lesnícka komora , súvisí ona s tým , mohla by ona napomôcť daným "sponzorom" ? Nie , lebo keby bola funkčná , bola by proti ním a to oni nemôžu dopustiť. Takže vymažme slovo "SLsK" z lesníckej terminológie.
4.1 2014 15:56
autor: neznámy
So záujmom som si prečítal diskusné príspevky na túto tému. Mali by byť predmetom vecnej diskusie lesníckej verejnosti, ktorú by mala zorganizovať redakcia odborného časopisu LES a Letokruhy na základe vypracovaného scenára. Môžem len konštatovať, že zrušenie Slovenskej lesníckej komory by bolo pre lesníctvo zásadnou strategickou chybou, čím by prestala pôsobiť lesnícke komora ako stavovská organizácia v lesníctve a lesnom hospodárstve SR. Tým by sa preukázal fenomén neschopnosti reagovania profesionálnych lesníkov na riešenie súčasných a budúcich problémov lesného hospodárstva. Splnil by sa tým strategický cieľ tzv.ochrancov prírody a mimovládnych neziskových organizácií ignorovať dlhodobé tradície a vedecky zdôvodnené zásady hospodárskej úpravy lesov na Slovensku na základe dlhoročných osvedčených postupov a výsledkov vedy a výskumu v lesnom hospodárstve. Tým by sa umožnilo nevládnym organizáciám a združeniam neprofesionálne rozhodovať o smerovaní lesníctva a lesného hospodárstva na Slovensku a v zahraničí. Názorným príkladom sú stanoviská týchto organizácií a inštitúcií o riešení následkov kalamít z roku 2004 vo Vysokých a Nízkych Tatrách a v Českej republike – NP Šumava, na ktoré fundovane reagovali v odbornom časopise známe osobnosti NLC a Lesníckeho výskumného ústavu (doc.Ing. Konôpka,Ing.Kunca, Ing.Varínsky atď. Reálnym východiskom zo súčasnej obtiažnej situácie lesníctva na Slovensku by bolo organizačne riešiť iné, vecne odôvodnené usporiadanie ústredného orgánu štátnej správy pre lesné hospodárstvo. To si však vyžaduje "štábnych dôstojníkov", ktorí majú na splnenie týchto zámerov potrebné skúsenosti a v lesníckej verejnosti požadovaný "kredit".
4.1 2014 22:20
autor: neznámy
Po preštudovaní odborne rozpracovaného scenára a diskusných príspevkov na túto tému som jednoznačne dospel k záveru, že pozícia SLsK by bola vo všetkých aktivitách vyššia, keby pri výkone povolania bolo členstvo v komore povinné zo zákona. S tým súvisí aj legislatívne zabezpečenie niektorých právomocí komory.
Som toho názoru, že SLsK by mala mať zo zákona zabezpečenú okrem štátnej správy spoluúčasť pri udeľovaní certifikátu znalca v oblasti lesníctva (oceňovanie lesov), odborného lesného hospodára , pri schvaľovaní a udeľovaní najvyšších rezortných vyznamenaní v lesníctve a pod. Som presvedčený, že činnosť SLsK bude jednoznačne vo všetkých aktivitách účinnejšia, keď budú jej členmi zo zákona všetci aktívne zamestnaní riadiaci a ostatní technicko-hospodárski zamestnanci štátnej správy, zamestnanci štátnych lesov a organizácií lesného hospodárstva (príspevkové a rozpočtové), zamestnanci vojenských a školských lesov a neštátnych lesov, ktorí spĺňajú podmienku kvalifikačných predpokladov (vzdelania). To je súčasne stanovisko k diskusnému príspevku, že členovia komory by mali byť zo zákona aktívni profesionálni riadiaci pracovníci na všetkých stupňoch riadenia lesného hospodárstva. Tým sa naskytne komore možnosť zabezpečenia požadovaného výberu špecialistov pre zabezpečenie činnosti komory a pre požadovaný okruh aktivít SLsK. Výkon činnosti špecialistov komory treba zabezpečiť na základe „Dohody o spolupráci“. Z uvedeného je zrejmé, že členmi komory by mali byť i predstavitelia vlastníkov a prevádzkovatelia lesov pokiaľ spĺňajú kritérium odbornej spôsobilosti .
Členstvo mienkotvorných pracovníkov z oblasti školstva ( prof.,doc, asistenti LF TU Zvolen, učitelia stredných lesníckych škôl), životného prostredia a rezortov blízkych lesnému hospodárstvu (drevospracujúci priemysel) by malo svoje opodstatnenie v spolupráci zainteresovaných rezortov v zriadení medzirezortnej komisie a len v tom prípade, ak sa majú podieľať na riešení problémov lesného hospodárstva, ktoré sa týkajú viacerých rezortov. Členmi SLsK by mohli byť len v takom prípade, ak majú pre členstvo požadované lesnícke vzdelanie (ide o stavovskú organizáciu).
V prípade nesplnenia tejto požiadavky je potrebné hľadať skôr možnosti „Čestného členstva v komore“ s presne definovaným zámerom členstva. Skôr by som podporil myšlienku využitia osobných kontaktov na riešenie parciálnych problémov komory, resp. lesníctva, alebo ak to situácia vyžaduje formou „Dohody o spolupráci“ v presne stanovených okruhoch činnosti.
7.1 2014 18:41